MaddAddam
- Kategoria:
- literatura piękna
- Cykl:
- Maddaddam (tom 3)
- Tytuł oryginału:
- MaddAddam
- Wydawnictwo:
- Prószyński i S-ka
- Data wydania:
- 2017-05-16
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-05-16
- Liczba stron:
- 500
- Czas czytania
- 8 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788380971411
- Tłumacz:
- Tomasz Wilusz
- Tagi:
- chaos literatura kanadyjska Nagroda Bookera niebezpieczeństwo postapokalipsa postapokaliptyczny świat samotność śmierć tęsknota walka o przetrwanie wizjoner zagłada
- Inne
Toby, ocalała ze stworzonej przez człowieka zarazy, która spustoszyła ziemię, opowiada historie.
Historie o dawnym świecie i historie, które ukształtują świat nowy.
Opowieści tych uważnie słucha Czarnobrody, jeden z niewinnych Derkaczan, istot stworzonych po to, by zastąpiły ludzi. Ich prorok, Yeti-Jimmy, zapadł w śpiączkę, wybierają więc sobie nowego bohatera – Zeba, mężczyznę, którego kocha Toby. Same opowieści jednak nie wystarczą, gdy garstka ocalałych musi dać odpór przebiegłym świnionom, napadającym na ich skromny ogród, i zdziczałym, podstępnym paintbólowcom.
Witajcie w świecie niesamowitej wyobraźni Margaret Atwood.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Co robić po końcu świata?
Państwo pewnie już wiedzą, kto dostał tegorocznego literackiego Nobla – ja jeszcze nie, ale nikogo nie zdziwi chyba fakt, że jak co roku Margaret Atwood znajduje się na szczytach bukmacherskich list. Cykl „MaddAddam” to jedno z jej ważniejszych dokonań, a zatytułowany tak samo trzeci tom stanowi jego domknięcie.
Po „Oryksie i Derkaczu” czytelnik wiedział właściwie, jak doszło do końca świata i co było jego bezpośrednią przyczyną, a także skąd wzięli się ci, którym udało się go przetrwać. „Rok Potopu” skupiał się na krajobrazie przed tragedią – głównie na negatywnych skutkach nieukierunkowanego rozwoju technicznego i niepiętnowanych patologiach społecznych (w tym kluczowej w całej twórczości Atwood przemocy wobec kobiet), czyli pośrednich powodach apokalipsy. Co w takim razie zostało do opowiedzenia w „MaddAddamie”?
Autorka skupia się na dwóch rzeczach: tym, co jeszcze czeka ostatnich ludzi i przeszłości Zeba, jednego z najbardziej charyzmatycznych bohaterów cyklu (opartego o kliszę nieco tajemniczego twardziela, którą Atwood w finale cyklu powoli dekonstruuje). Tych pierwszych fragmentów jest nieco mniej, składają się na konwencjonalną historię, w której dochodzi do ostatecznego starcia między mitycznymi Dobrem i Złem oraz rozliczenia wszystkich rachunków. A wszystko to odbywa się pod płaszczem postapokaliptycznego survivalu – tutaj misje stalkerów i zaradność kucharza mogą decydować o być lub nie być całej miniosady, przynajmniej teoretycznie.
Historia Zeba tworzy natomiast dosyć ciekawy mariaż thrillera z biografią. Jego charakterystyczną cechą jest wyjątkowa, komiksowa niemal wyrazistość obrazu, którą Atwood uzyskuje poprzez szybkie tasowanie bardzo intensywnych i zapadających w pamięć epizodów-plansz: trudne dzieciństwo z brutalnym ojcem i kochającym bratem, praca gdzieś na granicy cywilizacji, gdzie spotkać można rozjuszonego niedźwiedzia, ucieczka przed trudną przeszłością w erotyczny półświatek, w końcu czas rozliczeń. Ekologiczne ostrzeżenia, tak częste w „Oryksie i Derkaczu”, zostały w „MaddAddamie” sprasowane do efektownego i chwytliwego wątku brudnych pieniędzy z ropy naftowej, a na pierwszym planie ponownie dominuje to, co było i w „Roku Potopu”: mieszanka seksu i przemocy.
Gdzieś w tle wielkiego hałasu związanego z Zebem toczy się jeszcze jedna mikroopowieść: jej najważniejszą bohaterką jest Toby, a głównym tematem – zmagania z poważnymi wątpliwościami, które przynosi kobiecie nadchodząca starość I nie chodzi wcale o oglądany z bliska koniec świata, z nim bohaterka się pogodziła; jej troski związane są z walką o uczucie ukochanego mężczyzny. Brzmi prosto, sentymentalnie, melodramatycznie? Tak, ale Margaret Atwood nie zwykła skazywać swych bohaterów na banał: na portret psychologiczny niegdysiejszej Bożej Ogrodniczki składa się cała masa detali (wśród nich przede wszystkim trudna przeszłość opisana w „Roku Potopu), dzięki czemu jej motywacje i lęki stają się w pełni zrozumiałe, a związek z Zebem nie kojarzy się z infantylnym romansem. To raczej próba złapania jedynej deski ratunku, kiedy zawodzi dosłownie wszystko, a dryfowania wśród szczątków upadłej cywilizacji utrudniają nie rekiny a inni ludzie. Czasami okazują się bardziej krwiożerczy (jak paintbólowcy), czasami tylko, co w kontekście relacji damsko-męskich kluczowe, młodsi i atrakcyjniejsi (tutaj przykład eksponującej swe wdzięki Lisa Płowego), ale na ich działania uważać trzeba zawsze.
„MaddAddam” to świetne dopełnienie trylogii, która jest prawdziwym majstersztykiem, jeśli chodzi o poziom sequeli – mimo że każda kolejna ze składających się na nią powieści jest inna i daje czytelnikowi zupełnie nową opowieść i, co równie ważne, jakość, to wszystkie współbrzmią we wspaniałej harmonii. Całość stanowi jedno z najważniejszych literackich ostrzeżeń ostatniego piętnastolecia: Margaret Atwood jasno pokazuje, że jeśli nie weźmiemy się ostro do roboty, to czeka nas – w najlepszym wypadku – proteza życia.
Bartosz Szczyżański
Oceny
Książka na półkach
- 473
- 379
- 88
- 25
- 16
- 9
- 8
- 8
- 4
- 4
Opinia
Atwood kontynuuje narrację nakierowaną na psychologię człowieka, jego pragnienia, które ewoluują wraz ze zmieniającą się rzeczywistością. Pewne rzeczy jednak pozostają niezmienne – jak chociażby pierwotna potrzeba wyjaśniania prawideł rządzących światem za pomocą opowieści, przekazywanie sobie historii istotnych dla danej społeczności. Atwood niczym Ray Bradbury w "Fahrenheit 451" najpierw dokonuje destrukcji, by następnie udowodnić, że zniszczenie nie może się dokonać, póki istnieje pamięć. W tym przypadku jednak pamięć rozwija się wraz z ludźmi i Derkaczanami, którzy pragną poznać swoje pochodzenie, ale także zapisać własną historię. Rzeczywistość zmienia się płynnie, wraz z nowymi doświadczeniami. Nikt nie pamięta o nieistotnych faktach historycznych – jedynie Toby stara się zapisywać święta, które są dla niej ważnym elementem jej dawnego życia. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że w realiach ukazanych przez Atwood, przeszłość zatrze się szybciej, niż można by się tego spodziewać. Nastaje nowy ład.
Całość recenzji znajdziecie tutaj =>
https://okiemwielkiejsiostry.blogspot.com/2017/06/maddaddam-margaret-atwood-recenzja.html
Atwood kontynuuje narrację nakierowaną na psychologię człowieka, jego pragnienia, które ewoluują wraz ze zmieniającą się rzeczywistością. Pewne rzeczy jednak pozostają niezmienne – jak chociażby pierwotna potrzeba wyjaśniania prawideł rządzących światem za pomocą opowieści, przekazywanie sobie historii istotnych dla danej społeczności. Atwood niczym Ray Bradbury w...
więcej Pokaż mimo to