Ale musicale! Złote stulecie: 1918–2018
- Kategoria:
- literatura piękna
- Wydawnictwo:
- Marginesy
- Data wydania:
- 2018-11-14
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-11-14
- Liczba stron:
- 592
- Czas czytania
- 9 godz. 52 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788365973917
- Tagi:
- literatura polska musical historia
Broadway, West End i reszta świata – sto lat musicalu!
Napisane z polotem teksty o spektaklach i ich twórcach. Omówienia tak ważnych musicali, jak „West Side Story”, „Hamilton”, „Jesus Christ Superstar”, „Hair”, „Metro” czy „Les Misérables”. Opowieści o gigantach: George’u Gershwinie, Leonardzie Bernsteinie czy Andrew Lloydzie Webberze. Nie brak także zakulisowych anegdot i ciekawostek o premierach, sukcesach, klapach, skandalach i namiętnościach.
Daniel Wyszogrodzki zaprasza w fascynującą podróż: od kompozytora do teatru, od premiery do sukcesu, od Broadwayu po Warszawę.
„Daniel Wyszogrodzki, wybitny znawca musicalu, napisał książkę, jakiej jeszcze w Polsce nie było – książkę potrzebną i myślę, że przez wielu długo wyczekiwaną. Fani i miłośnicy teatru muzycznego będą zachwyceni!” – Łukasz Zagrobelny.
„Śledząc historię musicalu, autor nie traci z oczu związków Broadwayu z jazzem, co nas niezwykle cieszy, bo większość standardów »Wielkiego amerykańskiego śpiewnika« pochodzi z musicali” – Dorota Miśkiewicz i Marek Napiórkowski.
„Daniel napisał rzecz niezwykłą – wszystko, co chcielibyśmy wiedzieć o musicalu, ale baliśmy się zapytać” – Grzegorz Turnau.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o musicalach
Daniel Wyszogrodzki jest wybitnym tłumaczem Cohena, cenionym dziennikarzem muzycznym, doktorem nauk humanistycznych, wykładowcą Akademii Teatralnej w Warszawie. Do tej listy zaszczytów możemy dodać jeszcze jeden. Pod koniec 2018 roku wydał świetne i pierwsze w Polsce kompendium wiedzy o musicalach. Jego książka „Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018” to efekt imponującej wiedzy autora na ten temat i wieloletniego doświadczenia w pracach nad musicalami. Krótko mówiąc, Wyszogrodzki zna temat w teorii i praktyce jak mało kto w Polsce.
Autor skromnie podkreśla, że we wszystkim, co robi, jest samoukiem. Jako dziecko bardzo dużo czytał. Jego zdaniem to właśnie miłość do książek sprawiła, że w dorosłym życiu przygotował wiele spektakli teatralnych i sam zaczął pisać. „Moja edukacja była komedią omyłek – ukończyłem klasę matematyczną, studiowałem medycynę, zrobiłem dyplom na psychologii. Wszystko to stało obok tego, czym się interesowałem” – powiedział w jednym z wywiadów.
Wyszogrodzkiego miłość do musicali narodziła się jeszcze wcześnie. A czym skorupka za młodu nasiąknie, to pionierską książką w wieku dojrzałym trąci. „Ale musicale” to swoista encyklopedia wiedzy o dziedzinie sztuki, która szturmem wdarła się na artystyczne salony i w ciągu kilkudziesięciu lat zmieniła się z Kopciuszka w piękną królową, detronizując przy tym spokrewnioną z nią operetkę. To szokujące, ale na przykład „Ducha w operze” zagrano blisko 13 tysięcy razy na nowojorskim Broadwayu i drugie tyle na londyńskim West Endzie, do tego dochodzą setki adaptacji w innych krajach. Jeśli dodać podobną statystykę kolejnych słynnych tytułów – „West Side Story”, „Koty”, „Kabaret” czy „Hair” – to aż trudno uwierzyć, że ta forma sztuki jeszcze do niedawna była uznawana za mało prestiżową.
Książka Wyszogrodzkiego jest absolutnie pionierska na naszym rynku. Autor skupia się na ostatnim stuleciu i na tym, co o musicalach należy wiedzieć. Sześćsetstronicowy przewodnik został podzielony na wiele minirozdziałów poświęconych najciekawszym produkcjom, najsłynniejszym twórcom i artystom. Taki układ sprawia, że książkę można czytać na wyrywki.
Daniel Wyszogrodzki to wybitny znawca tematu i wielki erudyta. Da się to wyczuć w każdym zdaniu. Jednocześnie nie wymądrza się, pisze z wdziękiem, serwując czytelnikom mnóstwo ciekawostek i anegdot. Ważne jest też to, że autor jasno wyraża swoje opinie – raz entuzjastyczne, innym razem złośliwe. To zdecydowanie ożywia lekturę. Wyszogrodzki wie, o czym pisze. Przez lata przetłumaczył mnóstwo musicali, był kierownikiem literackim Teatru Roma i brał udział w produkcjach scenicznych wielu tytułów.
Na koniec kilka osobistych uwag. Gdyby ktoś – jeszcze rok temu – powiedział mi, że dla przyjemności będę słuchał musicali, to pewnie pękłbym ze śmiechu. A przecież jestem muzykiem i kilkanaście lat temu jako szef chóru brałem udział w przygotowaniu wersji scenicznych „West Side Story” i „My Fair Lady”. Dzisiaj, po lekturze książki, jest zupełnie inaczej. Można by powiedzieć, że ta muzyka wdarła się do mojej głowy i mojego serca przebojem. Żaden obejrzany w telewizji musical nie zrobił tyle dobrego, co ta książka. Nic nie zachęciło mnie do obejrzenia musicalu na żywo tak jak ona. Po raz kolejny okazało się prawdą, że tylko nieliczni autorzy i specjaliści w danej dziedzinie wiedzy potrafią zanurkować w opisywany świat tak głęboko, by oddać ducha przedstawianej rzeczywistości i jednocześnie dołożyć od siebie nową, rozpoznawalną i wyjątkową wartość. Takim autorem jest właśnie Daniel Wyszogrodzki.
Robert Majewski
Książka na półkach
- 139
- 54
- 38
- 13
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
Opinia
Dzisiaj mam prawdziwą gratkę dla wszystkich wielbicieli musicali. Daniel Wyszogrodzki stworzył dzieło kompletne, encyklopedię musicalu, o której dzisiaj chcę Wam krótko opowiedzieć.
Jeśli chodzi o musicale, mam kilka ulubionych, do których lubię wracać. Zwłaszcza do tych starych wersji. Nowe niespecjalnie do mnie przemawiają. Dzięki publikacji Daniela Wyszogrodzkiego mogłam przekonać się, kto stał za ich wykonaniem, ile miały wersji i czemu zawdzięczały one swój sukces.
Pisana pasją - tak określiłabym tę publikację. Owszem, jest bardzo obszerna, ale to kopalnia wiedzy na temat musicali. To stuletnia historia opowiedziana w zajmujący sposób, nie miałam wrażenia, że czytam słownik czy encyklopedię, a raczej zajmującą historię, którą opowiada mi człowiek znający się na rzeczy i kochający musicale.
Niech nie odstraszy Was objętość tej publikacji, czyta się ją bardzo szybko. Nie musicie też obawiać się tego, że będziecie zagubieni w gąszczu specjalistycznego słownictwa. Daniel Wyszogrodzki dołożył wszelkich starań, by czytelnik nie był w trakcie czytania wyalienowany. Wytłumaczył najważniejsze pojęcia i przedstawił ludzi, którzy mieli największy wkład w rozwój musicali. Nie zabrakło tu polskich akcentów.
Plus należy się autorowi za to, że wspomniał nie tylko o starych produkcjach, ale też i tych nowych. Byłam zaskoczona tym, że pojawił się tutaj na przykład serial Glee. Oglądałam go i czytanie poświęconego mu fragmentu przywołało pewne wspomnienia. Niektóre bolesne, bo niestety nie wszyscy członkowie ekipy żyją do dnia dzisiejszego.
To książka nie tylko dla wielbicieli musicali, ale również i tych czytelników, którzy chcą rozpocząć z nimi przygodę. Dajcie się porwać do świata muzyki. Polecam czytanie przy kawałkach z poszczególnych musicali, wtedy całość nabiera jeszcze więcej kolorów.
www.czytelnia-mola-ksiazkowego.pl
Dzisiaj mam prawdziwą gratkę dla wszystkich wielbicieli musicali. Daniel Wyszogrodzki stworzył dzieło kompletne, encyklopedię musicalu, o której dzisiaj chcę Wam krótko opowiedzieć.
więcej Pokaż mimo toJeśli chodzi o musicale, mam kilka ulubionych, do których lubię wracać. Zwłaszcza do tych starych wersji. Nowe niespecjalnie do mnie przemawiają. Dzięki publikacji Daniela Wyszogrodzkiego...