Pisarz naiwny i sentymentalny
- Kategoria:
- publicystyka literacka, eseje
- Tytuł oryginału:
- The Naive and the Sentimental Novelist
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Literackie
- Data wydania:
- 2012-10-31
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-10-31
- Liczba stron:
- 180
- Czas czytania
- 3 godz. 0 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788308049709
- Tłumacz:
- Tomasz Kunz
- Tagi:
- szkice literackie tureckie
Pamuk o powieści.
Wychodząc od rozróżnienia na pisarzy oraz czytelników naiwnych i sentymentalnych – ci pierwsi angażują się w tekst, dają się mu porwać i uwieść; ci drudzy traktują go refleksyjnie, analizują, porównują, poszukują ukrytych znaczeń – Orhan Pamuk zastanawia się nad istotą aktu pisania i czytania, sztuką interpretacji oraz istotą gatunku powieściowego. By znaleźć odpowiedź, dokonuje autorskiej analizy własnych powieści, a także sięga po dzieła klasyków – Flauberta, Balzaka, Dostojewskiego, Tołstoja, Manna, Prousta, Joyce'a, Woolf, Borgesa i Calvino.
Eseje składające się na książkę są zapisem wykładów wygłoszonych przez Orhana Pamuka w 2009 roku na Uniwersytecie Harvarda.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Ten dziwny chłód
Usiadłam grzecznie w ławce, żeby wysłuchać wykładu Pamuka, oczekując: gimnastyki dla mózgu, kartkowania już przeczytanych powieści, apetytu na powtórki, a nawet oświecenia. Wiercić się i notować wątpliwości zaczęłam już po kilkunastu stronach. Nie, nie uważam, że „Anna Karenina” jest najwybitniejszą powieścią wszechczasów. Nie, nie czytam, żeby zbudować tożsamość i ukształtować swój charakter. Gdy przeczytałam o operacjach, które podobno wykonuje nasz umysł, kiedy czytamy powieść i dowiedziałam się, że: Zastanawiamy się nad tym, co w opowiedzianej przez pisarza historii jest prawdą, a co wytworem wyobraźni, odmówiłam współpracy. Z tym tematem moi ulubieńcy rozprawiają się jednozdaniowo.Tokarczuk: Każda fikcja jest jakimś rodzajem realnego i to realne wspiera. Vargas Llosa: Każda dobra powieść mówi prawdę, a każda zła powieść kłamie.Steinbeck: ale przecież nie każda historyjka musi być nieprawdziwa tylko dlatego, że nigdy się nie wydarzyła.
Pilnie potrzebowałam powietrza. Pretekst, by urwać się z wykładu podsunęła mi jedna z moich znajomych, pisząc o pewnej powieści. Zaczęłam czytać... Różnica między wykładem Pamuka o powieści a powieścią jest taka, jak między czytaniem o miłości a zakochaniem się. Kiedy kilkaset stron później odurzona wróciłam do świata, postanowiłam dać Pamukowi jeszcze jedną szansę. Nie oczekiwać od niego, że pisząc o jednej książce, nauczy mnie lepiej czytać wszystkie (jak Nabokov) albo oduczy mnie bylejakości czytelniczej (jak to zrobił Oz zwracając mi uwagę, jak ważne są pierwsze zdania w powieściach). Wbrew temu, co obiecuje Pamuk, nie dowiemy się niczego poza tym, jakim jest pisarzem i czytelnikiem. Ale to przecież bardzo dużo.
Układ mistrz - uczeń postanowiłam zamienić na herbatę i rozmowę o przeczytanych książkach. Oto złudzenia, których pozbawił mnie Pamuk: 1. Dwie osoby, które lubią tę samą książkę,mają ze sobą coś wspólnego. 2. Dobrzy pisarze są dobrymi czytelnikami, od których możemy się czegoś nauczyć. Niewątpliwie jednak wykłady Pamuka dały mi wgląd w to, co to znaczy być czytelnikiem i pisarzem w kraju, w którym niewiele osób czyta i w którym kultura nie radzi sobie zbyt dobrze ze sztuką figuratywną. Pamuk wygłasza kategoryczne opinie, którym kilkanaście stron później zaprzecza, próbuje przyszpilić motyla, którego na koniec wypuszcza wreszcie na wolność pisząc: 'według mnie z idealną sytuacją mamy do czynienia wówczas, gdy pisarz potrafi być jednocześnie naiwny i sentymentalny'.
Jaką jestem czytelniczką? Naiwną czy sentymentalną? Na pewno inną niż Pamuk. Przede wszystkim nie oczekuję, że dostanę od książek coś, co można dostać tylko od życia. Ale niewykluczone, że mój spryt i swoboda to przypadek, łut szczęścia, wynik wielu lat mieszkania w miejscu, gdzie w zasadzie wszystko mi wolno. Nie sadzę, żeby gdzieś indziej było mi lepiej. Pamuk jest najwyraźniej innego zdania, ponieważ pisze: zazdroszczę amerykańskim powieściopisarzom pewności siebie, ufności i łatwości, z jaką piszą. Krótko mówiąc, ja również zazdroszczę im naiwności. A oto mój wysoce subiektywny komentarz: uważam, że naiwność zachodnich pisarzy wynika ze wspólnego im oraz ich czytelnikom przekonania, że należą do tej samej klasy i grupy społecznej, oraz z tego, że pisarze na Zachodzie piszą nie po to, by kogokolwiek reprezentować, ale po prostu dla własnej satysfakcji. Niesamowite, prawda? Może właśnie to są te słynne różnice kulturowe, nie zderzenie cywilizacji, ale po prostu ten dziwny chłód, kiedy dwoje ludzi pije sobie herbatę, próbuje rozmawiać o tej samej książce i odkrywa, że im bardziej do niej zagląda, tym bardziej ona nie istnieje, a oni nie mają ze sobą absolutnie nic wspólnego.
Fascynująca lektura, ale z zupełnie innych powodów, niż się spodziewałam.
Kasia/ porządek_alfabetyczny
Oceny
Książka na półkach
- 237
- 190
- 64
- 13
- 7
- 5
- 4
- 4
- 4
- 3
OPINIE i DYSKUSJE
Nieco zawiłe i dość filozoficzne rozważania na temat procesu twórczego i próby odpowiedzi na pytanie co jest "jądrem powieści". Subiektywny, ale przyjemny i spójny ogląd. Momentami trochę nużący, ale w teorii pisania może okazać się przydatny.
Nieco zawiłe i dość filozoficzne rozważania na temat procesu twórczego i próby odpowiedzi na pytanie co jest "jądrem powieści". Subiektywny, ale przyjemny i spójny ogląd. Momentami trochę nużący, ale w teorii pisania może okazać się przydatny.
Pokaż mimo to„Pisarz naiwny i sentymentalny” - Orhan Pamuk (Noblista 2006)📚 W 2009 roku autor wygłosił cykl wykładów na Uniwersytecie Harvarda i na tej podstawie powstał zbiór opowieści dotyczących pozycji pisarza w stosunku do czytelnika📚. Bo „pisanie powieści to tworzenie centrum,którego nie da się znaleźć w realnym życiu”📚 Analizie zostały poddane takie dzieła jak „Anna Karenina” czy dorobek literacki Dostojewskiego lub Borgesa📚 Pamuk rozkłada na czynniki pierwsze treść (książka) i rozum odbiorcy. Analizuje wręcz z chirurgiczną precyzją słowo napisane w opozycji z odbiorem myśli i uczyć czytelnika📚 Na tej podstawie dokonuje podziału na tych co utożsamiają się z zawartością dzieła oraz na tych co patrzą dalej, w głąb - gdzie szukają drugiego dna📚 Zwraca również uwagę na samą technikę i formę słowa. Liczy się każdy szczegół, każdy oddech bohatera i pisarza, który nim kieruje co w konsekwencji intryguję odbiorcę📚 Z tego wszystkiego rodzi się ciekawa dyskusja, coś innego, coś co warto przeczytać📚
„Pisarz naiwny i sentymentalny” - Orhan Pamuk (Noblista 2006)📚 W 2009 roku autor wygłosił cykl wykładów na Uniwersytecie Harvarda i na tej podstawie powstał zbiór opowieści dotyczących pozycji pisarza w stosunku do czytelnika📚. Bo „pisanie powieści to tworzenie centrum,którego nie da się znaleźć w realnym życiu”📚 Analizie zostały poddane takie dzieła jak „Anna Karenina” czy...
więcej Pokaż mimo toMagiczna książka o książkach, napisana bez naukowego zadęcia. Czytelnik ma wrażenie, że odsłania się przed nim mechanizmy pisania powieści (strona autora),ale także jej rozumienia (strona czytelnika). Pamuk ubiera w słowa uczucia i rozważania, które mi w procesie czytania zawsze towarzyszyły, wprowadza nienatrętną kategoryzację, która pozwala uporządkować odczucia, które są zakorzenione w każdym pasjonacie literatury.
Pozycja obowiązkowa dla smakoszy powieści.
Magiczna książka o książkach, napisana bez naukowego zadęcia. Czytelnik ma wrażenie, że odsłania się przed nim mechanizmy pisania powieści (strona autora),ale także jej rozumienia (strona czytelnika). Pamuk ubiera w słowa uczucia i rozważania, które mi w procesie czytania zawsze towarzyszyły, wprowadza nienatrętną kategoryzację, która pozwala uporządkować odczucia, które...
więcej Pokaż mimo toZapis wykładów słynnego pisarza, w których wypowiada się na temat teorii powieści. Autor Pisarza naiwnego i sentymentalnego wygłasza kilka interesujących opinii, jednak jest to zdecydowanie lektura dla tych, którzy lubują się w rozbijaniu powieści na elementy składowe, a podważają znaczenie podejścia holistycznego, syntetycznego. Pamuk przyjmuje pozę profesora, który swój fach traktuje jako Wielką Sztukę, a tworzony przez siebie rodzaj powieści "wizualnej" - jako najdoskonalszą jej formę. Cóż, potwierdza się jedynie wniosek, iż czytelnik tworzy swój własny obraz danej pozycji, gdyż jestem przekonany, że ten zbiór esejów znalazł swoich entuzjastów, którzy podzielają nastawienie tureckiego noblisty do literatury. Dla tych, którzy niekoniecznie wskazaliby Tołstoja czy Borgesa jako swoich ulubionych pisarzy, książka jest wątpliwym wyborem.
Zapis wykładów słynnego pisarza, w których wypowiada się na temat teorii powieści. Autor Pisarza naiwnego i sentymentalnego wygłasza kilka interesujących opinii, jednak jest to zdecydowanie lektura dla tych, którzy lubują się w rozbijaniu powieści na elementy składowe, a podważają znaczenie podejścia holistycznego, syntetycznego. Pamuk przyjmuje pozę profesora, który swój...
więcej Pokaż mimo toTeoria powieści zawsze będzie dla mnie ciekawa, zwłaszcza jeśli wykład prowadzi uznany pisarz i pozwala wejść na chwilę w swoje własne buty. Głównym założeniem jest podział pisarzy i czytelników na naiwnych (skupiających się na fabule, którą traktują dosłownie) oraz sentymentalnych (skupiających się na formie i technikach pisarskich). Nigdy o tym podziale nie słyszałam, ale po tej lekturze wydaje mi się tak oczywisty i naturalny, jak wszystkie inne prawa fizyki, z których korzystam, a których nie potrafię nazwać. Odpowiada to zresztą na wątpliwość mnie dręczącą, czyli co jest ważniejsze w trakcie pisania - natchnienie czy plan. Odpowiedź jest prosta, nie ma jednej drogi i prawidłowej odpowiedzi, ale wskazana jest równowaga. Pamuk korzystając z tego podziału przechodzi przez wszystkie elementy tworzące powieść, analizując je krok po kroku. Ten cykl wykładów nie jest biblią dla pisarzy ani instrukcją, ale wnioski Pamuka są całkiem logiczne. On sam wydaje się bardzo bliską osobą - pisze książki, dlatego że kocha je czytać. Warto się zapoznać z jego punktem widzenia. Lektura może nie tyle pouczająca, co inspirująca.
Teoria powieści zawsze będzie dla mnie ciekawa, zwłaszcza jeśli wykład prowadzi uznany pisarz i pozwala wejść na chwilę w swoje własne buty. Głównym założeniem jest podział pisarzy i czytelników na naiwnych (skupiających się na fabule, którą traktują dosłownie) oraz sentymentalnych (skupiających się na formie i technikach pisarskich). Nigdy o tym podziale nie słyszałam, ale...
więcej Pokaż mimo toGdy kupowałam tę książkę, ktoś zadał mi pytanie: "Czym się kierujesz podczas wyboru książki?", a moja odpowiedź okazała się nad wyraz dziwną dla tej osoby, bowiem stwierdziłam, że po prostu chcę przeczytać coś od Pamuka. Cokolwiek.
Początkowo było ciężko. Stężenie "Anny Kareniny" na pierwszych stronach jest wręcz przytłaczające. Nie, żebym miała coś do Tołstoja... Po prostu jest tylu innych artystów, do których można się odwołać, a Pamuk uparcie przytacza Kareninę przy wszystkich możliwych okazjach.
Nie warto się tym zrażać, bo w dalszych częściach Pamuk otwiera przed nami swój własny umysł i pozwala nam popatrzeć na literaturę przez jego oczy. Jeżeli ktoś poszukuje badań na temat ważnych dla literatury zagadnień, a przede wszystkim nurtuje go główny sens powieści - jej centrum, jej serce, jej idea - może śmiało wdać się w dyskusję z Pamukiem, sięgając po wykłady harwardzkie.
Gdy kupowałam tę książkę, ktoś zadał mi pytanie: "Czym się kierujesz podczas wyboru książki?", a moja odpowiedź okazała się nad wyraz dziwną dla tej osoby, bowiem stwierdziłam, że po prostu chcę przeczytać coś od Pamuka. Cokolwiek.
więcej Pokaż mimo toPoczątkowo było ciężko. Stężenie "Anny Kareniny" na pierwszych stronach jest wręcz przytłaczające. Nie, żebym miała coś do Tołstoja... Po prostu...
Wykłady Pamuka o literaturze, zamieszczone w książce "Pisarz naiwny i sentymentalny" napisane są przystępnie i zarazem nie tracą na erudycji. To duża zaleta. Z większością opinii tureckiego noblisty na temat sztuki powieści nie mogę się jednak zgodzić. Autor, który zamierzał w młodości być malarzem, właśnie z perspektywy sztuk plastycznych patrzy na powieść. Mi jednak bliższe jest podejście Gombrowicza, który w "Dzienniku" opisywał, jak wykłócał się z argentyńskimi artystami o wyższość muzyki i literatury nad malarstwem właśnie (ze względu na to, że są w stanie oddać przepływ czasu). Również kategoria centrum, którą posługuje się Pamuk, nie przekonuje mnie całkowicie. Autor "Śniegu" sugeruje, że każda powieść ma jakąś przewodnią ideę, którą stara się przekazać. Sądzę jednak, że wybitne powieści są często bardziej wieloznaczne, poddają się różnym, sprzecznym interpretacjom i raczej rozbijają niż scalają wyobrażenie o świecie, pokazując tym samym jego złożoność (by wymienić przykłady - "Zamek" Kafki, "Absalomie, Absalomie..." Faulknera). Niemniej jednak, mimo zastrzeżeń, pozycja Pamuka może być całkiem dobrym przewodnikiem po świecie powieści europejskiej, tym ciekawszym, że pisanym z perspektywy autora tureckiego.
Wykłady Pamuka o literaturze, zamieszczone w książce "Pisarz naiwny i sentymentalny" napisane są przystępnie i zarazem nie tracą na erudycji. To duża zaleta. Z większością opinii tureckiego noblisty na temat sztuki powieści nie mogę się jednak zgodzić. Autor, który zamierzał w młodości być malarzem, właśnie z perspektywy sztuk plastycznych patrzy na powieść. Mi jednak...
więcej Pokaż mimo toKsiążka o książkach, a dokładniej o powieściach. Jak czytać, jak pisać, czym jest centrum powieści, jakie mamy rodzaje pisarzy. Generalnie ciekawy cykl wykładów. Polecam zainteresowanym powieściami w ogóle.
Książka o książkach, a dokładniej o powieściach. Jak czytać, jak pisać, czym jest centrum powieści, jakie mamy rodzaje pisarzy. Generalnie ciekawy cykl wykładów. Polecam zainteresowanym powieściami w ogóle.
Pokaż mimo toTo urocza książka o pisarzu i czytelniku. Choć miałam wrażenie, że trudno Pamukowi dojrzeć cokolwiek poza nazwiskami-pomnikami, ten cykl wykładów jest niezwykle ciekawy. Będę zaglądać co jakiś czas, gdy poruszy mnie mistrzowska powieść.
To urocza książka o pisarzu i czytelniku. Choć miałam wrażenie, że trudno Pamukowi dojrzeć cokolwiek poza nazwiskami-pomnikami, ten cykl wykładów jest niezwykle ciekawy. Będę zaglądać co jakiś czas, gdy poruszy mnie mistrzowska powieść.
Pokaż mimo to"Możemy dziś czytać "Annę Kareninę", ponieważ Anna Karenina nie była w stanie czytać trzymanej w rękach powieści."
Książka dla każdego, kogo zafrapował ten wzięty z niej cytat.
"Możemy dziś czytać "Annę Kareninę", ponieważ Anna Karenina nie była w stanie czytać trzymanej w rękach powieści."
Pokaż mimo toKsiążka dla każdego, kogo zafrapował ten wzięty z niej cytat.