rozwińzwiń

Warunek

Okładka książki Warunek Eustachy Rylski
Okładka książki Warunek
Eustachy Rylski Wydawnictwo: Wielka Litera literatura piękna
268 str. 4 godz. 28 min.
Kategoria:
literatura piękna
Wydawnictwo:
Wielka Litera
Data wydania:
2017-04-26
Data 1. wyd. pol.:
2005-01-01
Liczba stron:
268
Czas czytania
4 godz. 28 min.
Język:
polski
ISBN:
9788380321540
Tagi:
kradzież literatura polska miłość niebezpieczeństwo nienawiść pojedynek Rosja rywalizacja ucieczka walka o przetrwanie walka o życie wędrówka
Inne
Średnia ocen

7,0 7,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Twórczość nr 7-8 / 2020 Waldemar Bawołek, Paweł Bem, Leszek Bugajski, Krzysztof Ćwikliński, Janusz Drzewucki, Janusz Głowacki, Marian Grześczak, Józef Hen, Jerzy Kronhold, Bogusława Latawiec, Maciej Libich, Andrzej Mencwel, Krystyna Miłobędzka, Czesław Miłosz, Krzysztof Mrowcewicz, Kazimierz Orłoś, Wacław Oszajca SJ, Redakcja miesięcznika Twórczość, Eustachy Rylski, Dominika Słowik, Paweł Sołtys, Ewa Sonnenberg, Piotr Szarota, Leszek Szaruga, Aneta Wiatr, Marta Wyka, Adam Zagajewski, Elżbieta Zechenter-Spławińska, Andrzej Zieniewicz
Ocena 6,8
Twórczość nr 7... Waldemar Bawołek, P...

Mogą Cię zainteresować

Oficjalne recenzje i

Cięcie!



1956 14 299

Oceny

Średnia ocen
7,0 / 10
392 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
41
13

Na półkach:

Mistrz historycznego pióra w najlepszej formie. Dla mnie coś z klimatu pierwszego filmu Ridleya Scotta Pojedynek. Szczególnie dla miłośników epoki napoleońskiej, ale nie tylko.

Mistrz historycznego pióra w najlepszej formie. Dla mnie coś z klimatu pierwszego filmu Ridleya Scotta Pojedynek. Szczególnie dla miłośników epoki napoleońskiej, ale nie tylko.

Pokaż mimo to

avatar
22
22

Na półkach:

Pozytywne wspomnienie książki, ale nie pamiętam już dobrze. Polscy żołnierze w trakcie przeprawy przez wschodnie rubieże, jest akcja, jest emocja, jest dobry opis

Pozytywne wspomnienie książki, ale nie pamiętam już dobrze. Polscy żołnierze w trakcie przeprawy przez wschodnie rubieże, jest akcja, jest emocja, jest dobry opis

Pokaż mimo to

avatar
335
11

Na półkach:

Gdyby cała książka była tak dobra jak początek, to bez wahania dałbym 10/10. Później mam wrażenie, że jest pisane trochę na siłę... ale nadal uważam, że akcja nadaje się na ekranizację w stylu Tarantino. ;)

Gdyby cała książka była tak dobra jak początek, to bez wahania dałbym 10/10. Później mam wrażenie, że jest pisane trochę na siłę... ale nadal uważam, że akcja nadaje się na ekranizację w stylu Tarantino. ;)

Pokaż mimo to

avatar
131
107

Na półkach:

Cudu nie było ale czytało się dobrze

Cudu nie było ale czytało się dobrze

Pokaż mimo to

avatar
271
188

Na półkach:

Akt pierwszy. Pojedynek: 8
Akt drugi. Droga: 7
Akt trzeci. O miłościach: 5
Całość wychodzi mi na 6, 666
Uległem peanom na cześć najlepszej powieści historycznej powstałej po '89.
Nie ulegnę presji liczb i nie zaokrąglę do 7 jednak.

Akt pierwszy. Pojedynek: 8
Akt drugi. Droga: 7
Akt trzeci. O miłościach: 5
Całość wychodzi mi na 6, 666
Uległem peanom na cześć najlepszej powieści historycznej powstałej po '89.
Nie ulegnę presji liczb i nie zaokrąglę do 7 jednak.

Pokaż mimo to

avatar
71
16

Na półkach:

Swietna ksiazka!

Swietna ksiazka!

Pokaż mimo to

avatar
262
262

Na półkach:

Pod bramami Moskwy w awangardzie wojsk napoleońskich los łączy ze sobą dwóch polskich oficerów: szwolerzera, kapitana Andrzeja Rangułta, wywodzącego się z Uteny na Litwie i oficera sztabowego porucznika Semena Hoszowskiego pochodzącego z Wołynia. Pierwszy wywodzi się ze starej szlachty, drugi - syn popa. Różni ich wszystko, pochodzenie, system wartości, status materialny, charakter, pozycja w wojsku. Rangułt, dzielny w boju, porywczy, zapalczywy, wpadający w gniew, okrutny, ale również cechujący się patriotyzmem i honorem. Hoszowski, kurier Napoleona, który sumiennie, bez emocji, patriotycznych uniesień, szukając okazji do wzbogacenia się, wykonuje swoje obowiązki. Wspólne ucieczka przez Rosję, ukrywanie się zarówno przez Rosjanami, jak i swoimi, zbliża i zmienia bohaterów, stają się kimś innym niż byli na początku.

Pod bramami Moskwy w awangardzie wojsk napoleońskich los łączy ze sobą dwóch polskich oficerów: szwolerzera, kapitana Andrzeja Rangułta, wywodzącego się z Uteny na Litwie i oficera sztabowego porucznika Semena Hoszowskiego pochodzącego z Wołynia. Pierwszy wywodzi się ze starej szlachty, drugi - syn popa. Różni ich wszystko, pochodzenie, system wartości, status materialny,...

więcej Pokaż mimo to

avatar
51
50

Na półkach:

U Rylskiego nie ma dobrych i złych, nie ma nawet dobrych i złych pobudek. Hoszowski kontra Rangułt, kupiecka logika kontra kawaleryjska fantazja. Historia, która porażką Cesarza maskuje porażkę człowieka – Polaka, żołnierza, ułana. To nie jest wciągająca wartka fabuła, raczej pogłębione studium trudnych, niejednoznacznych i bardzo skomplikowanych postaci. Nienawidzą się i kochają, odpychają i przyciągają jednocześnie. Nie ma tam szczęścia, nie ma desperacji, żadnych czystych i jednoznacznych uczuć i stanów. Wszystko, jak w życiu, jest balansem pomiędzy wieloma bodźcami, wieloma stanami. Jest tam wielkie pragnienie życia, od początku, we wszystkich. Nawet Andrzeja Rangułta skłonność do wojny, zabijania i ryzyka, do balansowania na cienkiej granicy dzielącej od śmierci, jest tylko afirmacją życia, pragnieniem coraz głębszego wchodzenia w nie, aż do momentu, gdy ono powie: nie! I na odwrót, ta sama chęć życia w Semenie Hoszowskim, to ostrożność, twarda logika, mocne stanie na ziemi i pogarda dla wszelkiej, pustej jego zdaniem, idei, prowadzącej ludzi na zgubę: wojna, wróg, honor, ojczyzna. Pogarda dla wszystkiego co nie jest namacalne, żywe, jędrne.
I piękna oś powieści zbudowana na tym balansie charakterów: przyjaźń z nienawiści, nienawiść z wzajemnej dopełnialności. Największe przywiązanie, zbudowane na niemożliwej wrogości.
No i mistrzowskie rzemiosło Rylskiego, waga każdego zdania, plastyczność obrazów, płynność fabularna, słowem: wspaniałe doznania czytelnicze.

U Rylskiego nie ma dobrych i złych, nie ma nawet dobrych i złych pobudek. Hoszowski kontra Rangułt, kupiecka logika kontra kawaleryjska fantazja. Historia, która porażką Cesarza maskuje porażkę człowieka – Polaka, żołnierza, ułana. To nie jest wciągająca wartka fabuła, raczej pogłębione studium trudnych, niejednoznacznych i bardzo skomplikowanych postaci. Nienawidzą się i...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1178
1154

Na półkach:

Dekonstrukcja mitów narodowych to tak naprawdę obowiązek pisarza. Odpowiedzialnego pisarza, oczywiście. A czasem wydaje mi się, ze duża część tego, co nam przez lata podawano do wierzenia jako "prawdziwą historię" Polski, to jeden wielki fake news....

Dekonstrukcja mitów narodowych to tak naprawdę obowiązek pisarza. Odpowiedzialnego pisarza, oczywiście. A czasem wydaje mi się, ze duża część tego, co nam przez lata podawano do wierzenia jako "prawdziwą historię" Polski, to jeden wielki fake news....

Pokaż mimo to

avatar
557
391

Na półkach: ,

Armia napoleońska w triumfalnym (bo jakimżby innym) pochodzie na Moskwę. Już prawie u jej bram. A przy wielkiej armii i Polacy. Jeszcze nic tu nadchodzącej klęski nie zapowiada, jeszcze pochód wydaje się niepowstrzymany. Mistrzowski punkt na umieszczenie historycznej powieści, godny prawdziwie wielkiego pisarza. Bo toż i powieść gruntująca pozycję Rylskiego jako mistrza słowa.
Znajomość szwoleżera Rangułta z oficerem sztabowym Hoszowskim zaczyna się nie najlepiej: prostoarmijne obwąchiwanie pod ogonami, próba sił charakteru, pojedynek, aż wreszcie kontrakt na zabójstwo, które miało w generalskim założeniu chyba unieśmiertelnić szwoleżera jako pomnikową ikonę armii, a rozwiązać wszelkie z nim związane problemy doraźne. Zdarza się jednak tak, że obaj oficerowie – już jako wyrzutkowie – podejmują wspólną wyprawę przez zaśnieżąjącą się Rosję, która już za chwilę połknie dumną i niepokonaną armię Napoleona. A podróż to śmiertelnie ryzykowna, niemal bez szans na jej przetrwanie, a jednocześnie zbliżająca dwóch głównych bohaterów, którzy stają się zwyrodniałymi braćmi, gdzie na wzór braci syjamskich – bardziej przypadkowo i z konieczności niż wyboru – życie jednego ściśle zaczyna zależeć od przetrwania drugiego.
To tyle w warstwie fabularnej, bo w konstrukcyjnej i stylistycznej – czegóż tu nie mamy: jest i epopeja wojenna, jest i powieść drogi, jest i powieść łotrzykowska, a i romans czai się w drugim planie, by wybrzmieć w pełni. A wszystko to w przemyślanych i ściśle odważonych przez autora proporcjach. Wszystko spisane z ogromnym szacunkiem dla słowa, a wcześniej jeszcze wykoncypowane tak, że znać tu równie wielki szacunek dla historii, unikalną umiejętność przekonywującego osadzania w realiach epoki.
Może to moje niewyjaśnialne uwielbienie dla autora powieści, ale stawiam „Warunek” wyżej niż wszelkie inne wielkie Dumasy! Nie sądziłem nigdy, aby powieść z czasów napoleońskich mogła mnie tak obezwładnić.

Armia napoleońska w triumfalnym (bo jakimżby innym) pochodzie na Moskwę. Już prawie u jej bram. A przy wielkiej armii i Polacy. Jeszcze nic tu nadchodzącej klęski nie zapowiada, jeszcze pochód wydaje się niepowstrzymany. Mistrzowski punkt na umieszczenie historycznej powieści, godny prawdziwie wielkiego pisarza. Bo toż i powieść gruntująca pozycję Rylskiego jako mistrza...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    496
  • Chcę przeczytać
    311
  • Posiadam
    124
  • Ulubione
    14
  • Literatura polska
    8
  • Literatura polska
    7
  • Teraz czytam
    6
  • Polska
    4
  • 2013
    4
  • 2018
    3

Cytaty

Więcej
Eustachy Rylski Warunek Zobacz więcej
Eustachy Rylski Warunek Zobacz więcej
Eustachy Rylski Warunek Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także