Najlepsze książki dla dzieci na kwarantannę (i nie tylko)

Paulina Ząbek
10.04.2020

Przymusowe zamknięcie w domu może być dla dzieci wyjątkowo trudne – tym bardziej warto je teraz zabrać w podróż do świata zaklętego na kartach książek! W ten sposób zabijemy nudę oraz pobudzimy wyobraźnię i kreatywność małych czytelników. Na początku magię opowieści odkryjemy wspólnie poprzez czytanie maluchowi na głos, a później możemy podsuwać najpiękniejsze i najciekawsze książki do samodzielnego poznawania. Przedstawiamy zestawienie rozwijających książek dla dzieci w przedziałach wiekowych: 0-3, 3-5, 5-7 i 7-10 lat.

Najlepsze książki dla dzieci na kwarantannę (i nie tylko)

Kultywowanie wspólnie spędzanego czasu z książką potrafi szybko wykształcić w dziecku potrzebę codziennego kontaktu z lekturą. Jeżeli dziecko jest jeszcze bardzo małe, najlepiej zacząć od opowiadania mu o tym, co dzieje się na przedstawionych w książce ilustracjach.

Dzieci potrafią bardzo szybko zidentyfikować się z bohaterami książkowych historii, dzięki czemu szybciej rozwijają się ich kompetencje społeczne. Książki uczą, jak radzić sobie w różnych, często trudnych sytuacjach, pomagają przyswoić sobie słownictwo, uspokoić, pobudzić kreatywność, rozpoznawać własne uczucia i reakcje. Kształtują światopogląd i ułatwiają osiągnąć wewnętrzną dojrzałość poprzez rozwijanie empatii i inteligencji emocjonalnej.

Zaprezentowane niżej książki można kupić online, bez wychodzenia z domu. Skorzystajcie z porównywarki cen, znajdującej się na stronie każdej z książek!

Reklama

Książki dla dzieci w wieku 0-3 lat

Potrzeby rozwojowe dziecka w tym wieku ogniskują się wokół rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego. Na początku swojej bytności na świecie dziecko potrzebuje przede wszystkim bliskości rodzica, kontaktu emocjonalnego, zaspokajania podstawowych potrzeb, poczucia bezpieczeństwa. To rodzice lub opiekunowie przekazują dziecku wszelką wiedzę dotyczącą tego, jak funkcjonują ludzie. Dziecko bacznie obserwuje rodziców i już od początku, nawet nie do końca świadomie, przyswaja sobie ich zachowania oraz rejestruje rytm i intonację ich wypowiedzi, które już niebawem będzie mogło wykorzystać w nauce mówienia.

Dlatego w tym wieku większość książek dla maluchów opiera się o powtarzalne frazy – wyliczanki czy rymowanki – pozostawiają one bowiem w mózgu dziecka ślad, który pomaga budować mu własne zasoby językowe, a książeczki zachęcające do powtarzania ułatwiają naukę melodii języka.

Rodzice mogą wspomagać ten proces poprzez podtrzymywanie uwagi dziecka. Pomogą im w tym wielobarwne ilustracje oraz modulowanie głosu. Takie dodatkowe bodźce sensoryczne skutecznie wspierają proces przyswajania i zapamiętywania informacji.

Natomiast maluchy mające już ok. 1,5 roku chętnie same zaczynają sięgać po książeczki. Nieporadnym jeszcze paluszkom w obcowaniu z tego typu przedmiotami pomagają grube, sztywne strony, a atrakcyjność intensyfikują elementy dźwiękowe i pluszowe.

Z kolei dzieci w wieku 2,3 lat przestają biernie odbierać historię z danej książeczki. Zaczynają kojarzyć związki przyczynowo-skutkowe i fakty, wykazują zainteresowanie przedstawionymi bohaterami i przedmiotami, ciekawi je brzmienie słów oraz rymowanie.

Polecamy sięgnąć po:

Okładka książki

  • „Pierwsza książka” – książkę przeznaczoną dla dzieci w wieku 0-5 miesięcy autorstwa japońskiego twórcy Kamagata Katsumi. Na publikację składa się 12 trójdzielnych kart z geometrycznymi, czarnymi figurami na białym tle. Otwierając, rozkładając i zamykając poszczególne karty, pokazujemy dziecku różnorodne kształty. Graficzna, prosta prezentacja obrazów jest dedykowana właśnie najmłodszym dzieciom, których wzrok jeszcze nie do końca potrafi zogniskować się na jednym punkcie. Kontrastowe, proste figury pomagają maluchom w wykształceniu prawidłowej koordynacji wzrokowej.

 

Okładka książki

  • serię książkę „Raz, dwa, trzy” Joanny Bartosik. Autorka w pierwszej części „RAZ-dwa-trzy – patrzymy” zawarła jedynie wyraziste rysunki przedmiotów w kontrastowych kolorach. Każdemu z przedstawionych przedmiotów dorysowała elementy twarzy – oczy, nos, usta, dlatego, że dzieci wykazują spore zainteresowanie ludzką fizjonomią. W książeczce wszystkie przedmioty się uśmiechają, dzięki czemu konotują u dziecka pozytywne skojarzenie w obcowaniu z książką. Dzięki drugiej części „Raz, DWA, trzy – słyszymy” dziecko może skupić uwagę na wyrazach dźwiękonaśladowczych. Trzecia z kolei książeczka „Raz-dwa-TRZY – mówimy”, pomaga rozwinąć mowę i zapoznać się z podstawowymi zwrotami grzecznościowymi.

 

Okładka książki

  • „AUTO”– kartonową książeczkę z pomysłem, autorstwa Jana Bajtlika i J.M. Bruma, która dzięki obrazkom nawiązującym do dziecięcego stylu rysowania jest w stanie skutecznie przykuć uwagę malucha. Ilustracjom towarzyszy zwięzły, prosty tekst z wyodrębnionymi graficznie kluczowymi słowami.

 

Okładka książki

 

Okładka książki

  • „Babo chce” –  opowieść autorstwa Evy Susso i Benjamina Chauda o najmłodszym z trójki rodzeństwa Babo, który chce odkrywać świat. W pełnej dźwięków i obrazów książeczce dla najmłodszych znaleźć można mnóstwo inspiracji do wspólnej zabawy, nauki nowych sylab i rytmów.

 

 

Mama czyta książkę z córeczką.

Książki dla dzieci w wieku 3-5 lat

Maluchy w tym wieku zajmuje przede wszystkim ruch. Silnie rozwija się ich układ motoryczny, poprawia się koordynacja ruchowa i rozwija aparat mowy. Dzieci zaczynają wykazywać potrzebę działania na własnych zasadach, testują granice i własne pomysły. W tym wieku chcą poznawać jak najwięcej nowości. Domagają się nowych sytuacji, przedmiotów, możliwości. Maluchy uczą się zapamiętywać i coraz bardziej świadomie wykorzystywać znane wzorce zachowań. Dla dzieci w tym wieku najistotniejsza jest zabawa, a tę potrzebę można skutecznie zaspokajać z pomocą książek. Ich niezliczeni bohaterowie stają się niewyczerpanym źródłem pomysłów na aktywność fizyczną, ale wspólna lektura z rodzicem pozwoli dziecku także się uspokoić, wyciszyć i zdystansować do przygód, które spotkało w ciągu dnia.

Bliżej 5. roku życia pojawia się u dzieci zainteresowanie słowem pisanym i literami. Dzieci chętnie wyłapują pomiędzy nimi różnice poprzez porównywanie i uczą się je klasyfikować – powoli zaczynają wykazywać zainteresowanie nauką samodzielnego czytania.

Polecamy sięgnąć po:

Okładka książki

  • serię Ramony Bădescu o słoniu „Pomelo”, który ma czerwone policzki, długą trąbę, duże oczy i jest wiecznie rozmarzony. Pomelo to bohater, którego polubią zarówno dzieci, jak i dorośli. Słonik dzieli się swoimi obserwacjami i pomysłami. Razem z nim poznajemy różne sytuacje, emocje, zwierzęta, kolory i zjawiska pogodowe.

 

 

Okładka książki

  • książkę Rogera Hargreavesa „Pan Kichaczek” z pomysłowymi, prostymi, ale jednak pełnymi wyrazu rysunkami, opowiadająca o tytułowym Panu Kichaczku, pochodzącym z Chłodkowa, który z powodu zimna kicha 250 razy dziennie.

 

  • „Montessori. MojOkładka książki a pierwsza księga leśnych zwierząt” – to zestaw trzech książeczek z naklejkami i ilustracjami Agnese Baruzzi. Publikację opracowano zgodnie z systemem wychowawczym Montessori, stworzonym przez włoską lekarkę Marię Montessori. System ma na celu wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez jak najszybsze wprowadzanie samodzielności, a nie wyręczanie dzieci przez dorosłych. Dzięki książce i zawartym w niej prostym ćwiczeniom dzieci przyswajają sobie podstawową wiedzę dotyczącą środowiska, a także uczą się rozpoznawać kolory i kształty.

 

Okładka książki

 

Okładka książki

  • „Zgadnij co to” Eda Emberley – to niezwykła książeczka, która z pewnością wzbudzi w małych czytelnikach wiele radości. Aby sprawdzić, jakie zwierzę kryje się na obrazku, trzeba na poszczególne strony spojrzeć pod światło. Autor wymyślił książeczkę pod koniec lat 70. XX wieku, ale do dziś nie straciła ona nic na swojej oryginalności i ujmującej warstwie wizualnej.

Książki dla dzieci w wieku 5-7 lat

Ten obszar wiekowy sprzyja rozpoczęciu nauki czytania. Dzieci kojarzą już litery, często też są w stanie zapisać pierwsze słowa. Potrafią z uwagą śledzić historię przedstawioną w książce. Nawet jeżeli nie wszystko jest jeszcze dla nich jasne, to chętnie podejmują próby zrozumienia przedstawionych sytuacji, a także samodzielnego czytania. Często śledzą tekst za czytającym na głos rodzicem, zadają mnóstwo pytań i uzupełniają wiedzę. Zaczynają dostrzegać, że istnieją różne punkty widzenia, stają się coraz bardziej autonomiczne, także w kształtowaniu własnych poglądów.

Przeważnie w tym okresie rozwoju dziecko wybiera sobie jeden ulubiony tytuł i kurczowo się go trzyma. Chcąc uniknąć tego rodzaju monotonii i wspierać rozwój małego czytelnika, dobrze jest umówić się z nim na naprzemienny dobór lektur. Takie rozwiązanie sytuacji ułatwi rodzicowi zapoznanie dziecka z różnorodnymi publikacjami i przyczyni się do dalszego rozwoju malucha (a także nauczy, czym jest kompromis).

Po każdej wspólnie przeczytanej książce warto porozmawiać z dzieckiem na jej temat, dopytać o jego wrażenia i emocje – pozwoli to małemu czytelnikowi lepiej poukładać sobie przyswojoną wiedzę i nauczy wyrażać własne opinie.

Polecamy sięgnąć po:

Okładka książki

  • serię „Moje ciało” autorstwa Gen-ichiro Yagyu, która w humorystyczny sposób uczy dzieci nazywać szczegóły anatomiczne i oswajać się z własną cielesnością. Seria składa się 7 części: „Strupek”, „Piersi”, „Stopy”, „Włosy”, „Pępek”, „Dziurki w nosie”, „Zęby”.

 

  • „Pszczoły” Okładka książki Piotra Sochy. To książka edukacyjna w formie wielkoformatowego albumu, z którego można dowiedzieć się, jak wygląda królestwo pszczół, poznać ich zwyczaje, a także odgadnąć, co i po co robią pszczoły. W książce autor zawarł wiele zabawnych i ciekawych pszczelich ciekawostek – na przykład wyjaśnił, skąd wiadomo, że pszczoły pojawiły się na świecie wcześniej niż dinozaury. Na publikację składa się 30 misternie skomponowanych i pełnych szczegółów plansz, którym towarzyszą przystępnie napisane i ciekawe teksty.

 

Okładka książki

  • „Bahar znaczy wiosna” – piękna opowieść Agnieszki Ayşen Kaim o dziewczynce, która urodziła się w Stambule z końcem zimy, zwiastując nadejście wiosny. Bahar okazuje się wybitnie uzdolniona w dziedzinie kaligrafii i posługiwania się słowem, które w jej konserwatywnej rzeczywistości stają się przywilejem danym jedynie chłopcom. Książka opowiada o przekraczaniu granic społecznych i geograficznych, mówi o tym, jak ważne jest podążanie za własnymi marzenia i rozwijanie własnych talentów.

 

Okładka książki

  • książkę Zofii Staneckiej „Basia i zwierzaki - zestaw kreatywny”, dzięki której można zagłębić się w opowieść o Basi i jej ulubionych zwierzętach. Oprócz książki z historią przygód tej ulubienicy przedszkolaków, w zestawie zawarto również 16 plansz, dzięki którym można przygotować aż 68 zwierzątek, paśnik, drzewa i zagrodę. Do zestawu dołączono również 6 arkuszy z naklejkami.

 

Okładka książki

  • „Co robią żaby?” z serii „Opowiem ci mamo”. To niezwykle atrakcyjnie zilustrowana przez Katarzynę Bajerowicz książka z rymowankami Marcina Brykczyńskiego, która na długi czas pochłonie uwagę maluchów. Ilustracje są pełne detali, dzięki czemu dziecko będzie mogło śledzić życie żab z prawdziwą przyjemnością, przy okazji pogłębiając wiedzę przyrodniczą. Publikacja świetnie wspiera rozwój spostrzegawczości i rozbudza zainteresowanie światem.

 

Ksiażki dla dzieci w wieku 7-10 lat

Jeżeli dziecko w wieku wczesnoszkolnym przejawia chęć spędzania czasu z książką, warto nadal kontunuować z nim zwyczaj rozmów o książkach i podsuwania ciekawych lektur. Nadal bowiem w dużej mierze potrzebuje ono dorosłych, aby móc czerpać z książek jak najwięcej.

Reklama

W tym okresie wiekowym dzieci wykazują potrzebę zdobywania kompetencji w różnych obszarach rozwoju, w tym także w czytaniu jako umiejętności, jak i w czytaniu ze zrozumieniem. Ważna jest dla nich również potrzeba współpracy, czy to ze szkolnymi koleżankami i kolegami, czy z członkami swojej rodziny. Pomocne okażą się wspólne chwile z książką – wsparcie w nauce czytania i dalsze rozmowy o lekturze.

Dziecko w tym okresie chce być traktowane poważnie i wszystko, czego się podejmuje, pragnie wykonywać jak najlepiej. Dobrze jest więc umożliwić mu kontakt z różnorodną lekturą, która pomoże zaspokoić ciekawość rozmaitymi dziedzinami, a także przyczyni się do budowania świadomości o różnicach charakterologicznych i uświadomi, że problemy, sytuacje czy zagadnienia mogą być przez innych ludzi odbierane w odmienny sposób.

To także w tym wieku bohaterowie książkowi stają się prawdziwymi przyjaciółmi dzieci. Warto więc podsuwać pociechom książki przede wszystkim o dzieciach w podobnym wieku. Dzięki nim będą mogli lepiej radzić sobie ze swoimi emocjami i odnajdywaniem się w nowych sytuacjach, a także rozwijać umiejętności oceny własnych zachowań.

Polecamy sięgnąć po:

Okładka książki

  • książkę Tiny Oziewicz „Dzicy lokatorzy” o robaczkach mieszkających w jabłkach, które na ogół bywają pokojowo nastawione do świata i nie protestują, gdy muszą zmienić jabłko na inne. Jednak jeden z nich postanawia bronić jabłka, w którym mieszka i sprawić, by ludzie nie zerwali jego domku.

 

Okładka książki

  • serię „Magiczne drzewo” Andrzeja Maleszki, która uczy wrażliwości i odkrywa przed czytelnikami tajemnicze światy pełne magii. Wraz z pomysłowym rodzeństwem – Filipem, Tośką i Kuki – przeżywamy fantastyczne przygody pełne niebezpieczeństw i fascynujących zdarzeń.

 

Okładka książki

 

Okładka książki

  • powieść Marcina Szczygielskiego „Czarownica piętro niżej”, której bohaterką jest ośmioletnia Maja, uzależniona od oglądania telewizji. W wyniku różnych komplikacji rodzinnych Maja zostaje wysłana przez rodziców na lato do swojej ciotecznej praprapraprababci – Ciabci, która nie posiada telefonu, a co dopiero telewizora. Maja na początku wpada w czarną rozpacz, ale szybko okazuje się, że te wakacje mogą okazać się dla niej naprawdę interesujące.

 

Okładka książki

  • serię o perypetiach Zosi autorstwa Agnieszki Tyszki, którą rozpoczyna część „Zosia z ulicy Kociej”. Zosia jest rezolutną dziewczynką, która mieszka ze swoją zwariowaną rodziną, a życie wciąż dostarcza jej sporo niespodzianek w rodzaju tańca z pralkami, konkursu na Pajęczą Twarz Roku czy spotkania z tajemniczym Bezskorupciastym.

 

Okładka książki

  • przygody Małego Licha – bohatera książek Marty Kisiel. Małe Licho jest aniołkiem, które uwielbia sprzątać i niestety cierpi na alergię spowodowaną pierzem z własnych skrzydełek. Razem ze swoim przyjacielem Bożkiem i innymi bohaterami przeżywa niesamowite przygody. Pierwszy tom „Małe Licho tajemnica Niebożątka" był nominowany w kategorii Literatura dziecięca w Plebiscycie Książka Roku 2018, a drugi „Małe Licho i anioł z kamienia" w Plebiscycie Książka Roku 2019.

 

 

Chłopiec i dziewczynka czytają książki.

#czytamwdomu #kupujeksiazki

Reklama

komentarze [5]

Sortuj:
11
9
16.04.2020 22:44

To my dorzucimy coś od siebie. Odkryliśmy nowa serię fantasy ale polskich autorek i nas wciągnęła! Śpiący rycerze niedawno mieli swoją premierę. Polecamy gorąco, bo poza magicznym drzewem nie ma wielu dobrych propozycji.


1031
143
13.04.2020 18:11

Moja już dziesięciolatka lubi czytać cykle bo nie musi rozstawać się z bohaterami
 Penny Pepper. Choas w szkole  Pamiętnik Zuzy-Łobuzy. Francja-elegancja  Tajemnica za tajemnicą

Natomiast prawie ośmiolatka kocha książki o zwierzętach
 Radosna śnieżna pantera

więcej

1678
697
10.04.2020 16:02

Dla mniejszych dzieci polecam
 AUTA, MASZYNY, POJAZDY i WSZYSTKO DO JAZDY  Ignatek szuka przyjaciela  Koala, który się trzymał  Wiewiórki, które nie chciały się dzielić  Krowa Matylda jest chora (i inne z serii)  Czarownica Winnie

więcej

505
147
10.04.2020 15:05

Prawie dwuletni syn uwielbia Pucia. Po 1000 czytaniu dalej mu się nie nudzi (mi i owszem).

Cały tryptyk Benjamina Chauda jest świetny. Urocze, zabawne ilustracje. Nie tylko "Babo chce tam" ma te cechy. Choć zbyt konserwatywnym zapewne będzie przeszkadzać, że tata też uczestniczy w robieniu ciasta ;)

Na liście dla najmłodszych brakuje mi Lata na ulicy Czereśniowej oraz...

więcej

326
0
10.04.2020 10:54

Zapraszam do dyskusji.


zgłoś błąd