Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara

Wydawnictwo: Attyka
8,29 (14 ocen i 12 opinii) Zobacz oceny
10
2
9
5
8
3
7
3
6
1
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788389487513
liczba stron
190
język
polski
dodała
AnnaSikorska

Filmy Almodóvara są przepełnione zwariowanymi historiami i osobowościami. Stanowią też swoistą kronikę przemian, jakie zachodziły w Hiszpanii w ostatnich latach. Almodóvar jest mistrzem w pokazywaniu ludzkich emocji i słabości. Jest to zawsze osadzone w kontekście hiszpańskiej kultury. Kolejne filmy odsłaniają nam zmiany zachodzące w polityce, gospodarce, religijności, seksualności i...

Filmy Almodóvara są przepełnione zwariowanymi historiami i osobowościami. Stanowią też swoistą kronikę przemian, jakie zachodziły w Hiszpanii w ostatnich latach. Almodóvar jest mistrzem w pokazywaniu ludzkich emocji i słabości. Jest to zawsze osadzone w kontekście hiszpańskiej kultury. Kolejne filmy odsłaniają nam zmiany zachodzące w polityce, gospodarce, religijności, seksualności i mentalności ludzi. Współczesna Hiszpania w filmach reżysera z La Manchy jest nowoczesnym państwem, w którym ludzie nie mają ograniczeń. Kobiety zyskały wiele praw, dzięki czemu mogą pracować zawodowo na równi z mężczyznami. Przestał też istnieć podział na męskie i damskie zajęcia. Almodóvar jest uznawany za reżysera kobiet. Kobieta idealna powinna kusić wszystkich mężczyzn, wzbudzać podziw lub zazdrość u innych kobiet. U Almodóvara bywa z tym różnie. Ma on swój własny ideał, który często w formie różnych podtekstów wplata w film. Jego uosobieniem kobiecości jest legendarna Marylin Monroe, którą wiele bohaterek filmów Almodóvar przypomina z wyglądu lub zachowania. Życie pokazuje jednak, że nie zawsze to, co perfekcyjne jest pożądane. Urbanistycznie Hiszpania po latach, jakie upłynęły od upadku dyktatury, z szarego, przygnębiającego państwa z brzydkimi ulicami stała się krajem kontrastów: stare budynki pamiętające poprzedni ustrój stoją przy nowych wieżowcach, które mogłyby znajdować się w każdym miejscu na świecie. Nowa architektura zatraciła miejscowy koloryt. Niewiele już jest tradycyjnych domów z patio. Takie budownictwo można jeszcze jedynie spotkać na wsiach, ale one często pustoszeją. Zanika również religijność Hiszpanów. Młodzi ludzie nie potrzebują już instytucji kościelnych ani pouczeń starszych, oni chcą mieć święty spokój. Za czasów gen. Franco wszyscy zarabiali mało i nie myśleli, że może być inaczej, nie zazdrościli innym pieniędzy, bo nikt ich nie miał. Obecnie Hiszpanie cierpią na brak czasu. Udręczeni codziennym życiem pędzą za pieniądzem i komfortem.

 

źródło opisu: http://www.wydawnictwoattyka.pl/

źródło okładki: http://www.wydawnictwoattyka.pl/

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (42)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 1228
awiola | 2016-01-07
Przeczytana: 07 stycznia 2016

"Filmy Pedra Almodóvara są doskonałą kroniką przemian kulturowych zachodzących w Hiszpanii, ale nie brakuje w nich też licznych odniesień do przeszłości".

Wszyscy znamy filmy, których obejrzenie jeden, jedyny raz w naszym życiu jest wystarczające, bowiem zapewniają chwilową potrzebę oderwania się od szarej rzeczywistości. Istnieją jednak w światowej kinematografii również takie obrazy, do których wielokrotnie się wraca, odnajdując w nich nowe płaszczyzny i warstwy. Niewątpliwie do takiego zbioru zalicza się niemal cały dorobek Pedra Almodóvara. A dorobek ten, jak pokazuje omawiana praca naukowa Anny Sikorskiej, można rozpatrywać i analizować pod różnym kątem robiąc to w bardzo przystępny sposób.

Anna Sikorska to badaczka kultury hiszpańskiej, filmów, etyki i rynku wydawniczego. Autorka jest absolwentką filologii polskiej oraz filozofii, pisze felietony, a także prowadzi poczytnego bloga "Górowianka".

"Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara" to monografia naukowa ukazująca...

książek: 78
GosiaZielonoMi | 2016-02-19
Na półkach: Przeczytane

Są książki naukowe, które – według mnie – autor pisze sam dla siebie (i może kilku swoich zawziętych fanów/przyjaciół). Naszpikowane trudną, często udziwnioną, terminologią, odbiegającą nawet od języka branżowego, przybierające długą, skomplikowaną składnię, mówiące czasem o ciekawych dla każdego sprawach językiem nie-ludzi a językiem dywagacji uniwersyteckich, docierają do zamkniętego grona, nie zyskując rzeszy odbiorców: bo nawet jeśli temat interesujący, przeciętny zjadacz chleba nie jest w stanie pokona sposobu jego podania.
Inaczej sprawa się ma z książką Anny Sikorskiej „Hiszpania w filmach Aldomovara”. Dość, ze temat przedni, to jeszcze język przystępny, komunikatywny, sprawiający, że czytelnik zgadza się z punktem widzenia autorki.
Ta „badaczka kultury hiszpańskiej, filmów, etyki, rynku wydawniczego, autorka bloga "Górowianka”” wyszła od powtórzenia - za samym Almodovarem - tezy, że w swoich filmach nie przedstawia on przemian politycznych, rewolt, zmian...

książek: 2468
Anna | 2015-12-02
Przeczytana: 2015 rok

Muszę przyznać szczerze, iż jestem wielką miłośniczką filmu, ale przez ostatnie kilka lat produkcji, które zrobiłyby na mnie wrażenie, było bardzo niewiele. Może po prostu żądam zbyt wiele od twórców dzisiejszej kinematografii, oczekując, że ich obrazy pozostaną w mej pamięci nieco dłużej niż przysłowiowe „pięć minut”? Odnoszę wrażenie, iż teraz, gdy wszyscy oczekują sukcesów kasowych w kinach, gdzieś zatraca się myśl o bohaterze przemawiającym do widza z ekranu tak, by ten miał szansę zastanowić się nad rzeczywistością, w jakiej żyje. Aktualnie, kiedy popularne są komedie romantyczne lub okraszone całą masą efektów specjalnych superprodukcje, gdzieś na uboczu egzystuje kino przeznaczone dla bardziej uważnego obserwatora, który doceni różne aspekty trudnej historii, opowiedzianej w kadrze. Z racji tej konkluzji, ostatnio zaczęłam wracać do mistrzów kina europejskiego, potrafiących władać niezwykle poruszającym językiem filmu. Do niedawna był jednak w tej grupie ktoś, po produkcje,...

książek: 1147
Puchatka | 2016-01-06
Na półkach: Przeczytane, 2016
Przeczytana: 05 stycznia 2016

Więcej tutaj: http://matkapuchatka.blogspot.com/2016/01/hiszpania-w-filmach-pedra-almodovara.html

Książkę otrzymałam, podobnie jak wiele innych osób prowadzących blogi, w postaci pliku pdf, zatem czytnik poszedł w ruch. Zgłosiłam się po nią, z powodu jednego filmu, który mnie poruszył: "Skóra, w której żyję" (napiszę Wam kiedyś o tym coś więcej), ale też myśląc o "Wszystko o mojej matce". Uznałam, że skoro te dwa lubię i mniej więcej znam twórczość Almodóvara, mogę porwać się na monografię Anny Sikorskiej. Próbować zawsze można.

Książka jest stosunkowo "cienka", jeśli bierzemy pod uwagę ilość stron (190). Jej niewielkie rozmiary są, moim zdaniem, wystarczające - treść jest zwarta, nie ma tu wielkiego lania wody, nie ma niczego na siłę. Te niecałe dwie setki nie męczą, wręcz zachęcają do połknięcia monografii w wolnym czasie. Mimo niewielkich rozmiarów nie jest to jednak książka "na raz" - dostajemy tu taką dawkę informacji, które można ogarnąć jedynie w spokoju, małymi...

książek: 168
małgorzata | 2016-04-26
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 26 kwietnia 2016

Taka już jestem, że bardzo nie lubię czytać książek, które powstają na podstawie scenariuszy filmowych, za to ogromnie ciekawią mnie takie pozycje, które dodają mi wiedzy dotyczącej ich twórców. Pedro Almodóvar jest tak specyficznym reżyserem, że niejednokrotnie słyszałam opinie, że jego twórczość można jedynie kochać lub jej nienawidzić. Pomimo tego, że jestem zdecydowaną miłośniczką jego filmów, trudno mi się jednak nie zgodzić się z takim twierdzeniem. Na pewno charakteryzuje go pewna konsekwencja, zarówno przy doborze tematu jak i obsady jak i lekka monotematyczność. Jego dzieła są do bólu ( jak zresztą powiedział mi to kiedyś jeden Włoch) hiszpańskie. I właśnie ten temat obrała za cel autorka książki Anna Sikorska. Jest ona absolwentką filologii polskiej i filozofii jak i badaczką kultury hiszpańskiej. W swoim opracowaniu skupia się przede wszystkim na przedstawieniu wielu zmian jakie zachodziły w Hiszpanii, poprzez pryzmat twórczości reżysera. Ta z wyglądu niewielka...

książek: 33
MonikaKowal | 2016-04-22
Na półkach: Przeczytane

Jestem wielka miłośniczką Pedra Almodóvara i wydawało mi się, że jego filmy znam jak nikt. Ze sceptycyzmem czytałam książkę Mazierskiej naszpikowana błędami i wielki przypadek sprawił, że córka odkryła dla mnie nową pozycję o filmach tego reżysera. Jeszcze większy przypadek sprawił, że chyba cudem udało mi się wygrać (pierwszy raz coś w życiu wygrałam i do tego tak wartościową książkę) do tego z bardzo miłą dedykacją.
Książka napisana bardzo prostym językiem, świetnie pokazująca realia hiszpańskie, odkrywające kulturę, pomagająca zrozumieć pokazane przemiany. Dzięki tej książce od dziś zaczynam oglądać filmy Almodóvara od nowa i na nowo je analizować. Myślałam, że po filologii hiszpańskiej posiadam tak dużą wiedzę, ze sama mogę wiele rzeczy dostrzec, a autorka i tak mnie zaskoczyła. Książka naukowa, a czytałam z zapartym tchem.
Polecam wszystkim miłośnikom filmów Almodóvara.

książek: 37
IzkaKocha Książki | 2015-11-15
Na półkach: Przeczytane

Bardzo dobrze napisana merytorycznie, a do tego bardzo dużym plusem monografii jest posługiwanie się nie typowym naukowym językiem. Autorka przybliża wiele problemów poruszonych przez Almodóvara, demaskuje jego kreacje obrazu Hiszpanii. Zdecydowanie polecam i czekam na kolejne analizy filmów autorstwa Sikorskiej.

książek: 19
Kasia | 2015-11-15
Na półkach: Przeczytane

Świetna monografia pokazująca historię i kulturę Hiszpanii ukazanej przez Almodóvara. Czytałam fragmenty powstających monografii i wiem, że po końcowe wersje na pewno sięgnę. Bardzo dużo dowiaduję się od autorki. Ma bardzo wnikliwe spostrzeżenia.

książek: 86
ana L | 2016-01-11
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 10 stycznia 2016

Mam na imię Anna. Jestem zagorzałą fanką filmów Pedra Almodóvara.
Kiedy dowiedziałam się, że Anna Sikorska napisała książkę, w której poddała analizie filmy tego hiszpańskiego reżysera, od razu wiedziałam, że muszę to przeczytać. Do Almodóvara mam szczególny sentyment, dzięki jego filmom poznałam swojego przyszłego męża…
„Hiszpania w filmach Pedra Amodóvara” to opracowanie przeznaczone tylko dla tych czytelników, którzy znają dzieła reżysera z La Manchy. W innym przypadku raczej nie ma co sięgać po książkę Sikorskiej.
Autorka zaczęła opracowanie od wstępu, w którym zarysowała polskiemu czytelnikowi historię Hiszpanii. Pozwala to zrozumieć mentalność mieszkańców tego kraju. Zresztą każdy rozdział zaczyna od przybliżenia danego problemu. Wyjaśnia, czym dla Hiszpanów jest corrida, jaki stosunek mają do religii, jak na przestrzeni lat zmieniała się sytuacja kobiet itp.
Czytałam książkę Sikorskiej z ogromnym zainteresowaniem, ponieważ podczas oglądania filmów, nie zwróciłam uwagi na...

książek: 319
Iliana | 2016-01-20
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 20 stycznia 2016

Almodóvar jest sztuką samą w sobie. Skromny, nadzwyczaj stroniący od ludzi, tłumu. Ma obsesję na punkcie autoportretu cienia padającego na dno szafy. Jego kino cechuje przede wszystkim obraz kobiet. Jest poniekąd ich kronikarzem. U niego kobiety potrafią przełamać wszelkie bariery konwenansów, są silne, potrafią mordować z zimną krwią, walczyć o siebie i to co dla nich ważne.
Zapraszam na całą recenzję:
http://nietypowerecenzje.blox.pl/2016/01/8222Hiszpania-w-filmach-Pedra-Almodovara8221-Anna.html

zobacz kolejne z 32 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd