Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Gabinet kolekcjonera. Historia pewnego obrazu

Tłumaczenie: Wawrzyniec Brzozowski
Seria: Seria Potencjalna
Wydawnictwo: Lokator
6,93 (27 ocen i 5 opinii) Zobacz oceny
10
1
9
3
8
8
7
7
6
4
5
2
4
0
3
0
2
1
1
1
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Un Cabinet d'amateur. Histoire d'un tableau
data wydania
ISBN
9788361962281
liczba stron
80
kategoria
Literatura piękna
język
polski
dodała
Róża_Bzowa

"Gabinet kolekcjonera", ostatni fabularny utwór prozą ukończony i wydany przez Pereca przed śmiercią, jest zatem swego rodzaju dopełnieniem Życia instrukcji obsługi - w pewien przewrotny sposób jakby setnym, brakującym rozdziałem powieści.

 

źródło opisu: http://www.lokatormedia.pl/

źródło okładki: http://www.lokatormedia.pl/

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (137)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 0
| 2015-06-06
Przeczytana: kwiecień 2015

Opowieść o fałszerstwie w sztuce i sztuce fałszerstwa. W swojej formie bliska katalogom wystawowym z opisowym komentarzem do dzieł, przez co czytelnikom, niekoniecznie rozmiłowanym w takiej konwencji, może sprawić pewien kłopot.

Pod tą formą czai się jednak filozoficzna opowieść o tym, jak natura ludzka lgnie do uwiedzenia, odnajdując satysfakcję w upojeniu fikcją. I tak trwa w tym upojeniu do momentu, aż inni nazwą ją po imieniu - fałszem - wtedy nastąpi odrzucenie i potępienie przedmiotu adoracji...

Pozostaje pytanie: skoro coś było fikcją i jest nią nadal, to czemu tak różnie reagujemy pod wpływem zmiany kontekstu, po oprawieniu jej w nowe ramy innego oglądu? I na ile każdy nasz osąd sam w sobie jest rozmijaniem się z prawdą?

.:exile:.

książek: 3214
Snoopy | 2011-11-27
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 27 listopada 2011

Niewielka, acz brawurowa książeczka. Szczególną frajdę sprawi historykowi sztuki, ale i nieobeznany z tą tematyką czytelnik może znaleźć pewną frajdę zaglądając w głąb warsztatu ludzi zajmujących się tą dziedziną. Zresztą to przewrotne opowiadanie traktuje i o bardziej doniosłych sprawach - jak chociażby temat "oryginalności i wtórności, prawdy i złudzenia, a przede wszystkim sytuacji artysty (każdego artysty - także i pisarza) oraz zagmatwanej, mocno podejrzanej natury, jaką posiada wszelkie tworzenie" - żeby przytoczyć słowa Wawrzyńca Brzozowskiego z okładki.

Podobno utwór ten jest swoistym dopełnieniem słynnego "Życia, instrukcji obsługi" - zapewne dopiero jak zmierzę się z tym dziełem, będę mógł w pełni docenić kunszt "Gabinetu kolekcjonera". Niemniej i bez tego zachwyciła mnie ta opowiastka - a zwłaszcza jej błyskotliwy finał.

książek: 1082
jagarkar | 2014-04-21
Przeczytana: 21 kwietnia 2014

Może trzeba to czytać jako dopełnienie "Życia instrukcji obsługi", może wtedy ciekawi i ma jakiś sens. Dla mnie książka ta jest zwyczajnie nudna.
Oczywiście ciekawym pomysłem jest stylizacja na artykuł, czy biogram i na pewno świetną zabawą było pisanie tej książki. Zresztą w zakończeniu autor wspomina, że powstała ona wyłączanie dla przyjemności, "w pogoni za szczególnym dreszczykiem, jaki daje stwarzanie pozorów".
Może wrócę do niej kiedyś, po "Życiu...".

książek: 446
Magdalena Gościniak | 2013-11-10
Przeczytana: 09 lipca 2013

Prawda - Fałsz, Oryginał - Kopia, Tworzenie - Odwzorowywanie. Dualny świat i jeden obraz, który nie dość, że łączy przeciwstawne pojęcia, to jeszcze zawiera w sobie inne obrazy - wszak Kolekcjoner znajduje się w swoim Gabinecie, między swoją Kolekcją.

Opowiadanie Pereca usatysfakcjonuje i historyków sztuki, i tych, którzy lubują się w zbrodniach przeciwko Sztuce i dla Sztuki. Tych, którzy na obrazy patrzą po to, by je "chłonąć" i tych, którym one są potrzebne do "analizy". A przede wszystkim czytelników, bo sposób, w jaki Perec pisze o sztuce jest całkowicie nie do podrobienia.

Na płótnie przedstawiającym piwowara Hermanna Raffkego w otoczeniu jego kolekcji malarz - Heinrich Kürz - umieścił całą historię sztuki: ponad sto obrazów. Dokonał tego jednak w specyficzny sposób - powielane są one w nieskończoność, ponieważ jednym z obrazów w gabinecie jest "Gabinet kolekcjonera", który przedstawia pomniejszoną kolekcję, również z kolejnym odwzorowaniem "Gabinetu…". Ale w każdym...

książek: 292
Szyja | 2016-01-06
Na półkach: 2016, Przeczytane

Jak się okazuje nawet dla historyka sztuki "Gabinet kolekcjonera" może okazać się niestrawny. Dłużył mi się ten czas z Perecem okrutnie mimo niepozornej objętości jego książki.
Według mnie sam pomysł autora jest ciekawy, aczkolwiek przedzieranie się, przez tekst będący jego realizacją jest z mojego punktu widzenia żmudne i pozbawione sensu.
Być może pokutuje tu fakt, iż nie czytałam "Życia, instrukcji obsługi" i bez znajomości tej powieści, "Gabinet kolekcjonera" nie cieszy.

książek: 105
Sekyung | 2016-10-29
Przeczytana: 29 października 2016
książek: 40
czeslawa_m | 2016-04-25
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 25 kwietnia 2016
książek: 70
Marek | 2016-04-10
Na półkach: Posiadam, Przeczytane
książek: 66
JuPa | 2016-01-01
Na półkach: Przeczytane
książek: 41
Kaśka Kacprzak | 2015-11-12
Na półkach: Posiadam, Przeczytane
Przeczytana: 12 listopada 2015
zobacz kolejne z 127 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd