Komeda. Osobiste życie jazzu
Człowiek tajemnica. Listów nie pisał. Dzienników nie prowadził. Mruk. Miły. Uśmiechnięty. Osobny – tak o nim mówili. Większość tego, co wiemy o Krzysztofie Komedzie, pochodzi ze wspomnień jego żony. Często sprzecznych z tym, co pamiętają inni. Agnieszka Osiecka pisała, że gdy grał na fortepianie, jego dłonie opowiadały „małe, kameralne historie o niebie dla dwojga osób”. Ale jego życie taką historią nie było.
By poznać prawdę o jednym z najwybitniejszych polskich muzyków, którego kołysankę z „Dziecka Rosemary” nucił cały świat, Magdalena Grzebałkowska odwiedza między innymi państwa skandynawskie, Rosję i Stany Zjednoczone. Dociera do ostatniego żyjącego świadka tragicznego upadku ze skarpy sprzed pięćdziesięciu lat i jako pierwsza przedstawia jego wersję wydarzeń. Odkrywa osobiste życie polskiego jazzu – Komedy i środowiska, w którym się obracał: od barwnego życia Piwnicy pod Baranami i narodzin warszawskiego Jazz Jamboree aż po Los Angeles tuż po lecie miłości. Poznaje historie ludzi, którzy dla muzyki porzucali pracę, dzieci, dostatnie życie.
To poruszający portret pokolenia, dla którego jazz był najpiękniejszą – i często jedyną – namiastką wolności.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 904
- 848
- 238
- 65
- 53
- 24
- 22
- 13
- 10
- 10
Opinia
Krzysztof Komeda-Trzciński dziś głównie kojarzy się z muzyką filmową i słusznie, bo chyba trudno byłoby znaleźć kogoś, kto nie słyszał słynnej „Kołysanki” z filmu „Dziecko Rosemary”.
Ale przecież Komeda to również jeden najważniejszych twórców tzw. polskiej szkoły jazzu w latach pięćdziesiątych ub. wieku. Na szczęście pozostała z tego okresu wspaniała muzyka, bo dokumentów źródłowych pozwalających na rzetelne przypomnienie tamtych zdarzeń nie ma prawie wcale.
Magdalena Grzebałkowska podjęła się karkołomnego zadania dotarcia do tych nielicznych materiałów, a przede wszystkim do ludzi, którzy znali i pracowali z Komedą. Stara się z tego stworzyć możliwie obiektywną historię życia Krzysztofa.
Z tych zebranych z mozołem strzępów wspomnień wyłania się obraz niesamowicie utalentowanego człowieka, dla którego muzyka od zawsze była całym światem. O ile prywatnie był typem pantoflarza całkowicie zdominowanego najpierw przez matkę, a później przez żonę, to w pracy zmieniał się w charyzmatycznego lidera, któremu bez szemrania podporządkowywali się często nawet znacznie lepsi od niego muzycy. Z czasem odkrywa w sobie talent kompozytorski i zaczyna pisać muzykę do filmów. Jego kariera rozwija się w oszałamiającym tempie, ale niestety wszystko przerywa nieszczęśliwy wypadek… W chwili śmierci Komeda ma zaledwie 38 lat.
Grzebałkowska wykonała kapitalną robotę. Ta książka tętni życiem, przewijają się w niej dziesiątki najwybitniejszych postaci ze świata muzyki i filmu. A przecież to wszystko dzieje się w latach głębokiego PRL-u.
To jest rewelacyjna książka i to nie tylko o Komedzie , ale również o początkach jazzu w Polsce. Klimat tamtych lat bije z każdej strony. Książkę czyta się fantastycznie, a jej lektura przy dźwiękach muzyki z tamtego okresu to coś, co gorąco polecam każdemu.
Krzysztof Komeda-Trzciński dziś głównie kojarzy się z muzyką filmową i słusznie, bo chyba trudno byłoby znaleźć kogoś, kto nie słyszał słynnej „Kołysanki” z filmu „Dziecko Rosemary”.
więcej Pokaż mimo toAle przecież Komeda to również jeden najważniejszych twórców tzw. polskiej szkoły jazzu w latach pięćdziesiątych ub. wieku. Na szczęście pozostała z tego okresu wspaniała muzyka, bo...