Jak się uczymy? 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów
- Kategoria:
- popularnonaukowa
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 2017-10-20
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-10-20
- Liczba stron:
- 397
- Czas czytania
- 6 godz. 37 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788301196400
- Tagi:
- uczenie się nauka mózg nauka
Czy kiedykolwiek nauczałeś?
To pytanie retoryczne. Oczywiście, że tak.
Ludzie mają podstawową potrzebę, by się nawzajem nauczać. Robią to nauczyciele, rodzice, przyjaciele, rodzeństwo, plotkarze i pracodawcy. Uczymy innych najróżniejszych rzeczy: pokazujemy gościowi z innego miasta drogę do muzeum, zapoznajemy go z rozkładem podmiejskiej kolejki, uczymy dziecko jeść widelcem, kolejny raz pokazujemy szczeniakowi, jak zrobić siad. Ludzie uczą nawet samych siebie.
Biorąc pod uwagę, że nauczałeś, przypomnisz sobie zapewne sytuacje, w których nauczanie nie działało tak, jak powinno. Spróbowałeś innego podejścia i rezultaty były lepsze. Oto częsty przykład: ktoś prosi cię o wskazówki dotarcia do budynku czy sklepu, ty odpowiadasz „Jasne!”, bo dokładnie wiesz, gdzie to jest. Za chwilę jednak sam łapiesz się na tym, że całkowicie nieskutecznie wymachujesz rękami, a na obliczu pytającego maluje się coraz większy znak zapytania. Ostatecznie rysujesz mapę.
Istnieje wiele sposobów, po które sięgamy, ucząc się nawzajem. Co więcej, różne sposoby nauczania pasują do różnych rodzajów uczenia się. W książce „Jak się uczymy?” przedstawiono 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów, za pomocą których uczymy się nowych rzeczy, wśród nich m.in: stosowanie analogii, uczenie się w grupie, stawianie pytań, wizualizacja, uczenie się przez obserwację. Każdy z nich scharakteryzowano według następującego schematu:
Co to jest? Podstawowy opis mechanizmu uczenia i wskazanie, dlaczego jest ważny.
Jak działa? Nauka i teoria, w tym przystępny opis nowatorskich badań.
Jak z tego korzystać? Przykłady aktywności wykorzystujących dany mechanizm.
Do czego się nadaje? Rezultaty, w osiągnięciu których ten mechanizm jest szczególnie dobry.
Ryzyka. Częste błędy prowadzące do niepożądanych skutków.
Przykłady dobrych i złych zastosowań.
Literatura. Klasyczne i współczesne opracowania.
Ściągawka. Opracowanie podsumowujące główne idee przedstawiane w rozdziale wraz z krótkimi przykładami.
Książka będzie zrozumiała dla każdego, kto jest zainteresowany uczeniem się i możliwością jego usprawniania. Rzetelne podstawy naukowe i bogaty materiał źródłowy czynią z niej także znakomity podręcznik.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 59
- 12
- 5
- 4
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Jak się uczymy? 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów
Dodaj cytat
Opinia
Kupiłem i przeczytałem tę książkę z czystej ciekawości, a nie dla konkretnego zastosowania, więc z jednej strony nie jestem docelowym czytelnikiem, ale z drugiej strony pozwolę sobie być sceptyczny wobec prezentowanych treści.
Autorzy omawiają różne uwarunkowania procesu uczenia i wskazują jak można poprawić dany aspekt uczenia. Przykładowo, jeśli studenci już z góry są uprzedzeni ("nie nadaję się do tego") zadziała mechanism samospełaniającej się przepowiedni, warto więc aby nauczyciel wyłapywał takie przypadki. Całość jest napisana lekko, wręcz popularnonaukowo (plusik za sporadyczne zgryźliwe komentarze "tak, cytujemy TEGO Karola Marksa"), więc problemu z przyswojeniem nie ma.
Jednakże miałbym problem ze stosowaniem tego w praktyce, gdyż to nie są gotowe recepty, ale raczej wskazówki, niektóre zresztą są samowykluczające się (obosieczny miecz), więc czytelnik może dojść do wniosku, iż lepiej zostawić rzeczy po staremu. Hmm, tylko po co poradnik od zostawiania rzeczy po staremu?
Niektóre wskazówki są też tak mętne iż nie byłem do końca pewny, czy szkodziłbym uczniom, czy pomagał. Dokładają się do tego losowej jakości diagramy -- niektóre są ostre jak brzytwa, inne są zreprodukowane tak jakby to było setne ksero jakieś rozmokłej notatki. Zresztą sam skład książki wygląda jak praca zaliczeniowa stażysty (główna czcionka bez szeryfów...).
Za to bibliografia jest obfita, więc jeśli ktoś potrzebuje wielu cytatów, to będzie miał używanie.
Niezbyt przypadła mi do gustu, taka książka jak "How to teach mathematics" Stevena Kranza jest do przeczytania i do zastosowania z marszu (to pozycja nie tylko o matematyce), ta to raczej poletko nadal badawcze "zrób to, ale właściwie to nie rób, bo są efekty uboczne", a nie nauczanie stosowane, do tego złożone na kolanie. Rozdział po rozdziale albo dany problem już znałem wprost, albo wiedziałem o nim w sposób nieuświadomiony, więc wartość dodana także jest i tutaj niewielka.
Kupiłem i przeczytałem tę książkę z czystej ciekawości, a nie dla konkretnego zastosowania, więc z jednej strony nie jestem docelowym czytelnikiem, ale z drugiej strony pozwolę sobie być sceptyczny wobec prezentowanych treści.
więcej Pokaż mimo toAutorzy omawiają różne uwarunkowania procesu uczenia i wskazują jak można poprawić dany aspekt uczenia. Przykładowo, jeśli studenci już z góry są...