Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy tom 1, nō, kyōgen
- Kategoria:
- sztuka
- Wydawnictwo:
- TRIO
- Data wydania:
- 2010-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2010-01-01
- Liczba stron:
- 580
- Czas czytania
- 9 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788374362221
- Tagi:
- teatr japoński teatr no kyogen kultura Japonii
"Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy" jest pierwszą w Polsce monografią poświęconą wszystkim gatunkom klasycznego teatru japońskiego (od zarania do połowy XIX wieku). Autorka, wpisując je w szerokie konteksty religijne, historyczne i społeczne, dociera do ich źródeł ukrytych między innymi w dawnych formach rytualnych i obyczajowych. Stara się w ten sposób pomóc pochodzącemu z kręgów kultury Zachodu odbiorcy odczytywać skodyfikowane środki wyrazu artystycznego i dostrzegać w nich przejawy wrażliwości Japończyków na piękno w brzydocie, współistnienie światła i cienia, dobra i zła. Wiele oryginalnych fotografii, rysunków i map dopełniających tekst ułatwia czytelnikowi przenoszenie się w czasie i przestrzeni, a zamieszczone tabele - porządkowanie różnych zagadnień.
Publikacja składa się z dwóch tomów. Pierwszy z nich jest poświęcony nō i kyōgen, drugi - kabuki i bunraku. W tomie pierwszym czytelnik poznaje genezę, dzieje oraz charakterystykę powstałych u progu XV wieku, integralnie z sobą związanych gatunków (nō, kyōgen),będących owocem średniowiecznej kultury samurajskiej.
Ta pięknie napisana książka zasługuje na uwagę nie tylko znawców kultury japońskiej, lecz także aktorów, reżyserów, scenografów, teatrologów, kulturoznawców, każdego miłośnika teatru i sztuk plastycznych.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 80
- 19
- 12
- 10
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy tom 1, nō, kyōgen
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Książki z tej serii o japońskim teatrze klasycznym pozwoliły mi zagłębić się w hipnotyzujący świat tajemniczych tradycji i historii Japonii. Barwne fotografie i szczegółowe opisy pozwalają pracować wyobraźni i przenieść się na chwilę do magicznego świata teatru klasycznego Japonii.
Książki z tej serii o japońskim teatrze klasycznym pozwoliły mi zagłębić się w hipnotyzujący świat tajemniczych tradycji i historii Japonii. Barwne fotografie i szczegółowe opisy pozwalają pracować wyobraźni i przenieść się na chwilę do magicznego świata teatru klasycznego Japonii.
Pokaż mimo toNaprawdę warto sięgnąć po tę pozycję i również po część drugą. Książki obfitują w interesujące, barwne zdjęcia oraz dokładne opisy. Prawdziwa uczta dla miłośnika japońskiego teatru! Jest to dobre przygotowanie przed ujrzeniem na żywo tych wspaniałych kunsztów. Miałam przyjemność obejrzeć w Polsce krótkie przedstawienie teatru nō, w którym wystąpił Kanze Tetsunojō, aktor nō ukazany w części pierwszej. To, co kryje w sobie teatr nō, posiada iście duchowy wymiar...
Naprawdę warto sięgnąć po tę pozycję i również po część drugą. Książki obfitują w interesujące, barwne zdjęcia oraz dokładne opisy. Prawdziwa uczta dla miłośnika japońskiego teatru! Jest to dobre przygotowanie przed ujrzeniem na żywo tych wspaniałych kunsztów. Miałam przyjemność obejrzeć w Polsce krótkie przedstawienie teatru nō, w którym wystąpił Kanze Tetsunojō, aktor nō...
więcej Pokaż mimo toBardzo, bardzo potrzebowałam takiej książki. Już od dawna chciałam zgłębić teatr japoński, a dotychczas nie było na ten temat żadnej kompleksowej publikacji. Ta w pełni zaspokoiła moja ciekawość i oczekiwania. Format (dwutomowa kniga) i cena mogą odstraszać, ale w rzeczywistości książka pisana jest bardzo przystępnym językiem, a jej objętość częściowo wynika z ilości barwnych zdjęć w niej zawartych. I tu moje jedyne zastrzeżenie: gdyby dać ich o połowę mniej, to i tak byłoby ich dużo, a może cena byłaby bardziej przystępna... Książkę dostałam w prezencie, gdyby nie to, to musiałabym dwa razy zastanowić się nad zakupem.
Bardzo, bardzo potrzebowałam takiej książki. Już od dawna chciałam zgłębić teatr japoński, a dotychczas nie było na ten temat żadnej kompleksowej publikacji. Ta w pełni zaspokoiła moja ciekawość i oczekiwania. Format (dwutomowa kniga) i cena mogą odstraszać, ale w rzeczywistości książka pisana jest bardzo przystępnym językiem, a jej objętość częściowo wynika z ilości...
więcej Pokaż mimo toZamiast podejść do monumentalnej monografii Żeromskiej "po bożemu", to znaczy od początku, zaczęłam lekturę od drugiego tomu, stąd też wracając do pierwszego nie sposób było uniknąć porównań.
Przede wszystkim byłam bardzo mile zaskoczona tak obszernym rozdziałem o prapoczątkach teatru japońskiego, wywodzącego się z tańców religijnych, szczegółowo omówionych i bogato ilustrowanych. Każdy, kto zetknął się z zagadnieniem japońskich sztuk scenicznych zgodzi się, że jakkolwiek no i kabuki są omawiane w niemal każdej pozycji z zakresu kultury Japonii, tak stare dworskie i religijne tańce jak choćby kagura czy bugaku, pozostają praktycznie nieobecne. Tym bardziej cieszy, że w języku polskim ukazało się tak cenne omówienie.
W porównaniu do tomu drugiego, w tej części monografii więcej rozważań filozoficznych i estetycznych - wszystko za sprawą omówienia traktatów Zeamiego o istocie no i sztuce aktorskiej. Nie brak oczywiście informacji o scenie, kostiumach, rekwizytach, podanych w znanej już formie, ale aspekt estetyczny i filozoficzny zdecydowanie wybija się na pierwszy plan.
Tom zamyka krótki rozdział poświęcony farsie kyogen, z którego najciekawszy wydaje mi się wywiad z aktorem Nomurą Manzo IX.
Zamiast podejść do monumentalnej monografii Żeromskiej "po bożemu", to znaczy od początku, zaczęłam lekturę od drugiego tomu, stąd też wracając do pierwszego nie sposób było uniknąć porównań.
więcej Pokaż mimo toPrzede wszystkim byłam bardzo mile zaskoczona tak obszernym rozdziałem o prapoczątkach teatru japońskiego, wywodzącego się z tańców religijnych, szczegółowo omówionych i bogato...