Player One
- Kategoria:
- fantasy, science fiction
- Cykl:
- Ready Player (tom 1)
- Tytuł oryginału:
- Ready Player One
- Wydawnictwo:
- Amber
- Data wydania:
- 2012-05-22
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-05-22
- Liczba stron:
- 416
- Czas czytania
- 6 godz. 56 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788324142729
- Tłumacz:
- Dariusz Ćwiklak
- Ekranizacje:
- Player One (2018)
- Tagi:
- oasis amerykańska sf wirtualny świat lata '80
- Inne
Wejdź do OASIS – globalnego wirtualnego świata 2044, w którym każdy może być tym, kim chce
Rok 2044. Kryzys zrujnował największe mocarstwa. W Ameryce ludzie głodują i zamarzają na ulicach. Miasta zamieniły się w osiedla slumsów i przyczep kampingowych.
Osiemnastoletni Wade ucieka od rzeczywistości i cały wolny czas spędza w OASIS, globalnym wirtualnym świecie, w którym każdy może być tym, kim chce. To internet nowej generacji, wszechobecna symulacja, gdzie można robić wszystko – żyć, uczyć się, bawić i kochać.
W OASIS jej twórca, ekscentryczny geniusz-multimiliarder Halliday, zakodował zagadki – kod do kolosalnej fortuny i absolutnej władzy. Miliony ludzi bezowocnie próbowały go złamać, by zdobyć nagrodę. I odkrywały nowe znaczenie ucieczki od rzeczywistości i pogoni za szczęściem, obsesyjnie studiując ikony Hallidaya – enigmatyczne wskazówki, których nie odczyta nikt, kto nie jest maniakiem gier, fi lmów i muzyki z lat 80. Nagle Wade odkrywa pierwszą zagadkę...
Cały świat patrzy, tysiące przyłączają się do gry – wśród nich potężni wirtualni gracze gotowi popełnić realne morderstwo, by przeszkodzić Wade’owi. Teraz Wade żeby przeżyć, musi wygrać. Ale żeby wygrać, musi porzucić doskonały wirtualny świat i stanąć twarzą w twarz z życiem i z miłością – w realu, z którego tak rozpaczliwie chciał uciec.
STAWKĄ JEST ŚWIAT.
CELEM – NAJWYŻSZA NAGRODA.
JESTEŚ GOTOWY?
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Kody nostalgii
Prześledźmy najpierw pewną analogię. Adam Mickiewicz ma 36 lat, kiedy wydaje w roku 1834 „Pana Tadeusza.” Akcja poematu dzieje się w latach 1811-1812. Autor opisuje fikcyjne Soplicowo, ale tak naprawdę rekonstruuje rzeczywistość, jaką poznał będąc czternastoletnim chłopcem.
Ernest Cline ma 39 lat, kiedy wydaje powieść „Player one.” Lwią część opowieści stanowią opisy poszukiwania „skarbu”, na którego trop można trafić, rozwiązując zagadki rozsiane w popkulturowej magmie lat 80-tych. Autor rekonstruuje więc świat, jaki zapamiętał, będąc nastolatkiem.
Do czego zmierzam? Konkluzja jest prosta. „Player One” to jeden wielki nostalgiczny hymn napisany ku chwale dni minionych. Ku czci ery spokojnego konsumpcjonizmu, w jakim pławiła się onegdaj Ameryka.
Fabuła jest starą jak świat (lub hollywoodzkie filmy akcji) historią młodzieńca, Parzivala, na którego barkach spoczywa los świata, w tym przypadku wirtualnego. Bohater walczy z drapieżnym Złym o władzę nad nieludzko rzeczywistą potężną symulacją komputerową zwaną OASIS – takim podrasowanym połączeniem Facebooka, Second Life i Bóg wie czego jeszcze... Po drodze nasz protagonista zabiega o uczucie pięknej dziewczyny, poznanej rzecz jasna w Sieci. Towarzyszy mu wierny, nieco złośliwy, wypróbowany w bojach, przyjaciel. A całość wieńczy przyjemny słodki happy end.
To właśnie fabuła jest w „Player One”, podobnie jak w operze, najmniej istotną częścią dzieła. Liczy się nade wszystko nastrój, dające się zaśpiewać melodie, wysublimowane tło. A amerykański autor scenografię odmalowuje fantastycznie – klimat lat 80-tych, bezpiecznej przystani, do której trafiają umęczone kryzysem wspomnienia czytelników, oddany jest perfekcyjnie. Ilość popkulturowych nawiązań, sugestii, odwołań jest oszałamiająca.
Przeszukując wraz z Parzivalem kolejne światy OASIS – symulacje oldschoolowych gier, klasycznych filmów dla młodzieży, japońskich animacji lub reklam płatków śniadaniowych – możemy poczuć ten sam dreszcz nostalgii, jaki musieli czuć czytelnicy „Pana Tadeusza,” odnajdując w nim choćby przepis na staropolski bigos.
Jasne, że można sięgnąć głębiej i dopatrywać się w „Player One” specyficznej powieści o dojrzewaniu. Swoistego bildungsroman 2.0, w którym bohater zyskuje kolejne doświadczenia, pokonując następujące po sobie poziomy trudności gry. Z drugiej strony można postawić zarzut, że ktoś, kto nie znał z autopsji opisywanej dekady lub nie wziął solidnych korepetycji z epoki pierwocin gier komputerowych i sielankowych seriali komediowych, może poczuć zamęt. Kotłowaninę pustych nazw i tytułów.
Jednak całość czyta się znakomicie. Głównemu bohaterowi nie sposób nie kibicować, bo i niegłupi to chłopak, ma szlachetne intencje i poczucie humoru momentami niczego sobie. Napięcie budowane jest stopniowo, ale konsekwentnie. Finał przewidywalny, choć niewymuszony. Czy trzeba czegoś więcej, by stworzyć hit wydawniczy i spokojnie czekać na ekranizację?
Na zakończenie dodam tylko, że jedna rzecz wciąż nie daje mi spokoju – czy gdyby podobna powieść powstała w Polsce, klucze do władzy absolutnej w rzeczywistości wirtualnej rozsiano by w takich filmach jak „Pan Kleks w kosmosie”? Być może...
Tomasz Fijałkowski
Oceny
Książka na półkach
- 2 559
- 2 132
- 641
- 196
- 92
- 48
- 44
- 32
- 32
- 27
Opinia
Rok 2044.
Świat się zmienił.
Wojny, przeludnienie, wyczerpanie nieodnawialnych surowców naturalnych i wyniszczenie przyrody. Wszystko to sprawiło, że panuje ogólny kryzys.
Jest jednak coś, co pozwala ludziom dalej, w miarę normalnie funkcjonować.
OASIS- wirtualny świat, w który praktycznie każdy może wejść i wieść dużo lepsze życie niż w rzeczywistości. Dodatkową zachętą aby to zrobić jest trwający od pewnego czasu konkurs, który zmieni wygranego w bogacza i właściciela całego OASIS.
Znaleźć trzy klucze i przejść przez trzy bramy. To w skrócie należy zrobić aby wygrać. Niestety nie jest to takie łatwe, na jakie wygląda, gdyż po drodze należy rozwiązać wiele, pozostawionych przez zmarłego autora gry, zagadek. Każda z nich jest w jakiś sposób związana z jego życiem i pasjami, dlatego uczestnicy muszą stać się specami od życia twórcy.
Wade jest jednym z jajogłowych, czyli uczestników którzy z największą pasją oddają się poszukiwaniom. To on pierwszy znajduje jeden z kluczy, a co się z tym wiąże ma szansę na wygraną.
Wrażenia i rekomendacje
"Player One" to debiut pisarski Ernesta Cline'a. Przyznam się szczerze, że byłam ogromnie zaintrygowana, gdy usłyszałam o czym jest ta powieść. Nie zdawałam sobie jednak sprawy, że aż tak bardzo mnie wciągnie i trafi w moje upodobania.
Fabuła opiera się na poszukiwaniach wielkanocnego jaja Halliday'a- czyli umieszczonego w grze swoistego dodatku od autora (czasami jest to pomieszczenie lub przedmiot). Jedynym wzbogaceniem tego elementu jest fakt, że kto znajdzie jajo odziedziczy cały dorobek życiowy multimilionera. Chętnych od śmierci twórcy było wielu, jednak przez kilka lat nikomu nie udało się rozwiązać pozostawionej przez Halliday'a zagadki, dlatego początkowy entuzjazm osłabł. Dopiero Wade zmienił tę sytuację.
Wade jest sierotą. Mieszka z niezbyt sympatyczną ciotką w typowych amerykańskich slumsach swoich czasów. Jest biedny, brzydki i chciałby zmienić coś w swoim życiu. Pomóc mu w tym może wygranie spadku, dlatego do spełnienia swych marzeń dąży z uporem i systematycznością. Życiorys Halliday'a, jego ulubione filmy, gry, anime oraz wszystko inne, o czym kiedykolwiek mężczyzna wspomniał są dla Wade'a znane, gdyż wie, że tylko w ten sposób będzie miał szansę zrozumieć pozostawione łamigłówki. Chłopak jest niezwykle sympatyczną postacią. W prawdzie momentami zdarza mu się zapomnieć o realnym świecie, to sprytu i inteligencji nie można mu odmówić. Doskonale sprawdza się również jako narrator, ponieważ poprzez swój styl bycia wprowadza do historii trochę humoru.
Niezwykle ciekawym elementem w tej powieści jest, według mnie, nawiązanie do życia twórcy OASIS, gdyż jego młodość przypadła na lata osiemdziesiąte XX wieku, dlatego przez praktycznie całą powieść przewijają się tytuły gier, filmów, bajek, zespołów, piosenek czy nawet produktów spożywczych z tamtego okresu. Dla wielu osób może być męczące, czytać co chwilę jakąś nazwę, z którą nic się nie kojarzy, jednak sądzę, że inni wykorzystają to jako sposobność do poszerzenia swojej wiedzy. Ja stwierdzam, że jestem tym drugim typem i parę razy posiłkowałam się zewnętrznymi źródłami aby dokładniej dowiedzieć się o czym mowa. Jako rasowy geek powiem wam jednak, że wiele spośród wymienionych nazw gier i filmów było mi znane i tym bardziej sprawiało mi radość czytanie o nich.
Niestety jest jedna mała rzecz, którą uznałabym za minusik. Autor czerpie z pomysłów, które zostały użyte już w innych powieściach. W trakcie czytania szczególnie często przypominały mi się "Epic" Conora Kostick'a oraz film "Tron". Na szczęście dla p. Cline jego styl, język oraz bohaterowie rekompensują wszystkie ewentualne braki na polu fabularnym.
"Player One" jest niesamowitą powieścią, która pozwala nam brać udział w wielu niezapomnianych wydarzeniach. Wcielamy się w postacie z filmu, a za poprawne wypowiedzenie jej kwestii dostajemy punkty. Na naszych oczach rozgrywa się również wiele walk robotów, Mechagodzilla zadeptuje kilku ludzi, a grupa zachłannych ludzi wysadza świat w powietrze. Mimo tych nietypowych warunków zawiązuje się też tutaj kilka przyjaźni, a bohaterowie dorastają do podjęcia ważnych decyzji. Ja całkowicie dałam się wciągnąć w ten świat.
Rok 2044.
więcej Pokaż mimo toŚwiat się zmienił.
Wojny, przeludnienie, wyczerpanie nieodnawialnych surowców naturalnych i wyniszczenie przyrody. Wszystko to sprawiło, że panuje ogólny kryzys.
Jest jednak coś, co pozwala ludziom dalej, w miarę normalnie funkcjonować.
OASIS- wirtualny świat, w który praktycznie każdy może wejść i wieść dużo lepsze życie niż w rzeczywistości. Dodatkową zachętą...