Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Antologia obejmująca 16 najsłynniejszych opowiadań E.A.Poego w nowym polskim przekładzie, opatrzona esejami wybitnych amerykańskich autorów powieści kryminalnych. Książka przygotowana na dwustulecie urodzin wielkiego pisarza przez stowarzyszenie Mystery Writers of America. Stephen King, Michael Connelly, Nelson DeMille, Tess Gerritsen i kilkunastu innych znanych twórców zdradza, co...

Antologia obejmująca 16 najsłynniejszych opowiadań E.A.Poego w nowym polskim przekładzie, opatrzona esejami wybitnych amerykańskich autorów powieści kryminalnych. Książka przygotowana na dwustulecie urodzin wielkiego pisarza przez stowarzyszenie Mystery Writers of America. Stephen King, Michael Connelly, Nelson DeMille, Tess Gerritsen i kilkunastu innych znanych twórców zdradza, co zafascynowało ich w osobie mistrza grozy i okolicznościach jego śmierci, co mu zawdzięczają, wspomina pierwsze wrażenia z lektury jego tekstów, analizuje, jak pomogły im w tworzeniu nastroju napięcia i postrzeganiu strachu.

Spis treści:
- Edgar Allan Poe
- Nagroda Edgara i stowarzyszenie Mystery Writes of America
- Ilustrator
* * * * *
- Czego dokonał Poe (M.Connelly)
- W wirze malstromu (E.A.Poe)
- O Edgarze Allanie Poe (T.Jefferson Parker)
- Baryłka amontillado (E.A.Poe)
- Pod kołdrą z Fortunatem i Montresorem (Jan Burke)
- Klątwa amontillado (Lawrence Block)
- Czarny kot (E.A.Poe)
- Dziedzictwo Pluta (P.J.Parrish)
- William Wilson (E.A.Poe)
- Kryzys tożsamości (L.Scottoline)
- Manuskrypt znaleziony w butelce (E.A.Poe)
- W dziwnym mieście: Baltimore i Poe Toaster (L.Lippman)
- Upadek domu Usherów (E.A.Poe)
- Raz w północnej głuchej dobie (M.Connelly)
- Fakty w sprawie p.Valdemara (E.A.Poe)
- Złodziej (L.R.King)
- Ligea (E.A.Poe)
- Poe i ja w kinie (T.Gerritsen)
- Zdradzieckie serce (E.A.Poe)
- Genialność "Zdradzieckiego serca" (S.King)
- Ten pierwszy raz (S.Hamilton)
- Studnia i wahadło (E.A.Poe)
- Studnia, wahadło i perfekcja (E.D.Hoch)
- "Studnia i wahadło" w kinie Palace (P.Robinson)
- Maska Czerwonej Śmierci (E.A.Poe)
- Edgar Allan Poe, Mark Twain i ja (S.J.Rozan)
- Morderstwa przy Rue Morgue (E.A.Poe)
- Szybcy i niemartwi (N.DeMille)
- Złoty żuk (E.A.Poe)
- Wyobrażenie sobie Edgara Allana Poego (S.Paretsky)
- Kruk (E.A.Poe)
- Burcząc i krucząc (J.Wambaugh)
- Drobna refleksja na temat Poego (T.H.Cook)
- Dzwony (E.A.Poe)
- Poe w intonacji g-moll (J.Deaver)
- Opowieść Arthura Gordona Pyma z Nantucket (fragment; E.A.Poe)
- Jak zostałam wyznawczynią Edgara Allana Poego (S.Grafton)
* * * * *
- Noty copyrightowe

 

źródło opisu: Wydawnictwo Albatros, 2012

źródło okładki: www.wydawnictwoalbatros.com

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 782
Rafał Niemczyk | 2012-10-26
Na półkach: Posiadam, Przeczytane
Przeczytana: 12 lipca 2012

"Nie ma chyba wśród literatów z początku XIX wieku bardziej wpływowej postaci, niż przedstawiciel „czarnego romantyzmu” amerykańskiego Edgar Allan Poe. Twórczość urodzonego w stanie Massachusetts, a pod koniec życia związanego z Baltimore pisarza, choć zasadzona na fundamentach gotycyzmu, fantastyki, grozy, kryminału i horroru, odcisnęła trwałe piętno na literaturze głównonurtowej. Psychologizm postaci, zapoczątkowane przez posępnego artystę przejawy dekadentyzmu czy ekspresjonizmu, przerodzone po kilku dekadach w niezależne nurty, obchodzenie się po mistrzowsku z symbolizmem, wnikliwe studium ludzkich lęków i ciemnej strony duszy – z Poego czerpią już od dwóch stuleci niemal wszyscy pisarze i aż dziw bierze, że za swojego życia większą sławę przyniosła mu rola krytyka literackiego aniżeli pisarza. Zapewne po części dlatego, że będąc samemu postacią tragiczną, bliską zastępowi bohaterów swoich opowiadań, nie mógł wcielić w realne życie własnej idee fixe.

(...)

Próbując jakoś zawęzić powyższy tekst, przytoczę tytuły kilku innych nowel i opowiadań, które zrobiły na mnie największe wrażenie, wraz z krótkim komentarzem:

- „Złoty żuk”, w którym bohaterowie poszukują tajemniczego skarbu, ukrytego na wyspie, posługując się wskazówkami zawartymi w zaszyfrowanym liście (Poe w pewien sposób popularyzuje tutaj kryptografię w literaturze);
- „Studnia i wahadło”, czyli ponury obraz więźnia zamkniętego w labiryncie pułapek, opowiadanie perfekcyjnie budujące nastrój lęku i osaczenia, z dość zaskakującym zakończeniem;
- „William Wilson”, jedno z opowiadań Poego, w których pojawia się motyw sobowtóra, posiadające jednocześnie wątki autobiograficzne;
- „Zdradzieckie serce”, które Stephen King uznał, obok „Władcy much” Goldinga, za „dzieło literackie wzbudzające największy lęk”, z jedną z wielu u Poego postaci psychopatycznego mordercy;
- fragmenty „Opowieści Arthura Gordona Pyma z Nantucket”, bardzo enigmatycznej, marynistycznej powieści Poego, jednej z dwóch, które napisał;
- wiersze „Kruk” oraz „Dzwony”, przy czym w tym wypadku lepiej zaopatrzyć się w publikację, która oferuje więcej niż jedno tłumaczenie, żeby mieć wzgląd w różnorodność przekładów.

(...)

Poza przytoczonymi powyżej, w zbiorze „W cieniu Mistrza” znajdziemy opowiadania:
„W wirze malstromu”, „Baryłka amontillado”, „Czarny kot”, „Manuskrypt znaleziony w butelce”, „Fakty w sprawie p. Valdemara”, „Ligea” i „Maska Czerwonej Śmierci”.
Brakuje w tym wydaniu kilku ważnych utworów, jak choćby „Przedwczesny pogrzeb”, „Berenice”, „Król dżumie”, „Diabeł na wieży” czy wspomnianych przy okazji detektywa Dupina „Tajemnicy Marii Roget” i „Skradzionego listu”. Jak już jednak pisałem, ciężko byłoby stworzyć kompilację wartościowych dzieł Poego, zamykając się w jakiejkolwiek jednostce wydawniczej." (fragment recenzji)

Zapraszam do przeczytania całej recenzji na stronie "Experyment - recenzja dobrej książki":

http://experymentt.wordpress.com/2012/08/17/edgar-allan-poe-w-cieniu-mistrza-pod-red-michaela-connellyego-recenzja/

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Buddyjska sztuka znikania. Jak wznieść się ponad problemy

Ta książka bardzo mnie uspokaja, wycisza i otwiera na różne rzeczy. Polecam ją wszystkim, którzy szukają spokoju w zabieganym świecie i chcą nabrać dy...

zgłoś błąd zgłoś błąd