Koleje wąskotorowe na Kresach Wschodnich II Rzeczpospolitej Polskiej
W książce przedstawiono historię 46 kolei wąskotorowych na ziemiach dawnych Kresów Wschodnich II Rzeczpospolitej Polskiej od ich początków po ostatnie lata eksploatacji. Są to mozolnie gromadzone przez wiele lat okruchy ich historii ocalałe w różnych źródłach, zbiorach archiwalnych i prywatnych, literaturze, prasie i pamiętnikach, a ostatnio także w internecie. Dwie wojny światowe, wielokrotne zmiany władców tych ziem, a także przesiedlenie po II wojnie światowej ludności polskiej i ukraińskiej ze wschodu na zachód uszczupliły źródła tak, że dokładny obraz tej historii nie jest możliwy, ale pozwala ją przynajmniej we fragmentach pokazać. Jej początki to budowa pierwszych kolei leśnych w Karpatach Wschodnich w latach 90. XIX wieku poprzez uruchomienie Kolei Święciańskiej w 1893 roku po lata I wojny światowej, kiedy z wielkim rozmachem i znacznym wysiłkiem żołnierzy i jeńców wojennych na bezdrożach Wileńszczyzny, Polesia, Wołynia i Huculszczyzny po obu stronach frontu pośpiesznie budowano mnóstwo wojskowych kolei polowych, aż do połowy lat 20. XX wieku, czasów zagospodarowywania i uprzemysłowienia ziem wschodnich II RP.
Pierwsze dwa rozdziały krótko i ogólnie szkicują dzieje Kresów Wschodnich od czasu I RP po lata po II wojnie światowej oraz historię, a głównie technikę niemieckich, austro-węgierskich i rosyjskich wąskotorowych wojskowych kolei polowych. Te koleje wojskowe były początkiem nowoczesnej komunikacji na ziemiach wschodnich II RP. Trzy kolejne rozdziały opisują koleje wąskotorowe według rodzaju użytkowników i charakteru eksploatacji w trzech grupach: koleje PKP, gospodarcze i leśne.
SPIS TREŚCI:
1. Kresy Wschodnie Rzeczpospolitej Polskiej / 6
2. Początki kolei żelaznych na kresach wschodnich / 22
3. Koleje wąskotorowe PKP na Kresach wschodnich / 52
4. Koleje gospodarcze na Kresach Wschodnich / 236
5. Koleje leśne w Karpatach Wschodnich / 258
6. Tabor kolei kresowych / 332
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Koleje wąskotorowe na Kresach Wschodnich II Rzeczpospolitej Polskiej
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
"Mam mieszane uczucia..."
Przebrnąłem przez tą książkę i po jej przeczytaniu nie mogę jednoznacznie zachęcić do sięgnięcia po nią. Temat kolejek wąskotorowych na kresach to bardzo ciekawe zagadnienie. Zdaję sobie sprawę z ogromnych trudności w kwerendzie, gdyż wiele dokumentów uległo zniszczeniu, wskutek burzliwych dziej tych ziem. Mimo wszystko uważam, że można to było zrobić nieco lepiej.
Książkę pisało czterech autorów i to niestety widać. Jest ona momentami nierówna, ale po kolei...
Zacznijmy od wstępu. Niestety nie jest on najlepszy. Przebija przez niego nieobiektywna tęsknota za tymi ziemiami i jest bardzo nudny. Może lepiej gdyby pisał to zawodowy historyk?
Po wstępie czeka nas charakterystyka poszczególnych kolejek. Pisana według jednego schematu. Powstanie, I wojna światowa, pod polskim zarządem, lata 1939 -44 i losy powojenne (po przejęciu przez Rosjan).
Te ramy sprawdzają się o ile nie są zaburzane tematami "około kolejowymi". Czasami wskutek nadmiernych wtrąceń gubimy wątek główny. Możemy przeczytać miedzy innymi o historii domu Mickiewicza. Tylko, czy w takiej książce to naprawdę jest potrzebne? Tak samo charakterystyka większych miast, zakładów pracy itp. Mnie takie pobocza nie interesują i stanowią niepotrzebny wypełniacz.
Rozdział o kolejkach gospodarczych i leśnych powiela też te błędy.
Opis taboru stosowanego na kolejkach w kwestii wagonów bardzo lakoniczny i na pewno będzie wymagał dalszych badań.
Niekiedy autorzy cytują w całości całe dokumenty. Szczególnie jeśli dotyczą opisu kolejki. To też dobry krok.
Ponadto mamy wspomnienia ludzi jeżdżących daną kolejką a także obszerne cytaty z przewodników turystycznych.
Wiele danych zebranych jest w tabelach.
Tekstowi głównemu towarzyszą zdjęcia. Są one dobrej jakości i wielkości. Opisy tych fotografii też są zrobione porządnie. Czasami zastanawia ich dobór. Tu również autorzy czasami zbaczają z tematu i możemy dostrzec jakieś pałac myśliwski - opisywany w tekście. Jego związek z koleją jest taki, że właściciel przyjechał nią na polowanie...
Czasami autorzy przedstawiają na zdjęciach artykuły o działalności firmy mającej tyle wspólnego z koleją, że woziła nią drewno. Możemy natrafić też na zbiór reklam firm drzewnych... też woziły swoje towary koleją. Ale czy to jest wystarczający powód by zamieszczać je w książce?
Moim zdaniem nie...
Oprócz zdjęć mamy schematy linii. Są one dwóch rodzai. Dobre i fatalnie wykonane. Te drugie wyglądają jakby je robił uczeń po kilku lekcjach painta...
Schematy stacji są małe i nieliczne - szkoda.
Wydanie staranne- twarda lakierowana oprawa i bardzo dobrej jakości kredowy papier. Tutaj wydawnictwo Kolpress pokazało klasę.
Podsumowując mam wrażenie, że autorzy nie do końca ogarnęli wielkość tematu. Nie wiem czy nie lepiej było podzielić całość i skupić się na mniejszych fragmentach.
Tak dostajemy zarys całości, który nie do końca wyczerpuje temat (wiem, że jest to trudne zagadnienie i prawie niemożliwe do wyczerpania, ale pobieżne prześlizgiwanie się też nie jest dobre) i może służyć za wstęp do poszukiwań.
Każdy kupuje na własną odpowiedzialność, warto przejrzeć przed wydaniem kasy.
"Mam mieszane uczucia..."
więcej Pokaż mimo toPrzebrnąłem przez tą książkę i po jej przeczytaniu nie mogę jednoznacznie zachęcić do sięgnięcia po nią. Temat kolejek wąskotorowych na kresach to bardzo ciekawe zagadnienie. Zdaję sobie sprawę z ogromnych trudności w kwerendzie, gdyż wiele dokumentów uległo zniszczeniu, wskutek burzliwych dziej tych ziem. Mimo wszystko uważam, że można to było...