-
ArtykułyW drodze na ekrany: Agatha Christie, „Sprawiedliwość owiec” i detektywka Natalie PortmanEwa Cieślik1
-
ArtykułyKsiążki na Pride Month: poznaj tytuły, które warto czytać cały rokLubimyCzytać9
-
ArtykułyNiebiałym bohaterom mniej się wybacza – rozmowa z Sheeną Patel o „Jestem fanką”Anna Sierant2
-
Artykuły„Smak szczęścia”: w poszukiwaniu idealnego życiaSonia Miniewicz3
Biblioteczka
2023-09-18
2023-07-14
2021-08-18
2017-08-28
2023-06-26
2023-04-20
2023-02-08
Dobra książka o modzie, dużo zdjęć.
Kilka zastrzeżeń: Azja reprezentowana tylko przez Japonię i Chiny. Kilka wzmianek o Afryce, prawie nic o Ameryce Południowej, nic o Australii.
Niektóre tematy potraktowane bardzo wybiórczo, np. przy robe à la polonaise (polonesce) ani słowa o pochodzeniu nazwy sukni, przy niektórych przełomowych strojach mamy tylko wzmiankę o nich, bez fotografii.
Brakowało mi także, choćby od czasu do czasu, wzmianki o ubiorach dziecięcych.
Największy minus - książka bardzo anglocentryczna. Poczytamy także o Włoszech, Francji, czasem Hiszpanii, ewentualnie Rosji, inne kraje europejskie prawie nie istnieją.
Mało o zrównoważonej modzie - jest kilka stron. Nic prawie o "szwalniach" w Azji i konsekwentnie nic o ubiorach indyjskich.
Dobra książka o modzie, dużo zdjęć.
Kilka zastrzeżeń: Azja reprezentowana tylko przez Japonię i Chiny. Kilka wzmianek o Afryce, prawie nic o Ameryce Południowej, nic o Australii.
Niektóre tematy potraktowane bardzo wybiórczo, np. przy robe à la polonaise (polonesce) ani słowa o pochodzeniu nazwy sukni, przy niektórych przełomowych strojach mamy tylko wzmiankę o nich, bez...
2023-01-18
2022-12-03
2011-03-01
Monumentalna saga... katedr w Anglii XII-wiecznej. Książka piękna, o ogromnym rozmachu. Mnóstwo szczegółów, duża wiedza autora i rzetelna robota.
Jedno małe "ale". Autor z wdziękiem słonia w składzie porcelany serwuje nam rzekomo "subtelnie" własne przekonania na różne tematy, co nie koresponduje z jego rolą narratora obiektywnego. Oprócz tego czasem wkłada w głowy bohaterów przemyślenia zbyt współczesne, do których osoby żyjące w średniowieczu raczej nie byłyby zdolne.
Poza tym świetna, wciągająca powieść, barwny fresk "jak to drzewiej bywało". Co za ulga, że nie żyłam w średniowieczu...
Monumentalna saga... katedr w Anglii XII-wiecznej. Książka piękna, o ogromnym rozmachu. Mnóstwo szczegółów, duża wiedza autora i rzetelna robota.
Jedno małe "ale". Autor z wdziękiem słonia w składzie porcelany serwuje nam rzekomo "subtelnie" własne przekonania na różne tematy, co nie koresponduje z jego rolą narratora obiektywnego. Oprócz tego czasem wkłada w głowy...
2021-03-07
Nancy Mitford, ekscentryczna arystokratka, nieodrodna indywidualistka i typowo niesztampowa przedstawicielka własnego rodu, rozpoczęła swoją karierę literacką w dwudziestoleciu międzywojennym. Córka lady i lorda Freeman-Mitford, który później został drugim baronem Redesdale, jedna z sześciu sióstr - wyrazistych indywidualistek, wśród których znalazły się muzułmanka, faszystka, socjalistka, księżna Devonshire i szczęśliwa gospodyni domowa, Nancy dała się poznać jako silna osobowość i dama lekce sobie ważąca konwenanse i inne społeczne nonsensy. Edukowana prywatnie okazała się zdolną pisarką – samoukiem debiutując w wieku dwudziestu siedmiu lat jako powieściopisarka. Zanim wyszła za mąż za Petera Rodda wydała jeszcze drugą książkę. Opublikowała potem jeszcze kilka powieści, sztukę i cztery ważne biografie sławnych osób (m.in. Madame de Pompadour). Jako bystra obserwatorka władająca lekkim piórem Mitford garściami czerpała tematykę i wątki fabularne swoich dzieł z życia własnego i swojej nietuzinkowej rodziny.
Pogoń za miłością (tytuł oryginalny The Pursuit of Love) stanowi pierwszy tom trylogii opisującej dzieje angielskiej rodziny z klasy wyższej w okresie międzywojennym i podczas drugiej wojny światowej. Dzieło utrzymane w konwencji komediowej, a nawet parodystycznej porusza jednak także trudne tematy i zawiera wątki tragiczne – bombardowania wojenne i ich skutki czy nagłą śmierć. Wszystkie utwory tworzące trylogię łączy narracja pierwszoosobowa – opowieść snuje Fanny, która gdzieś na marginesie wspomina o ważnych wydarzeniach ze swojego życia, a całą swoja uwagę koncentruje na opisywaniu wydarzeń z życia swoich kuzynek: Luisy i Lindy Radlett, która stanowi główną bohaterkę powieści The Pursuit of Love oraz swojej przyjaciółki i dalekiej krewnej ze strony rodziny ojca Leopoldiny (Polly) Hampton (Love in a Cold Climate). W ostatnim tomie - Don't Tell Alfred – rozgrywającej się dwadzieścia lat później Fanny, już jako kobieta w średnim wieku, opowiada o własnym życiu i problemach.
Powieść czyta się lekko, z uśmiechem na ustach i z przyjemnością, którą pogłębia umiejętne wyławianie wątków biograficznych, słabo zakamuflowanych przez autorkę. Ekscentryczny wuj Matthew, Lord Alconleigh i patriarchalny tyran nosi znaczące podobieństwo do ojca pisarki, a lady Montdore z drugiej powieści bez wątpienia nosi cechy despotycznej i jednocześnie naiwnej matki rodu. Niektóre wydarzenia z życia Lindy przywodzą na myśl wyjątki z biografii samej Mitford, a paryski kochanek bohaterki Fabrice, książę de Sauveterre (pojawiający się w dwóch częściach trylogii) wzorowany był na Gaskonie Palewskim, znanym polityku i kobieciarzu, pochodzącym z rodziny francuskiej o polskich korzenaich, wieloletnim partnerze autorki, z którym związała się podczas wojny, będąc w długoletniej separacji z mężem, z którym formalnie rozwiodła się dopiero w 1957 roku. Palewski stał się miłością życia pisarki, co nie przeszkodziło mu, w trakcie trwania ich długoletniego związku, poślubić Helen-Violette de Talleyrand-Périgord, księżną de Sagan.
Książka, a dokładniej dwa pierwsze tomy trylogii zostały zaadaptowane przez BBC i WGBH Boston w 2001 roku na potrzeby małego ekranu pod wspólnym tytułem Love in a Cold Climate (Miłość w zimnym klimacie) w reżyserii Toma Hoopera. Autorką scenariusza adaptowanego jest Deborah Moggach. W filmie wystąpili m.in. Rosamund Pike i Alan Bates.
W Polsce powieść długo czekała na swój czas. W ubiegłym roku ukazała się wreszcie we wrześniu (71 lat po premierze angielskiej!) w przekładzie Aleksandry Ambros nakładem Spółdzielni Wydawniczej „Czytelnik”. Wydawnictwo zapowiada w najbliższym czasie także polskie wydania kolejnych tomów Love in a Cold Climate i Don’t Tell Alfred. Miejmy nadzieję, że niepodrabialny styl autorki znajdzie także miłośników wśród czytelników polskich. W mojej ocenie klimat tej prozy lokuje się gdzieś pomiędzy stylem Collette a Dodie Smith i jej sztandarowego dzieła Zdobywam zamek. Czekam z ciekawością na pozostałe woluminy.
Nancy Mitford, ekscentryczna arystokratka, nieodrodna indywidualistka i typowo niesztampowa przedstawicielka własnego rodu, rozpoczęła swoją karierę literacką w dwudziestoleciu międzywojennym. Córka lady i lorda Freeman-Mitford, który później został drugim baronem Redesdale, jedna z sześciu sióstr - wyrazistych indywidualistek, wśród których znalazły się muzułmanka,...
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to