Opinie użytkownika
Nosowska w swojej trzeciej książce znów dzieli się refleksjami, tym razem o emocjach, miłości i okołomiłosnych sprawach.
Czasem pisze ogólnie, a czasem niebezpiecznie zapędza się w niezwykle intymne i osobiste rejony, prezentując czytelnikowi być może więcej, niż ten oczekiwałby otrzymać.
Trudno ocenić granicę prywatności, bo ona rozmywa się w rzeczywistości...
Na mitycznych Polach Elizejskich spotykają się zmarli. Języki i czas przestają mieć znaczenie, bohaterowie rozmawiają, bo wiele ich łączy. Tym samym uwagami wymieniają się na przykład Arystofanes z Molierem, perski król Dariusz z Piastem czy Aleksander Wielki i Juliusz Cezar z Diogenesem.
Wszystkie pary oraz trójki nie są dobrane przypadkowo. Krasicki obmyślił, że ci...
Bydgoszcz jest jak kiełbasa. Tak kiedyś powiedziałam i się tego trzymam. (Dlaczego tak? Pozostawiam do rozważenia).
Po przeczytaniu "Końca" wiem, że Bydgoszcz może być też bohaterką literacką, koszmarnym snem i iluzoryczną krainą. Czym chcemy.
Powieść naswietlana jest z kilku perspektyw. Oglądamy wędrówkę bohaterów ich oczami, dzięki temu żyjemy różnymi rodzajami żyć i...
Kobyłka, która - przyznaję - że z różnych powodów trochę mi zajęła.
Jednym z powodów był kryzys gdzieś w połowie, gdy liczne wątki tak się skomplikowały, że straciłam wcześniejszy zapał.
Później wróciłam i dostrzegłam, że to złożona historia życia, właściwie kilku żyć, które się zazębiają - jak to w... życiu.
Szczęście, utrata szczęścia, miłość, koniec miłości,...
A gdyby tak podzielić szum i gwar ulicy na poszczególne głosy? Zajrzeć do każdej z głów i posłuchać myśli?
Pani Dalloway sama kupi kwiaty na swoje wieczorne przyjęcie, ale w Londynie tego dnia dzieje się dużo, dużo więcej.
Septimus Warren Smith, weteran wojenny zmaga się z traumą, co doprowadza do zrozumiałej rozpaczy jego żonę, Rezię. Peter Walsh wraca z Indii i...
Nie lubię dystopii. Czytam literaturę w zupełnie innym celu niż dodatkowe umartwianie się złymi scenariuszami.
Dlatego sama nie sięgnęłabym po "Wyspę". Jest to jednak kolejna lektura na DKK, więc grzecznie przeczytałam.
I czytało się świetnie. No, może poza początkowymi zgrzytami, bo miałam kłopot z dwiema płaszczyznami narracji - pierwszo- i trzecioosobową, które...
Ja, przez lata namiętna przeciwniczka Szekspira, nie tylko miałam "Hamleta" od jakiegoś czasu w planach czytelniczych, ale i z żywym zainteresowaniem go w końcu przeczytałam.
Nie ukrywam, że cały proces przyspieszył "Ulisses", gdzie "Hamlet", jak się okazało, odgrywa sporą rolę, więc uznałam, że warto będzie go odświeżyć, aby lepiej zrozumieć Joyce'a.
Tak więc sięgnęłam...
Bywałam zamknięta na literaturę, kręcąc się w kółko na orbicie klasyki, która uparcie trzyma się geograficznie Europy Zachodniej, Rosji i ewentualnie Stanów, w tym przypadku biorąc pod uwagę przede wszystkim prozę XX-wieczną zza oceanu.
Już dawno chciałam zwiedzić inne rejony literatury, ale jak wiemy, po wyjściu ze strefy komfortu jest niekomfortowo, więc byłam dość...
Kiedy rzednie mina i dopada obłęd...
Ta książka na początku wydawała mi się hybrydą "Pani Dalloway" z "Mexican Gothic". Momentami czułam się też, jakbym czytała "dorosłą" wersję "Plotkary".
Pani March jest żoną poczytnego pisarza, George'a Marcha. Historia miłości tych dwojga jest banalna: ona - mloda studentka, która dla niego porzuca kochanego partnera, on to...
Nie wszystkie powieści Joanny Chmielewskiej są udane. Niektóre uważam za raczej pisane na kolanie lub bez większego pomysłu.
Ale "Krokodyl z Kraju Karoliny" należy do grupy tych lepszych książek autorki. Przynajmniej tych, które poznałam.
Misterna fabuła, dużo humoru, charakterystyczne zamieszanie, ale kontrolowane, dużo anegdot, absurdów i blyskotliwych dialogów, które...
Nie wiem, jak Wy, ale ja uwielbiam epicką energię prozy XIX-wiecznej. To jest zupełnie inna jakość, zupełnie inny sposób kreowania świata przedstawionego i postaci niż kiedykolwiek.
Emil Zola reprezentuje naturalizm w literaturze. W "Germinalu" wszystko opływa brutalnością i fizjologią.
Czytając o codzienności w kopalni węgla, o windzie wiozącej robotników w...
"Sztukmistrz z Lublina" to powieść, po której spodziewałam się chyba czegoś zupełnie innego, niż otrzymałam. I plot twist - wyszło znacznie lepiej, niż zakładałam!
Pierwsze, co od samego początku rzuciło mi się w oczy, to wyjątkowa umiejętność I.B. Singera do charakteryzowania postaci w zaledwie kilku-kilkunastu zdaniach (chociaż budowanie charakterystyki samego Jaszy...
Wielogłos, tęsknota, samotność, wyobcowanie.
Czytałam sporo negatywnych bądź lekko skonsternowanych opinii na temat tej książki. Pisano, że "Ucieczka niedźwiedzicy" to zbiór dziwaczny, nieskładny i bez sensu.
Ja się pytam w takim razie - czy my czytaliśmy tę samą książkę?
Przecież tutaj wszystko świetnie się zgrywa i uzupełnia!
Każdy rozdział, czy też opowiadanie, to...
- Pisze pan książkę o kalafiorze?
- Nie. O nienawiści. I o śmierci.
"Żaden koniec" w moich oczach nie powtarza fenomenalnej jakości "Kąkola", ale nadal jest bardzo dobrą książką o charakterystycznych dla autorki elementach stylistycznych i konstrukcyjnych.
Zośka Papużanka pisze wzniośle i potocznie, pięknie i brzydko, banalnie i poetycko równocześnie. Ponadto w "Żadnym...
Takie publikacje nie są do końca moją bajką, ale przyznaję, że "Dziewczyna i Uczony. Historia dwóch Rembrandtów z kolekcji Karoliny Lanckorońskiej" całkiem przyjemnie mi "weszła". 😉
Pamiętam, jak kiedyś niechętnie podchodziłam do "Martwej natury z wędzidłem" Zbigniewa Herberta, bojąc się tematyki i formy. Ostatecznie okazała się to jedną z tych książek, które zapadają w...
Tesknota, powroty i pamięć.
Podchodząc do "Niewiedzy" Milana Kundery w sposób szkolny, powinnam napisać, że to książka o wielkiej historii, komunizmie, zjawisku emigracji, nostalgii, różnych obliczach powrotu.
I tak istotnie jest. Ale szkoda by było nie wspomnieć, że jest to też piękna i smutna (uwielbiam, gdy książki łączą w sobie te dwie cechy) powieść o tożsamości. O...
Witkowszczyzna na papierze była dla mnie nie do końca akceptowalna, na szczęście odkryłam audiobook czytany przez autora. I lepiej nie mogło się wydarzyć.
Powieść kryminalna, ale przepełniona czarnym humorem, treść pełna flaków i seksu oraz barwnych bohaterów i meandrów fabularnych.
Zanim doszło co do czego i zawiązała się konkretna fabuła, minęło kilkadziesiąt stron...
Zbiór opowiadań, czy - jak to określiła podczas spotkania autorskiego Marta Sobiecka - powieść mozaikowa. I rzeczywiście, bo pięć opowiadań łączy wspólny świat przedstawiony, główna bohaterka Kaori Nakamura oraz ciąg przyczynowo-skutkowy w kolejnych rozdziałach.
Kaori żyje w świecie zdominowanym przez elementy cyfrowe. Oprócz ludzi po ulicach przechadzają się bioboty, a w...
Zawsze powtarzam, że nie lubię w książkach nawiązań do sportu i gier. Wynika to z prostego faktu, że sama za nimi nie przepadam i przydługie opisy rozgrywek po prostu mnie nudzą.
A teraz, pisząc o lekturze debiutu Kena Keseya, sama użyję sportowej metafory.
Gdy myślę o tej powieści, mam przed oczami dynamiczną grę w tenisa. Odbijanie piłeczki. Albo boks. Może bardziej...
Przypowieści o mieszkańcach Tortilla Flat to slodko-gorzkie obrazki z życia paisanos w Monterey w Kalifornii.
Obrazki o przyjaźni w pijaństwie i jedności w wielości. O życiu dla życia i dla przyjemności. O społecznych wyrzutkach żyjących w czystym hedonizmie i z odrzuceniem standardowych ról i obowiązków społecznych. Czas płynie na równi z winem, a nic materialnego, poza...