Nikołaj Gogol
- Kategoria:
- biografia, autobiografia, pamiętnik
- Tytuł oryginału:
- Nikolai Gogol
- Wydawnictwo:
- Muza
- Data wydania:
- 2012-05-23
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-05-23
- Liczba stron:
- 200
- Czas czytania
- 3 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 978-83-7758-193-3
- Tłumacz:
- Leszek Engelking
- Tagi:
- Mikołaj Gogol literatura rosyjska
Biografia jednego wielkiego rosyjskiego pisarza, stworzona przez innego wielkiego rosyjskiego pisarza. Nabokov, nawet gdy pisze biografię, cały czas igra z czytelnikiem i podsuwa mu fałszywe tropy.
Nabokov zmusza do myślenia. Kto sądził, że znajdzie w tej książce poukładaną biografię lub - o zgrozo! - streszczenia dzieł Gogola, ten się srodze rozczaruje. Pierwszym sygnałem dla czytelnika, że ma do czynienia z książką przewrotną, jest chronologia: na początku czytamy opis śmierci pisarza, a na końcu historię jego narodzin.
Kto chce znaleźć suche dane chronologiczne o Gogolu, może zajrzeć do kalendarium załączonego na końcu książki. Kto chce wiedzieć, o czym były jego dzieła - niech je przeczyta. Ale jeśli ktoś chciałby zrozumieć prawdziwą fabułę i prawdziwą biografię, które kryją się za tymi oczywistymi, zewnętrznymi, dostępnymi w encyklopediach - takiemu czytelnikowi Nabokov obiecuje ucztę intelektualną.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Nietypowa biografia
Cóż to za książka?! Cóż to za arcyciekawy i przedziwny twór?! Biografia jednego wielkiego rosyjskiego autora, napisana przez innego wielkiego rosyjskiego pisarza na emigracji. Ale sięgając po tę książkę, czytelnik może mieć wątpliwości, co do oferowanej formy. Zwłaszcza taki czytelnik, który zna twórczość Vladimira Nabokova. Czytelnik, któremu nie są obce jego igraszki z odbiorcą, jego pewność siebie, autorytatywne podejście do literatury i przede wszystkim świadomość wielkiej wiedzy o literaturze rosyjskiej, w przeciwieństwie do tej posiadanej przez niewyedukowanych Amerykanów. Ale wątpliwość może pojawiać się już nawet u najmniej podejrzliwego czytelnika. Biografia Nikołaja Gogola zawarta na zaledwie stu dziewięćdziesięciu stronach, wraz z posłowiem, komentarzami, indeksem i chronologią?
Znawcą Nikołaja Gogola nie jestem. Nie czytałam też żadnej innej biografii autora „Martwych dusz”. Sięgając po tę biografię, nie do końca spodziewamy się właśnie tego, co oferuje nam Nabokov. Spodziewamy się chronologicznego ułożenia „akcji”, zawarcia wszystkich istotnych wątków z życia postaci, omówienia momentów powstania całej twórczości autora. Vladimir Nabokov doskonale jest tych oczekiwań świadom. A tymczasem serwuje nam coś innego...
Muszę wyznać, że uwielbiam Nabokova. Uwielbiam jego zadufanie w sobie i pewność, że doskonale umie igrać z czytelnikiem, że doskonale wie, o czym mówi, że jego przekłady rosyjskich, francuskich czy angielskich powieści są najlepsze, a innym tłumaczom esencja tekstu ucieka przez palce. Dlatego czytanie powieści „Nikołaj Gogol” (uparcie postanawiam nazwać tę książkę powieścią, zamiast biografią) jest czystą rozkoszą, gdy autor wybiera omawiane dzieła Gogola, spośród tych, które sam lubi i uważa za wartościowe. Wczesne prace pisarza są w książce zaledwie wspomniane z tytułów, gdy tymczasem dokładne omówienia „Nosa”, „Szynela” czy „Martwych dusz” zajmują znaczną liczbę stronic. Także momenty z życia Gogola Nabokov traktuje bardzo wybiórczo i nad wyraz nie chronologicznie. Rozpoczyna od śmierci Gogola, a w ostatnim zdaniu właściwego tekstu biografii ujawnia nam datę jego urodzin.
Po przeczytaniu książki zastanawiałam się, czy jakiś czytelnik mógłby mieć żal do Nabokova o tego typu grę. Myślę niestety, że tak, jako że książka wydawana jest pod sztandarem biografii rosyjskiego autora. Nabokov uważał jednak, że inne biografie Gogola są dostępne i można je przeczytać. Chronologia życia autora „Nosa” może zostać zawarta na kilku stronach (co na życzenie swojego wydawcy ostatecznie zrobił). Z twórczością Gogola może zetknąć się każdy, przy wielu różnych okazjach. Przy okazji czytania książki Nabokova powinno się już jednak stanowczo taką wiedzę posiadać. Nie jest bowiem celem Nabokova przybliżenie biografii czy dzieł twórcy „Rewizora”, a opowiedzenie o rosyjskich świetnych utworach, które są bliskie sercu autora „Lolity”, i które, mimo braku jawnego przyznania się Nabokova, stanowiły dla niego niejako wzór i inspirację.
Monika Samitowska-Adamczyk
Książka na półkach
- 208
- 82
- 57
- 6
- 4
- 4
- 3
- 2
- 2
- 2
Opinia
Spotkałam się już z kilkoma książkami Nabokova, dlatego kiedy sięgałam po "Nikołaja Gogola" wydawało mi się, że biografia innego wielkiego rosyjskiego pisarza mocno wybije się z jego schematu pisania. Cóż, myliłam się...
Oczywiście książka ta nie mogła być próbą przedstawienia sylwetki czy twórczości Gogola. Ciężko mi właściwie określić ten dziwaczny esej, który zapiera się rękami i nogami przed zaszufladkowaniem, ale gdybym musiała, określiłabym go osobistą opinią Nabokova na temat Gogola.
Nabokov nie jest zainteresowany przedstawieniem życiorysu Gogola (ostatecznie to robi, pod koniec książki, ale w formie demonstrującej jego niezadowolenie z tego faktu). Nie przekonuje nikogo, że (parafrazując Gombrowicza) "Gogol wielkim pisarzem był". właściwie to nie szczędzi mu krytyki. Obrywa mu się na wielu frontach - o wczesnej twórczości czytamy "Gogol stał na krawędzi bardzo niebezpiecznej przepaści. Prawie został autorem ukraińskich opowieści folklorystycznych i barwnych historii romantycznych. Musimy dziękować losowi (i pragnieniu autora, żeby zdobyć światową sławę) za to, że nie zwrócił się do ukraińskiego dialektu jako środka wyrazu, w takim bowiem wypadku byłby stracony. Kiedy potrzebuję prawdziwego koszmaru, wyobrażam sobie Gogola piszącego w gwarze małoruskiej jeden za drugim kolejne tomy utworów w duchu Dikańki i Mirgorodu(...)"
Cytat ten świetnie oddaje ducha tej ksiązki - Nabokov wie, że opisać twórczość doskonałego pisarza potrafi każdy, mało kto jednak potrafi się zdobyć na krytykę dzieł takiej znakomitości ze świata literatury. Oczywiście eseista omówił tylko te dzieła, które go najbardziej interesują - trzy bardzo różnorodne pozycje: Rewizora, Martwe Dusze i Szynel.
Bardzo dużo energii Nabokov wkłada w przekonanie widza, że dzieła Gogola tak naprawde nie są ani polityczne ani społeczne. Oburza się na myśl, że czytelnicy widzą tutaj krytykę korupcji (w Rewizorze), stosunków społecznych między arystokracją a chłopami (Martwe Dusze) czy upadkiem moralności biurokratycznego społeczeństwa (Szynel). Jest to typowe odwracanie kota ogonem - to co czytelnicy uznali za wydobywanie drugiego dna, Nabokov uważa za bezsens, a nawet obelgę dla geniuszu Gogola.
Oczywiście nie zamierza też w żadnym wypadku ocieplać wizerunku pisarza, a jego stosunek do Gogola, jako człowieka jest dość chłodny: "Gogol był dziwnym stworzenie, ale geniusz zawsze jest dziwny; to tylko wasz zdrowy drugorzędny pisarzyna daje się wdzięcznemu czytelnikowi starym mądrym przyjacielem, miło rozwijającym jego własne wyobrażenie o życiu". Prześmiewczo cytuje jego listy, dodając niewybredne komentarze, z umiłowaniem wytyka mu powtórzenia w książkach, wypiera się, jakoby się Gogolem inspirował, ironicznie pisze też o jego stosunku do znajomych. A mimo tych wszystkich "dokuczliwych" zabiegów, widać podziw dla samej twórczości Gogola. Omawiając dzieła skupia się na szczegółach, wyrażających ich wielowymiarowość. Chwali za niebanalność i autentyczność, docenia piękny język i indywidualność (do której, w jego mniemaniu dążą nawet detale).
Na pewno jest to pozycja, z którą warto się zapoznać. Jest napisana w taki sposób, że zrozumie ją każdy, nawet ten, kto nie miał zbyt wielu styczności ani z Nabokovem, ani z Gogolem. Jest też bardzo ciekawa jak na biografię, nie ma formy rozbudowanego referatu. Dla mnie dużym smaczkiem było pojawienie się kilku (za to starannie wyselekcjonowanych) listów. Za największy plus oczywiście uznaję walory stylistyczno-językowe i przewrotne igraszki z czytelnikiem (jak choćby zupełne odwrócenie życiorysu Gogola, który umiera na pierwszej stronie, odradza się zaś na ostatniej). Dodatkowo posłowie Leszka Engelkina, które znalazło się w wydaniu MUZY SA dopełnia obrazu książki i wskazuje na pewne szczegóły, które czytelnik mógł przeoczyć.
Spotkałam się już z kilkoma książkami Nabokova, dlatego kiedy sięgałam po "Nikołaja Gogola" wydawało mi się, że biografia innego wielkiego rosyjskiego pisarza mocno wybije się z jego schematu pisania. Cóż, myliłam się...
więcej Pokaż mimo toOczywiście książka ta nie mogła być próbą przedstawienia sylwetki czy twórczości Gogola. Ciężko mi właściwie określić ten dziwaczny esej, który zapiera...