6,5 (22 ocen i 3 opinie) Zobacz oceny
10
1
9
1
8
5
7
7
6
2
5
2
4
1
3
3
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
La modification
data wydania
liczba stron
282
kategoria
literatura piękna
język
polski

Napisana w całości w drugiej osobie liczby pojedynczej, powieść Michela Butora stanowi opis podróży pociągiem z Paryża do Rzymu, gdzie bohater ma zamiar spotkać się ze swoją kochanką. Czytelnik śledzi jego tok myśli, rozmaite rozterki i decyzje, które podejmuje. Powieść uchodzi za sztandarowy przykład nurtu nouveau roman, choć sam Butor sprzeciwiał się takiemu zaszufladkowaniu.

 

źródło opisu: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1960

źródło okładki: zdjęcie autorskie

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (3)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 431
Ola | 2019-01-07
Przeczytana: 07 stycznia 2019

Naprawdę rozumiem wartość literacką tej książki i doceniam jej nowatorską formę. Jednak to, co do mnie przemawia przez literaturę najmocniej, to treść. A tej tutaj zdaje się brakować. Zawiłe przemyślenia głównego bohatera w zasadzie do niczego głębszego nie prowadzą, poza jego miłosnymi rozterkami, w które trudno zresztą się wczuć, nie wiedząc praktycznie nic o Celine ani Henriette. Językowo powieść wyróżnia się właściwie tylko narracją, sama budowa zdań czy styl Butora nie miał w sobie moim zdaniem nic niezwykłego.
Nużąca, dłużąca się i rozczarowująca - niestety.

książek: 335
Gapcio | 2016-12-27
Na półkach: Przeczytane, Posiadam

Charakterystyczna narracja drugoosobowa to zabieg nowatorski oraz skuteczny bardziej, niż mógłbym się spodziewać. Bardzo mnie ciekawi, czy ktoś przed Butorem wpadł na pomysł wykorzystania zdobyczy hipnozy w literaturze. Pospołu ze skłonnością do bardzo drobiazgowych opisów, pozwala ona w naturalny sposób wczuć się w przeżycia protagonisty, tym atrakcyjniejsze, że w części mi obce, bo choć podzielam jego skłonność do introspekcji, to z dalece mniejszym zapałem oddaję się ciekawskiej obserwacji i psychologicznej spekulacji. Nie tylko nadaje on bowiem swoim współpasażerom imiona i dopisuje historie, ale i przyznaje im role w swoich mitologicznych rojeniach.
Męczą tylko niektóre ze zdań Butora, zagubione w swej barokowości, częściowo tylko usprawiedliwionej faktem, iż sztuka i architektura są obok Leona Delmont głównymi bohaterkami powieści. Albo też, upraszczając, jest nim sam Rzym, któremu oddaje tu Butor namiętny hołd.
Interesujące są kategorie, wedle których Delmont szereguje...

książek: 365
Mateusz | 2016-09-07
Na półkach: Przeczytane

Powieść Michela Butora nosi w angielskim tłumaczeniu nazwę "Second Thoughts". Jest to daleko idąca zmiana wobec pierwotnego "La Modification", jednak zwraca uwagę na bodaj najistotniejszą rzecz wyróżniającą "Przemianę" na tle literatury światowej. Narracja powieści jest prowadzona w drugiej osobie, z użyciem formy "ty". Ten literacki zamysł Butora można widzieć jako realizację założeń francuskiego nurtu "nouveau roman" (nowej powieści), który skierowany był ku eksperymentowaniu, odkrywaniu poznawczych walorów literatury. Michel Butor nie lubił jednak być łączony z nową powieścią, mimo, że w jego pisarstwie odnaleźć można więcej zbieżności z tą szkołą pisania.

Główny bohater powieści, 45-letni mężczyzna, podróżuje nocnym pociągiem z Paryża do Rzymu. Trzecią klasą. I nie w sprawach służbowych, lecz do kochanki, uciekając od nudzącej go żony. Obserwuje współpasażerów, wspomina swoje wcześniejsze podróże i snuje plany co do przyszłości. Wyprawa pociągiem okazuje się jednocześnie...

Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd