Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy tom 1, nō, kyōgen

7,71 (7 ocen i 3 opinie) Zobacz oceny
10
1
9
0
8
2
7
4
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
978-83-7436-222-1
liczba stron
580
słowa kluczowe
teatr japoński
kategoria
sztuka
język
polski
dodała
Agnieszka A

"Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy" jest pierwszą w Polsce monografią poświęconą wszystkim gatunkom klasycznego teatru japońskiego (od zarania do połowy XIX wieku). Autorka, wpisując je w szerokie konteksty religijne, historyczne i społeczne, dociera do ich źródeł ukrytych między innymi w dawnych formach rytualnych i obyczajowych. Stara się w ten sposób pomóc pochodzącemu z...

"Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy" jest pierwszą w Polsce monografią poświęconą wszystkim gatunkom klasycznego teatru japońskiego (od zarania do połowy XIX wieku). Autorka, wpisując je w szerokie konteksty religijne, historyczne i społeczne, dociera do ich źródeł ukrytych między innymi w dawnych formach rytualnych i obyczajowych. Stara się w ten sposób pomóc pochodzącemu z kręgów kultury Zachodu odbiorcy odczytywać skodyfikowane środki wyrazu artystycznego i dostrzegać w nich przejawy wrażliwości Japończyków na piękno w brzydocie, współistnienie światła i cienia, dobra i zła. Wiele oryginalnych fotografii, rysunków i map dopełniających tekst ułatwia czytelnikowi przenoszenie się w czasie i przestrzeni, a zamieszczone tabele - porządkowanie różnych zagadnień.
Publikacja składa się z dwóch tomów. Pierwszy z nich jest poświęcony nō i kyōgen, drugi - kabuki i bunraku. W tomie pierwszym czytelnik poznaje genezę, dzieje oraz charakterystykę powstałych u progu XV wieku, integralnie z sobą związanych gatunków (nō, kyōgen), będących owocem średniowiecznej kultury samurajskiej.
Ta pięknie napisana książka zasługuje na uwagę nie tylko znawców kultury japońskiej, lecz także aktorów, reżyserów, scenografów, teatrologów, kulturoznawców, każdego miłośnika teatru i sztuk plastycznych.

 

źródło opisu: okładka

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (72)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 84
Ola | 2014-04-02
Na półkach: Przeczytane

Bardzo, bardzo potrzebowałam takiej książki. Już od dawna chciałam zgłębić teatr japoński, a dotychczas nie było na ten temat żadnej kompleksowej publikacji. Ta w pełni zaspokoiła moja ciekawość i oczekiwania. Format (dwutomowa kniga) i cena mogą odstraszać, ale w rzeczywistości książka pisana jest bardzo przystępnym językiem, a jej objętość częściowo wynika z ilości barwnych zdjęć w niej zawartych. I tu moje jedyne zastrzeżenie: gdyby dać ich o połowę mniej, to i tak byłoby ich dużo, a może cena byłaby bardziej przystępna... Książkę dostałam w prezencie, gdyby nie to, to musiałabym dwa razy zastanowić się nad zakupem.

książek: 17
Paradoks11 | 2015-02-23
Na półkach: Przeczytane

Naprawdę warto sięgnąć po tę pozycję i również po część drugą. Książki obfitują w interesujące, barwne zdjęcia oraz dokładne opisy. Prawdziwa uczta dla miłośnika japońskiego teatru! Jest to dobre przygotowanie przed ujrzeniem na żywo tych wspaniałych kunsztów. Miałam przyjemność obejrzeć w Polsce krótkie przedstawienie teatru nō, w którym wystąpił Kanze Tetsunojō, aktor nō ukazany w części pierwszej. To, co kryje w sobie teatr nō, posiada iście duchowy wymiar...

książek: 1098
Dociekliwy_Kotek | 2012-07-15
Na półkach: Japonia, Przeczytane
Przeczytana: lipiec 2012

Zamiast podejść do monumentalnej monografii Żeromskiej "po bożemu", to znaczy od początku, zaczęłam lekturę od drugiego tomu, stąd też wracając do pierwszego nie sposób było uniknąć porównań.
Przede wszystkim byłam bardzo mile zaskoczona tak obszernym rozdziałem o prapoczątkach teatru japońskiego, wywodzącego się z tańców religijnych, szczegółowo omówionych i bogato ilustrowanych. Każdy, kto zetknął się z zagadnieniem japońskich sztuk scenicznych zgodzi się, że jakkolwiek no i kabuki są omawiane w niemal każdej pozycji z zakresu kultury Japonii, tak stare dworskie i religijne tańce jak choćby kagura czy bugaku, pozostają praktycznie nieobecne. Tym bardziej cieszy, że w języku polskim ukazało się tak cenne omówienie.
W porównaniu do tomu drugiego, w tej części monografii więcej rozważań filozoficznych i estetycznych - wszystko za sprawą omówienia traktatów Zeamiego o istocie no i sztuce aktorskiej. Nie brak oczywiście informacji o scenie, kostiumach, rekwizytach, podanych w znanej...

książek: 0
| 2014-12-11
Na półkach: Przeczytane, Posiadam, Japonia
książek: 51
Skogkatt | 2014-06-15
Na półkach: Japonistyka, Przeczytane
Przeczytana: 03 sierpnia 2015
książek: 0
książek: 590
pakun | 2011-03-06
Na półkach: Przeczytane
książek: 283
LORDJun | 2016-12-08
Na półkach: Chcę przeczytać, Posiadam
książek: 340
Joanna Ziemna | 2016-11-06
Na półkach: Teraz czytam
książek: 1599
zobacz kolejne z 62 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd