Magnes
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- Magnet
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Literackie
- Data wydania:
- 2018-10-31
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-10-31
- Liczba stron:
- 1039
- Czas czytania
- 17 godz. 19 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788308065648
- Tłumacz:
- Iwona Zimnicka
- Tagi:
- czas literatura norweska literatura skandynawska miłość Oslo poszukiwanie własnej tożsamości relacje damsko-męskie spotkanie uczucie
Autor "Półbrata" i "Beatlesów" powraca – tym razem z powieścią o miłości!
„Saabye Christensen w absolutnie najwyższej formie” – „Dagsavisen”.
Nowa powieść najpoważniejszego norweskiego kandydata do literackiej Nagrody Nobla to historia miłosna. Jej bohaterowie, Jokum i Synne, próbują za wszelką cenę być razem, choć, jak się wydaje, nic ich nie łączy poza zamiłowaniem do sztuk wizualnych. Jokum jest wycofanym i melancholijnym fotografem, a Synne historyczką sztuki, specjalizującą się w twórczości Edwarda Hoppera, uwielbiającą sławę i blask wielkiego świata. Poznali się na studiach w latach 70. XX wieku i od początku zdają sobie sprawę, że są jak bieguny tytułowego magnesu.
Tłem dla tej opowieści są dwa duże miasta - Oslo i San Francisco. Wraz z Synne i Jokumem czytelnik obserwuje kolejne dekady XX wieku, towarzyszące im zmiany w sztuce, społeczeństwie i sposobach postrzegania świata. Po raz kolejny jednym z pierwszoplanowych bohaterów w twórczości Christensena okazuje się... czas.
„Magnes to powieść tej samej klasy co Beatlesi i Półbrat, a może nawet i wyższej” – Guri Hjeltnes „Verdens Gang”
Dziś, ponad dwa lata po premierze norweskiej edycji, wiadomo już, że Magnes jest jedną z trzech najistotniejszych książek w dorobku Larsa Saabye Christensena: Beatlesi stanowią największe osiągnięcie w młodzieńczym okresie jego twórczości, Półbrat jest arcydziełem pisarza w średnim wieku, zaś Magnes – dzieło artysty dojrzałego – to suma wszystkiego, co najlepsze w jego pisarstwie, a przy tym – i to jest najbardziej imponujące – czytelnik ma wrażenie, że autor znów robi coś absolutnie nowego.
Oświadczenie jury Brageprisen, które nagrodziło Magnes w 2015 roku:
„Magnes to jednocześnie typowa powieść Christensena i coś zupełnie nowego. Znajdziemy tu nieprzebrane bogactwo myśli, wielką radość z pisania i zarazem wielką powagę. Tekst, który zaczyna się jak typowa opowieść o dojrzewaniu i miłości, szybko zmienia formę i staje się potężnym, doskonale napisanym dziełem, bogatym w odniesienia i elementy krytyki społecznej. Autor, który lubuje się w osobliwych protagonistach i urokliwych imionach, otwiera przed nami bramy innego świata”.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Lekcja cierpliwości
Jeden z większych klasyków polskiego rapu, tytułu nie podam, żeby mogli Państwo po przeczytaniu zająć się nerwowymi i irytującymi poszukiwaniami, zaczyna się od wstępu, w którym wykonawca mówi, że każdy ma swój czas na Ziemi. Banał, ale jak to banały – bardzo prawdziwy. Dlaczego o nim wspominam? Ano dlatego, iż przypominam sobie to zdanie za każdym razem, gdy staję przed książką tak obszerną, jak „Magnes”. Godziny nie są z gumy, a w taką powieść trzeba ich zainwestować niemało. Czy zwrot z tej inwestycji jest zadowalający?
Rozpoczyna się niewinnie, bo od klasycznej ekspozycji z młodym, nie bardzo rozgarniętym mężczyzną, który znajduje się na progu dojrzewania. Pierwsze kilkadziesiąt stron (może więcej, przy tych rozmiarach łatwo się pomylić) czytelnik ogląda Jokuma targanego przez literacko oswojone lata temu demony młodości: rodzące się uczucie (do współlokatorki), niepewność dotyczącą własnej przyszłości, brak zrozumienia dla świata z wzajemnym brakiem zrozumienia świata dla bohatera. Warto na moment zatrzymać się przy tej ostatniej kwestii, bo Christensen – nie on jeden zresztą, bardzo podobnie błądzi Eugenides w „Wielkim eksperymencie” z wydanych niedawno w Polsce „Nowych dowodów” (choć, należy dodać, Amerykanin w opowiadaniu się rehabilituje) – wyraźnie daje się ponieść egzaltacji i czyni ze swojego protagonisty istotę niezbyt przygotowaną do życia w społeczeństwie. Niestety, nie chodzi Norwegowi o badanie skomplikowanych korzeni alienacji, nie zagłębia się on z wyrafinowaniem w zakamarki psychiki, a po prostu nadaje bohaterowi „artystyczny rys”. O ile „rys” to dobre słowo, bo autor nie posługuje się wyrafinowanymi narzędziami wykończeniowymi, a prymitywną szpachlą. Implementacja romantycznego wizerunku człowieka sztuki, gotowego popełnić samobójstwo przez potknięcie, bez próby jakiejkolwiek jego dekompilacji to zwykłe pójście na łatwiznę – takich historii jest na pęczki.
Po pewnym czasie „Magnes” ulega jednak pewnej transformacji – Jokum schodzi z pierwszego planu (choć czytelnik cały czas mu towarzyszy), a jego miejsce zajmuje… co właściwie? Czas, miejsca, przedmioty, zmiany – życie. I wtedy ujawnia się cała wartość tej powieści: jest nią potoczystość, ogólność, uniwersalność tej narracji, która stara się uchwycić w kadrze nie tylko konkretne wydarzenia, ale też wszystko, co je otacza. W tej historii ludziom poświęca się znowu nie tak dużo miejsca – i dobrze, bo nie ma tu postaci obdarzonych charyzmą, a charakterystyka głównego bohatera cierpi na całkowity brak dynamiki. Jokum, jego żona, agenci i profesorowie stają się zaledwie kamykami opływanymi przez potężny strumień rzeczywistości, który Christensen próbuje opisywać – zwykle z niezłym skutkiem.
A niekiedy nawet doskonałym – przede wszystkim wtedy, gdy bierze się do pisania o zdjęciach. Jokum jest fotografem, a cały „Magnes” kręci się wokół dwóch spraw: jego miłości i jego pracy. Ta druga łączy się nierozerwalnie z karierą, z wystawami i nagrodami, ale przecież jej podstawą jest czas spędzony z aparatem. Powieść we fragmentach poświęconych dziełom głównego bohatera staje się niezwykle plastyczna, barwna, nasycona emocjami – niekiedy spektakularnymi, niekiedy wręcz przeciwnie, tymi cichymi i mrocznymi. Zdjęć Jokuma nie ma w „Magnesie” znowu tak wiele, ale trzeba przyznać, że każde z nich Christensen nie tylko wymyślił, lecz i zaaranżował po mistrzowsku. Historia rzeczy, którą Norweg miał ambicję spisać, staje się dzięki tym perełkom lśniąca i fascynująca.
W tej refleksji nad przeszłością nie przekonuje natomiast nagły zwrot do teraźniejszości (o ile można tak mówić o ścisłych początkach XXI wieku). W i tak mocno rozgadanej powieści dyscyplina zanika zupełnie, a górę nad dotychczasowym wyważeniem narracji bierze nagle kuglarska chęć do zastosowania tricku, chwytu, który ma odwrócić uwagę publiczności. W połączeniu z próbą oddziaływania na czytelnika najprostszymi sposobami (odpowiednik krojenia cebuli pod nosem, żeby wydusić łzy) wypada ten element „Magnesu” raczej słabo.
Najnowsza powieść Christensena to przypadek nietypowy. Z jednej strony nie sposób zaprzeczyć jej walorom eseistycznym: Norweg ciekawie wypowiada się o Oslo i San Francisco, poświęca sporo miejsca refleksjom nad fotografią, genialnie opisuje same zdjęcia, snuje rozważania o muzyce. Z drugiej natomiast w kategoriach fabularnych wypada „Magnes” blado – sam rdzeń fabuły to banał, oparty w dodatku na wątłych barkach źle zaprojektowanych bohaterów, a przecież jakimś cudem rozrósł się do gargantuicznych wręcz rozmiarów. Są w tym tekście fragmenty świetne, są też takie, przez które trzeba się przebijać. Jeśli są Państwo na to gotowi, to można dać książce szansę, jeśli nie – warto poszukać literackich doznań w nieco bardziej skondensowanej formie.
Bartek Szczyżański
Oceny
Książka na półkach
- 287
- 169
- 65
- 9
- 7
- 7
- 6
- 5
- 4
- 3
Opinia
Oslo, 1976 rok. Na kampusie Sogn poznaje się dwoje studentów-Jokum i Synne. On studiuje literaturoznawstwo i planuje zostać pisarzem, a ona studiuje historię sztuki. Jokum jest przekonany, że rzadko coś mu wychodzi. Bardzo chce napisać coś oryginalnego, wyjątkowego albo osobistego, ale nie wie za bardzo jak. Jego problemem jest też nadmierny wzrost przez, który garbi się i chowa jakby miał coś do ukrycia, a chciałby prezentować się ładnie, zwyczajnie, być gdzieś pośrodku tłumu. W obszarze pogardzanym przez wielu ludzi on widzi jasne i piękne miejsce, w którym nie musiałby się wyróżniać, wysuwać, wystawać. Często czuje się samotny, pogrąża się wśród własnych myśli podczas, gdy inni studenci piją piwo w pubie, spotykają się z dziewczynami lub imprezują. Piękna i chłodna Synne, która mieszka w pokoju obok wydaje się początkowo Jokumowi nieosiągalna, niedoganialna, ale stopniowo przełamują lody i stają się parą. Synne zafascynowana amatorskimi fotografiami Jokuma wiszącymi na ścianie w jego pokoju namawia go, by zajął się fotografią na poważnie. Wyjeżdżają do San Francisco, gdzie Jokum odnosi sukcesy jako fotografik, a Synne jest jego menedżerem i jednocześnie pisze doktorat. Wydaje się, że są szczęśliwi, ale czy na pewno? Czy zdołają uratować swoją miłość?
Lars Saabye Christensen jest jednym z najbardziej cenionych współczesnych pisarzy norweskich i nie spodziewałam się, że napisze prostą historię o miłości, gdyż to nie byłoby w jego stylu. Opowieść o dwojgu ludzi, którzy poznali się na studiach i pokochali została wzbogacona o rozważania na temat literatury, sztuki, muzyki, upływającego czasu i życia, a do tego okraszona humorem i surrealizmem. Jokum Jokumsen snuje rozważania na temat Procesu Kafki, Wielkiego Gatsby'ego Fitzgeralda, Obcego Camusa, Wyzwolonego człowieka Lagerkvista. W rzeźbie Giacomettiego Idący człowiek odnajduje siebie-oderwanego od podstawy, od swego pierwiastka, uciekiniera z muzeum, który jest uosobieniem samotności, ale też piękna. Synne stara się odnajdywać słowa i określenia, które mogłyby oddać jej przeżycia, ale czy istnieje język , który w pełni odda to, co myśli człowiek, to co widzi i czego doświadcza? Dziewczyna zmierza do tego, by jej życie było sztuką i po części manipuluje Jokumem. Niepodważalnym bohaterem powieści obok Jokuma i Synne jest czas. Czas to najcenniejsza rzecz, jaką mogą ci ukraść. Twój czas. Najpierw zabierają ci czas, potem wspomnienia, i zostajesz jak pusta skorupa. Czas objawia się pod postacią wspomnień, które lśnią albo przypominają o tym, o czym chciałoby się jak najszybciej zapomnieć. Czas upływa nieubłaganie... A czymże jest czas, jeśli nie samym życiem?
Lars Saabye Christensen w Magnesie bardzo dobrze oddaje aurę Oslo lat 70. i San Francisco lat 80. Swoją opowieść rozpoczyna od historii miłosnej, ale stopniowo przekształca ją w krytykę systemu społecznego oraz łączy codzienne losy bohaterów z przeżywanymi przez nich dramatami. Dziwaczni bohaterowie, bogactwo myśli, uciekający czas to kolejne charakterystyczne filary tej powieści. Ponad tysiąc stron książki, ale nie żałuję czasu poświęconego na jej przeczytanie, bo od dawna chciałam poznać prozę i specyficzny styl autora.
https://magiawkazdymdniu.blogspot.com/
Oslo, 1976 rok. Na kampusie Sogn poznaje się dwoje studentów-Jokum i Synne. On studiuje literaturoznawstwo i planuje zostać pisarzem, a ona studiuje historię sztuki. Jokum jest przekonany, że rzadko coś mu wychodzi. Bardzo chce napisać coś oryginalnego, wyjątkowego albo osobistego, ale nie wie za bardzo jak. Jego problemem jest też nadmierny wzrost przez, który garbi się i...
więcej Pokaż mimo to