To, co najlepsze. Tom 1
- Kategoria:
- fantasy, science fiction
- Seria:
- To, co najlepsze
- Tytuł oryginału:
- The Essential Ellison: A 50 Year Retrospective (Revised and Expanded)
- Wydawnictwo:
- Prószyński i S-ka
- Data wydania:
- 2018-02-15
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-02-15
- Liczba stron:
- 672
- Czas czytania
- 11 godz. 12 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788381231275
- Tłumacz:
- Krzysztof Sokołowski, Agnieszka Sylwanowicz, Wiktor Bukato, Bartosz Kurowski, Maciejka Mazan
- Tagi:
- Wiktor Bukato Maciejka Mazan Krzysztof Sokołowski Bartosz Kurowski Agnieszka Sylwanowicz
Najważniejsza premiera fantastyczna ostatnich lat!
Harlan Ellison – kontrowersyjny geniusz światowej literatury, prowokator nieustannie testujący granice wyobraźni. Obsypany nagrodami, zaliczony w poczet wielkich mistrzów SF i horroru. Jego twórczość była inspiracją m.in. dla Neila Gaimana, Dana Simmonsa, Jamesa Camerona i rodzeństwa Wachowskich. „To, co najlepsze” to dwutomowa kolekcja, po raz pierwszy ukazująca polskim czytelnikom bogactwo i różnorodność dorobku tego niezwykłego pisarza i scenarzysty.
„Nie mogę wyobrazić sobie science fiction późnego XX wieku bez Harlana Ellisona. Byłoby nudno!”
– Ursula K. Le Guin
„Nowa Fala zrewolucjonizowała amerykańską fantastykę. A Harlan Ellison zrewolucjonizował Nową Falę. Dostał za to – między innymi nagrodami – jedenaście Hugo i pięć Nebuli. »Ptak śmierci«, »Nie mam ust, a muszę krzyczeć«, »Dziwne wino«, »Ukorz się, pajacu, rzecze Tiktaktor«. I mój faworyt: »Chłopiec i jego pies«. Żaden szanujący się miłośnik fantastyki nie może sobie pozwolić na to, by nie znać Harlana Ellisona. A poznać naprawdę warto. Ręczę za to moim słowem”.
– Andrzej Sapkowski
„Moje opowiadania ruszają w świat i wywołują piekło. Od czasu do czasu jakiś oszczerca lub urażony krytyk mówi: »Napisał to tylko po to, żeby szokować«. Uśmiecham się wtedy i kiwam głową. Dokładnie tak”.
– Harlan Ellison w liście do Stephena Kinga
„Harlan jest gigantem wśród ludzi pod względem odwagi, waleczności, wymowy, dowcipu, czaru, inteligencji – pod każdym względem oprócz wzrostu”.
– Isaac Asimov we wstępie do „Niebezpiecznych wizji”
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Rzeczywiście dobre!
Sam nie wiem, proszę Państwa, czy jestem miłośnikiem idei omnibusów. Lata temu, kiedy byłem gotów rzucić się na każdego pisarza ochrzczonego klasykiem i pożreć jego prozę w drażniącej gardło, ciężkiej do przełknięcia, ale mimo wszystko jednej pigułce, takie wydawnictwa były dla mnie jak gwiazdkowy prezent. Nauczyłem się, mam nadzieję, cierpliwości, dlatego też dzisiaj moje uczucia są mieszane. Jednego za to jestem pewien: jeśli omnibusy będą tak dobre, jak „To, co najlepsze” to prędzej czy później na powrót zostanę ich fanem.
W spisie treści teksty Harlana Ellisona podzielone zostały ze względu na tematykę – mam więc część dotyczącą miłości, część dotyczącą kobiet, strachu, techniki i tak dalej. Nie oznacza to jednak, że jest to jedyny słuszny sposób spojrzenia na obszerny dorobek tego pisarza. Wręcz przeciwnie – tak ścisłe kategoryzowanie mocno ogranicza energię tej nietypowej literatury i może prowadzić do zatracenia właściwej perspektywy. Bo Ellison staje się najciekawszy dokładnie w tym momencie, gdy większość twórców fantastyki naukowej nagle traci grunt pod nogami: to, co najlepsze wychodzi z niego, kiedy całkowicie rezygnuje z eskapistycznych zapędów i śmiało sięga po prywatne doświadczenia.
Tego typu tekstów w zbiorze można odnaleźć całkiem sporo, a zakres ich gatunkowych przynależności jest wyjątkowo szeroki. Jedną z największych ozdób książki stanowi „Valerie: prawdziwe wspomnienie” z części „Kłopoty z kobietami” - wspomnienie, jak sam tytuł jasno wskazuje, które stanowi właściwie gotowy scenariusz hollywoodzkiego melodramatu, który z całą pewnością stałby się kasowym hitem. Pisarz pokazuje tu bardzo charakterystyczne oblicze, stworzone wręcz do pokochania przez czytelników: twardziela z wrażliwym punktem tu i tam.
Ellison ma oczywisty talent do przekuwania własnej biografii na fabuły, bo czerpie inspiracje nie tylko z doświadczeń miłosnych, ale i nieco mroczniejszych odsłon ludzkiej egzystencji. W „Katakumbach: fragmencie <<Memos from Purgatory>>”obszernie – oraz wyjątkowo sugestywnie – opisuje swój krótki pobyt w więzieniu, a pulsujący gniew związany z irracjonalnym starciem z państwowym systemem sprawiedliwości (Ellison został oskarżony o posiadanie broni, która była rekwizytem służącym podczas wykładów... antyprzemocowych) czuć nawet po dziesięcioleciach od tego mało przyjemnego incydentu.
Ostatnią kategorią tekstów niefikcyjnych w „To, co najlepsze” są fragmenty publicystyki Amerykanina. Ta z reguły wypada bardzo dobrze: w osobistych felietonach poświęconych obojgu rodzicom (zatytułowane prosto i treściwie „Mój ojciec” oraz „Moja matka”) nie sposób nie wyczuć potężnych emocji targających pisarzem, „Zmęczony starszy pan” to świetny wyraz szacunku i żalu „Małolat i potwory” to kolejny w zbiorze gotowy przepis na świetny film – tym razem romansującą z groteską tragedię, a „Prawdziwa miłość: wymacywanie Świętego Graala” to wejrzenie w świat Tindera sprzed czterdziestu lat. Zdarzają się Ellisonowi drobne potknięcia („Miłosna serenada dla Jerry'ego Falwella” to tylko nudnawe wołanie o zwrócenie uwagi na artystów), ale z pewnością nie są na tyle poważne, aby nie cieszyć się jego publicystyką.
Czy wszystkie te pochwały wobec autobiograficznych tekstów autora oznaczają, iż nie radzi sobie z fikcją? Nie, ale biorąc pod uwagę obszerność zbioru nie sposób wyobrazić sobie, żeby wszystkie opowiadania trafiły do każdego czytelnika. Zdarzają się Ellisonowi utwory bardzo dobre (jak choćby „Wszystko wraca”, w którym wspomnienie byłych partnerek przemienia się w psychologiczny koszmar), zdarzają się niezłe (wyjątkowo dynamiczne „Trasą widokową”), ale słabych właściwie nie sposób wskazać. Zresztą genialny „Knox” i wybitne „Z Virgilem Oddumem na biegunie wschodnim” wynagrodziłyby nawet największe niepowodzenia.
Pierwszy tom „Tego, co najlepsze” to książka stworzona dla tych, którzy lubią spędzić z jedną lekturą cały szereg wieczorów i rozkoszować się od czasu do czasu jednym, góra dwoma krótkimi tekstami. Wymaga sporo cierpliwości, to fakt, bo ale uczciwie ją wynagradza – obcowanie z prozą Harlana Ellisona to doświadczenie sprawiające mnóstwo frajdy.
Bartosz Szczyżański
Oceny
Książka na półkach
- 440
- 134
- 82
- 16
- 14
- 9
- 5
- 3
- 3
- 3
Opinia
Wreszcie na naszym rynku zaczęto hołdować idei omnibusów na szerszą skalę. Wreszcie możemy poznać dogłębnie prozę pomijanego i deprecjonowanego mistrza Ellisona. Wreszcie trafia w ręce czytelników tak obszerny przekrój twórczości autora.
Ellison mówi o swoich utworach "opowiadania Harlana Ellisona", więc szufladkowanie ich do science-fiction czy fantastyki ogólnie rozumianej jako fantastyka to strzał w kolano z obrzyna oberzniętego piłą literackiej arogancji. Harlan pisał o tym co mu w duszy gra w sposób iście mistrzowski i iście subiektywny raz kryjąc swoje pomysły za woalem fikcji raz "waląc z grubej rury" felietonem czy reportażem. Tak więc, pisząc na okładce polskiego wydania: "najważniejsza premiera fantastyczna ostatnich lat!" wydawca zagrał na nosie fanom robotów i magicznych mieczy.
Czym więc jest "To co najlepsze"?.
"To co najlepsze" jest tomem zebranych "dzieł" Ellisona, zredagowanych przez i opatrzonych komentarzami Terry'ego Dowlinga. Omnibus niniejszy jest przekrojem przez twórczość autora z uwzględnieniem różnorodności jej form. W tomie pierwszym zbioru znajdziemy więc: pierwsze, debiutanckie opowiadania, opowieści o strachu, miłości, technice i przyszłości, felietony autobiograficzne, reportaże, opowiadania obyczajowe i humorystyczne a nawet listy do redakcji czasopism czy prace konkursowe Ellisona.
Samej fantastyki na 690 stronach znajdziemy może 40%.
Styl i formy prezentowanych miniatur zmieniają się, tym samym każdy znajdzie w książce coś dla siebie. Niektóre tematy można pominąć, do niektórych wrócić raz jeszcze.
Mnie osobiście najbardziej spodobały się:
- "Kapsuła ratunkowa"
- "Instynkt wielkich artystów"
- "Modlitwa za niczyjego wroga"
- "Odsiadka"
- "Graal"
- "Nie mam ust, a muszę krzyczeć"
- "Skowyt katowanych psów"
- "Erotofobia"
- "Mama"
- "Valerie"
oraz wszystkie opowiadania z podrozdziału "Technologia Rokoko"
Nie wiem czy to dużo czy mało jak na takiego "molocha" ale z pewnością twórczość Ellisona trzeba znać, mam tylko nadzieję, że w drugim tomie znajdziemy więcej prozy i beletrystyki a mniej felietonów i opowiadań autobiograficznych.
Wreszcie na naszym rynku zaczęto hołdować idei omnibusów na szerszą skalę. Wreszcie możemy poznać dogłębnie prozę pomijanego i deprecjonowanego mistrza Ellisona. Wreszcie trafia w ręce czytelników tak obszerny przekrój twórczości autora.
więcej Pokaż mimo toEllison mówi o swoich utworach "opowiadania Harlana Ellisona", więc szufladkowanie ich do science-fiction czy fantastyki ogólnie...