Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Okładka książki Player One

Player One

Autor:
szczegółowe informacje
tłumaczenie
Dariusz Ćwiklak
tytuł oryginału
Player One
wydawnictwo
Amber
data wydania
ISBN
9788324142729
liczba stron
416
język
polski
typ
papier
7,95 (371 ocen i 62 opinie)

Opis książki

Wejdź do OASIS – globalnego wirtualnego świata 2044, w którym każdy może być tym, kim chce Rok 2044. Kryzys zrujnował największe mocarstwa. W Ameryce ludzie głodują i zamarzają na ulicach. Miasta zamieniły się w osiedla slumsów i przyczep kampingowych. Osiemnastoletni Wade ucieka od rzeczywistości i cały wolny czas spędza w OASIS, globalnym wirtualnym świecie, w którym każdy może być tym, kim...

Wejdź do OASIS – globalnego wirtualnego świata 2044, w którym każdy może być tym, kim chce

Rok 2044. Kryzys zrujnował największe mocarstwa. W Ameryce ludzie głodują i zamarzają na ulicach. Miasta zamieniły się w osiedla slumsów i przyczep kampingowych.
Osiemnastoletni Wade ucieka od rzeczywistości i cały wolny czas spędza w OASIS, globalnym wirtualnym świecie,
w którym każdy może być tym, kim chce. To internet nowej generacji, wszechobecna symulacja, gdzie można robić
wszystko – żyć, uczyć się, bawić i kochać.
W OASIS jej twórca, ekscentryczny geniusz-multimiliarder Halliday, zakodował zagadki – kod do kolosalnej fortuny
i absolutnej władzy. Miliony ludzi bezowocnie próbowały go złamać, by zdobyć nagrodę. I odkrywały nowe znaczenie ucieczki od rzeczywistości i pogoni za szczęściem, obsesyjnie studiując ikony Hallidaya – enigmatyczne wskazówki, których nie odczyta nikt, kto nie jest maniakiem gier, fi lmów i muzyki z lat 80.
Nagle Wade odkrywa pierwszą zagadkę...
Cały świat patrzy, tysiące przyłączają się do gry – wśród nich potężni wirtualni gracze gotowi popełnić realne morderstwo,by przeszkodzić Wade’owi.
Teraz Wade żeby przeżyć, musi wygrać. Ale żeby wygrać, musi porzucić doskonały wirtualny świat i stanąć twarzą
w twarz z życiem i z miłością – w realu, z którego tak rozpaczliwie chciał uciec.
STAWKĄ JEST ŚWIAT.
CELEM – NAJWYŻSZA NAGRODA.
JESTEŚ GOTOWY?


Avatar, Matrix i Willy Wonka – czyli kapitalne połączenie.
„Library Journal”
Siłą powieści Cline’a – poza geekowskim odwołaniem do popkultury lat 80. – jest Kandydowski młody bohater i jego
poszukiwania w obu światach: wirtualnym i realnym.
„Guardian”
Cline znakomicie wkomponowuje swoje ulubione zabawki i gry lat 80. w porywającą narrację i trzymającą w napięciu intrygę.
„New York Times”

 

źródło opisu: http://www.wydawnictwoamber.pl/ksiazka/1277/player-one

źródło okładki: http://www.wydawnictwoamber.pl/ksiazka/1277/player-one

pokaż więcej

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Gdzie kupić?
Sklep
Format
Cena
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.

Polecamy

Oficjalna recenzja
Bosy_Antek książek: 463

Kody nostalgii

Prześledźmy najpierw pewną analogię. Adam Mickiewicz ma 36 lat, kiedy wydaje w roku 1834 „Pana Tadeusza.” Akcja poematu dzieje się w latach 1811-1812. Autor opisuje fikcyjne Soplicowo, ale tak naprawdę rekonstruuje rzeczywistość, jaką poznał będąc czternastoletnim chłopcem.

Ernest Cline ma 39 lat, kiedy wydaje powieść „Player one.” Lwią część opowieści stanowią opisy poszukiwania „skarbu”, na którego trop można trafić, rozwiązując zagadki rozsiane w popkulturowej magmie lat 80-tych. Autor rekonstruuje więc świat, jaki zapamiętał, będąc nastolatkiem.

Do czego zmierzam? Konkluzja jest prosta. „Player One” to jeden wielki nostalgiczny hymn napisany ku chwale dni minionych. Ku czci ery spokojnego konsumpcjonizmu, w jakim pławiła się onegdaj Ameryka.

Fabuła jest starą jak świat (lub hollywoodzkie filmy akcji) historią młodzieńca, Parzivala, na którego barkach spoczywa los świata, w tym przypadku wirtualnego. Bohater walczy z drapieżnym Złym o władzę nad nieludzko rzeczywistą potężną symulacją komputerową zwaną OASIS – takim podrasowanym połączeniem Facebooka, Second Life i Bóg wie czego jeszcze... Po drodze nasz protagonista zabiega o uczucie pięknej dziewczyny, poznanej rzecz jasna w Sieci. Towarzyszy mu wierny, nieco złośliwy, wypróbowany w bojach, przyjaciel. A całość wieńczy przyjemny słodki happy end.

To właśnie fabuła jest w „Player One”, podobnie jak w operze, najmniej istotną częścią dzieła. Liczy się nade wszystko nastrój, dające się zaśpiewać melodie, wysublimowane tło. A amerykański autor scenografię odmalowuje fantastycznie – klimat lat 80-tych, bezpiecznej przystani, do której trafiają umęczone kryzysem wspomnienia czytelników, oddany jest perfekcyjnie. Ilość popkulturowych nawiązań, sugestii, odwołań jest oszałamiająca.

Przeszukując wraz z Parzivalem kolejne światy OASIS – symulacje oldschoolowych gier, klasycznych filmów dla młodzieży, japońskich animacji lub reklam płatków śniadaniowych – możemy poczuć ten sam dreszcz nostalgii, jaki musieli czuć czytelnicy „Pana Tadeusza,” odnajdując w nim choćby przepis na staropolski bigos.

Jasne, że można sięgnąć głębiej i dopatrywać się w „Player One” specyficznej powieści o dojrzewaniu. Swoistego bildungsroman 2.0, w którym bohater zyskuje kolejne doświadczenia, pokonując następujące po sobie poziomy trudności gry. Z drugiej strony można postawić zarzut, że ktoś, kto nie znał z autopsji opisywanej dekady lub nie wziął solidnych korepetycji z epoki pierwocin gier komputerowych i sielankowych seriali komediowych, może poczuć zamęt. Kotłowaninę pustych nazw i tytułów.

Jednak całość czyta się znakomicie. Głównemu bohaterowi nie sposób nie kibicować, bo i niegłupi to chłopak, ma szlachetne intencje i poczucie humoru momentami niczego sobie. Napięcie budowane jest stopniowo, ale konsekwentnie. Finał przewidywalny, choć niewymuszony. Czy trzeba czegoś więcej, by stworzyć hit wydawniczy i spokojnie czekać na ekranizację?

Na zakończenie dodam tylko, że jedna rzecz wciąż nie daje mi spokoju – czy gdyby podobna powieść powstała w Polsce, klucze do władzy absolutnej w rzeczywistości wirtualnej rozsiano by w takich filmach jak „Pan Kleks w kosmosie”? Być może...

Tomasz Fijałkowski

Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
pokaż wszystkie
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników
książek: 2283
kasandra_85 | 2012-05-01
Przeczytana: kwiecień 2012

http://kasandra-85.blogspot.com/2012/05/player-one-ernest-cline.html

książek: 673
EpidermaS | 2014-05-06
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 06 maja 2014

O Matko Bosko Oldskulowo! Jak to wciąga…

Książka jest rewelacyjna. To takie skrzyżowanie „[geim]” z „Harrym Potterem” . Biorąc pod uwagę fakt, że obie pozycje (a w zasadzie pozycja i cykl) pochłaniają jak ruchome piaski, jest to chyba najlepsza rekomendacja.

„Player One” ma mnóstwo plusów i nawet nie będę próbowała ich wszystkich wymieniać. Tytuł jest tak wyładowany różnymi smaczkami i nawiązaniami do pop-kultury lat 80. (ale i 90.!), że nie wiem nawet, czy wszystkie wyłapałam. Autor pomyślał nawet o geekowskiej numeracji rozdziałów. I wiecie co? W sumie lata 80. powinny być mi obce, bo urodziłam się pod sam ich koniec. Tak się jednak składa, że autor nawiązuje też do gier, filmów czy seriali, które zna każdy. Przykład? Pojawia się chociażby wzmianka o Simpsonach. I choć nie kojarzyłam wszystkich tytułów, zwłaszcza gier na starsze konsole (z jednej strony mnie to rozczarowało, z drugiej – trochę mi ulżyło ;)), to bawiłam się świetnie. W życiu się nie spodziewałam, że ktoś wpadnie na...

książek: 1017
miqa | 2012-05-10
Na półkach: Przeczytane, 2012
Przeczytana: 09 maja 2012

Trudno uwierzyć, że „Player One” jest debiutem amerykańskiego pisarza Ernesta Cline’a. Dlaczego? Dlatego, że książka ta jest tak… rewelacyjna. Cóż… jesteście zaintrygowani? Zapraszam do przeczytania dalszej części recenzji, a dowiecie się dlaczego jest to książka, którą MUSICIE przeczytać.

„OASIS – Ontologicznie Antropocentryczna Symulacja Imaginacyjno-Sensoryczna.”



[ Całość recenzji na moim blogu: miqaisonfire.wordpress.com ]

książek: 672
Robert | 2013-04-15
Na półkach: Przeczytane, Ulubione, Posiadam, 2013
Przeczytana: 15 kwietnia 2013

Ta książka pochłonęła mnie bez reszty! Z pewnością nie jest to dla wszystkich, bo nie każdy jest fanem gier, seriali, filmów czy kultury jako takiej lat osiemdziesiątych. Mnie jednak ta książka wchłonęła jak czarna dziura. Nie mogłem się oderwać (szczęśliwie tu mogłem liczyć na wyrozumiałość małżonki :) ). Wizja świata przyszłości odwzorowana z najdrobniejszymi szczegółami. A najbardziej wciągające jest to, że ten świat jest na wyciągnięcie ręki - ten wirtualny jak i ten rzeczywisty. W tym jednak przypadku nie koniecznie jest to dobra wiadomość...

książek: 495

Jeśli próbowaliście kiedykolwiek nakłonić osobę uczuloną na celulozę do przeczytania ważnej dla was książki, to zdążyliście się już przekonać, że przypomina to raczej walkę z wiatrakami. Dla takich właśnie Don Kichotów niniejsza powieść ma szansę stać się skutecznym orężem w trudnej i niebezpiecznej dla zdrowia psychicznego misji przekonania "komputerowców" do słowa pisanego. Jeśli będzie Wam mało i zapragniecie zrozumieć fascynację osoby pochłoniętej bez reszty jakąś grą i to bez włączania tej przeklętej maszyny… polecam samemu zalogować się jako Player One.

Ernest Cline (rocznik 72) dał się już wcześniej poznać szerszej publiczności jako scenarzysta zwariowanej komedii „Fanboys” będącej filmem o fanach i raczej dla fanów „Gwiezdnych Wojen”. Jego dzieciństwo i młodość przypadły na lata 70’ i 80’ zeszłego wieku; czasy pierwszych komputerów osobistych i konsol do gier, komiksów o superbohaterach, filmów s-f i skeczy grupy Monty Pythona. Recenzowany przeze mnie „Player One” j...

książek: 472
Piotr | 2014-02-16
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 17 sierpnia 2013

Rzadko sięgam do literatury science fiction, więc sam nie wiem dlaczego z półki w bibliotece ściągnąłem właśnie tę pozycję. Nie pożałowałem jednak tej decyzji. Książka jest dobrze napisana, dawkuje napięcie.Pomimo, że akcja osadzona jest w przyszłości przywołuje nostalgiczne wspomnienia lat 80-tych XX wieku. Przyznaję, że po jej przeczytaniu zacząłem wyszukiwać w telewizji filmy z lat 80-tych właśnie, by odbyć krótką ( i przyjemną) podróż do minionych czasów

książek: 2979
Isaye | 2014-04-29
Przeczytana: 29 kwietnia 2014

Książka niesamowicie wciągająca, czytałam ją do 3 w nocy a następnego dnia, zamiast jechać do sklepu wolałam znowu "zakopać się" w łóżku z nią.
Pożyczyłam ją od kolegi, jednak myślę, że będę musiała kupić swój egzemplarz :D
Naprawdę świetna książka, nie ma w niej fragmentów tekstu tak nudnych, że trzeba je pominąć, bo zwyczajnie nie chce się tego czytać. Tutaj każdy fragment, każda część książki jest w zasadzie tak samo wciągająca.

książek: 1310
Jarka | 2012-06-27
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 24 czerwca 2012

Rok 2044.
Świat się zmienił.
Wojny, przeludnienie, wyczerpanie nieodnawialnych surowców naturalnych i wyniszczenie przyrody. Wszystko to sprawiło, że panuje ogólny kryzys.
Jest jednak coś, co pozwala ludziom dalej, w miarę normalnie funkcjonować.
OASIS- wirtualny świat, w który praktycznie każdy może wejść i wieść dużo lepsze życie niż w rzeczywistości. Dodatkową zachętą aby to zrobić jest trwający od pewnego czasu konkurs, który zmieni wygranego w bogacza i właściciela całego OASIS.

Znaleźć trzy klucze i przejść przez trzy bramy. To w skrócie należy zrobić aby wygrać. Niestety nie jest to takie łatwe, na jakie wygląda, gdyż po drodze należy rozwiązać wiele, pozostawionych przez zmarłego autora gry, zagadek. Każda z nich jest w jakiś sposób związana z jego życiem i pasjami, dlatego uczestnicy muszą stać się specami od życia twórcy.

Wade jest jednym z jajogłowych, czyli uczestników którzy z największą pasją oddają się poszukiwaniom. To on pierwszy znajduje jeden z kluczy, a co się z...

książek: 509

miedzysklejonymikartkami.blogspot.com

Wejdź do OASIS – globalnego wirtualnego świata 2044, w którym każdy może być tym, kim chce.

Rok 2044. Kryzys zrujnował największe mocarstwa. W Ameryce ludzie głodują i zamarzają na ulicach. Miasta zamieniły się w osiedla slumsów i przyczep kampingowych.

Osiemnastoletni Wade ucieka od rzeczywistości i cały wolny czas spędza w OASIS, globalnym wirtualnym świecie, w którym każdy może być tym, kim chce. To internet nowej generacji, wszechobecna symulacja, gdzie można robić wszystko – żyć, uczyć się, bawić i kochać.

W OASIS jej twórca, ekscentryczny geniusz-multimiliarder Halliday, zakodował zagadki – kod do kolosalnej fortuny i absolutnej władzy. Miliony ludzi bezowocnie próbowały go złamać, by zdobyć nagrodę. I odkrywały nowe znaczenie ucieczki od rzeczywistości i pogoni za szczęściem, obsesyjnie studiując ikony Hallidaya – enigmatyczne wskazówki, których nie odczyta nikt, kto nie jest maniakiem gier, fi lmów i muzyki z lat 80.

Nagle Wade odkrywa...

książek: 570

Ostatnio często sięgam po fantastykę, ciągle tylko stykam się z wampirami, duchami, wilkołakami, czarownicami czy jeszcze wieloma innymi takimi stworzeniami. Ale czemu raz na jakiś czas nie sięgnąć po coś innego, zasmakować czegoś nowego? Właśnie dlatego sięgnęłam po historię napisaną przez Pana Cline'a. Niegdy wcześniej nie czytałam książek w których tematem przewodnim jest technologia. Ale to co przeczytałam, sprawiło, że na pewno będę sięgać po takie książki częściej.

Ernest Cline, scenarzysta filmu Funboys, mieszka w Austin w Teksasie, gdzie poświęca znaczną część swojego czasu na zgłębianie nowinek technologicznych. Player One jest jego pierwszą powieścią.
Strona autora to: www.ernestcline.com

Wade jako małe dziecko stracił ojca, potem zmarła także jego matka. Tak właśnie trafił do swojej obecnej opiekunki i ciotki, która pozwala mu mieszkać w swoim domu tylko dlatego, że dostaje za to od państwa kartki żywnościowe. Chłopak sam musi o siebie zadbać, zdobyć jedzenie, przeżyci...


Załóż konto za darmo!
Utwórz konto
Rejestrując się w serwisie akceptujesz regulamin i zgadzasz się z polityką prywatności.

Pobierz aplikację mobilną

Cytaty z książki
lista cytatów dodaj cytat
Inne książki autora
więcej książek tego autora
Kalendarium literackie

Znajdź nas na Facebooku

zgłoś błąd zgłoś błąd