Anna In w grobowcach świata

Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
6,64 (1094 ocen i 82 opinie) Zobacz oceny
10
59
9
103
8
151
7
314
6
220
5
141
4
34
3
50
2
8
1
14
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788308060544
liczba stron
196
język
polski
dodała
Ag2S

Jeden z najstarszych mitów w historii ludzkości w nowej, współczesnej odsłonie. Uwalniająca wyobraźnię, nowoczesna powieść. Olga Tokarczuk uwspółcześnia mit pochodzący sprzed niemal czterech tysięcy lat - historię o sumeryjskiej bogini Inannie, która zstąpiła do krainy zmarłych. Z rozmachem stwarza różnobarwną, rozpisaną na wiele głosów opowieść, w której wizja nowoczesności splata się z tym,...

Jeden z najstarszych mitów w historii ludzkości w nowej, współczesnej odsłonie. Uwalniająca wyobraźnię, nowoczesna powieść.
Olga Tokarczuk uwspółcześnia mit pochodzący sprzed niemal czterech tysięcy lat - historię o sumeryjskiej bogini Inannie, która zstąpiła do krainy zmarłych. Z rozmachem stwarza różnobarwną, rozpisaną na wiele głosów opowieść, w której wizja nowoczesności splata się z tym, co uniwersalne - ponadczasową, głęboko ludzką historią o przezwyciężaniu śmierci.

 

źródło opisu: http://www.wydawnictwoliterackie.pl/

źródło okładki: materiały wydawnictwa

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (1982)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 693
Degamisz | 2017-09-24
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 24 września 2017

To już ładnych kilka lat jak ostatni raz czytałem książkę autorstwa Olgi Tokarczuk. Postanowiłem do niej wrócić zwłaszcza, że bardzo wysoko cenię sobie jej powieści. Cenię sobie za wyobraźnię, za styl, za język, za zabawę słowem, za klimat. Mnie jej sposób pisania przypadł do gustu dawno temu, podczas lektury „Biegunów” i tak już zostało.

Tym razem trochę niefortunnie dobrałem sobie lekturę. Tokarczuk bardzo lubi wplatać w powieści elementy metafizyczne, tym razem metafizykę połączyła z mitologią i przygniotła mnie tym. Podejrzewam, że gdyby mitologia ta była moją ukochaną grecką to byłoby w porządku. Ewentualnie rzymska lub egipska o której też mam jakieś pojęcie. Niestety wkroczyła na tereny mitów sumeryjskich o których pojęcia nie mam żadnego, zatem nie miałem odniesienia i po prostu nie wiedziałem za bardzo o co chodzi. Szukałem w Internecie tego konkretnego mitu na którym Tokarczuk oparła fabułę, ale niestety nie znalazłem.

Książka sama w sobie jest typowo „tokarczukowa” –...

książek: 5365

Jest miasto. Miasto, będące metaforą świata, w którym wszystkie jego elementy są odzwierciedleniami elementów naszej rzeczywistości, skupionymi jak w soczewce; miasto, pnące się w górę i w górę, a w jego głąb "nie dochodzą słoneczne promienie, z biegiem lat, w miarę budowania kolejnych pięter nasilała się jego alergia na słońce. Zastępują je białe jarzeniowe lampy i kolorowe neony". Na samej górze mieszkają ojcowie, zaś na samym dole są grobowce, czyli zejście do krainy umarłych. A w mieście mieszka Anna In, In Anna, dobra, silna i czuła, wojowniczka i opiekunka, której domeną jest wszystko, co żywe. Postanawia zstąpić do grobowców, aby spotkać się ze swoją siostrą, panią rządzącą w świecie zmarłych. Dlaczego, co ją tam ciągnie, co każe wejść do miejsca, z którego już wyjścia nie ma?

Bardzo wiele elementów w powieści zbudowanych jest na zasadzie kontrastu. Miasto, z pozoru cudowna konstrukcja, a okazująca się opresyjną i kryjącą w sobie liczne nierówności społeczne pomiędzy...

książek: 391
Krystyna | 2016-02-03
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 03 lutego 2016

Opinia zaznaczona jako spoiler. Pokaż ją.

Od zawsze w literaturze przewija się wątek ZEJŚCIA (katabaza) bohatera do podziemnego świata, do świata zmarłych. Do tego stopnia jest to wątek powtarzalny, że w teorii literatury określa się go mianem TOPOSU, czyli takiego motywu, który dowodzi na przykład jedności kulturowej jakiegoś obszaru.
Powieść jest uwspółcześnioną wersją sumeryjskiego mitu o bogini wojny i miłości Inannie. Choć mam wrażenie, że określenie "uwspółcześnienie" nie jest tu najtrafniejsze. Opisywany świat raczej wybiega daleko w przyszłość. Ludzie są w połowie urządzeniami, bo tak daleko przystosowali się do pełnionych funkcji, że rikszarz zrósł się z pojazdem i między łopatkami wyrasta mu dyszel i sypia na stojąco. Sekretarki przyrosły do krzeseł, niektórzy mają narzędzia zamiast kończyn lub poruszają się na płozach... Miasto też jest jakieś dalekie od rozkwitu, wszystko pokrywa warstwa rdzy lub pleśni.
Nie znalazłam odpowiedzi po co Inanna zeszła do świata zmarłych. Wszyscy piszą, że "by zmierzyć się z...

książek: 1842
Edi_Edi | 2013-11-26
Przeczytana: 25 listopada 2013

"Inanna jest z pewnościa obrazem archetypowej Bogini, którą ... przedstawia w jej trzech aspektach:
jako nów albo wiosnę pod postacią dziewczynki Kora-Persefona; jako księżyc w pełni - kobietę - Inanna, Isztar, Izyda; i jako księżyc schodzący donowiu albo zimę - w postaci starej potężnej kobiety, wiedźmy - Demeter."
To cytat z posłowia od autorki "Anny In w grobowcach świata", który urzekł mnie.
Olga Tokarczuk tradycyjnie stawia na kobiety. I tradycyjnie to dobry wybór. "Anna In w grobowcach świata" to uwspółczesniona i subiektywna wersja mitu o Inannie - sumeryjskiej Bogini. Kto nie słyszął o niej - usłyszy, kto słyszał - ponownie zachwyci się siłą kobiet.

książek: 511
wiesia | 2013-10-13
Na półkach: Przeczytane

Olga Tokarczuk dokonała w swojej książce „Anna In w grobowcach świata” reinterpretacji mitu o sumeryjskiej bogini miłości i wojny Inannie. Uwspółcześniła go, odwołując się jednocześnie do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.

Anna In czuje podświadomie, że jej bliźniacza siostra - pani podziemi Ereszkigal wzywa ją. Schodzi więc do grobowców świata, przykazując swej przyjaciółce Ninie Szubur, aby po trzech dniach szukała pomocy u ojców – jeśli ona nie wróci. Władczyni piekła (bo to miejsce tylko tak może się kojarzyć), „każe powiesić blade ciało siostry na haku”. Nina Szubur rusza więc na ratunek swej pani. Niestety bogowie nie są zainteresowani losem swej córki. Dopiero groźba pramatki – Ninmy sprawi, że zaczną działać. Udaje się do Ereszkigal, by wypuściła siostrę. Ale… nic za darmo. Potrzebny jest ktoś w zamian. Ma nim być ukochany In Anny – Ogrodnik. Demony towarzyszą Annie In, aby dopilnować zamiany. Siostrze Ogrodnika Annie Geszti nie udaje się oszukać ich. Jednak...

książek: 1581
Na półkach: Przeczytane, Posiadam, E-booki, 2013
Przeczytana: 20 listopada 2013

Fantastyczny pomysł. Trzeba także przyznać, że zrealizowany z polotem i dużą swobodą w operowaniu słowem. Ciekawy język, poza kilkoma dosłownie momentami kiedy miałam wrażenie, że forma przerasta treść, taki sposób opowiedzenia mitu (a właściwie próba poskładania go z wielu fragmentów i wpasowania w inną rzeczywistość) sprawdziła się doskonale. Polecam jako odskocznię od szarzyzny dnia codziennego. To taki rodzaj podróży w nieco bajkowy świat mitów - okrutna nieco chwilami ta bajka, ale czyta się z fascynacją. Naprawdę warto!

http://www.inga.wielbo.pl/index.php?page=recenzje

książek: 284
Justyna Wydra | 2015-09-14
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 14 września 2015

Starożytny mit o sumeryjskiej bogini uwspółcześniony przez Olgę Tokarczuk. Ciekawy, nie znałam go - za to plusy. Autorka włożyła mnóstwo starań w opracowanie go - za to także plusy. Dlatego książkę oceniam jako dobrą - warto poznać jeden z pierwszych, podstawowych matriarchalnych mitów ludzkości.

Nie podobało mi się natomiast wykonanie. Język powieści, powtórzenia (choć autorka twierdzi, że to celowy refren oryginalnego tekstu mitu o Inannie) - całość do mnie nie przemówiła literacko. Do tego uwspółcześnienie... osobiście chyba wolałabym raczej, by mit opracowany został bez wstawek a'la Dick. Lecz takie prawo twórcy, że tworzy tak, jak czuje. A prawo czytelnika, że kupuje pomysł pisarza, albo nie. Ja nie kupuję.

książek: 1005
Marcin Knyszyński | 2016-05-21
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 21 maja 2016

Trawestacja wybranych mitów sumeryjskich, skoncentrowanych głównie na mitach o Inannie, choć nie zabrakło też elementów słynnej kosmogonii Enuma Elisz. Dla mnie jest to programowa kontynuacja zawodowych zainteresowań autorki z obszaru filozofii Junga i jego teorii nieświadomości zbiorowej oraz archetypów. Czym jest mit? Dlaczego mity, kosmogonie wszystkich ziemskich cywilizacji są do siebie tak podobne? Czy na jakimś podstawowym, nieuświadamianym poziomie naszej jaźni istnieje pewien wzorzec pojmowania rzeczywistości, wspólny nam, Sumerom, Hebrajczykom, starożytnym Chińczykom, Majom lub nawet pierwszym homo sapiens czy przyszłym homo superior?
Lubię takie powieści i "Anna In..." podobała mi się. Choć uważam, że Tokarczuk napisała jednak kilka lepszych rzeczy.

I co, u diabła, było w koszyku Ninmy?

książek: 948
lotosu_kwiat | 2015-01-11
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 11 stycznia 2015

Kiedy dowiedziałam się o serii Mity wydawnictwa Znak, postanowiłam zapoznać się choćby z jedną książką wchodzącą w jej skład. Wybór padł na Olgę Tokarczuk, ponieważ bardzo lubię styl w jakim pisze. Nie zawiodłam się - do tematu zejścia do podziemi piekieł sumeryjskiej bogini Inanny podeszła niezwykle kreatywnie. Zawsze lubiłam mitologię, a pomysł zaczerpnięcia z mitów, aby nabrały nowego wymiaru, poprzez świeże spojrzenie i interesującą interpretację okazał się w tym przypadku strzałem w dziesiątkę.

książek: 310
Karolina | 2014-11-16
Na półkach: Przeczytane

Całość recenzji na moim blogu. Zapraszam: http://czepiamsieksiazek.pl/?p=265

W rozprawie Pisarz a fantazjowanie Freud dowodził, że mity są odzwierciedleniem odwiecznych, wspólnych wszystkim cywilizacjom pragnień. A jakie może być bardziej powszechne pragnienie ludzkości niż marzenie o nieśmiertelności? Właśnie tej ogólnoludzkiej tęsknoty dotyczy legenda o Inannie, Królowej Nieba. Jej historia to prekursorski mit o bogu, któremu udało się powrócić ze świata umarłych. Zainspirował wiele późniejszych opowieści i legend o podróży do piekła i z powrotem, które pojawiają się w większości kultur. To pramit o nieśmiertelności, oszukaniu śmierci i powrocie do świata żywych.

Bohaterka książki Tokarczuk, Anna In, jest uwspółcześnioną wersją Inanny – bogini miłości cielesnej i wojny, burzycielki porządku, kontestatorki zastałych praw i definicji, symbolu wojowniczości. Bohaterka powieści schodzi do tytułowych grobowców świata, gdzie spotyka swoją siostrę Ereszkigal. Boginie są jak lustrzane...

zobacz kolejne z 1972 
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
lista cytatów dodaj cytat
Inne książki autora
więcej książek tego autora
Powiązane treści
Dziś 54. urodziny obchodzi Olga Tokarczuk

Nieważne, gdzie jestem, wszystko jedno, gdzie jestem. Jestem. Autorką tych słów jest Olga Tokarczuk, wybitna prozaiczka i eseistka, autorka uhonorowana wieloma nagrodami, ostatnio Nagrodą Literacką Nike za „Księgi Jakubowe”. Pisarka dziś obchodzi urodziny. Z tej okazji przypominamy napisane przez nią książki.


więcej
więcej powiązanych treści
zgłoś błąd zgłoś błąd