Ford. Reżyser

Okładka książki Ford. Reżyser Michał Danielewicz
Okładka książki Ford. Reżyser
Michał Danielewicz Wydawnictwo: Krytyka Polityczna biografia, autobiografia, pamiętnik
350 str. 5 godz. 50 min.
Kategoria:
biografia, autobiografia, pamiętnik
Wydawnictwo:
Krytyka Polityczna
Data wydania:
2019-06-12
Data 1. wyd. pol.:
2019-06-12
Liczba stron:
350
Czas czytania
5 godz. 50 min.
Język:
polski
ISBN:
9788366232266
Tagi:
Biografia
Średnia ocen

6,8 6,8 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,8 / 10
21 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
289
47

Na półkach:

Grafomania wygląda niemal z każdego zdania tej książki. Jak w przypadku „urokliwego” opisu: „Dzieciaki poznały już, co to głód, takie nie gadają, gdy jedzą”. Danielewicz bawi się w swojej pracy w psychologa, powieściopisarza, przewodnika po przedwojennej Łodzi, ale nie spełnia jednej, naczelnej funkcji – biografa, ani nawet reportażysty. Jest to główny powód, dla którego książka męczy, a miejscami także trzeszczy, jak na przykład wówczas, gdy autor najpierw stwierdza, że nie wiemy prawie nic o ojcu Forda, następnie zaś przedstawia go w fabularyzowanych scenkach jako człowieka o określonym charakterze, przekonaniach i formacji intelektualnej. A wystarczyło tylko poprzestać na tym, co się wie… Kiedy zaś dotarłem do miejsca, gdzie książka opowiada nie o Fordzie, ale o innym człowieku, ale autor daje o tym znać po dwóch akapitach, dałem sobie spokój. Zupełnie zmarnowana szansa przypomnienia o niesłusznie zapomnianym reżyserze.

Grafomania wygląda niemal z każdego zdania tej książki. Jak w przypadku „urokliwego” opisu: „Dzieciaki poznały już, co to głód, takie nie gadają, gdy jedzą”. Danielewicz bawi się w swojej pracy w psychologa, powieściopisarza, przewodnika po przedwojennej Łodzi, ale nie spełnia jednej, naczelnej funkcji – biografa, ani nawet reportażysty. Jest to główny powód, dla którego...

więcej Pokaż mimo to

avatar
620
14

Na półkach:

Zaskakująco nisko tu oceniana pozycja. Świetny język i warsztat autora, który w wielu miejscach zaznacza że nie powinnismy się spodziewać typowej biografii. Piękna gawęda, bardzo filmowo prowadzona, chyba trafnie obrazuje dość tajemniczą postać Forda.

Zaskakująco nisko tu oceniana pozycja. Świetny język i warsztat autora, który w wielu miejscach zaznacza że nie powinnismy się spodziewać typowej biografii. Piękna gawęda, bardzo filmowo prowadzona, chyba trafnie obrazuje dość tajemniczą postać Forda.

Pokaż mimo to

avatar
1761
887

Na półkach:

Jak można tak spieprzyć książkę. Jak?
Temat fascynujący, tajemniczy, pełen czułych zwrotów akcji, głośnych tąpnięć i sekretnych przemilczeń. Skrytej biografii i głośnego pseudonimu, wielkich romansów i potężnych zaniechań zawodowych.
Aleksander Ford to temat na niejedną książkę.
A tutaj taka skucha.
Najmocniej książka cierpi na stylu i kompozycji - nieznośnych i nerwowo niejednorodnych. Przygoda z cyklu: czytasz i się męczysz.
Nachalne fabularyzowanie biografii jest nieznośne i uciążliwe. Jeśli Autor miał ochotę popełnić powieść, powinien to zrobić i nie dręczyć czytelnika marnymi jej próbami w biografii.
To najpoważniejszy i najbardziej dotkliwy zarzut wobec tej książki.
Sam Ford był niezwykle skrytym człowiekiem, i, jak wynika z tej książki, niezwykle trudno było poznać szczegóły jego życia. Wiele spraw przemilczał, wiele jest wersji poszczególnych zdarzeń z jego życia. Każdy świadek ma o nim co innego do powiedzenia. Nierzadko są to wykluczające się zdania i opinie, co czyni temat jeszcze bardziej pikantnym.
Mosze Lipszyc szybko przemienia się w Aleksandra Forda. Szybko ukrywa biedę z dzieciństwa, pracę w łódzkiej fabryce, dopisuje sobie maturę i studia z historii sztuki. Szybko zdobywa swoją pierwszą nagrodę za najlepszy film, a ma wtedy tylko 24 lata.
Ma ambicje. Chce robić filmy zaangażowane społecznie, ważne obywatelsko. A w początkach kina trudno nie ulec trywialnym żądaniom publiki - ma być przystępnie, wesoło, czasem romantycznie.
Ford ma jednak swoją wizję - woli zerwać produkcję niż ulec przaśnym gustom.
Staje się niewygodny.
Łatka ambitnego, trudnego we współpracy reżysera pozostaje z nim na zawsze.
Po wojnie uważany za twórcę reżimowego, który kojarzył się z konserwatyzmem i wyniosłością.
Popełnił wreszcie dzieło, które do dziś uważane jest za pierwszą polską superprodukcję - "Krzyżacy". Wiele o tym filmie można napisać: od "średniowiecznego westernu" po uproszczoną, upolitycznioną wersję historii, zmontowaną na zamówienie władz komunistycznych.
Dla Forda ten film był krokiem wstecz, ale też szansą na odzyskanie pozycji w środowisku.
Na niewiele zdały się wszystkie te wysiłki, na fali Marca' 68 Ford wyjechał z Polski.
Z tych nikłych wspomnień jakie zawiera książka wyłania się człowiek skryty, niosący z sobą traumę, ukryty wstyd, do tego wiele zagadek z przeszłości.
Ponadto kobieciarz, elegant, miłośnik pięknych, szybkich i drogich samochodów.
Człowiek zasad, pomysłu na siebie, ale niekoniecznie kompatybilny z rzeczywistością, nie tylko filmową.
W podziękowaniach Autor zwraca się między innymi do Rafał Dajbora.
Jaka szkoda, że to nie On napisał tę książkę.
Znając swadę językową, a także mając na uwadze Dajbora wiedzę, mam pewność, że powstałaby świetna biografia. Szkoda.

buchbuchbicher.blogspot.com

Jak można tak spieprzyć książkę. Jak?
Temat fascynujący, tajemniczy, pełen czułych zwrotów akcji, głośnych tąpnięć i sekretnych przemilczeń. Skrytej biografii i głośnego pseudonimu, wielkich romansów i potężnych zaniechań zawodowych.
Aleksander Ford to temat na niejedną książkę.
A tutaj taka skucha.
Najmocniej książka cierpi na stylu i kompozycji - nieznośnych i nerwowo...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1854
1506

Na półkach: , , , ,

Biografia twórcy najpopularniejszego filmu polskiego 'Krzyżacy'. Był Ford prawdziwym królem polskiego kina po wojnie, powszechnie nielubianym w środowisku. Książka rzetelnie przedstawia jego życie, choć jest niej sporo niedopowiedzeń i białych plam, ale to zasługa Forda, który uwielbiał konfabulować. Ciekawy przyczynek do historii filmu polskiego w pierwszej połowie XX wieku.

Sięgnąłem po tę biografię kompletnie dziś zapomnianego reżysera, bo jest twórcą najpopularniejszego polskiego filmu 'Krzyżacy', który do dziś dobrze się ogląda, niestety o robieniu tego filmu pisze Danielewicz niewiele.

Najciekawsze w książce jest pokazanie jak Ford, urodzony w 1907 lub 1908 roku jako Mosze Lifszyc, budował swoją biografię na fałszerstwach, mitach i wyobrażeniach: „Mosze przychodzi na świat podobnie jak większość ludzi, z Aleksandrem Fordem rzecz ma się inaczej. Ten utkany jest z fantazji i wyobrażeń. Najpierw własnych, potem też cudzych.” Nie wiadomo nawet, kiedy i gdzie się urodził, a potem mamy kolejne fantazje i przemilczenia, na przykład przez całe życie utrzymywał, że chodził przed wojną na studia, co nie było prawdą. Czas wojny, spędzony w Sowietach, też owiany jest tajemnicą, po prostu tam był przez pięć lat i do kraju wrócił z armią Berlinga.

Z drugiej strony był niezwykle utalentowanym filmowcem, który zaczynał od zera i dzięki uporowi i ciężkiej pracy w wieku 24 lat zrobił film 'Legion ulicy', który z dnia na dzień uczynił z niego wielką nadzieję kina przedwojennego. Ale przed wojną nie udało mu się już nakręcić nic przyzwoitego – miał olbrzymie problemy z producentami.

Podobnie było po wojnie, tu miał raczej problemy z władzami, dość powiedzieć, że w ciągu 20 lat zrobił tylko sześć filmów. W środowisku był bardzo nielubiany, uchodził za takiego co nie może wybaczyć innym ich sukcesów i lubuje się w podkładaniu ludziom świni, ale książka za bardzo tych obiegowych opinii nie potwierdza.

Sukces 'Krzyżaków' przysporzył mu wielu wrogów, a przecież ten film i dziś dobrze się ogląda. Wyemigrował z kraju w 1968, po wydarzeniach marcowych, opis zebrania na którym go wyrzucano z partii jest przerażający, przypominają się czasy stalinowskie. A na emigracji zrobił zły film 'Krąg pierwszy' na podstawie Sołżenicyna, którym zamknął sobie drogę do powrotu do kraju i zraził do siebie producentów zachodnich; potem już nic nie nakręcił. W ogóle jego życie na emigracji to było pasmo porażek: nie mógł kręcić filmów, czyli robić tego co najlepiej umiał i lubił.

Książka zostawia pewien niedosyt, za wiele w niej niedopowiedzeń, białych plam, ale właśnie taki był jej bohater, nie chciał mówić o sobie, gubił tropy, zmyślał swój życiorys, konfabulował.

Niemniej jest to dosyć ciekawe przedstawienie polskiego środowiska filmowego w pierwszej połowie XX wieku, potwierdza raz jeszcze, że praca reżysera filmowego jest supertrudna: musi zdobywać pieniądze, użerać się z producentami, dotrzymywać terminów i budżetów a efekt jego pracy jest zawsze mocno niepewny.

Biografia twórcy najpopularniejszego filmu polskiego 'Krzyżacy'. Był Ford prawdziwym królem polskiego kina po wojnie, powszechnie nielubianym w środowisku. Książka rzetelnie przedstawia jego życie, choć jest niej sporo niedopowiedzeń i białych plam, ale to zasługa Forda, który uwielbiał konfabulować. Ciekawy przyczynek do historii filmu polskiego w pierwszej połowie XX...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1089
999

Na półkach: ,

Michał Danielewicz opowiada o swoim bohaterze zajmująco i nie trzeba być fanem kinematografii, żeby się wciągnąć w lekturę. Szczególnie interesujące są rozdziały o życiu Forda na emigracji, rzucające światło na samobójstwo reżysera. Irytują za to pierwsze rozdziały, w których autor niepotrzebnie fabularyzuje wydarzenia z życia Lifszyców, co wypada niestety naiwnie. Poważniejszy zarzut to brak przypisów – jeśli pisze się o ekranizacji powieści, należałoby podać nazwisko pisarza. Szkoda też, że przy omówieniu dwóch żydowskich filmów Forda tj. „Sabra” oraz „Mir kumen” po macoszemu potraktowane zostało kino jidysz, w latach 30-tych XX w. bujnie rozwijające się w Polsce. Poza tymi mankamentami na szczęście nie jest źle.

Całość recenzji tu: https://czytankianki.blogspot.com/2019/11/ford-rezyser.html

Michał Danielewicz opowiada o swoim bohaterze zajmująco i nie trzeba być fanem kinematografii, żeby się wciągnąć w lekturę. Szczególnie interesujące są rozdziały o życiu Forda na emigracji, rzucające światło na samobójstwo reżysera. Irytują za to pierwsze rozdziały, w których autor niepotrzebnie fabularyzuje wydarzenia z życia Lifszyców, co wypada niestety naiwnie....

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    28
  • Przeczytane
    25
  • Posiadam
    5
  • 2019
    3
  • Biografie
    2
  • 2020
    1
  • KP etc.
    1
  • Literatura polska
    1
  • Książki 2019
    1
  • Tematyka Żydowska
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Ford. Reżyser


Podobne książki

Przeczytaj także