Opinie użytkownika
To jest przede wszystkim opowieść o czasach, jakie ukształtowały przyszłego pisarza. Tło historyczne, społeczno-polityczne, kulturalne dominuje często nad głównym bohaterem tej książki, co na początku trochę mi przeszkadzało, ale koniec końców chyba pozwoliło lepiej zrozumieć jego samego i jego pisanie.
Niektóre rozdziały to po prostu eseje na temat historii Pragi, tej...
Ma ta książka coś z klimatu książek Kafki, ma coś z "Uprawy roślin południowych metodą Miczurina" Weroniki Murek. Chociaż jeśli chodzi o to, kto od kogo czerpał, to (jeśli w ogóle) Murek od Bodora, bo to wydanie "Okręgu Sinistra", które widzicie na zdjęciu, jest drugim przygotowanym przez Czarne. Pierwsze ukazało się w 2001 roku.
Jest to zbiór opowiadań, które...
Ależ trudna to jest książka! Z pozoru przypomina poprzedni zbiór gazetowych reportaży Pawła P. Reszki „Diabeł i tabliczka czekolady”, ale emocjonalny ładunek i ciężar tekstów zebranych w „Białych płatkach, złotym środku” jest nieporównywalnie większy.
W „Diable…” Reszka zebrał teksty z lat 2006-2014. Teraz mamy okazję czytać reportaże opublikowane w „Dużym Formacie” w...
Bardzo podobał mi się ten zbiór opowiadań Lidii Yuknavitch. Po pierwsze, dlatego że autorka bardzo pomysłowo zaprzęga literaturę do opowiadania o aktualnych problemach społecznych. Z tematów, które znamy z gazet, magazynów (migracje i uchodźcy, handel narządami i narkotykami, przemoc w związkach, prostytucja) Yuknavitch tworzy krótkie zaskakujące opowiadania osadzone w...
więcej Pokaż mimo to
"Przysięga wierności" Agnona trochę jak "Shtisel" Netflixa. Dlaczego? Obie te opowieści odczytuję jako historie o niesprawczości, bezradności, jakimś rodzaju impotencji mężczyzn w świecie przez mężczyzn zdominowanym, w świecie skrojonym przez mężczyzn dla mężczyzn.
W "Przysiędze wierności" oglądamy Jaffę i Kraj Izraela sprzed powstania państwa Izrael. Głównym bohaterem...
Polecam! To drugie podejście do Denisa Johnsona jest tym razem udane. Bo wcześniejszego "Syna Jezusa" przeczytałem z obojętnością.
W "Snach..." trafiamy na pogranicze Stanów Zjednoczonych i Kanady do Idaho. Poznajemy Grainiera, który jest głównym bohaterem książki, buduje mosty kolejowe, ima się też innych zajęć, a my śledzimy jego losy - stratę, jaką go spotyka, a potem...
Bardzo ciekawa propozycja dla tych, którzy interesują się przestrzenią w swoich małych ojczyznach.
Doczytuję właśnie książki wydane w 2020 roku, które zalegają mi na stosie. Ostatnio sięgnąłem po "Betonozę" Jana Mencwela, która ukazała się w "Krytyce Politycznej" w serii Nie-fikcja. Ciekawa rzecz.
To reportaż, napisany raczej typowo, w gazetowym stylu, który z różnych...
Przeczytałem i bardzo dużo wyniosłem z tych esejów. Chociaż nie były to teksty, które coś dla mnie zmieniły - tzn. nie spojrzałem dzięki nim inaczej na twórczość Tokarczuk, albo nie zmieniłem sposobu patrzenia na czytanie i pisanie książek. Eseje Tokarczuk pozwoliły mi za to głębiej zanurzyć się w świat nobliski, lepiej zrozumieć źródła jej twórczości i dokładniej przyjrzeć...
więcej Pokaż mimo to
To jest najlepsza książka poetycka, jaką czytałem w tym roku. Bez wątpienia.
Nowa książka Bronki Nowickiej, laureatki Nike sprzed kilku lat, to zbiór próz poetyckich o świecie Pomylonych i Normalnych. Premiera tej książki odbyła się w październiku. Wydało ją Biuro Literackie.
No i mamy ten świat podzielony na Normalnych i Pomylonych, który w swoim podziale jest już...
Tak napisanych reportaży dawno nie czytałem. Jeżeli szukacie literatury faktu odmiennej w formie od tej, którą najczęściej czytamy w Polsce, to ta książka może być dla was.
Eliane Brum, pisząc o Brazylii ostatnich 20 lat, używa właściwie tych samych narzędzi co większość reporterów i reporterek tworzących reportaże literackie - jest tu duże skupienie na języku, na...
Bardzo mi się podoba ta książka, ale też bardzo mnie ona wkurza.
Jeśli chodzi o pozytywy, to jest to rzeczywiście publikacja, która świetnie pokazuje, jak działają media w USA, jakimi schematami tworzenia treści się posługują i jak bezmyślni są dziennikarze, których setki tysięcy Amerykanów traktuje jak wyrocznie w sprawach politycznych.
Największą mocą książki Taibbiego...
Poezja! Nie umiem inaczej myśleć o tej książce, niż właśnie jak o zbiorze próz poetyckich. W "Synapsach Marii H." Krall pisze skrótowo, skupia się na esencji rzeczywistości, oszczędza słowa, a te których używa są już właściwie nieredukowalne. Jak w poezji.
Nie ma w tej książce wyraźniej linii fabularnej. Jest główna bohaterka, dziecko z autyzmem, wspomnienia z wojny, które...
Fajna mała książeczka o pisaniu i czytaniu. Polecam zwłaszcza tym, którzy poważnie myślą o wydaniu książki. Ale każdy czytelnik literatury też znajdzie w niej wiele dla siebie.
Jest to zbiór esejów amerykańskiej pisarki Flannery O'Connor, która dzieli się swoimi przemyśleniami na temat literatury. Najciekawsza dla mnie i chyba najobszerniejsza część tej książki to teksty...
To wyjątkowa Książka historyczna. "Kiedy wybuchnie wojna" znalazła się tym roku w finale Nike. Jest to bardzo dobrze napisana opowieść o roku 1938.
Wielu piszących o tej książce, a także rekomendujących ją w blurbach na okładce, zwraca uwagę na styl Majewskiego. Że czyta się niemal jak powieść. Prawda. Potwierdzam.
Ale dla mnie równie ważna jest przeciekawa perspektywa,...
Jest w tej książce właściwie wszystko, co obiecuje opis na tylnej części okładki, a mimo to czuję niedosyt po przeczytaniu.
"Olimpijki" to zbiór reporterskich portretów polskich olimpijek. To historie ich sukcesów i porażek wysuwają się w zamieszczonych tekstach na pierwszy plan. Anna Sulińska nie zgłębia drobiazgowo tematu pt. "kobiecy sport", nie bada jego specyfiki, nie...
Najbardziej podobały mi się wątki dotyczące życie w wielokulturowym społeczeństwie - chociaż właściwie cała książka jest na ten temat. Anna Pamuła pokazuje bardzo dobrze korowód problemów, z jakimi zmagają się Francuzi, żyjący w różnorodnym, wielokulturowym, wieloreligijnym kraju. "Wrzenie" to też książka uświadamiająca, jak ważna jest mądra edukacja i pogłębiona wiedzą o...
więcej Pokaż mimo to
Pod wpływem kilku pozytywnych recenzji i opinii sięgnąłem po "Syna Jezusa" Denisa Johnsona. To zbiór krótkich próz. Jej głównym bohaterem jest młody mężczyzna, outsider, który nie stroni od narkotyków i alkoholu. Tłem są Stany Zjednoczone lat 70.
Sam Denis Johnson jest uznanym i nagradzanym autorem. Zadie Smith powiedziała o nim: prawdziwy mistrz.
Nie powiem, że ta...
Najlepsza książka z serii Sulina, jaką przeczytałem w tym roku. Od czasu "Strupa" Katarzyny Kobylarczyk nie czytałem w tej serii nic lepszego. Chociaż oczywiście nie po wszystkie wydane książki sięgnąłem.
Jeśli podobało wam się "Poniemieckie" Karoliny Kuszyk albo "Wieczny początek" o Warmii i Mazurach Beaty Szady, to w książce Zbigniewa Rokity natkniecie się kilkukrotnie...
Nie wiem, czy takie porównanie jest w stu procentach uprawnione, bo chcę tu zestawić dwie zupełnie różne książki, dwa różne gatunki i tematy ale...
...wydaje mi się, że Aleksandra Lipczak robi w tej książce coś podobnego do tego, co w "Ksiegach Jakubowych" zrobiła Olga Tokarczuk.
Tokarczuk zupełnie rozbiła znany i wtłaczany nam od dawna obraz Rzeczypospolitej Obojga...
Siadałem do tej książki jako czytelnik przekonany, że swoje o śmieciach wiem. Tyle już o nich czytałem, oglądałem, słyszałem, rozmawiałem. Problem jest ogromny, przytłaczający, a ani rządzący, ani my sami, specjalnie się do jego rozwiązania nie garniemy. Stanisław Łubieński, czego się nie spodziewałem, skutecznie i boleśnie poszerzył moją śmieciową perspektywę.
Bo chyba to...