Czarna Wenus

Okładka książki Czarna Wenus
Angela Carter Wydawnictwo: Czytelnik Seria: Nike literatura piękna
388 str. 6 godz. 28 min.
Kategoria:
literatura piękna
Seria:
Nike
Tytuł oryginału:
The Black Venus
Wydawnictwo:
Czytelnik
Data wydania:
2000-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2000-01-01
Liczba stron:
388
Czas czytania
6 godz. 28 min.
Język:
polski
ISBN:
83-07-02725-X
Tłumacz:
Aleksandra Ambros
Tagi:
baśnie odczytane na nowo literatura kobieca feminizm
Średnia ocen

                7,5 7,5 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Pismo. Magazyn opinii nr 12 (60) / 2022 Krzysztof Kamil Baczyński, Dorota Brauntsch, Angela Carter, Wojciech Chmielarz, Ivan Davydenko, Piotr Fortuna, Zuzanna Kowalczyk, Karolina Lewestam, Jan Mazur, Weronika Murek, Stefan Okołowicz, Redakcja magazynu Pismo, Sara Szamot, Katarzyna Udrycka, Aleksandra Warecka, Tomasz Wasilewski
Ocena 7,0
Pismo. Magazyn... Krzysztof Kamil Bac...
Okładka książki Mistrzowie opowieści. Święta, święta... Hans Christian Andersen, Paul Arène, Lucia Berlin, Elizabeth Bowen, Truman Capote, Angela Carter, Anton Czechow, Fiodor Dostojewski, O. Henry, Langston Hughes, Tove Jansson, Selma Lagerlöf, Laurie Lee, Joaquim Maria Machado de Assis, Irène Némirovsky, Frank O’Connor, Grace Paley, Damon Runyon, Saki, Wolfdietrich Schnurre, Dylan Thomas, Mário de Andrade
Ocena 6,9
Mistrzowie opo... Hans Christian Ande...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,5 / 10
128 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
103
5

Na półkach:

Opowiadanie to nieco zapomniana ostatnio forma literacka, dlatego cieszę się, że mogę zaprezentować tutaj prawdziwą mistrzynię tego gatunku. Omawiana książka to zbiór 15 opowiadań Angeli Carter, a wśród nich „Krwawa komnata” (1979), która przyniosła autorce duży rozgłos, stając się tym samym punktem zwrotnym w jej karierze.
Zanim przejdę do właściwej recenzji, pozwolę sobie przytoczyć tu cytat ze wstępu autorstwa Aleksandry Ambros:

Angela Carter, uważana dziś za jedną z najoryginalniejszych pisarek współczesnych, figuruje w kanonie literatury brytyjskiej pod trzema najmniej nagłówkami: realizm magiczny, feminizm, postmodernizm. Są to określenia tyleż wygodne, co nieprecyzyjne, choć akurat w odniesieniu do jej twórczości każde z nich zawiera jakiś element prawdy.

Mamy bowiem u Carter magiczną rzeczywistość, mamy bohaterki, które muszą odnaleźć się w patriarchalnym świecie, mamy w końcu czerpanie pełnymi garściami z istniejących już tekstów kultury – nie tylko znanych baśni, ale i lokalnych legend oraz podań. Jednak owe trzy kategorie wspomniane w cytacie z pewnością nie oddają wystarczająco głębi i uroku opowiadań.

Przede wszystkim Carter wykorzystuje znane motywy i bawi się ich konwencją. Baśniom oddaje utraconą przez popkulturę szorstkość, niekiedy brutalność, a od siebie dodaje rubaszny humor i całkowicie niepedagogiczne przesłanie. Pisze również o autentycznych postaciach (przykładowo, „Czarna Wenus” opowiada o związku Jeanne Duval z Charlesem Baudelairem) malując obrazy uczuć w niezwykłych barwach.

Nie są to jednak wyłącznie zabawy literackie. Carter pisze bowiem także o samotności i wyobcowaniu (jak w opowiadaniu „Piotruś i wilk”, luźno opartym na utworze Sergiusza Prokofiewa ), o podrzędnej roli kobiet, traktowanych jak ozdoby i łupy, które można przegrać w karty („Oblubienica Tygrysa”) oraz o szaleństwie, które może obudzić się w każdym z nas (oparte na prawdziwej historii „Morderstwo w Fall River”).

We wszystkich utworach Carter tworzy narrację przypominającą opis niecałkiem zapamiętanego snu. Szczegóły nie są tutaj istotne, a wszelkie elementy pozornie nie pasujące do opisywanego miejsca i czasu podkreślają tylko talent autorki – tworzona przez nią rzeczywistość nie potrzebuje reguł by istnieć i by całkowicie pochłonąć czytelnika. Opowiadania czyta się bowiem bardzo dobrze, ale metoda „jedno przed zaśnięciem” nie działa – trudno odłożyć tę książkę.
Czytanie opowiadań Carter to również podróż przez historię literatury, zabawa w odnajdywanie aluzji do innych dzieł oraz nieustająca gra z konwencją. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że książka jest doskonale zredagowana – tłumaczka Aleksandra Ambros opracowała przypisy do wszystkich opowiadań, a także napisała wyczerpujący wstęp do całego zbioru. Jest to bardzo duża pomoc, bez której można by przeoczyć pewne odwołania i ukryte sensy.

Niektóre utwory Carter stały się podstawą do nakręcenia filmów („Towarzystwo wilków”, „The Kitchen Child”) – czyż to nie wspaniały przykład postmodernizmu? Bazując na istniejących opowieściach autorka sama stała się punktem odniesienia do późniejszych tekstów kultury. Celowo nie przedstawiam tu typowego streszczenia czy dokładniejszej analizy choćby kilku opowiadań. Ta krótka forma jest bowiem bardzo zdradliwa – łatwo przedstawić najbardziej oczywistą, dosłowną warstwę. Trudno jednak opisać subiektywną interpretację i wrażenia bez popadania w niekończące się dygresje, charakterystyki bohaterów i miejsc akcji, tak, by sama recenzja nie stała się dłuższa niż utwór. Wiem – próbowałam.

Opowiadanie to nieco zapomniana ostatnio forma literacka, dlatego cieszę się, że mogę zaprezentować tutaj prawdziwą mistrzynię tego gatunku. Omawiana książka to zbiór 15 opowiadań Angeli Carter, a wśród nich „Krwawa komnata” (1979), która przyniosła autorce duży rozgłos, stając się tym samym punktem zwrotnym w jej karierze.
Zanim przejdę do właściwej recenzji, pozwolę sobie...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    345
  • Przeczytane
    162
  • Posiadam
    26
  • Ulubione
    15
  • Teraz czytam
    6
  • Chcę w prezencie
    4
  • Literatura piękna
    4
  • Literatura brytyjska
    2
  • Literatura angielska
    2
  • Feminizm
    2

Cytaty

Więcej
Angela Carter Czarna Wenus Zobacz więcej
Angela Carter Czarna Wenus Zobacz więcej
Angela Carter Czarna Wenus Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także