8 (6 ocen i 2 opinie) Zobacz oceny
10
2
9
0
8
2
7
0
6
2
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9780753513743
liczba stron
288
słowa kluczowe
opowiadania, groza, po angielsku
kategoria
horror
język
angielski
dodał
Tabard

Thomas Ligotti is often cited as the most curious and remarkable figure in horror literature since H. P. Lovecraft. His work is noted by critics for its display of an exceptionally grotesque imagination and accomplished prose style. In his stories, Ligotti has followed a literary tradition that began with Edgar Allan Poe, portraying characters that are outside of anything that might be called...

Thomas Ligotti is often cited as the most curious and remarkable figure in horror literature since H. P. Lovecraft. His work is noted by critics for its display of an exceptionally grotesque imagination and accomplished prose style. In his stories, Ligotti has followed a literary tradition that began with Edgar Allan Poe, portraying characters that are outside of anything that might be called normal life, depicting strange locales far off the beaten track, and rendering a grim vision of human existence as a perpetual nightmare. The stories collected in Teatro Grottesco feature tormented individuals who play out their doom in various odd little towns, as well as in dark sectors frequented by sinister and often blackly comical eccentrics. The cycle of narratives introduce readers to a freakish community of artists who encounter demonic perils that ultimately engulf their lives.

 

źródło opisu: http://www.randomhouse.com.au/

źródło okładki: http://www.randomhouse.com.au/

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (559)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 790
Bastard | 2014-12-03
Przeczytana: 02 grudnia 2014

5/10 – PRZECIĘTNY

Thomas Ligotti uznawany jest za mistrza krótkiej formy w odmianie horroru zwanej weird fiction. Porównywany do klasyków gatunku Lovecrafta oraz Poego jest zdobywcą wielu prestiżowych nagród oraz wyróżnień w kategorii powieści grozy. Niniejsza książka to zbiór najbardziej znanych opowiadań tego autora. Zapraszając czytelnika do „Teatro Grottesco”, Ligotti przedstawia mu własną wizję świata. Świata pełnego dziwadeł i niezwykłych osobliwości.

Jak można wystawić ocenę „przeciętna” książce, która z tradycyjnie pojmowaną przeciętnością nie ma absolutnie nic wspólnego? Ano można, bowiem „Teatro Grottesco” to jedno z tych dzieł, które jest (przynajmniej dla mnie) niezwykle ciężko poddać jakiejkolwiek ocenie. Przede wszystkim jest to utwór skutecznie wymykający się wszelakim standardom, łączący ze sobą swoistą rozprawę filozoficzną z dość specyficznym typem literatury grozy, ukazującej zakorzeniony głęboko w podświadomości koszmar egzystencji. Tematyka zawartych w tym...

książek: 362
piotrswiecik | 2013-10-28
Na półkach: Przeczytane, Ulubione, Posiadam, 2013
Przeczytana: 15 października 2013

"Teatro Grottesco" zawiera kilkanaście opowiadań autora uznawanego za jednego z najwybitniejszych duchowych spadkobierców H.P. Lovecrafta. Są to w większości historie pochodzącej z dojrzałej fazy twórczości Ligottiego, a więc z końca lat 90., gatunkowo można je spróbować zaszufladkować jako 'surrealistyczny horror'. Tyle suchych faktów, teraz przejdźmy do meritum sprawy - zbiór ten jest po prostu porażający i stanowi jedno z moich największych książkowych odkryć. Opowiadania są klaustrofobiczne i ponure, w moim odczuciu bliżej im do np. Kafki niż do Lovecrafta. Dlaczego? Dlatego, że nie uświadczymy w nich demonicznych bogów i pradawnych istot z mackami, są to bardzo subtelne, pełne symboli historie, w których 'złym bohaterem' jest szary, martwy i beznadziejny świat. Powiedziałbym, że Thomas Ligotti zrobił dla depresji to co P.K. Dick zrobił dla schizofrenii - wyciągnął z niej czysty ekstrakt i zamknął go w formie tekstu. Niesamowity talent i niesamowita książka, gorąco polecam...

książek: 436
Paweł Flisiński | 2015-11-27
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 27 listopada 2015

Co najbardziej przeraża w tej książce? Powoli sączący się lęk.. Uświadomiony dopiero po czasie. Lęk którego nie powodują potwory, wampiry, zombie czy inne straszydła a bezsens egzystencji, filozofia bohaterów czy też "nierealność realnych" miejsc w których odbywają się wydarzenia.

Zajmująca książka, która od pierwszych stron wrzuca czytelnika w otchłań ponurych myśli i zagubienia. Opowiadania w niej zgromadzone pozwalają poczuć strach, który nie jest przesiąknięty sztampowymi ideami 'popularnych' horrorów.

Myślę, że najlepiej zachęci do siebie sam autor - Thomas Ligotti słowami z opowiadania "Severini":

"Pokazał im wejście do koszmaru, ale nie był w stanie pokazać im wyjścia. Nie ma wyjścia z koszmaru, kiedy już raz zanurzysz się w jego głębię."

książek: 550
Grot | 2015-12-02
Na półkach: Przeczytane

Gdy rok temu przeczytałem po raz pierwszy, książka wydała mi się słaba, nieprzejrzysta.

Teraz, po ponownej lekturze wydaje mi się genialna.

Już pierwsze opowiadanie „Czystość” robi spore wrażenie, choć niekoniecznie jest najlepsze.

Mnie chyba najbardziej poruszyły opowieści ukazujące bezsilność statystycznego, szarego człowieka wobec bezdusznej, korporacyjnej maszynerii zarządzającej także a może przede wszystkim zasobami ludzkimi a nie wytworami ich pracy – „Zarządca miasta” oraz „Nasz tymczasowy nadzorca”.

Duże wrażenie robi także tytułowy „Teatro Grottesco”. <To nie jest istotne czy Ty zbliżasz się do Teatro czy Teatro do Ciebie- skutek zawsze jest ten sam w końcowym rozrachunku...>

Warto także zwrócić uwagę na porażająca opowieść o „Severinim”.

Z drugiej strony uczciwie trzeba przyznać, że sztandarowym opowiadaniem, ukazującym chyba w najpełniejszym zakresie pesymistyczną wizję światopoglądu Ligottiego jest ostatni utwór – „Cień, Ciemność”. W utworze jest bezpośrednie...

książek: 997
Marcin Knyszyński | 2014-12-08
Przeczytana: 19 czerwca 2015

Recenzja zamieszczona pierwotnie na:
http://szortal.com/node/7818


Koszmar ultymatywny Thomasa Ligottiego

Thomas Ligotti, który na Zachodzie uzyskał już miano "pisarza kultowego", został przybliżony w 2014 roku polskiemu czytelnikowi za sprawą Wydawnictwa Okultura. Wydano zbiór opowiadań Teatro Grottesco, który moim zdaniem jest prawdziwym objawieniem literatury z pogranicza horroru. Pogranicza, – ponieważ jest to również książka w duchu gatunku weird-fiction, gdzie królował niepodzielnie Lovecraft, i jest to jednocześnie traktat filozoficzny. A po bliższym przyjrzeniu się twórczości pisarza i próbie dokładnej analizy otwierają się przed nami drzwi do koszmaru, przy którym opowieści Lovecrafta to zwykłe bajki na dobranoc.

Książka podzielona jest tematycznie na trzy części, w każdej z nich mamy kilka opowiadań połączonych między sobą nie tyle fabułą co zamiarem literackim pisarza.
Część pierwsza, zatytułowana Zaburzenia, to wstępny zarys wizji i filozofii Ligottiego - taki lekki...

książek: 770
Bartłomiej | 2015-02-26
Przeczytana: 25 lutego 2015

Z nazwiskiem Ligotti i tytułem Teatro Grottesco zetknąłem się przypadkowo, już nawet nie pamiętam gdzie.Od tamtego momentu pozycja ta nie dawała mi spokoju, a jej okładka i tytuł co i rusz przewijały się gdzieś na granicy świadomości.

Następca Samotnika z Providence.
Duchowy spadkobierca Poego, Kafki, Schulza.

W końcu zostało postanowione i pozycja zagościła na mojej półce.

Cóż mogę napisać? Klimat wylewa się wiadrami z każdej przeczytanej strony, a czytelnik wielokrotnie czuje się nieswojo obcując z wyobraźnią autora Teatro Grottesco.
Miód dla oczu i zmysłów lubujących się w klimatycznej grozie stylu Lovecrafta, czy gotyckich klimatach Poego.
Lektura obowiązkowa.
Jedyne zastrzeżenie mam do przedmowy - jest mało przystępna i dla większości czytelników nie zaznajomionych z filozofią będzie ciężka do zrozumienia.
(...)Pierwszym jest pułapka czystej,solipsystycznej spekulacji, albowiem nie da się w żaden totalny sposób unieważnić podmiotu jako fikcjonalnego wytworu ding an sich z...

książek: 2317
Jale | 2018-04-09
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 08 kwietnia 2018

Uff... Ta lektura mnie wymordowała. Z różnych przyczyn. Po pierwsze - autor praktycznie nie uznaje dialogów, co przy książce wydrukowanej dość drobną czcionką i obfitującej w zawiłe, po kilkakroć składane zdania, jest po prostu męczące. Po drugie - z tekstu mocno tchnie pretensjonalnością i drapowaniem całości na wiekopomne, głębokie, wręcz filozoficzne dzieło, podczas gdy gros przemyśleń jest zwyczajnie mętnych i urwanych góra w połowie, dzięki czemu dostajemy zalążek czegoś, co nie zdążyło się wykluć, nie mówiąc już o dorośnięciu do pełnoprawnej koncepcji. Po trzecie - tłumaczenie jest kanciaste, chropawe, niezdarne i rzadko kiedy pozwala się "zignorować", wsiąknąć w tekst bez zwracania uwagi na przykład na upiornie częste powtórzenia pewnych fraz, brzmiące może znośnie po angielsku, ale po polsku fatalnie kłujące w oczy.

Są jednak i plusy. Książka ma dość ponury klimat, pełen beznadziejności i przygnębienia, całkiem przyzwoicie wpasowujący się choćby w mitologię Cthulhu. Do...

książek: 85
Baltazar | 2015-05-07
Na półkach: Przeczytane, Posiadam

Książka druzgocąca, z zastrzeżeniem, że jest się dość wrażliwym, by w pełni odczuć to, jakim kalibrem egzystencjalnego koszmaru celuje w nas Ligotti. Jego wizję odruchowo się odrzuca, jest tak radykalna, ale nie można odmówić jej potężnej siły oddziaływania. Doświadczenie tego koszmaru pozwala inaczej spojrzeć na swiat, odziera z bezrefleksyjnego samozadowolenia. Rewelacyjny styl, wiadra klimatu i - na co rzadko się zwraca uwagę - pełno świetnego czarnego humoru.

Do tego polskie wydanie jest niesamowite. Twarda oprawa, piękna ilustracja, wewnetrz sugestywne grafiki, dobry papier, dwa wstępy, bibliografia i przede wszystkim świetne, czasami wręcz wirtuozerskie przekłady tej przecież trudnej prozy.

książek: 0

Wizerunek świata przedstawionego w tekstach Ligottiego poraża wrogością wobec jakichkolwiek form życia. To miejsce bezmyślnego szaleństwa, klaustrofobiczna pułapka, z której nie ma wyjścia. Uosobieniem tego bezdusznego mechanizmu, świata kompletnie nieprzychylnego, jest, przykładowo, detektyw (mężczyzna w długim płaszczu) z opowiadania „Czystość” - poznajemy go w chwili, gdy zmierza w kierunku domu „zbyt agresywnym i ostentacyjnym krokiem”. Wrogie środowisko, w którym poruszają się bohaterowie „Teatro...”, łączy się z iluzją „ja”, błędnym przeświadczeniem, że jesteśmy czymś więcej niż bezwolnymi marionetkami, prymitywną masą pozbawioną wolnej woli, trwającą w iluzorycznych majakach istnienia, fabrykowaną, gwałconą, unicestwianą - wciąż i wciąż, sterowaną przez procesy (siły, korporacje), które nie są dla nas zrozumiałe. Narodziny, spłodzenie potomstwa, śmierć - stłoczona w pewną formę organiczna masa płodząca kolejną organiczną masę, która powtarza ten wzór w nieskończoność;...

książek: 303
Karolina | 2015-06-03
Na półkach: Przeczytane

Zapraszam na bloga http://czepiamsieksiazek.pl/ gdzie całość tekstu i wiele innych lekturowych wrażeń i przemyśleń :)

Lektura Teatro Grottesco była dla mnie sentymentalną podróżą do przeszłości. Do czasów, kiedy mając naście lat zaczytywałam się w takich autorach jak H. P. Lovecraft czy E. A. Poe. Ci klasycy literatury grozy są – obok Franza Kafki i Brunona Schulza – wymieniani jako literaccy przodkowie Thomasa Ligottiego (pisarz nie ukrywa, że miał okazję zapoznać się z polską literaturą i szczególnie ceni twórczość Schulza właśnie). Osobiście dodałabym do tej listy jeszcze Hoffmanna, Orwella, Lema, Dostojewskiego, Borgesa i Grabińskiego, których utwory przypominały mi się w trakcie lektury zbioru opowiadań amerykańskiego twórcy weird fiction.

Jestem pewna, że każdemu – w zależności od dotychczasowych doświadczeń lekturowych – Ligotti będzie się kojarzył z innymi autorami, chociażby z tego powodu, że tematy, które porusza, od dawna są obecne w literaturze. Zagadka bytu,...

zobacz kolejne z 549 
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
lista cytatów dodaj cytat
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd