rozwińzwiń

Maus. Opowieść ocalałego. Wydanie zbiorcze

Okładka książki Maus. Opowieść ocalałego. Wydanie zbiorcze Art Spiegelman
Okładka książki Maus. Opowieść ocalałego. Wydanie zbiorcze
Art Spiegelman Wydawnictwo: Wydawnictwo Komiksowe Cykl: Maus (tom 1-2) komiksy
302 str. 5 godz. 2 min.
Kategoria:
komiksy
Cykl:
Maus (tom 1-2)
Tytuł oryginału:
The Complete Maus
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Komiksowe
Data wydania:
2016-11-22
Data 1. wyd. pol.:
2010-01-01
Data 1. wydania:
2003-02-10
Liczba stron:
302
Czas czytania
5 godz. 2 min.
Język:
polski
ISBN:
9788380970052
Tłumacz:
Piotr Bikont
Tagi:
fantastyka dramat biograficzna historyczna holocaust komiks
Średnia ocen

8,6 8,6 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Książki. Magazyn do czytania, nr 7 / grudzień 2012 Marek Bieńczyk, Piotr Cieśliński, Julia Hartwig, Michał Heller, Jerzy Jarniewicz, Wojciech Nowicki, Wojciech Orliński, Maria Poprzęcka, Janusz Rudnicki, Marcin Sendecki, Art Spiegelman, Andrzej Stasiuk, Katarzyna Surmiak-Domańska, Mariusz Szczygieł, Olga Tokarczuk, Mariusz Zawadzki, praca zbiorowa
Ocena 5,9
Książki. Magaz... Marek Bieńczyk, Pio...
Okładka książki A Comics Studies Reader Thomas Andrae, Martin Barker, Bart Beaty, John Benson, David Carrier, Hillary Chute, Peter Coogan, Annalisa Di Liddo, Ariel Dorfman, Thierry Groensteen, Robert C. Harvey, Charles Hatfleld, Jeet Heer, M. Thomas Inge, Gene Kannenberg Jr., David Kasakove, Adam L. Kern, David Kunzle, Pascal Lefèvre, John A. Lent, W. J. T. Mitchell, Amy Kiste Nyberg, Fusami Ogi, Robert S. Petersen, Anne Rubenstein, Roger Sabin, Giilbert Seldes, Art Spiegelman, Fredric Wertham, Joseph Witek, Kent Worcester
Ocena 8,0
A Comics Studi... Thomas Andrae, Mart...

Mogą Cię zainteresować

Oficjalne recenzje i

Po/Wojenne rozliczenia



719 1 155

Oceny

Średnia ocen
8,6 / 10
2031 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
1996
612

Na półkach: , , , , ,

Kolejne dzieło o holokauście, widziane z perspektywy typa, który przeżył. Właśnie fakt, że to z jego perspektywy (a może raczej z perspektywy jego syna?) widzę historię, to nie mam całego kontekstu, który wyniosłam ze szkoły - tutaj wszyscy Niemcy są źli, wszyscy Polacy są łasi na kasę (taaa, naszym zwierzęciem jest świnia),a z tym że niektórzy Żydzi tępią swoich i przechodzą na stronę wroga - a nie, z tym to nie ma problemu.

Ładna kreska, niby uboga, ale za to mimika i przekaz postacią jest bardzo ekspresyjny, dobrze dobrany. Może i nawet wersja kolorowa zepsułaby klimat, bo do tak dołującego tematu pasuje czerń i biel. Ale patrzysz na kadr i widzisz wyraźnie, co się dzieje, a nie jakieś domysły.

Nie rozumiem do końca tak wysokich ocen. Jakby ludzie po raz pierwszy zetknęli się z dramatem ludzi żyjących i ginących podczas IIWŚ. Ja ten temat znam, czasem aż do porzygania wbijany do głowy i może dlatego komiks mnie nie porwał? Może. Natomiast nasuwa mi się kilka pytań: czy fakt, że Ojciec przeżył, daje mu prawo być takim niemiłym draniem dla Mili? Czy fakt, że Ojciec przeżył, ma rzutować na jego życie i jego syna, bo on przeżył a inni nie? I jak długo będę musiała przepraszać za to, że nieznany przeze mnie przodek podczas IIWŚ zachował się bardziej jak zezwierzęcony potwór niż jak człowiek?

Dobra, generalnie to tak: gdyby nie trudny temat i pochodzenie bohatera, to komiks byłby kolejną biografią faceta, którzy przeżył wojnę.

Kolejne dzieło o holokauście, widziane z perspektywy typa, który przeżył. Właśnie fakt, że to z jego perspektywy (a może raczej z perspektywy jego syna?) widzę historię, to nie mam całego kontekstu, który wyniosłam ze szkoły - tutaj wszyscy Niemcy są źli, wszyscy Polacy są łasi na kasę (taaa, naszym zwierzęciem jest świnia),a z tym że niektórzy Żydzi tępią swoich i...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
103
6

Na półkach:

Komiks Maus autorstwa Arta Spiegelmana jest bez wątpienia wyjątkowym dziełem zarówno pod względem graficznym, jak i narracyjnym. Oryginalne podejście do opowiadania o Holokauście za pomocą antropomorfizacji postaci dodaje mu głębi i symbolicznego znaczenia. Historia przedstawiona w komiksie jest poruszająca, osobista i pełna emocji, co sprawia, że czytelnik nie pozostaje wobec niej obojętny. Autor ukazuje brutalność wojny i tragedię Holokaustu w sposób, który wstrząsa i zmusza do refleksji.

Jednak mimo uznania dla artystycznej wartości tego dzieła, nie mogę pominąć kwestii przedstawienia Polaków. W Mausie Polacy zostali ukazani jako świnie — okrutni antysemici, którzy kolaborowali z Niemcami i współuczestniczyli w Zagładzie. Chociaż rozumiem, że komiks bazuje na osobistych doświadczeniach ojca autora, to taka wizja jest niezwykle krzywdząca i niesprawiedliwa. Polacy, jeżeli pomagali Żydom, to według tego komiksu jedynie z egoistycznych pobudek, a gdy kończyły się korzyści lub pojawiało się zagrożenie, od razu ich zdradzali. Taki jednostronny obraz buduje fałszywe przekonania i może prowadzić do utrwalenia negatywnych stereotypów w świadomości czytelników na całym świecie.

Z tych powodów, choć doceniam artystyczną wartość Mausa i jego znaczenie jako dzieła literatury graficznej, sumienie nie pozwala mi ocenić go wyżej niż 1.

Komiks Maus autorstwa Arta Spiegelmana jest bez wątpienia wyjątkowym dziełem zarówno pod względem graficznym, jak i narracyjnym. Oryginalne podejście do opowiadania o Holokauście za pomocą antropomorfizacji postaci dodaje mu głębi i symbolicznego znaczenia. Historia przedstawiona w komiksie jest poruszająca, osobista i pełna emocji, co sprawia, że czytelnik nie pozostaje...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
475
292

Na półkach: , ,

Jeśli miałabym wskazać jedną książkę, którą każdy powinien przeczytać, to wskazałabym tę.

Jeśli miałabym wskazać jedną książkę, którą każdy powinien przeczytać, to wskazałabym tę.

Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
59
55

Na półkach:

Książka zdecydowanie warta przeczytania, budząca dyskusje i kontrowersje. Ja osobiście nie jestem fanem niektórych artystycznych rozwiązań w tej książce, poza tym książka dość nieprzychylnie mimo wszystko przedstawiająca Polaków. Ale taka jest właśnie historia spiegelmanna. Mimo to bardzo dobra narracja. Mnie osobiście momentami męczyły opowieści „z teraźniejszości”, w tym nierzadko niełatwe rozmowy ojca z synem. Warto przeczytać i wyrobić sobie opinię.

Książka zdecydowanie warta przeczytania, budząca dyskusje i kontrowersje. Ja osobiście nie jestem fanem niektórych artystycznych rozwiązań w tej książce, poza tym książka dość nieprzychylnie mimo wszystko przedstawiająca Polaków. Ale taka jest właśnie historia spiegelmanna. Mimo to bardzo dobra narracja. Mnie osobiście momentami męczyły opowieści „z teraźniejszości”, w tym...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
435
210

Na półkach: ,

Co innego mogę powiedzieć niż to, że poznanie historii Władka Szpigelmana — ocalałego mimo skazania na śmierć powinno stać się koniecznością. Jego historia to nie tylko holocaust to również codzienna walka w nowej rzeczywistości, bo mimo "pokoju" nigdy nie będzie czuć się bezpiecznie, ale i trauma wpływająca na każdy najmniejszy aspekt życia. Ciężko wyrazić słowami, to co ona wywołuje, gdyż oprócz łez i pustki pojawia się wiele więcej odczuć, sięgających w głąb człowieka...

Co innego mogę powiedzieć niż to, że poznanie historii Władka Szpigelmana — ocalałego mimo skazania na śmierć powinno stać się koniecznością. Jego historia to nie tylko holocaust to również codzienna walka w nowej rzeczywistości, bo mimo "pokoju" nigdy nie będzie czuć się bezpiecznie, ale i trauma wpływająca na każdy najmniejszy aspekt życia. Ciężko wyrazić słowami, to co...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
2092
1251

Na półkach: , , ,

Nie dziwię się, ani tego, że komiks ten ma status kultowego, ani że wzbudził tyle kontrowersji. Jest to bezsprzecznie jedna z tych pozycji, którą nie tylko warto przeczytać, ale wręcz trzeba poznać. Bo to nie tylko historia traumatycznych wspomnień z Auschwitz. To pewien przekrój z dramatycznej historii polskich Żydów. Ale też opowieść o traumatycznym dziedzictwie wojny, o poczuciu winy, a także o cieniu, jaki wojna położyła na relacjach z najbliższymi oraz na potomkach ocalonych.

Podstawę tej historii stanowią wspomnienia ojca Autora, Władka Spiegelmana. Podczas kolejnych spotkań z synem opowiada mu swoje dzieje: od czasów młodości, spędzonych w przedwojennym Sosnowcu, kiedy założył rodzinę, a także stał się szanowanym i dobrze prosperującym właścicielem firmy - aż po wybuch wojny, która wkrótce miała dosłownie zmieść z powierzchni ziemi znany mu świat. Władek najpierw trafił do polskiego wojska, potem do niemieckiej niewoli, jeszcze później - wrócił do rodzinnych stron w okupowanym kraju. Trafił do getta, potem do obozu zagłady w Auschwitz. Zarówno on, jak i jego ukochana Andzia, przeżyli gehennę II wojny światowej, odnaleźli się po wojnie, próbując żyć dalej. Żyć w poczuciu, że wszyscy ich najbliżsi zginęli, że zginął ich pierworodny syn, że zginął świat, który znali, który był ich domem.

To również opowieść o tym, jak w ogóle powstała ta książka. Jak to się stało, że Art Spiegelman postanowił narysować historię swojego ojca. To też poruszająca opowieść o trudnych relacjach, jakie miał ze swoim ojcem, o tym, jak poznanie jego dramatycznych wspomnień pozwoliło na zrozumienie zachowań, które dotąd uznawane były za dziwactwa i złośliwe nawyki.

Piękna, przejmująca opowieść, którą trzeba przeczytać.

Nie dziwię się, ani tego, że komiks ten ma status kultowego, ani że wzbudził tyle kontrowersji. Jest to bezsprzecznie jedna z tych pozycji, którą nie tylko warto przeczytać, ale wręcz trzeba poznać. Bo to nie tylko historia traumatycznych wspomnień z Auschwitz. To pewien przekrój z dramatycznej historii polskich Żydów. Ale też opowieść o traumatycznym dziedzictwie wojny, o...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
200
18

Na półkach:

Myślałem, że po przejściu przez polski system edukacji wiem już wszystko o Holokauście, tak mocno osadzony w naszej świadomości jest ten temat. A wtedy pojawia się Maus i opowiada historię, którą rządzą przypadki, trochę szczęścia i bardzo dużo woli przetrwania. Władka nie da się lubić, przez co opowieść jest jeszcze bardziej wiarygodna i bolesna.

Myślałem, że po przejściu przez polski system edukacji wiem już wszystko o Holokauście, tak mocno osadzony w naszej świadomości jest ten temat. A wtedy pojawia się Maus i opowiada historię, którą rządzą przypadki, trochę szczęścia i bardzo dużo woli przetrwania. Władka nie da się lubić, przez co opowieść jest jeszcze bardziej wiarygodna i bolesna.

Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
25
12

Na półkach: ,

Ile tu jest warstw...historia wojenna, relacje damsko-męskie, relacje rodzinne, warstwa obyczajowa przed wojną w Polsce i po wojnie w Ameryce.
Dla komiksiarzy lektura obowiązkowa.
Zawsze mijałem tą pozycję leżącą na półce w księgarni - rysunek wydawał mi się za prosty, a temat za ciężki, myślałem że to jakiś moralitet w stylu Orwella, a to mięsista historia ocalałych z obozów i szczery do bólu obraz ich psyche po tych przeżyciach, przekazany prostym rysunkiem który niesie wiele więcej treści niż to widać na pierwszy rzut oka.
Dostałem od syna na dzień ojca (tutaj `wink` do fabuły) i połknąłem w jedno popołudnie.

Ile tu jest warstw...historia wojenna, relacje damsko-męskie, relacje rodzinne, warstwa obyczajowa przed wojną w Polsce i po wojnie w Ameryce.
Dla komiksiarzy lektura obowiązkowa.
Zawsze mijałem tą pozycję leżącą na półce w księgarni - rysunek wydawał mi się za prosty, a temat za ciężki, myślałem że to jakiś moralitet w stylu Orwella, a to mięsista historia ocalałych z...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
59
4

Na półkach:

Sztos!!!

Sztos!!!

Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
70
61

Na półkach:

Tak bardzo ściska gardło, że można się udusić

Tak bardzo ściska gardło, że można się udusić

Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    2 471
  • Chcę przeczytać
    1 648
  • Posiadam
    619
  • Komiksy
    141
  • Ulubione
    115
  • Komiks
    114
  • Teraz czytam
    49
  • Chcę w prezencie
    46
  • 2022
    38
  • 2023
    36

Cytaty

Więcej
Art Spiegelman Maus. Opowieść ocalałego. Wydanie zbiorcze Zobacz więcej
Art Spiegelman Maus. Opowieść ocalałego. Wydanie zbiorcze Zobacz więcej
Art Spiegelman Maus. Opowieść ocalałego. Wydanie zbiorcze Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Okładka książki Batman: Nawiedzony Rycerz Jeph Loeb, Tim Sale
Ocena 7,6
Batman: Nawied... Jeph Loeb, Tim Sale...
Okładka książki Batman: Człowiek Nietoperz z Gotham Adriano Di Benedetto, Mike Hawthorne, Tomeu Morey, Chip Zdarsky
Ocena 7,0
Batman: Człowi... Adriano Di Benedett...
Okładka książki Śpiewający drut René Goscinny, Morris
Ocena 7,3
Śpiewający drut René Goscinny, Morr...
Okładka książki Superman: Powrót Kal-Ela Nick Dragotta, Clayton Henry, Phillip Kennedy Johnson, Mike Perkins, Tom Taylor, Cian Tormey, Joshua Williamson
Ocena 6,0
Superman: Powr... Nick Dragotta, Clay...
Okładka książki Pan Samochodzik - Tajemnice kurhanu. Uroczysko. Zbigniew Nienacki, Mieczysław Sarna
Ocena 8,3
Pan Samochodzi... Zbigniew Nienacki, ...

Przeczytaj także