Kolej Kłodzko - Lądek Zdrój - Stronie Śląskie
- Kategoria:
- reportaż
- Seria:
- Monografie komunikacyjne
- Wydawnictwo:
- Data wydania:
- 2014-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-01-01
- Liczba stron:
- 200
- Czas czytania
- 3 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788377292259
Oddajemy w Państwa ręce książkę przedstawiającą historię budowy i eksploatacji linii kolejowej Kłodzko – Lądek Zdrój – Stronie Śląskie przebiegającej przez atrakcyjny turystycznie górski teren ziemi kłodzkiej, na szlaku prowadzącym do znanego uzdrowiska Lądka Zdroju.
Dr Przemysław Dominas ‒ badacz dziejów komunikacji i transportu w Polsce i Niemczech ‒ w przystępny i ciekawy sposób opisuje potencjał gospodarczy regionu pod koniec XIX wieku. Zamieszczone w książce liczne zdjęcia z okresu budowy linii (koniec XIX w.), lat międzywojennych oraz czasów najnowszych uzupełniają tekst, a także ukazują, jak interesujący jest to krajobraz pod względem architektonicznym. Na fotografiach zostały utrwalone zabytkowe drewniane dworce o konstrukcji szkieletowej oraz mosty i wiadukty będące budowlaną wizytówką ówczesnej epoki. Autor wykorzystał w publikacji wiele nieznanych dotąd materiałów archiwalnych, informacje z ówczesnych periodyków o postępach w budowie i uroczystościach organizowanych z okazji uruchomienia linii.
Po zaprzestaniu przewozów pasażerskich w 2004 roku liczne obiekty kolejowe przestały pełnić swoje pierwotne funkcje. W książce znajdą Państwo szczegółowe informacje dotyczące losów poszczególnych stacji w ostatnich dziesięcioleciach.
Aby przybliżyć Czytelnikom przebieg linii Kłodzko – Lądek Zdrój – Stronie Śląskie, rozdziały zostały uzupełnione archiwalnymi planami wiaduktów, przepustów i mostów, mapami oraz rozkładami jazdy.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 6
- 4
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
Opinia
Książka wydana przez Księży Młyn to drugie wydanie tej pozycji. Poprzednia miała format B5 i nieco skromniejszą zawartość.
Drugie wydanie zostało rozbudowane o rysunki elewacji budynków i kilka zdjęć.
Niestety powiela też wady pierwszego, czyli wykonane przez autora plany stacyjne. Nie są one kolejowe, układ torów bez zaznaczonych rozjazdów (ani ich rodzai). Tak nie może być. Książka jest czytana w 90 procentach przez miłośników kolei i pseudo plany stacyjne autora rażą nieporadnością. Fakt ten dziwi, gdyż są dostępne oryginalne plany i można je było przerysować (jeżeli stan nie pozwalał na przedruk) lub bezpośrednio przedrukować. Książka zyskałaby na atrakcyjności.
W tekście tradycyjnie, jak na takie pozycje przystało. Najpierw historia budowy, potem eksploatacja i wreszcie opis poszczególnych stacji na linii. W tej kwestii autor jest konsekwentny. I nie jest to wadą całej serii publikacji.
Tradycyjnie też dominuje opis stacji Kłodzko Główne i jest bardzo podobny do opisu w innych publikacjach o liniach do Kudowy czy Wałbrzycha. Mnie to troszeczkę nudziło, bowiem posiadam wszystkie wspomniane pozycje, ale czytelnik wybierający jedną mógłby być nieusatysfakcjonowany gdyby opis Kłodzka pominięto.
Co jeszcze denerwuje? Dziwny zwyczaj umieszczania w tekście zdjęcia czarno-białego a następnie tego samego zdjęcia w galerii zdjęć kolorowych na końcu książki. Nie szkoda papieru ?
Poza wymienionymi wadami książka stanowi pięknie wydaną (twarda oprawa i kredowy papier) monografię tejże linii. Język autora nie jest przesadnie naukowy i nie pozwala się nudzić. Czyta się wartko, bez zbytnich zastojów. To ważne bo nie każdy tak potrafi.
Podsumowując mocny punkt na mojej półce i każdego (niekoniecznie miłośnika kolei) kto się na tą pozycję skusi.
Książka wydana przez Księży Młyn to drugie wydanie tej pozycji. Poprzednia miała format B5 i nieco skromniejszą zawartość.
więcej Pokaż mimo toDrugie wydanie zostało rozbudowane o rysunki elewacji budynków i kilka zdjęć.
Niestety powiela też wady pierwszego, czyli wykonane przez autora plany stacyjne. Nie są one kolejowe, układ torów bez zaznaczonych rozjazdów (ani ich rodzai). Tak nie może...