Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Maus

Tłumaczenie: Piotr Bikont
Cykl: Maus (tom 1-2)
Wydawnictwo: Post
8,61 (341 ocen i 26 opinii) Zobacz oceny
10
98
9
107
8
70
7
47
6
15
5
2
4
1
3
0
2
0
1
1
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
The Complet Maus (Maus, #1-2)
data wydania
ISBN
9788361762034
liczba stron
304
kategoria
komiksy
język
polski
dodał
Snoopy

Inne wydania

Nowa edycja komiksu Maus zawierać będzie oba tomy w jednym zbiorczym wydaniu. Pierwsza część Mausa wprowadza czytelnika w świat trudnych relacji rodzinnych łączących Władka Szpigelmana i jego syna Arta. Komiks opowiada historię Władka z okresu jego życia w Polsce w Bielsku Białej, na krótko przed wybuchem wojny i po wkroczeniu Niemców do Polski. W drugiej części Władek kontynuuje swoją...

Nowa edycja komiksu Maus zawierać będzie oba tomy w jednym zbiorczym wydaniu.

Pierwsza część Mausa wprowadza czytelnika w świat trudnych relacji rodzinnych łączących Władka Szpigelmana i jego syna Arta. Komiks opowiada historię Władka z okresu jego życia w Polsce w Bielsku Białej, na krótko przed wybuchem wojny i po wkroczeniu Niemców do Polski. W drugiej części Władek kontynuuje swoją opowieść od momentu, gdy trafił do obozu koncentracyjnego w Auschwitz.

Maus to jedna z najważniejszych powieści graficznych w historii tego medium. Dzieło mistrzowskie, odważne pod względem formy i treści, jest próbą zrozumienia historii XX wieku z perspektywy indywidualnych ludzkich losów. Maus, jako pierwszy komiks w historii, został uhonorowany nagrodą Pulitzera w 1992 roku.

 

źródło opisu: Wydawnictwo Post, 2010

źródło okładki: Wydawnictwo Post, 2010

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (873)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 1317
vandenesse | 2014-07-01
Na półkach: Przeczytane, BOK, 2014, Komiksy
Przeczytana: 30 czerwca 2014

Jest to na pewno dzieło wyjątkowe, w ten sposób Holocaust nie był jeszcze pokazany. A jak jeszcze dołożymy fakt, że Polacy zostali przedstawieni jako świnie to już w ogóle sprawia, że warto sięgnąć po ten komiks albo żeby wyrobić sobie zdanie albo z czystej ciekawości. Co do tych nieszczęsnych świń, wyjaśnienia samego autora były różne - świński wygląd miał budzić pozytywne skojarzenia z sympatycznymi bohaterami amerykańskich filmów rysunkowych takimi jak Miss Piggy czy też Porky Pig. Poza tym hitlerowcy często używali w stosunku do Polaków określenia "polnische Schwein" (polska świnia) i być może tym kierował się pisarz przy konstruowaniu graficznej strony komiksu. W każdym razie mam wrażenie, że do jakichkolwiek zwierząt by nas nie porównał, to i tak byłoby źle.
Na szczególną uwagę zasługuje sposób tłumaczenia – trzeba pamiętać, że główny bohater, Władek Szpigelman swoją historię opowiada w języku angielskim - przekształca słowa oraz myli gramatykę. Po polsku Władek mówił...

książek: 3903
Wkp | 2016-11-30
Przeczytana: 25 grudnia 2016

TEN KOMIKS KRWAWI HISTORIĄ

Są dzieła, o których nie trzeba nic mówić, bo już wszystko zostało powiedziane, a i zrobiły to całe rzesze ludzi – zarówno mądrzejszych, jak i głupszych. Ale są też takie dzieła, o których mimo to mówić wciąż się chce. Jednym z nich bezwzględnie jest „Maus” Arta Spiegelmana, kameralne komiksowe arcydzieło. Absolutne must read nawet dla tych, którzy opowieści rysunkowych po prostu nienawidzą.

Mieszkający w Nowym Jorku Art Spiegelman wpada na pomysł stworzenia komiksu opowiadającego losy jego ojca, Władysława, któremu udało się przeżyć Holocaust. Zaczyna więc wypytywać rodzica o szczegóły życia zarówno tuż przed wojną, jak i w jej trakcie. Ich wspólne, bardzo intymne rozmowy prowadzą obu w przeszłość, na tereny Polski. Pierwsze miłości, spotkanie przyszłej żony, kłopoty z firmą… Nagłe wezwanie do wojska zwiastuje wybuch konfliktu, Władek trafia na front, musi walczyć, musi zabijać, trafia do niewoli, próbuje przetrwać katorżniczą pracę, zyskuje wolność,...

książek: 658
Harald_Hardrade | 2013-08-03
Na półkach: Przeczytane

Wielkim plusem jest nowatorski pomysł przedstawienia losów żydowskiej rodziny w czasie II Wojny Światowej. Przedstawienie Żydów jako myszy na które polują koty (Niemcy) to zupełne nowum. Mam jednakże mieszane uczucia. Po przeczytaniu stwierdzam, że niestety jest to kolejny (modny dzisiaj) paszkwil przedstawiający Polaków jednoznacznie źle. Polacy są Świniami, już Niemcy jako Koty nie budzą takiej odrazy jak Świnie, które ciągle donoszą, często nie chcą pomagać, no a w obozie koncetracyjnym kapo to zawsze Polak. Ani słowa o tym, że tylko w Polsce za ukrywanie Żydów całe polskie rodziny szły pod ścianę, a mimo to najwięcej Żydów uratowali właśnie Polacy. Mimo, że pomysł jest świetny, przekaz niestety jest mocno zakłamany.

książek: 159
Mecha_Kulturacja | 2016-12-20
Na półkach: Przeczytane

W listopadzie na naszym rynku ukazało się kolejne, nowe, zbiorcze wydanie komiksu Maus. Opowieść ocalałego Arta Spiegelmana. W wielu kręgach ta powieść graficzna jest uznawana za najlepszy komiks wszech czasów, a jeśli jakimś cudem nigdy o nim nie słyszeliście, to wyobraźcie sobie tylko, że ten komiks otrzymał nagrodę Pulitzera! Doczekał się przy tym przekładu na kilkadziesiąt języków i stał się międzynarodowym bestsellerem. O co więc w tym wszystkim chodzi? Maus to komiks o Holocauście.

Bohaterem tej historii jest Władysław Spiegelman, polski Żyd z Sosnowca, który przed wojną radził sobie dobrze w biznesie tekstylnym, dobrze również się ożenił, co uczyniło go człowiekiem zamożnym. Był przy tym niezwykle pomysłowy i zaradny - handel nie miał dla niego tajemnic. Niestety II wojna światowa zupełnie odmieniła losy milionów podobnych mu Żydów. W tym komiksie Art Spiegelman, syn Władysława, przedstawia historię swojego ojca i matki (a przy okazji swoją), tworząc niezwykły epos...

książek: 148
Caleb | 2014-04-11
Na półkach: Przeczytane

Maus to obok Persepolis jeden z ważniejszych przykładów wyniesienia komiksu ponad popkulturę. To także jedyna tego typu historia nagrodzona Pulitzerem. Przedstawia opowieść ocalałego z Auschwitz Żyda, Władka Spiegelmana.

Historia posiada dwie warstwy. Pierwsza jest zapisem rozmów między Władkiem a jego synem Artem, właściwym autorem książki. Ich relacje są niełatwe, gdyż pomimo lat spokoju, senior wciąż żyje w zakorzenionej potrzebie przetrwania. Druga część to już właściwa fabuła o prześladowaniu Żydów, niemieckich obozach i powojennych perypetiach. Art rysuje postaci jako animalistyczne. Odpowiednim nacjom przypisane są konkretne zwierzęta. Żydzi to tytułowe myszy, Niemcy są kotami, Amerykanie psami. Trudno odpowiedzieć jednoznacznie dlaczego zastowano taki środek. Osobiście twierdzę, że w czasach faszystowskiego terroru, tłumienie emocji było ochroną dla duszy. Takie przedstawienie bohaterów ucieka więc od dosłowności okropieństw, wciąż zachowując ich symboliczny sens.

Cecha...

książek: 164
Karolina Kabzińska | 2011-04-27
Przeczytana: 21 kwietnia 2011

Genialne. Jeszcze nigdy nie udało się nikomu (czy to w filmie, czy w książce) TAK poruszyć temtu Zagłady Narodu Żydowskigo. Art Spiegelman z dystansem, ale także z pewną nutą żalu opowiada, a właściwie spisuje wspomnienia swojego ojca. Oprócz tematu Holocaustu poruszana jst tak tematyka relacji ojciec - syn. Są one bardzo trudne, poprzez tło II wojny światowe.
Wszystkim i każdemu z osobna polecam do przecztania ten światowej klasy komiks.

książek: 1107
jagarkar | 2014-05-17
Przeczytana: 17 maja 2014

Pasjonujący, wielowątkowy i bardzo osobisty komiks. A wydawać by się mogło, że już inaczej Holokaustu przedstawić nie można.

książek: 606
Maniek1980 | 2017-03-17
Na półkach: Przeczytane, Komiksy
Przeczytana: 17 marca 2017

O Holokauście nakręcono mnóstwo filmów (w różnorakiej konwencji), skomponowano wiele muzycznych utworów, czy też napisano mnóstwo dzieł literackich. Nie dziwi zatem fakt, iż tej trudnej tematyce poświęcono także powieść w obrazkach, czyli komiks. I co warte podkreślenia - komiks z najwyższej półki, gdyż „Maus” to tytuł poważny, nie mający nic wspólnego z historyjkami dla najmłodszych, ani nie gloryfikujący przygód superbohaterów masowej kultury.
W warstwie fabularnej „Maus” jest retrospektywną opowieścią o kolejach życia byłego więźnia obozu koncentracyjnego – ojca samego Autora, Władysława Spiegelmana. Obok obozowej tragedii w albumie pojawiają się także jaśniejsze wspomnienia, jak chociażby miłość między Władkiem a jego żoną, oraz zróżnicowane relacje wewnątrzrodzinne.
Mimo, iż okładka może wprowadzić w błąd swoją niewinnością, zastosowana przez Autora czarno-biała kreska nadaje realizmu całości. Rysunki są proste, wręcz surowe, ale do wyobrażenia sobie traumy, jaką przeszli...

książek: 1451
joan_stark | 2017-03-16
Przeczytana: 16 marca 2017

Moje pierwsze spotkanie z powieścią graficzną i już takie udane.

Świetna kreska, ciężki temat i autor pokazujący w obrazach nie tylko historię swojego ojca, ale także wpływ, jaki wywarła na niego. Niesamowite dzieło, bardzo poruszające, wymagające zastanowienia. Polecam!

książek: 125
xan4 | 2017-01-03
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 03 stycznia 2017

Omówienie pierwotnie ukazało się na:
http://szortal.com/node/11281

Opowieść syna ocalonego

"Maus" Arta Spiegelmana to pozycja, która zrewolucjonizowała podejście do komiksów. To pierwsza powieść graficzna (tak, nie boję się użyć tego słowa, bo tutaj jak najbardziej ono pasuje), która otrzymała nagrodę Pulitzera. Pierwsza część zatytułowana "Mój ojciec krwawi historią" wydana w latach ’80 w Stanach Zjednoczonych, była chwalona, ale jednocześnie ostro krytykowana. Co więcej, była krytykowana przez obie strony. Zwolenników i przeciwników komiksów. I właściwie opinie obu stron sprowadzały się do tego samego. A mianowicie do tego, że o pewnych sprawach nie powinno się opowiadać poprzez komiks, na dodatek w takiej, a nie innej formie. Druga część zatytułowana "I tu się zaczęły moje kłopoty" ukazała się w USA na początku lat ’90. Jej odbiór był już przychylniejszy.

W Polsce całość, po wielu perturbacjach, wydał w 2001 roku tłumacz Piotr Bikont. O komiksie mówiono, że jest antypolski....

zobacz kolejne z 863 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
lista cytatów dodaj cytat
Inne książki autora
więcej książek tego autora
Powiązane treści
Czytamy w weekend

Trzeci tydzień lutego za nami. Śniegu jak na lekarstwo, temperatura coraz wyższa - za miesiąc będziemy już witać wiosnę - oby! Jakie lektury wybraliśmy na ten weekend? W czyich słowach będziemy się zanurzać? Kto pozwoli nam odreagować na całym tygodniu? Zobaczcie sami!


więcej
Klasyka komiksu: dobre i złe świnie

„Maus” Arta Spiegelmana to album, za sprawą którego wiele osób zmieniło zdanie o sztuce obrazkowej, a z drugiej strony w naszym kraju wciąż komiks nie do końca zrozumiały i przez niektórych uznawany za „antypolski”.


więcej
więcej powiązanych treści
zgłoś błąd zgłoś błąd