Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Diabelska materia. Historia pasków i tkanin w paski

Wydawnictwo: Oficyna Naukowa
6,82 (22 ocen i 4 opinie) Zobacz oceny
10
0
9
3
8
3
7
7
6
5
5
4
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
ISBN
9798388164759
liczba stron
144
kategoria
historyczna
język
polski

Co mają ze sobą wspólnego święty Józef i Obeliks, średniowieczna prostytutka i sędzia bejsbolu, karmelici i plażowicze w szalonych latach dwudziestych, błaźni czasów renesansu i galernicy z komiksów, ludzie, którzy śpią w piżamach, i san-kiuloci roku IIa łączy ich ubranie w paski, znak umiejscowienia na marginesie porządku społecznego lub w ogóle poza nim. Paski, struktura nieczysta, przez...

Co mają ze sobą wspólnego święty Józef i Obeliks, średniowieczna prostytutka i sędzia bejsbolu, karmelici i plażowicze w szalonych latach dwudziestych, błaźni czasów renesansu i galernicy z komiksów, ludzie, którzy śpią w piżamach, i san-kiuloci roku IIa łączy ich ubranie w paski, znak umiejscowienia na marginesie porządku społecznego lub w ogóle poza nim. Paski, struktura nieczysta, przez długi czas były na zachodzie oznaką wykluczenia lub transgresji. W średniowieczu widziano w pasiastych tkaninach materię diabelską, a społeczeństwo nowożytne długo uznawało je za atrybut ludzi zepchniętych na sam dół drabiny społecznej (niewolników, służących, marynarzy, galerników). Dopiero w epoce romantyzmu paski na ubraniu zaczynają tracić, choć nie do końca, swój degradujący charakter,konkurują z nimi od tej pory paski innej natury, niosące z sobą nowe idee: wolności, młodości, używania życia i humoru. Dzisiaj obate systemy wartości współistnieją. Ale bardziej niż kiedykolwiek paski paskom bywają nierówne. Paski na garniturze bankiera nie są tym samym co paski na ubraniu gangstera, zebra na jezdni na przejściu strzeżonym czy pręty w oknach więzienia nie są tym samym co paski nad brzegiem morza czy na terenach sportowych.Michel Pastoureau, przedstawiając w zarysie długą historię pasków na zachodzie, zastanawia się nad pochodzeniem, statusem i społecznym funkcjonowaniem kodów wizualnych. Czym jest oznaka hańbiącaa Dlaczego powierzchnia w paski bardziej się rzuca w oczy niż powierzchnia gładkaa Czy tak się dzieje we wszystkich cywilizacjacha Czy to sprawa biologii czy kulturya

 

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (58)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 0
| 2015-10-27
Przeczytana: październik 2015

Podróż po historii pasków okazuje się być niezwykle ciekawą wyprawą. Za tym wzorem kryje się bowiem ambiwalentna struktura symbolicznych znaczeń, od napiętnowania i upokorzenia przez rewolucję, bunt i zaakcentowanie inności do elegancji i prestiżu. Jeden wzór a tyle znaczeń.

Nasza skłonność do wyróżniania i opisywania elementów otaczającego nas świata prowadzi do konieczności porządkowania go. Często robimy to w oparciu o najprostsze kryteria opozycji - dobra i zła, pożytecznego i bezużytecznego, przyjaznego i wrogiego.

Paski jako wzór od zawsze stanowiły opozycję do jednolitych, czystych powierzchni, a poprzez swój porządek także kontrę do innych wzorów i plam. Niezależne, odmienne, zwracające uwagę i zarazem oszukujące wzrok, pragnący spocząć na płaszczyźnie a w zamian łudzony perspektywą. W średniowieczu jawią się jako odstępstwo od normy, symbol grzechu, zła, siły nieczystej, stanowiąc często wizualny wyróżnik ludzi marginesu społecznego. W ciągu czasu ich symbolika...

książek: 2140
zacofany-w-lekturze | 2011-02-06
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: luty 2011

Zawsze w podziw wprawiała mnie pomysłowość historyków zachodnich, a szczególnie francuskich, w wymyślaniu tematów badań. Nieskrępowani żadnym ideologicznym gorsetem i dysponujący niemal nieograniczoną bazą źródłową mogą sobie pozwalać na dowolne fantazje. Historia histerii? Gilotyny? Miłości macierzyńskiej? Żaden problem. Zajęcie się dziejami pasków i pasiastych tkanin doskonale się w tę tendencję wpisuje.
Zdaniem Michela Pastoureau w średniowieczu szaty w paski miały charakter dyskryminujący – ubierano w nie heretyków, błaznów, trędowatych czy prostytutki. Może to mieć związek z błędnym odczytaniem starotestamentowego zakazu wdziewania strojów zrobionych z dwóch rodzajów przędzy, co zamieniono w tkaniny w dwóch różnych kolorach. Można też tu jednak dostrzec wyraz niechęci ludzi średniowiecza do pasków jako takich, gdyż zaburzały one widzenie, nie pozwalały odróżnić figury od tła, wprowadzały zamęt i niepokój – a stąd już tylko krok do stwierdzenia, że szatan musi lubić paski....

książek: 411
pulcinella | 2011-03-30
Na półkach: Przeczytane

Do głowy by mi nie przyszło, że jest książka o historii, filozofii i symbolice pasków! Zajmujące.

książek: 872
KoKo | 2013-09-27
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 26 września 2013

Bardzo interesujące spostrzeżenia.

książek: 780
Ania | 2017-01-20
Na półkach: Przeczytane
książek: 2195
książek: 28
Marcin Kasprzak | 2015-04-05
Na półkach: Posiadam, Przeczytane
książek: 4
susselle | 2015-02-11
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 18 lutego 2015
książek: 183
Ania | 2014-05-06
Na półkach: Modne treści, Przeczytane
Przeczytana: 05 maja 2014
książek: 3360
Ania | 2014-05-03
Na półkach: Mediiaevi, Przeczytane, O sztuce
zobacz kolejne z 48 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd