rozwińzwiń

Królestwo z tego świata

Okładka książki Królestwo z tego świata Alejo Carpentier
Okładka książki Królestwo z tego świata
Alejo Carpentier Wydawnictwo: Państwowy Instytut Wydawniczy Seria: Proza Światowa literatura piękna
152 str. 2 godz. 32 min.
Kategoria:
literatura piękna
Seria:
Proza Światowa
Tytuł oryginału:
El reino de este mundo
Wydawnictwo:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania:
2018-04-20
Data 1. wyd. pol.:
1968-01-01
Liczba stron:
152
Czas czytania
2 godz. 32 min.
Język:
polski
ISBN:
9788306034608
Tłumacz:
Kalina Wojciechowska
Tagi:
literatura iberoamerykańska literatura kubańska Haiti
Średnia ocen

6,8 6,8 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,8 / 10
262 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
1361
429

Na półkach: , , , , , , ,

Spojrzenie na kolonializm oczami niewolnika. Poszukiwanie przez niego utraconej tożsamości. Próba rekonstrukcji utraconej rodzimej kultury. Bunt przeciwko nikczemności.
Z drugiej strony książka przedstawia stosunek białych panów do czarnoskórych podludzi - przedmiotów.

Spojrzenie na kolonializm oczami niewolnika. Poszukiwanie przez niego utraconej tożsamości. Próba rekonstrukcji utraconej rodzimej kultury. Bunt przeciwko nikczemności.
Z drugiej strony książka przedstawia stosunek białych panów do czarnoskórych podludzi - przedmiotów.

Pokaż mimo to

avatar
207
146

Na półkach: ,

Książka Alejo Cerpentiera to dzieło wpisujące się w nurt realizmu magicznego, sprawiając, że jest to powieść mocno niebanalna. Haitańskie tropiki to przestrzeń tajemnicza, w której chociażby likantropia jest po prostu pewnym składnikiem rzeczywistości.

Poznajemy wycinek historii rewolucji haitańskiej, poznajemy niektóre z ważnych postaci biorąc w niej udział, doświadczamy różnic między europejskim, kolonialnym podejściem, które w dźwięku bębnów słyszy tylko muzykę, a mentalnością afroamerykańską, w której duchy loa są niezwykle istotnymi elementami życia.

Dzieło dość specyficzne, ale w pewien sposób poszerzające horyzonty. Polecam.

---

"Ale czymże jest historia całej Ameryki, jeśli nie kroniką rzeczywistości cudownej?"

"W Afryce król był wojownikiem, myśliwym, sędzią i kapłanem, jego cenne nasienie zapładniało setki brzuchów mocnym plemieniem bohaterów. We Francji, w Hiszpanii natomiast król wysyłał na wojnę swoich generałów, był niekompetentny w rozsądzaniu sporów, dawał się besztać każdemu mnichowi spowiednikowi, zdolny spłodzić co najwyżej jakiegoś słabowitego księcia, który nie potrafił zabić jelenia bez pomocy swoich naganiaczy i którego z nieświadomą ironią nazywano imieniem ryby tak nieszkodliwej i lekkiej jak delfin."

Książka Alejo Cerpentiera to dzieło wpisujące się w nurt realizmu magicznego, sprawiając, że jest to powieść mocno niebanalna. Haitańskie tropiki to przestrzeń tajemnicza, w której chociażby likantropia jest po prostu pewnym składnikiem rzeczywistości.

Poznajemy wycinek historii rewolucji haitańskiej, poznajemy niektóre z ważnych postaci biorąc w niej udział, doświadczamy...

więcej Pokaż mimo to

avatar
178
178

Na półkach: ,

klasyk real. mag. i ok.....

klasyk real. mag. i ok.....

Pokaż mimo to

avatar
421
110

Na półkach:

Jakoś nie z mojej bajki :(
Nawet trudno mi ocenić

Jakoś nie z mojej bajki :(
Nawet trudno mi ocenić

Pokaż mimo to

avatar
461
164

Na półkach: ,

avatar
48
25

Na półkach:

Czytałam jako lekturę na studiach. Książka bardzo dobrze przedstawia realizm magiczny. Mimo to, że jest ciężka i trudna w odbiorze to uważam, że dla osób zainteresowanych gatunkiem warta przeczytania.

Czytałam jako lekturę na studiach. Książka bardzo dobrze przedstawia realizm magiczny. Mimo to, że jest ciężka i trudna w odbiorze to uważam, że dla osób zainteresowanych gatunkiem warta przeczytania.

Pokaż mimo to

avatar
1072
1048

Na półkach:

Absolutna czołówka "realizmu magicznego", napisana gęstym, ociekającym tropikiem zmysłowym językiem. Czujemy się wręcz sami zanurzeni w tej niepokojącej rzeczywistości, nigdy przyjaznej nie tylko rdzennej ludności Haiti. Wspaniałe wątki poboczne, na czele z postacią Pauliny Bonaparte

Absolutna czołówka "realizmu magicznego", napisana gęstym, ociekającym tropikiem zmysłowym językiem. Czujemy się wręcz sami zanurzeni w tej niepokojącej rzeczywistości, nigdy przyjaznej nie tylko rdzennej ludności Haiti. Wspaniałe wątki poboczne, na czele z postacią Pauliny Bonaparte

Pokaż mimo to

avatar
12
12

Na półkach:

Choć nieco trudno się czytało, książka bardzo dobrze wprowadza w atmosferę magii, która ostatecznie nie jest przecież magią, a codziennością osób, których kompletnie nie rozumiemy...

Choć nieco trudno się czytało, książka bardzo dobrze wprowadza w atmosferę magii, która ostatecznie nie jest przecież magią, a codziennością osób, których kompletnie nie rozumiemy...

Pokaż mimo to

avatar
1713
425

Na półkach: ,

Alejo Carpentier, uważany za pekursora realizmu magicznego w literaturze iberoamerykańskiej. Dawno nie czytałam niczego w tym gatunku. Tym razem rzecz dzieje się na Haiti przełomu XVII i XVIII wieku. Prawdziwe wydarzenia przeplatają się z magicznymi. Styl jest barokowy, niezwykle obrazowy. Na przykładzie losów czarnoskórego niewolnika poznajemy kawałek historii Haiti. I zastanawiamy się nad kondycją ludzkiego życia. Piękna książka.

Alejo Carpentier, uważany za pekursora realizmu magicznego w literaturze iberoamerykańskiej. Dawno nie czytałam niczego w tym gatunku. Tym razem rzecz dzieje się na Haiti przełomu XVII i XVIII wieku. Prawdziwe wydarzenia przeplatają się z magicznymi. Styl jest barokowy, niezwykle obrazowy. Na przykładzie losów czarnoskórego niewolnika poznajemy kawałek historii Haiti. I...

więcej Pokaż mimo to

avatar
947
896

Na półkach: , , , , ,

Pionierska powieść napisana w formule realizmu magicznego. Do tego jeszcze w Wenezueli, przez kubańskiego pisarza, syna Francuza i Rosjanki, a akcja rozgrywa się na terenie Haiti, dawnej francuskiej kolonii na wyspie Santo Domingo.
Fabuła obejmuje okres od panowania Burbonów przed Rewolucją Francuską i zniesieniem niewolnictwa, do okresu po obaleniu czarnoskórego króla Henri Christophe’a. Rozgrywa się na terenie obecnego Haiti, z małymi epizodami na terenie okrętów na Atlantyku, w Santiago da Cuba i w Rzymie.
Chociaż w książce występuje postacie autentyczne – jak wspomniany Henri Christophe, Paulina Bonaparte czy tez je pierwszy mąż generał Leclerc, karaibski świat widzimy przede wszystkim oczyma Ti Noela, niewolnika, który powrócił na wyspę z Kuby.
Niewątpliwie jest to zatem powieść historyczna, ale nie w tradycyjnym stylu. Autor nie koncentruje się na bojownikach, władcach, dowódcach i bitwach, a na życiu czarnoskórej wspólnoty przed i po zniesieniu niewolnictwa. Nie jest to także marksistowska wizja walki klas. Alejo Carpentier pokazuje nam świat „kolorowych” przede wszystkim z punktu widzenia ich pomieszanych, wierzeń, przekonań, tradycji, marzeń i wizji. Jedną z nich jest powszechne przekonanie, że jeden z pierwszych buntowników – Mackandal (a później nie tylko on) posiada likantropiczną moc i może przemienić się w wilka, ale także ptaka, owada i każde inne stworzenie. Tak też „widziano” i odbierano jego działania i w środowisku niewolników i wyzwoleńców była to prawda oczywista i obiektywna. I od takiej magii rozpoczyna się iberoamerykańska podróż po „odbitym zwierciadle”, kontynencie zaludnionym ludźmi z różnych ras, kontynentów, religii i języków, który wytworzył własną kulturę, a właściwie wiele jej odłamów, bazując nie tylko na przekazie kulturowym kolonizatorów, ale też kolonizowanych, a na Karaibach (ale też np. w Brazylii) także ludności niewolniczej. Bo może ten realizm jest dla nas magiczny, a dla nich normalny?
Niezwykle ciekawa książka, z wyjaśniającym wstępem autora i posłowiem tłumaczki. Łatwa w odbiorze, a język od razu tworzy w umyśle czytelnika kolorowe wizje, pełne ruchu i hałasu, zapachów oraz wszechobecnego upału, wilgoci i kurzu, które na długo zostają w pamięci.

Pionierska powieść napisana w formule realizmu magicznego. Do tego jeszcze w Wenezueli, przez kubańskiego pisarza, syna Francuza i Rosjanki, a akcja rozgrywa się na terenie Haiti, dawnej francuskiej kolonii na wyspie Santo Domingo.
Fabuła obejmuje okres od panowania Burbonów przed Rewolucją Francuską i zniesieniem niewolnictwa, do okresu po obaleniu czarnoskórego króla...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    366
  • Przeczytane
    361
  • Posiadam
    86
  • Realizm magiczny
    9
  • Literatura iberoamerykańska
    8
  • Teraz czytam
    7
  • Kuba
    6
  • 2021
    5
  • 2020
    4
  • Ulubione
    4

Cytaty

Więcej
Alejo Carpentier Królestwo z tego świata Zobacz więcej
Alejo Carpentier Królestwo z tego świata Zobacz więcej
Alejo Carpentier Królestwo z tego świata Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także