Warunek

- Data wydania:
- 2017-04-26
- Data 1. wyd. pol.:
- 2005-01-01
- Liczba stron:
- 268
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788380321540
- Wydawnictwo:
- Wielka Litera
- Tagi:
- kradzież literatura polska miłość niebezpieczeństwo nienawiść pojedynek Rosja rywalizacja ucieczka walka o przetrwanie walka o życie wędrówka
- Kategoria:
- literatura piękna
- Data wydania:
- 2017-04-26
- Liczba stron:
- 268
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788380321540
- Tagi:
- kradzież literatura polska miłość niebezpieczeństwo nienawiść pojedynek Rosja rywalizacja ucieczka walka o przetrwanie walka o życie wędrówka
- Inne
Pałac książąt Rohatyńskich w Arancewie, schyłek roku 1812. Ślepy los wiąże ze sobą dwóch napoleońskich żołnierzy. To hrabia Andrzej Rangułt, „młody bóg wojny, największy kawalerzysta Wielkiej Armii, faworyt cesarza” i porucznik Semen Hoszowski, syn popa, wykształcony, ale prostak. Obaj zmuszeni są podjąć morderczą wyprawę przez zimowy bezkres Rosji, by dostać się do domu Rangułta na Litwie. Bohaterowie, którzy od początku czuli wzajemną antypatię, teraz są na siebie skazani, wiedzą, że śmierć towarzysza oznacza koniec ich obu.
Jest tu wszystko, czego szukamy w efektownej, wartkiej powieści: zniewaga, pojedynek, zuchwała kradzież, dramatyczna ucieczka, wielkie pieniądze, niespodziewana miłość.
Warunek – obok dyptyku Stankiewicz. Powrót – uważany jest za najlepsze dzieło Eustachego Rylskiego. Za tę ksiażkę autor był nominowany do Nagrody Literackiej Nike w 2006 roku.
Eustachy Rylski
ur. 1944, prozaik, dramaturg i scenarzysta. Zadebiutował w 1984 roku dyptykiem Stankiewicz. Powrót. Autor m.in. powieści Człowiek w cieniu (nagroda Mackiewicza), zbioru opowiadań Szara lotka oraz tomu esejów Po śniadaniu. Za Warunek nominowany do Nike i Angelusa. Tłumaczony m.in. na język francuski
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Polecane księgarnie
Pozostałe księgarnie
Informacja
Oficjalne recenzje
Cięcie!
Na mojej liście polskich pisarzy, o których mówi się zdecydowanie za mało i na których książki czeka się mniej niż wypada, pierwsze miejsce zajmuje Wiesław Myśliwski. Rumaki słusznego gniewu tym tylko potrafię poskromić, że autor genialnych powieści o kresie polskiego chłopstwa tworzy długo, publikuje rzadko, cyzeluje swoje dzieła, jakby toczył śmiercionośne boje o każde właściwie postawione słowo. Przy okazji tego tekstu interesuje mnie bardziej jednak drugie miejsce podium – czyli angielski runner up, chyba nie dorobiliśmy się jeszcze odpowiednika, a szkoda – które okupuje Eustachy Rylski. I to za sprawą recenzowanego „Warunku” powracającego na półki księgarń po dwunastu latach, żeby ponownie ciąć czytelnicze twarze jak szabla jego głównego bohatera, Andrzeja Rangułta.
Na pierwszym, najbardziej oczywistym planie jest ta powieść historią awanturniczą. Szwadron polskiej kawalerii natyka się na oficera sztabowego, którego obecność prowadzi do wielkich przetasowań: wspomniany Rangułt przegrywa wszystkie pieniądze, ba, przegrywa nawet własne życie, okrada sejf swojej jednostki, w końcu zostaje dezerterem. Streszczenie to, jak każde streszczenie, wybitnie jest głupie i tak naprawdę niczego nie mówi o „Warunku”, bo w tym wypadku, co nie takie znowu częste, fabuła stanowi tylko szkielet, który Rylski wypełnia literackim mięsem najwyższej próby. Szkielet, trzeba przyznać, bardzo atrakcyjny i świetnie zaplanowany, ale z pewnością nie kluczowy.
Bo w „Warunku” najważniejsze nie są ani wirujące szable, ani pojedynki – czy to toczone przy użyciu pistoletów, czy kości, ani nawet osobista degrengolada Rangułta. A to dlatego, że właściwie nie oficer pada, nie zmanierowany graf, a idea. Tutaj dopiero zaczyna się właściwa powieść: kiedy Rylski uświadamia odbiorcy, że nikogo w napoleońskiej armii ani trochę nie interesuje wychowany w Nekli potomek hrabiowskiego rodu. Nie przed nim biją pokłony, a przed personifikacją odważnego ułana, zawsze gotowego do walki i obrony honoru, żołnierza doskonałego oraz, posiłkując się popkulturą, uniwersalnego. I co dzieje się, kiedy coś – trudno powiedzieć co, czy to jakiś przypadkowy pech, czy złośliwość historii – podmywa gliniane nogi kolosa? Rangułt nagle nie sięga już samego siebie, powoli traci kontakt z rzeczywistością, przemienia się w żołdaka. Niegdysiejsi przyjaciele reagują różnie, ale najbardziej znamienne jest zachowanie jego dowódcy, Lamonta: wcześniej twierdzi, że kocha go jak syna, potem postanawia z zimną krwią zamordować, aby nikt nie dowiedział się o moralnym upadku niegdysiejszego pupila. Rangułt-człowiek musi umrzeć, żeby żyć mógł Rangułt-idea, zdecydowanie dla wszystkich ważniejszy.
„Warunek” jest więc kolejnym w polskiej literaturze zapisem walki człowieka z formą. Zapisem bardziej dramatycznym i tragicznym niż klasyczne „Ferdydurke”, a to z tego względu, że mniej absurdalnym, operującym niższymi rejestrami. Rylski przetworzył gombrowiczowską wizję na historię tragiczną i brzydką, połączył z poważnymi realiami historycznymi (dzięki czemu można dyskutować o tej powieści w kontekście polskich dziejów), ale od wysokiego patrona wziął coś jeszcze – głęboką ironię, która najmocniej wyraża się w języku. Narrator patrzy na Rangułta z utrzymującym się cały czas na wargach uśmieszkiem, nie daje się nigdy porwać jego odwadze, nie wzrusza się jego losami – to zimny drań od samego początku przekonany o nieuchronności upadku kawalerzysty. Za sprawą jego drażniącej obecności powieść tę czyta się w stanie bezustannego podenerwowania, z delikatną nutką złości. Nie da się opowiadającego polubić, ale nie można go nie podziwiać, bo język ma ostry nawet wtedy, gdy nad Rangułtem się nie znęca – Rylski panuje nad piórem doskonale.
Nie udało mi się chyba ukryć w tym tekście, że jestem fanem „Warunku”. Nie wstydzę się tego jednak ani trochę, bo ta powieść to rzecz niebagatelna. Uważałem tak, gdy czytałem ją pierwszy raz, uważałem tak, gdy do niej wracałem, uważam tak i teraz, ponad dekadę po premierze – niewiele ukazało się w tym czasie polskich tekstów tak dobrze skrojonych.
Bartosz Szczyżański
Popieram [ 4 ]
Oceny
Wypożycz z biblioteki
Cytaty
Nie ściga nas nikt. Ani swoi, ani obcy. Nikt poza naszym wyobrażeniem o własnym znaczeniu.
Dopóki mówimy, żyjemy. Za milczeniem jest już tylko śmierć, za rozmową jeszcze milczenie.
Ale dobra pamięć od siebie nie zależy. Niepodtrzymywana ginie, w przeciwieństwie na przykład do złej sławy, infamii, które żywią się, czym p...
Rozwiń
Opinie [36]
Geneza 'Warunku' sięga lat 80-tych XX wieku, kiedy to australijski producent poprosił pisarza o napisanie scenariusza z epoką napoleońską w tle. Film nigdy nie powstał, a pisarz nie zmarnował podjętego tematu.
więcejWedług Eustachego Rylskiego nieuniknione jest dla pisarza przydawanie swoim bohaterom własnego widzenia świata. W tym wypadku chodzi o pesymizm i wrażliwość cechujące...
Eustachy Rylski postanowił napisać powieść. Łatwo powiedzieć, ale jak? Co? To może niech będzie o drodze. Historie drogi są bardzo nośne i ludzie je lubią. No tak, ale w jaki sposób ma zostać przebyta? Samochodem, na rowerze a może samolotem. Samolotem? No bez przesady, to ma być powieść, nie opowiadanie. Na piechotę, niech bohaterowie dygają na nogach. A odcinek do...
więcejMam bardzo mieszane odczucia. Powieść nie była zła: miała klika dobrych fragmentów. Bardzo ciekawie śledziło mi się wędrówkę bohaterów przez Rosję, aż żałuję, że było jej tak mało i była tak fragmentaryczna. Jak dla mnie, mogłaby nawet zajmować całą fabułę.
więcejDodatkowo kilka interesujących przemyśleń na temat roli bohatera w armii, a także jej funkcjonowania.
Wydarzenia w...
Niezwykle udane połączenie powieści historycznej obdartej z warstwy mitologizującej bohaterów z głębokim studium psychologiczno/egzystencjalnym. Przy czym książkę tą można czytać bez konieczności jednoczesnego zagłębiania się w każdy z tych wymiarów. Jako powieść historyczna z okresu epoki Napoleońskiej dostarcza ona rozrywki poprzez (w pewnym sensie) postmodernistyczne...
więcejŚwietna historia, świetne pióro, pozorna lekkość i doskonałe drugie dno. Czytać koniecznie!
Pokaż mimo toTę książkę należy czytać zimą. Wytrzymać te kilkadziesiąt trudnych na początku stron, a potem delektować się pięknym pisarstwem i wciągającą opowieścią. Trafiłem przypadkiem, ale okazało się to strzałem w 9...
Pokaż mimo toCzegoś tu zbrakło.
Pokaż mimo toPostacie ciekawe, ale ich perypetie lekko nudziły.
Z powieści, które powstały na przełomie wieków XX i XXI, w historii literatury polskiej zapewne zapiszą się na trwałe dzieła Myśliwskiego i właśnie Eustachego Rylskiego. Wprawdzie "Warunek" nie wywarł na mnie takiego wrażenia ("jak uderzenie piorunem" - jak napisał o najnowszej książce Rylskiego tygodnik "Polityka"), jak dyptyk "Stankiewicz. Powrót", niemniej jest to...
więcejNo cóz, albo nie dorosłem, albo nie dla mnie. Arcydzieło - nie mam perwności.
Pokaż mimo toCiężko sie czyta...Może dlatego?
Wbrew opisom nie jest to powieść przygodowa, a bardziej filozoficzna i literacka (pod względem formy). Choć momentami potrafiła mnie lekko zmęczyć, to były też takie po których nie pozostawało nic innego jak docenić styl i obserwacje autora. Najbardziej ujęła mnie część pierwsza - warunek wprost - gdzie pojedynek i okalające go wydarzenia ciągnęły się na wiele stron, a mimo...
więcej