Opinie użytkownika
Książka powinna być lekturą obowiązkową dla młodzieży. Świetnie napisana, mądra i pobudzająca do refleksji.
Pokaż mimo toWszystko, co wiąże się z Gutenbergiem oraz historią druku, wzbudza moje zainteresowanie, więc kiedy wpadła mi w ręce powieść Christopha Borna, musiałam ją przeczytać niemalże natychmiast, tym bardziej że kusiła dodatkowo notka biograficzna na okładce. Autor bowiem studiował w Moguncji, napisał też pracę doktorską na temat wczesnych druków Biblii. Zapowiadało się więc...
więcej Pokaż mimo to
Już jakiś czas temu do grupy moich ulubionych pisarzy dołączył kanadyjski twórca – Michael Crummey, który bardzo umiejętnie za każdym razem zabiera mnie na Nową Fundlandię.
W poniedziałek 16 maja miała miejsce premiera jego po raz pierwszy wydanej w Polsce powieści „Rzeka Złodziei” (nakładem wydawnictwa Wiatr od Morza). Crummey zabiera w niej czytelników w przeszłość – do...
Polityka wkrada się w życie człowieka i każe mu opowiedzieć się po którejś z walczących ze sobą stron. Nie da rady być biernym, trzeba reagować na to, co dzieje się wokół. Szybko jednak może się okazać, że stanęliśmy nie po tej stronie barykady.
Jednym z takich wydarzeń była wojna domowa w Hiszpanii, która przypadła na lata 1936-1939. Toczyła się pomiędzy Frontem Ludowym a...
Zahipnotyzowała mnie i uwiodła powieść realistyczna z elementami magii i baśniowości. Powieść niezwykła, dająca do myślenia, ale też taka, która pozwoliła mi na chwilę żyć w duszy innego człowieka. Z pewnością było to niesamowite doświadczenie!
Majgull Axelsson to, według mnie, bardzo wszechstronna autorka. Potrafi tworzyć różne światy za pomocą różnych stylów. Ale jej...
Ostatnio byłam w szpitalu. Zabrałam ze sobą książkę Barbary Spychalskiej-Granicy „Marzenia na agrafce”. Potrzebowałam coś lekkiego i zabawnego. Trafiłam w dziesiątkę. Zanim wykonano mi zabieg, przeczytałam całą.
Główną bohaterką powieści jest zwariowana i trochę mało rozsądna Bogumiła, a może raczej Bo (ponieważ tak woli się nazywać). Nie tylko jednak imię jest dla niej...
W rodzinie Kossaków każdy chyba był wyjątkowym człowiekiem, choć nie każdego natura obdarzyła talentem plastycznym. Kiedy na świat przyszła Simona, rodzice byli rozczarowani. To miał być przecież chłopak obdarzony wyjątkowym talentem do malowania…
Anna Kamińska w książce „Simona. Opowieść o niezwyczajnym życiu Simony Kossak” przybliża tę tytułową bohaterkę, która mimo że...
Powszechnie wiadomo, że trening czyni mistrza. Dotyczy to każdej dziedziny życia i zawsze się sprawdza. Oprócz wykonywania ćwiczeń, trzeba jednak zdobywać wiedzę albo ją systematyzować. Ostatnio więc przeczytałam książkę Katarzyny Bondy „Maszyna do pisania”. Sporo dobrego o niej słyszałam, więc należało się skusić i zainwestować w tę lekturę. Czytałam ją jak najlepszą...
więcej Pokaż mimo to
Bardzo lubię książki Małgorzaty Wardy. Lubię je za realizm i za rzetelność, za klimat i otwieranie czytelnikom oczu na ważne sprawy. Często lektura jej powieści zmusza do wzruszeń i refleksji, ale z pewnością działa jak katharsis.
„Najpiękniejsza na niebie” to książka o poszukiwaniu biologicznej rodziny, o porzuconej Niebieskiej Dziewczynce, o miłości, rozczarowaniach i...
Kolejna książka japońskiego pisarza za mną. I przyznam, że co lektura, to więcej wrażeń. Tym razem sięgnęłam po „Głęboką rzekę” Shusaku Endo.
Isobe to japoński biznesmen, któremu umiera żona chora na raka. Przed śmiercią kobieta prosi, by ją odnalazł. Mężczyzna więc wyruszy w podróż do Indii, bo według różnych wskazówek właśnie tam powinien szukać żony odrodzonej w nowym...
Antoni Libera znany jest chyba przede wszystkim z bestsellerowej „Madame”. Z pewnością to autor dobrej i wyjątkowej literatury. Z ciekawością więc sięgnęłam po niewielki zbiorek „Niech się panu darzy” zawierający trzy nowele, które łączy „zagadka Czasu, Przypadku i Przeznaczenia”.
Tytułowy utwór „Niech się panu darzy” opowiada o dziennym zbiegu okoliczności, o poszukiwaniu...
Nie mam zbyt dużej wiedzy na temat literatury japońskiej, ale przyznam, że odpowiada mi jej klimat. Yoshimoto Banana to podobno bardzo popularna autorka w kraju kwitnącej wiśni. Ja sięgnęłam po jej książkę po raz pierwszy i przyznam, że było to dość przyjemne doświadczenie.
„Tsugumi” to niewielki utwór opowiadający o przyjaźni dwóch dziewczyn. Narracja prowadzona jest z...
Dorastanie to bardzo trudny i mozolny proces. Nic nie dzieje się nagle i zbyt szybko, chyba że wydarzy się coś dramatycznego, co ten proces przyspieszy. Donna Tartt właśnie w takim bardzo powolnym i mozolnym rytmie prowadzi czytelnika przez fabułę „Małego przyjaciela”. W zasadzie o czym jest książka czytamy już na okładce: „Alexandria w stanie Missisipi, Dzień Matki. Mały...
więcej Pokaż mimo to
Temat losów Polaków zesłanych w czasie drugiej wojny światowej do radzieckich łagrów pojawiał się już w literaturze wielokrotnie i pewnie wciąż budzi ciekawość czytelników. Życie człowieka w ekstremalnych warunkach zawsze jest interesujące, wywołujące wiele emocji.
Bohaterkami powieści Agnieszki Lewandowskiej-Kąkol „Siostry. Kresy. Zsyłka. Wielki świat” są trzy siostry:...
Michel Faber to dla mnie niezwykły autor. Wszystkie jego książki czytam zawsze z ogromną przyjemnością, tym bardziej że w każdej zaskakuje i tematyką, i stylem. Jest to z pewnością bardzo wszechstronny autor.
Tym razem sięgnęłam po „Ewangelię ognia”, której nie miałam okazji jeszcze przeczytać, choć została wydana w Polsce w 2009 roku.
Autor opowiada o niezwykłym odkryciu...
„Tylko człowiek wymyśla sobie jakieś ograniczenia. Wciąż jest na coś jeszcze za młody, a potem na coś już za stary. Ciągle na coś czeka, zamiast w końcu wziąć sprawy w swoje ręce”. [1]
Druga część „Kronik Saltamontes. Tajemnicze bractwo” Moniki Marin to kontynuacja losów Adama i Aleksa – niezwykłych chłopców, z których jeden ma nieprzeciętną wrażliwość i intuicję, a drugi...
Zdecydowanie nie należy oceniać książek po okładkach. Czasami niepozorna szata graficzna kryje ciekawy świat, który wciąga czytelnika już po kilku stronach. Ponadto „Ucieczka z mroku” Moniki Marin na okładce zawiera informację, że to powieść dla całej rodziny. Przyznam, że sięgałam po tę książkę z ogromnym sceptycyzmem, bo ani okładka mnie nie zachwyciła, ani blurb. Bo...
więcej Pokaż mimo to
Mam na imię Anna. Jestem zagorzałą fanką filmów Pedra Almodóvara.
Kiedy dowiedziałam się, że Anna Sikorska napisała książkę, w której poddała analizie filmy tego hiszpańskiego reżysera, od razu wiedziałam, że muszę to przeczytać. Do Almodóvara mam szczególny sentyment, dzięki jego filmom poznałam swojego przyszłego męża…
„Hiszpania w filmach Pedra Amodóvara” to opracowanie...
Bardzo lubię literaturę i film naszych południowych sąsiadów, jednak w ostatnim czasie przeczytałam już dwie czeskie książki, które wprawiły mnie w lekką konsternację. Być może nie umiałam w pełni wejść w powieściowy świat, być może nie zrozumiałam. A ocena świata z perspektywy „burdelu” chyba jakoś nie bardzo do mnie trafiła.
Petra Hůlová to autorka, którą udało mi się...
Czasami zastanawiam się, czy gdybym musiała zrezygnować ze wszystkich osiągnięć cywilizacyjnych, to czy miałabym szansę na przeżycie. Las jest piękny i fascynujący, kiedy się po nim spaceruje na przykład w poszukiwaniu grzybów czy jagód, ale nie jestem pewna, czy chciałabym w nim mieszkać w lichym szałasie na przykład rok?
Claeire Dunn z pięcioma innymi „szaleńcami” wzięła...