Belfrzy
- Kategoria:
- reportaż
- Tytuł oryginału:
- Belfrzy
- Wydawnictwo:
- Wielka Litera
- Data wydania:
- 2019-09-04
- Data 1. wyd. pol.:
- 2019-09-04
- Liczba stron:
- 240
- Czas czytania
- 4 godz. 0 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788380323681
Tę książkę powinien przeczytać każdy w tym kraju – w końcu taka nasza przyszłość, jaka edukacja naszych dzieci!
Kiedy Polskę sparaliżował strajk nauczycieli, z jednej strony pojawiły się głosy, że nauczyciele nie powinni oczekiwać więcej, bo ich praca nie jest tak wymagająca, mają luksusowe dwa miesiące wakacji, a dzieci i tak uczą się dopiero na korepetycjach. Z drugiej strony zaczęto głośno mówić o tym, że polski program edukacji jest daleko w tyle za innymi krajami europejskimi, że niskie zarobki sprawiają, że do zawodu trafiają osoby z przypadku, a jakakolwiek inicjatywa ze strony nauczycieli z pasją rozbija się o brak pieniędzy i niekończący się proces reform. Co szwankuje w polskiej edukacji, że polskie uczelnie wyższe są tak daleko w światowych rankingach, a szkoła jest uciążliwym koszmarem dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Ponoć nauczyciel ma być intelektualnym autorytetem dla swoich uczniów, ale czy rzeczywiście nim jest?
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Misja nauczyciel
Książka Doroty Kowalskiej to zapis rozmów z nauczycielami o problemach polskiej szkoły, przeprowadzonych w szczególnym dla niej momencie, czyli tuż po kwietniowym strajku. Masowe protesty wyzwoliły w nauczycielach wiele emocji, zaczęli oni głośno mówić o wszystkich problemach, z jakimi mierzą się na co dzień, odnosić się do głęboko zakorzenionych w społecznej świadomości mitów związanych z zawodem nauczyciela.
Te najbardziej krzywdzące środowisko nauczycielskie sprowadzają się do konkluzji, że skoro nauczyciele pracują mniej niż przeciętny Kowalski, to nie powinni za swą pracę oczekiwać większych pieniędzy, zwłaszcza że mają dwa miesiące wakacji, ferie i długie przerwy świąteczne. Tylko czy rzeczywiście pracują mniej? Mówi się tylko o godzinach, które nauczyciel spędza przy tablicy, zupełnie ignorując czas poświęcony na przygotowanie do zajęć, sprawdzanie prac, rady pedagogiczne, wypełnianie dokumentacji, wycieczki. Niektórzy idą w swoich komentarzach jeszcze dalej, mówiąc, że przecież to tzw. zawód z misją, i jako taki powinien być wykonywany przez pasjonatów, którym nie przystoi liczenie kasy.
We wszystkich rozmowach kwestia kiepskiego wynagrodzenia schodzi na dalszy plan. Większość rozmówców ubolewa przede wszystkim nad brakiem autonomii nauczycieli, rozliczanych z realizacji podstawy programowej kosztem czasu poświęcanego uczniom, ich problemom. W szkole nastawionej na rywalizację, a nie współpracę, gdzie coraz mniej liczy się systematyczna praca w roku szkolnym, a bardziej egzaminy i przygotowanie do nich, nie ma czasu na poprawne, pełne relacje uczeń – nauczyciel. Uczeń otrzymuje jasny przekaz: uczę się, aby dobrze zdać egzamin i dzięki temu dostać się do dobrej szkoły. Ciągłe reformy w polskiej szkole nie służą nikomu, na pewno nie uczniom ani ich rodzicom, coraz bardziej zestresowanym i zdezorientowanym. Tym bardziej że nie idą za nimi większe zmiany jakościowe. Programy nauczania nie satysfakcjonują nikogo, są przeładowane, od dawna nie nadążają za zmieniającą się rzeczywistością. W czasach, kiedy codziennie jesteśmy bombardowani mnóstwem informacji, należałoby uczyć młodzież, jak informacje selekcjonować, jak sprawdzać ich wiarygodność, a nie wymagać, aby pamięciowo opanowywali duże partie materiału, zupełnie jak w czasach przed internetem, jakby nic się nie zmieniło. Należałoby kłaść większy nacisk na umiejętności, a nie na przyswajanie wiedzy czysto teoretycznej. Dzięki temu byłoby więcej czasu na kształtowanie wartościowych relacji i postaw. Postulaty wydawałoby się proste i logiczne, jednak pozostają w sferze marzeń większości nauczycieli.
Zupełnie oddzielnym problemem jest przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela. Wszyscy rozmówcy Doroty Kowalskiej to doświadczeni pedagodzy, w swoim fachu osiągnęli najczęściej najwyższy stopień awansu zawodowego, są nauczycielami dyplomowanymi. Wspominając swoją nauczycielską drogę, są zgodni co do tego, że rozpoczynając pracę, nie byli dostatecznie przygotowani do zastanej w szkołach sytuacji. Zderzenie z rzeczywistością niejednokrotnie bywało bolesne, okupione stresem. Intuicyjnie czujemy, że jest to profesja specyficzna, wymagająca określonych predyspozycji, i nie każdy rozpoczynający pracę w szkole zostanie w niej na zawsze. Dziś często słychać głosy, że mamy do czynienia z negatywną selekcją do zawodu. W obliczu braku chętnych dyrektorzy zatrudniają każdego, kto chce pracę podjąć. Jedni okażą się wspaniałymi, zaangażowanymi nauczycielami, inni nie, nie może być inaczej. Jedno jest pewne – dalsze obniżanie prestiżu zawodu nauczyciela, ciągłe zmiany prowadzące do odpływu kadr, nie poprawią sytuacji, w jakiej polskie szkoły się znajdują.
Szkolnictwo nie może być obszarem, dzięki któremu próbuje się zbijać polityczny kapitał, nie kosztem dobrostanu młodzieży. Nie można podejmować decyzji o likwidacji gimnazjów w oparciu o obiegowe społeczne opinie, jakoby się nie sprawdzały, zwiększać pensum nauczycieli, bo część wyborców twierdzi, że pracują mniej od innych. Propozycje zwiększenia pensum, jeśli zostaną urzeczywistnione, w połączeniu ze zlikwidowanymi gimnazjami będą dla wielu nauczycieli oznaczały spore kłopoty. Część z nich nie otrzyma w swojej szkole liczby godzin zapewniającej etat. Będą zmuszeni szukać dodatkowego zatrudnienia w innej placówce, przez co ich efektywność i zaangażowanie spadnie. To tylko wierzchołek góry lodowej, mnożących się problemów, które pogłębiają kryzys w oświacie.
Książka potrzebna, przybliża dylematy, przed jakimi stają dziś nauczyciele i to, jak przekładają się one na jakość polskiej edukacji. Jest głosem tych, którym, co niewiarygodne, dalej się chce. Mimo niechęci coraz bardziej roszczeniowego społeczeństwa i postawy rządzących mówią, że dzieci i młodzież są fantastyczne. Szkoda, że zaczyna brakować im czasu, aby z młodzieżą po prostu być – nie tylko nauczać, ale także wychowywać. Szkoda, że muszą walczyć o uznanie dla swojego codziennego wysiłku.
Monika Kurek
Książka na półkach
- 135
- 119
- 26
- 14
- 5
- 4
- 4
- 3
- 3
- 3
Opinia
Zbiór rozmów z nauczycielami na temat ich pracy w szkole, zmian w niej następujących, różnic w pracy kiedyś i dziś, pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, różnic miedzy szkołami państwowymi, a prywatnymi, strajku nauczycieli. Są to zwykli nauczyciele, obcokrajowiec, dyrektorzy, ale przede wszystkim Ci, którzy wierzą, że chcą pracować i jeszcze widzą sens tej pracy.
Nie ukrywam byłam ciekawa tej pozycji ze względu na zawód i własne doświadczenie, nie ukrywam, ze jest to trudny temat, nie ma dobrej rady, nie da się zmienić pewnych zachowań. Niestety rozwiązania problemu nie będzie, nauczyciele, rodzice i uczniowie rozbiegli się na wszystkie strony. Uczniowie są albo bardzo ambitni, albo sprawiają poważne problemy – tymi zajmuje się system, ci pośrodku są pozostawieni sami sobie – a wszyscy nie znoszą szkoły – normalna sprawa. Nauczyciele – tak jak w każdym zawodzie są dobrzy i źli, niestety pozostawieni sami sobie, a fala hejtu powoduje, że wielu z nich odchodzi z zawodu.. Rodzice tutaj niestety zabiegani, rozwiązujący siłowo sprawy w szkole są mocno roszczeniowi, najważniejsze, aby nie mieć problemu z dziećmi. Tak pokrótce nie można omówić tych wywiadów, bo by wyszła druga książka. Nie ze wszystkimi opiniami się zgadzam, mam trochę odmienne doświadczenia, niekiedy miałam wrażenie, że były opisywane ideały, a nie prawda. Polecam książkę wszystkim, którzy wypowiadają się na temat tego zawodu – nie muszą zmieniać swojego zdania, ale niech spojrzą chłodnym okiem na te wypowiedzi.
Zbiór rozmów z nauczycielami na temat ich pracy w szkole, zmian w niej następujących, różnic w pracy kiedyś i dziś, pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, różnic miedzy szkołami państwowymi, a prywatnymi, strajku nauczycieli. Są to zwykli nauczyciele, obcokrajowiec, dyrektorzy, ale przede wszystkim Ci, którzy wierzą, że chcą pracować i jeszcze widzą sens tej pracy.
więcej Pokaż mimo toNie ukrywam...