Husserl i poszukiwanie pewności
Wydawnictwo: Znak filozofia, etyka
96 str. 1 godz. 36 min.
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Tytuł oryginału:
- Husserl and the search for certitude
- Wydawnictwo:
- Znak
- Data wydania:
- 2003-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2003-01-01
- Liczba stron:
- 96
- Czas czytania
- 1 godz. 36 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 83-240-0313-4
- Tłumacz:
- Piotr Marciszuk
- Tagi:
- Filozofia husserl fenomenologia Kołakowski
Kołakowski zastanawia się w swoim wykładzie nad ideą fenomenologii - najważniejszym nurtem w filozofii XX wieku, którego prekursorem był Edmund Husserl - poszukując także przyczyn niepowodzenia jej teorii. Czy fenomenologia była skazana na porażkę?
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 34
- 30
- 7
- 6
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Niezwykle ciekawy "morał": spór między empirystami i transcendentalistami jest nierozwiązywalny i to dobrze, bo na tymże sporze ugruntowana ma być nasza kultura.
Niezwykle ciekawy "morał": spór między empirystami i transcendentalistami jest nierozwiązywalny i to dobrze, bo na tymże sporze ugruntowana ma być nasza kultura.
Pokaż mimo toCiężko przychodzi mi ocenienie tej pracy - rozdziały różnią się zdecydowanie jakością w zależności, której tematyki Kołakowski się chwyta.
Cała książka opiera się na przeglądzie rozwoju intelektualnego Edmunda Husserla - z początku Kołakowski zajmuje się walką filozofa z psychologizmem w logice świetnie wskazując sukcesy Husserla na tej linii, następnie przechodzimy do samego opracowania fenomenologii, gdzie nieraz ma się wrażenie, że Kołakowski mimo pracy raczej popularyzatorskiej zakłada, że czytelnik jest względnie obeznany z fenomenologią m.in. przez to, że wiele pojęć zostaje omówionych szybko lub wcale zakładając, że czytelnik już je zna, narost treści nabiera tempa, gdy zajmuje się uniwersaliami i konfrontacją ich standardowej definicji z podejściem fenomenologicznym, wtedy pojawia się masa złożonych pojęć i zdawkowych przedstawień husserlowskich koncepcji.
Cały ten natłok w konsekwencji prowadzi do tego, że dopiero niemal na samym końcu książki Kołakowski przedstawia czym jest intencjonalny akt świadomości (czyli jak mi się zdaje podstawa fenomenologii oraz ogólnie świadomości transcendentalnej - sama koncepcja redukcji transcendentalnej jest przedstawiona dużo wcześniej).
Mimo to praca znowu nabiera klarowności przy podsumowaniu husserlowskiej ewolucji czyli analizie transcendentalnego-idealizmu. Tutaj to Kołakowski zastanawia się czy konsekwencje idealistyczne były skutkiem samych założeń czy może kwestią osobowości samego autora oraz w jaki sposób owy system ma rozwiązywać pewne trudności oraz jakich nie może rozwiązać.
Ostatecznie, wnioskiem wynikającym z pracy Husserla wg Kołakowskiego jest logiczna niemożność zbudowania systemu absolutnego czy systemu obiektywnego traktując jako główny korelat podmiotowość. Wszelkie zapośredniczenie prawdy przez świadomość prowadzi logiczną konsekwencją do wniosku, że prawdy konstytuuje się wyłącznie w ramach tej podmiotowości w związku z czym prawda jak i rzeczywistość sprowadza się do idealizmu, który nie może pretendować do wykroczenia poza akty intencjonalne a więc do obiektywności.
Reasumując: praca Kołakowskiego jest nieco zbyt krótka oraz miejscami niezbyt klarowna (przynajmniej dla mniej wprawionego czytelnika Husserla jak ja) jednak przez świetną analizę jego filozofii ze współczesnego punktu widzenia oraz wyraźne wskazanie jej mocnych oraz słabych stron zasługuje ona na uwagę dla zainteresowanych fenomenologią
Ciężko przychodzi mi ocenienie tej pracy - rozdziały różnią się zdecydowanie jakością w zależności, której tematyki Kołakowski się chwyta.
więcej Pokaż mimo toCała książka opiera się na przeglądzie rozwoju intelektualnego Edmunda Husserla - z początku Kołakowski zajmuje się walką filozofa z psychologizmem w logice świetnie wskazując sukcesy Husserla na tej linii, następnie przechodzimy do...
Meh, Kołakowski jak zawsze daje radę, ale tematyka nie była aż tak interesująca - w skrócie - Husserl probował, ale dał ciała.
Meh, Kołakowski jak zawsze daje radę, ale tematyka nie była aż tak interesująca - w skrócie - Husserl probował, ale dał ciała.
Pokaż mimo to