Nieśmiertelny
- Kategoria:
- fantasy, science fiction
- Cykl:
- Dyptych Leningradzki (tom 1)
- Seria:
- Uczta Wyobraźni
- Tytuł oryginału:
- Deathless
- Wydawnictwo:
- Mag
- Data wydania:
- 2012-03-02
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-03-02
- Data 1. wydania:
- 2011-03-29
- Liczba stron:
- 288
- Czas czytania
- 4 godz. 48 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788374802406
- Tłumacz:
- Robert Waliś
- Inne
Kościej Nieśmiertelny odgrywa w rosyjskim folklorze tę samą rolę, co diabły i wiedźmy w zachodnioeuropejskiej kulturze: groźnej i złej postaci, negatywnego bohatera niezliczonych opowieści przekazywanych ustnie i pisemnie przez pokolenia. Ale jeszcze nigdy nie oglądaliśmy Kościeja oczami Catherynne Valente, która unowocześnia i przemienia dawną legendę, przenosząc akcję do współczesnych czasów i umieszczając ją na tle najistotniejszych wydarzeń w dwudziestowiecznej historii Rosji.
Mimo to, „Nieśmiertelny” nie jest nudną książką historyczną;płonie żywym ogniem, zapoznając nas z losami młodej Marii Moriewny, która ze sprytnego dziecka rewolucji zmienia się w piękną oblubienicę Kościeja, by w końcu doprowadzić go do zguby. Po drodze spotykamy stalinowskie domowe elfy, uczestniczymy w czarodziejskich wyprawach, poznajemy liczne tajemnice oraz kulisy biurokracji, pożądania i władzy. „Nieśmiertelny” to zderzenie historii magicznej z prawdziwą, rewolucji z mitologią i miłości ze śmiercią, które w oszałamiający sposób tchnie nowe życie w rosyjskie mity.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
W baśniowej Rosji
Catherynne M. Valente wielokrotnie udowadniała, że jest jedną z najbardziej utalentowanych współczesnych pisarek. Jej pióro jednakowo uwodziło przy wtórze arabskich baśni w obu tomach „Opowieści sieroty”, na tle erotycznego urban fantasy „Palimpsest” oraz osadzonej w cywilizacjach przyszłości mikropowieści (niewydanej w Polsce) „Silently and Very Fast”. Tym razem za scenerię, w której rozbudza do życia magię i folklor, autorka obrała dwudziestowieczną, spętaną przemianami Rosję. W tym cudownym, a zarazem okrutnym świecie Partii oraz długich zim chrzęszczących śniegiem pod butami, realizm faktów historycznych miesza się z fantastyczną gamą baśniowych stworzeń, starych podań rosyjskich, poezją łączącą w sobie zarówno piękno jak i brutalność.
Historia Marii Moriewny i Kościeja Bezsmiertnego rozpoczyna się w chwili, gdy sześcioletniej wówczas dziewczynce świat ukazuje się obnażony. Siedząc obok okna w długim, wąskim domu przy ulicy Grochowej, Maria jest świadkiem zdarzeń, które wymykają się poza ramy racjonalnego myślenia. Jeden z chmary ptaków, dotąd grzecznie chwytający krople deszczu, pochyla się na gałęzi dębu, po czym spada ciężko, przemieniony w mężczyznę. Żeby tego było mało, podszedłszy do drzwi domu Marii, zaczyna ubiegać się o rękę jej siostry. Zgodnie z założeniami baśni, sytuacja powtarza się i poślubione ptakom zostają dwie kolejne Moriewny. Tylko najmłodsza, czytająca zgubne dzieła Puszkina i znająca sekret rzeczywistości, Maria Moriewna, przez lata bezowocnie czeka na przeznaczonego jej kochanka. Gdy jednak wyznaczony czas w końcu nadchodzi, nic nie przebiega w sposób, w jaki to sobie wyobrażała.
Początkowe rozdziały „Nieśmiertelnego” baśniową atmosferę tworzą samymi tylko drobiazgami. Cztery śpiące córki przewracają się na drugi bok podług ustalonej kolejności, domostwo, w którym żyje Maria Moriewna okazuje się zamieszkałe przez uwielbiające śmietanę i płatające psikusy domowiki. W miarę przewracania stronic, zarysy niezwykłości ulegają przemianie, rozrastając się do nieprawdopodobnych rozmiarów i opanowując całą wolną przestrzeń. Maria Moriewna, niby to Alicja w Krainie Czarów, zmniejsza się, gdy skrzat wciąga ją przez maleńkie, rzeźbione w ogród kwiatów drzwi, prowadzące do pomieszczeń frywolnych opiekunów domu. Granica pomiędzy tym, co rzeczywiste a magią zaciera się, by w dalszej części książki zupełnie zaniknąć.
Catherynne M. Valente porusza się na poziomie przekształcania baśni oraz mitów, splatając ze sobą poszczególne utwory i tworząc odrębną, a jednak mocno zakorzenioną w tradycji opowieść o Kościeju Nieśmiertelnym. Autorka bawi się konwencją, łącząc podania o Babie Jadze, leszym czy rusałkach i jednocześnie wielokrotnie przypomina, że prawa, porządek oraz schematy postępowania musi mieć baśń zachowane. Adorator wykrada królewnę z zamku, a żadna siła nie pozwala niewieście się temu sprzeciwić. Podobnie rzecz ma się z trzema zadaniami, które zaręczony wypełnia, by udowodnić moc swej miłości. W wersji Valente jednak zasady można naginać i miłość udowadnia nie amant, a królewna w postaci Marii Moriewny.
Rosja w „Nieśmiertelnym” rozdzielona została na trzy przenikające się rzeczywistości. Pierwszą z nich jest płaszczyzna zwykłego świata, dwie następne to diabelskie królestwa Cara Życia oraz Cara Śmierci. Przemiany społeczno-polityczne w okresie socjalizmu, a później Wielkiej Wojny, mają swoje odzwierciedlenia w każdej z nich. Ważną rolę odgrywa przy tym sposób, w jaki Valente ukazuje socjalizm. Smok Żmij Gorynycz wypowiada słowa: Każdy jest kryminalistą! (…) Ludzie w naturalny sposób dzielą się na trzy kategorie: kryminaliści, jeszcze-nie-kryminaliści i jeszcze-nie-złapani. Partia zaś odciska piętno nawet na skrzatach domowych, które zachłysnąwszy się ideologią, zgodnie twierdzą: Partia to cudowny, zachwycający wynalazek i nauczyła nas wielu cudownych, zachwycających rzeczy. Przede wszystkim, że możemy znacznie łatwiej komuś zaszkodzić, składając skargę, niż tłukąc filiżanki.
Obserwacje społeczne i eksploatacja baśni złączone zostały wyrazistym, rozpoznawalnym stylem pisarskim Valente. W prozie tej autorki akapity oddziałują smakiem, zapachem i fakturą, wybuchają barwami, tętnią pełnią życia. Znajduje się tu również cała gama subtelnych aluzji i gier słownych. Dla ciebie poruszyłem ziemię i wodę - mówi z przekąsem leszy Ziemiojad, gdy jego misja dobiega końca. Siła ekspresji, rytm zdań, symbolika oraz liczne anafory i porównania sprawiają, że nie sposób pomylić Valente z żadnym innym pisarzem. Sam opis uczt przygotowywanych przez Kościeja – potrawy odgrywają w powieści niebagatelną rolę – zasługuje na uznanie. W dużej mierze to zasługa pewnego pióra autorki, że zupełnie fantastyczny, podszyty szaleństwem świat potrafi targać emocjami czytelnika. Wygłodzone oblicze wojny, nieustająca walka w związku Marii i Kościeja, pożądanie zmieszane z bólem, a w końcu droga do dorosłości Marii, wszystkie te aspekty nie pozostają dla odbiorcy obojętne.
„Nieśmiertelny” jest historią złożoną z wielu płaszczyzn i tak też można ją odczytywać. Jako powieść inicjacyjną opisującą zmagania Marii Moriewny z bezlitosnymi realiami świata, dorastającej i poznającej odmiany miłości, wojnę i śmierć oraz konsekwencje wszystkiego powyższego. Jest to również tekst przybliżający folklor i kulturę Rosji, wiążący realizm z fantazją, niezwykłość z tym, co prawdziwe. Odwołania historyczne roztaczają wizję głodu i upadku, wizję szarych jednostek w zetknięciu z potęgą. Czytelnicy „Palimpsestu” znajdą elementy wspólne obu powieściom, takie jak skrajne emocje kochanków i bazujący na nich erotyzm. Ten ostatni, choć lepiej przedstawiony w „Palimpseście”, tu także jest spoiwem łączącym relacje. Dla tego wszystkiego warto sięgnąć po książkę. To wzorcowa pozycja z serii „Uczta wyobraźni”.
Sylwia Kluczewska
Wszystkie cytaty za: Nieśmiertelny, Catherynne M. Valente, Wydawnictwo Mag 2012.
Oceny
Książka na półkach
- 1 057
- 444
- 224
- 54
- 51
- 43
- 16
- 13
- 12
- 10
Opinia
Najlepiej podsumować lekturę "Nieśmiertelnego", cytując siostrę: "Nie ma takiego zakończenia". Strasznie mnie rozbiło emocjonalnie, rozczarowało i zepsuło klimat. Powieść bardzo wielopłaszczyznowa, pozwalała jednocześnie wniknąć w alternatywne, nierealne światy i odprężyć się oraz zadumać nad okrucieństwem świata i sensem rewolucji. Po zakończeniu zostało już tylko to ostatnie, przez co, w porównaniu z "Opowieściami sieroty" i "Palimpsestem" wypada blado. Nie sądziłam, że Valente mnie rozczaruje. Owszem, mamy tu również wiele zalet, przez co w żadnym razie nie można "Nieśmiertelnego" nazwać szmirą. Wręcz przeciwnie, to pozycja całkiem dobra. No ale trudno cieszyć się z tego, że coś co mogło być genialne, okazuje się tylko dobre. Myślę, że Valente mimo wszystko zbyt bardzo trzymała się pierwowzoru, przez co, jak to już ktoś przede mną napisał, powieść jest zbyt fatalistyczna. Drugie dno nie ma w sobie nic odkrywczego dlatego głównym atutem, wydawała mi się naprawdę imponująca wyobraźnia autorki. Niestety, trochę zniszczyła swój świat.
Nie będę pisać o fabule, pozostałe opinie bardzo trafnie oddają różne jej aspekty. Chcę jedynie ostrzec miłośników różnego rodzaju bajek przed tą pozycją. To nie jest bajka. Przynajmniej nie do końca. Dlatego, jeśli tylko pozwólcie "Nieśmiertelnemu" zachwycić się bez granic w początkowych rozdziałach, nie skończy się to dobrze.
Jeśli mam tę powieść komukolwiek polecić, to może miłośnikom pięknego języka. Tutaj Valente nie zawodzi. Jak zwykle.
No więc, skoro już swoją gorycz częściowo w ten tekst wylałam, i skoro skupiam się jedynie na zakończeniu, zakończę pozytywnym akcentem: jest dwuznaczne i być może nie aż tak negatywne, jak by się mogło na pierwszy rzut oka wydawać.
Najlepiej podsumować lekturę "Nieśmiertelnego", cytując siostrę: "Nie ma takiego zakończenia". Strasznie mnie rozbiło emocjonalnie, rozczarowało i zepsuło klimat. Powieść bardzo wielopłaszczyznowa, pozwalała jednocześnie wniknąć w alternatywne, nierealne światy i odprężyć się oraz zadumać nad okrucieństwem świata i sensem rewolucji. Po zakończeniu zostało już tylko to...
więcej Pokaż mimo to