Opinie użytkownika
Wielki plus za wybór tematu, bo "Pożytki z katorgi" to książka przewrotna. Opowiadanie o zsyłkach na Sybir nie przez pryzmat narodowej martyrologii, a z zupełnie innego punktu widzenia - doszukując się w trudnych losach zesłańców przede wszystkim pozytywów - wymaga odwagi i nietuzinkowego podejścia. Bo nagle okazuje się, że katorga miała też swoje dobre strony, a o tym mówi...
więcej Pokaż mimo toWartościowa, dopracowana w szczegółach i napisana z czułością biografia. Momentami - dla osoby średnio zainteresowanej sztuką - aż za dokładna, ze zbyt dużą ilością cytatów, opisujących poszczególne wystawy i poglądy artystów. Z książki wyłania się portret pełnokrwistej osoby - Jaremianka jest niezależna, trochę tajemnicza, nieodmiennie fascynująca. Obecnie to postać...
więcej Pokaż mimo to
Kolejna książka w akcji Czytaj PL ze zmarnowanym potencjałem. Temat świetny - możliwość spojrzenia na pracę patomorfologów "od Kuchni" dawała naprawdę duże możliwości. Lubię zgłębiać dziedziny nieznane i niepopularne, a różnorakie patologie to niezwykle ciekawe zjawiska i wdzięczny temat do dyskusji.
Nie wiem jednak, do kogo skierowana jest ta książka. Dla przeciętnego...
Nie dałam rady - poddałam się w połowie lektury. Po książce, która dostała nagrodę Wielkiego Kalibru spodziewałam się znacznie więcej. Tymczasem dostałam historię, która niemiłosiernie się dłuży i ani trochę nie wciąga. Brakuje w niej wszystkiego - zagadki kryminalnej, intrygującego bohatera, ciekawego tła, klimatu, zwrotów akcji...
Komisarz Bernard Gross miota się...
Książka bardzo nierówna. Najbardziej wartościowe są w niej wywiady - dają możliwość spojrzenia na tytułowe miasto z różnych perspektyw i wnoszą sporą dawkę wiedzy o Portugalii i jej mieszkańcach. W pozostałych felietonach znajdziemy sporo ciekawostek (np. opis szpitala dla lalek czy historia pewnego lekarza z wąsami), cieszę się też z polecanek kulturalnych, którymi można...
więcej Pokaż mimo toDobry i rzetelny reportaż, który "czyta się sam". Ciekawy temat - lubię, gdy ktoś odkrywa nieznane karty historii, opowiada o wydarzeniach i postaciach ważnych a zapomnianych. A losy pierwszych posełek w niepodległej Polsce świetnie się do tego nadają. To, co najbardziej zaskakuje, to aktualność książki Olgi Wiechnik. Autorka pisze o wydarzeniach sprzed stu lat, a czytelnik...
więcej Pokaż mimo toDuże rozczarowanie. Książka nie trzyma poziomu I tomu. Pierwsza część była przyjemnym czytadłem - poszczególne wątki opowieści wciągały, a odmalowana ze szczegółami Warszawa z różnych epok stanowiła barwne tło i dodawała całości uroku. "Bunt Chimery" jest przede wszystkim niesamowicie nudny. Losy rodzinne Żmijewskich i Szpakowskich przypominają brazylijską telenowelę, a...
więcej Pokaż mimo toPodręcznik dobrego pisarstwa Stevena Pinkera to nieporozumienie. Przede wszystkim - razi banałem. W poszczególnych rozdziałach autor daje czytelnikowi odkrywcze rady typu: "następujące po sobie zdania powinny być spójne". Albo: "tekst warto przeczytać na głos przed publikacją". Albo: "należy unikać powtórzeń". Innym razem zanudza odbiorcę długimi i naszpikowanymi fachową...
więcej Pokaż mimo toPierwsze spotkanie z prozą Twardocha wywołuje w czytelniku efekt "wow". Za drugim razem - gdy już wiemy, czego możemy się spodziewać - mamy uczucie pewnej wtórności. Przynajmniej ja tak miałam, czytając "Króla" blisko rok po "Drachu". Styl autora - wciąż świetny - już tak nie zaskakiwał, pewne chwyty narracyjne i rozwiązania fabularne (np. Litani) zostały powielone. Nie...
więcej Pokaż mimo toPlusik tylko za północny, surowy klimat. Skandynawska otoczka nie pomaga jednak przykryć innych wad książki, których jest od groma. Historia banalna i przewidywalna jakich wiele, bohaterowie płascy, nie wzbudzający żadnych uczuć w czytelniku, kreacja świata ze zwaśnionymi rodami i skorumpowaną Radą mało oryginalna. Najbardziej jednak drażnił mnie język - proste, urywane...
więcej Pokaż mimo toPrzeczytałam 120 stron i podziękowałam. Grafomaństwo straszne, Dracula zdecydowanie zasługuje na lepszą historię. Koszmarny styl, drętwe tłumaczenie, zero przyjemności z lektury. Podróże po świecie opisane nudno i schematycznie - czułam się, jakbym słuchała niedoświadczonego przewodnika, który nie znosi swojej pracy i klepie fakty z pamięci zamiast przykuć uwagę opowieścią....
więcej Pokaż mimo to
Historia biegów w pigułce
Dzięki Justynie Kowalczyk Polacy pokochali biegi narciarskie. Po zdobyciu przez naszą mistrzynię złotego medalu w Soczi zainteresowanie tą dyscypliną sportu prawdopodobnie wzrośnie jeszcze bardziej. Ale co my tak naprawdę wiemy o biegach? Czy poza sukcesami Justyny potrafimy wymienić osiągnięcia innych Biało-Czerwonych w tym sporcie? Czy poza...
Dobry reportaż to taki, który nie daje o sobie zapomnieć. Siedzi w głowie jeszcze długo po lekturze, powraca, otwiera oczy na różne sprawy, skłania do przemyśleń. "Ganbare" Katarzyny Boni to zdecydowanie jest dobry reportaż. Nawet bardzo dobry.
Drugi raz w życiu zdarzyło mi się czytać książkę, która teoretycznie skupiona jest wokół jednego tragicznego wydarzenia, a w...
Zaskakująco mało jest w tej książce banalnego i ckliwego romansu, za to dużo się mówi o rzeczach trudnych, tematach niejednoznacznych etycznie: niełatwych wyborach i ich konsekwencjach, prawie do życia i samostanowienia o sobie, o niepełnosprawności i jej postrzeganiu przez osoby postronne, o głupim nawyku oceniania wszystkiego na pierwszy rzut oka i tanim szukaniu...
więcej Pokaż mimo to"Czerwone dziewczyny" to bardzo nastrojowa, przepełniona magicznym realizmem, opowieść o trzech niezwykłych kobietach - wieszczce, buntowniczce i szarej myszce. Śledząc ich losy, śledzimy jednocześnie historię pewnej japońskiej wioski, a może i całego kraju. Bo książka Kazuki Sakuraby to przede wszystkim fascynująca opowieść o zmianach - o tym, jak przez lata zmienia się...
więcej Pokaż mimo toTo zdecydowanie nie jest dobra książka. To opowieść do bólu schematyczna i przewidywalna, kiczowata niczym podrzędny harlequin, tendencyjna i nudna jak flaki z olejem. Istnieją setki znacznie lepszych książek o wojnie: bardziej wstrząsających, bardziej wiarygodnych, prawdziwszych. Istnieją także dziesiątki znacznie lepszych książek o wojnie kobiet - od reportaży po...
więcej Pokaż mimo to"Pieśń jutra" jest słabsza niż "Zakon Mimów". Odniosłam wrażenie, że to taka część przejściowa pomiędzy kolejnymi tomami cyklu - skupiona na jednym wątku, w której akcja toczy się przewidywalnym torem. Taka przysłowiowa cisza przed burzą. Wątek Paige-rewolucjonistki, która w siebie wątpi i co rusz poświęca się dla dobra sprawy niczym nie zaskakuje; podobnie nużący jest...
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to
Czternaście wstydliwych sekretów Związku Radzieckiego. Czternaście historii, które nigdy nie miały wyjść na światło dzienne.
Igor T. Miecik miał dobry pomysł na zbiór reportaży. Zebrał tematy tabu dotyczące ZSRR, opisał historie straszne, które nigdy nie powinny się wydarzyć - o niektórych z nich było swego czasu głośno, o innych nie mówiło się wcale. Reportaże są...
To nie jest powieść bez wad, ale na pewno jest to książka bardzo ważna i warta przeczytania. Autorka misternie i z wyczuciem splata w "Ósmym życiu" wątki fabularne z historycznymi, co sprawia, że w trakcie lektury możemy się naprawdę dużo dowiedzieć o historii XX-wiecznej Gruzji, Związku Radzieckiego i niemal całego świata. Chyba właśnie warstwa historyczna książki jest jej...
więcej Pokaż mimo to
Jedna z tych historii, która udowadnia, że to życie pisze najlepsze scenariusze. Książka niezwykła, niewygodna, zmuszająca do myślenia i innego spojrzenia na świat. Przypadek kliniczny Billy'ego Milligana - człowieka, w którego głowie "mieszkały" 24 inne osoby - z jednej strony fascynuje, a z drugiej przeraża.
Powieść pozwala zajrzeć w głąb ludzkiej psychiki, udowadnia, że...