Język rzeczy. W jaki sposób przedmioty nas uwodzą?

Tłumaczenie: Adam Puchejda
Książka jest przypisana do serii/cyklu "Dizajn". Edytuj książkę, aby zweryfikować serię/cykl.
Wydawnictwo: Karakter
6,85 (262 ocen i 27 opinii) Zobacz oceny
10
5
9
24
8
43
7
98
6
62
5
16
4
7
3
5
2
2
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
The Language of Things: Understanding the World of Desirable Objects
data wydania
ISBN
9788362376292
liczba stron
252
słowa kluczowe
dizajn, fetysz, archetyp, rzecz, przedmiot
język
polski
dodała
Ola Loobeensky

Czemu wymarzony komputer pod dwóch latach wydaje się nam bezużytecznym, tandetnym złomem? Z jakiego powodu niektóre przedmioty stają się fetyszami, a inne archetypami? Co dziś jest prawdziwym luksusem: posiadanie pewnych rzeczy czy raczej rezygnacja z nich? Dlaczego dajemy się wciągać w obłędny trans konsumpcji? Na te, a także wiele innych pytań, odpowiada Deyan Sudjic. Odwołując się do...

Czemu wymarzony komputer pod dwóch latach wydaje się nam bezużytecznym, tandetnym złomem? Z jakiego powodu niektóre przedmioty stają się fetyszami, a inne archetypami? Co dziś jest prawdziwym luksusem: posiadanie pewnych rzeczy czy raczej rezygnacja z nich? Dlaczego dajemy się wciągać w obłędny trans konsumpcji? Na te, a także wiele innych pytań, odpowiada Deyan Sudjic. Odwołując się do konkretnych przykładów z historii i współczesności (komputer Apple, pistolet Walther PPK, krzesło Aeron), pokazuje, że dizajn to swoisty język, który podlega ewolucji i który warto nauczyć się czytać. Dzięki temu będziemy mogli lepiej zrozumieć otaczający nas świat i staniemy się bardziej świadomymi odbiorcami, a może nawet uda nam się uniknąć niektórych pułapek konsumpcjonizmu. Wciągający, błyskotliwy esej, który zmienia spojrzenie na wiele rzeczy.

 

źródło opisu: Karakter, 2013

źródło okładki: karakter.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (903)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 2962
BetiFiore | 2017-03-26
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 26 marca 2017

Ciekawa książka wyjaśniająca w jaki sposób twórcy - artyści i projektanci - wpływają na nasze postrzeganie i pragnienie posiadania przedmiotów. Ciekawym jest, że jesteśmy w stanie zapłacić o wiele więcej za zupełnie bezużyteczną rzecz wykonaną przez artystę (np. słynny obraz Mondriana z kwadratami) niż za przedmiot codziennego użytku o unikatowym kształcie autorstwa słynnego projektanta.Szkoda, że książka jest taka krótka objętościowo, po lekturze czuję lekki niedosyt.

książek: 47
LiteratkaKawy | 2014-02-21
Przeczytana: luty 2014

Rzeczy mówią. Co prawda nie opanowały jeszcze zdolności zgrabnego składania zdań i przekazywania emocji (choć niektórym z nich już niewiele do tego brakuje), jednak komunikują się z nami swoim wyglądem. Kształt, kolor, wzór, faktura – wszystkie te elementy ujawniają nam nie tylko informacje dotyczące ich samych, czy też ich producentów, lecz również, a może i przede wszystkim, szepcą nam do ucha prawdę o nas samych.

Mowę przedmiotów codziennego użytku postanowił zanalizować Deyan Sudjic, dyrektor Design Museum w Londynie, a następnie podzielić się wynikiem swoich spostrzeżeń z resztą świata w wydanej w 2009 roku (w Polsce 4 lata później) książce "Język rzeczy". Na 245 stronach autor próbuje odpowiedzieć na pytania, które być może część z nas choć raz zadała sobie stojąc w kolejce do kasy – co sprawia, że przedmioty są zdolne nas uwieść i nami zawładnąć? Dlaczego sięgnęliśmy właśnie po ten produkt, a nie po jego tańszy odpowiednik? I wreszcie – czy tak naprawdę potrzebujemy tej...

książek: 17
gotycka | 2016-03-21
Na półkach: Przeczytane

Tytuł zupełnie mylny, według mnie odpowiedzi na to pytanie próżno w tej książce szukać. Nie wiem dla kogo jest ona napisana. Osoby znające się na dizajnie nie znajdą tutaj nic nowego. Natomiast osoby nie znające się zostaną zalane potokiem nazwisk i rzeczy bez większego wyjaśnienia co, kto, jak i dlaczego. Według mnie książkę tę cechuje chaos i brak przewodniej myśli. Da się przez nią przebrnąć tylko dlatego, że jest krótka, w miarę zgrabnym językiem napisana i zawiera zdjęcia bez których trzeba by było wyszukiwać co drugie słowo w Wikipedii aby w ogóle mieć pojęcie o czym autor pisze. Dodatkowo autor pisze głównie o przedmiotach, które my zwykli śmiertelnicy, możemy obejrzeć głównie na obrazku z racji tego, że są to przedmioty luksusowe. Czytając o sklepie Prady w Tokio nie czuję tej samej co autor nutki podniecenia ponieważ wątpię żeby kiedykolwiek dane mi go było zobaczyć nie mówiąc już o zrobieniu zakupów. Przez to według mnie książka sporo traci, jest oderwana od...

książek: 833
Kryanka | 2015-12-30
Przeczytana: 30 grudnia 2015

„Język rzeczy” jest nie tylko o dizajnie, ale i psychologii człowieka, o kulturze konsumpcjonizmu, o agresywnym i cynicznym marketingu, o naszych potrzebach i jak je zagłuszamy zamiennikami. O tym, jak pozwalamy się oszukiwać i jak subtelnie sterować człowiekiem. O tym, jak luksus jest współczesnym zamiennikiem magii i religii oraz jak przedmioty nami sterują i jak my się za ich pomocą samookreślamy. Książka nie ma jednak wydźwięku negatywnego, ale jest radosnym, pełnym energii i trochę prześmiewczym przewodnikiem po konsumpcyjnej współczesności.

Niektóre rozdziały czyta się z zapartym tchem, inne mają niespodziewanie trudny filozoficzny język. Bardzo liczne przykłady z historii dizajnu mogą zniechęcać osoby mniej zainteresowane projektowaniem a bardziej tematyką psychologiczno-społeczną.

książek: 1203
Bogdan | 2015-11-19
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 19 listopada 2015

Książka jest wartościowa w warstwie faktograficznej, ale napisana zdecydowanie zbyt chaotycznie, na dodatek niezbyt komunikatywnym stylem – Sudjic nieraz niepotrzebnie sili się na głębię czy bon mot. Najlepszy jest wstęp i pierwszy rozdział, w którym autor z polotem i humorem omawia ewolucję laptopów Apple. Później jest już wyraźnie gorzej. Związki dizajnu z luksusem, modą czy sztuką są prezentowane raczej powierzchownie, na przypadkowo dobranych przykładach. Najgorsze jest "teoretyzowanie" autora, który np. pisząc o relacjach dizajnu i sztuki tworzy niewiele wnoszące antynomie w rodzaju "użyteczny – bezużyteczny". Parokrotnie zawiodła też korekta (np. "Kampania reklamowa szwajcarskiego zegarka przydaje produktowi aurę wyjątkowości").

książek: 789
Kashka | 2017-01-31
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 31 stycznia 2017

Książka do smakowania. Pod każdym względem.

książek: 591
Krzysztof_g | 2014-03-09

Jedna z lepszych książek nt. dizajnu, projektowania, komunikacji wizualnej. To co co zasługuje na uwagę to dobrze dobrane przykłady projektowania i ilustracje. Brakowało mi ich (ilustracji) np w książce Gelerntnera "Mechaniczne piękno". Pozycja zdecydowanie warta przeczytania, napisana w sposób zrozumiały, czyli profesjonalny ;)

książek: 1013
Zuzanna | 2016-11-21
Na półkach: Przeczytane, 2016
Przeczytana: 21 listopada 2016

Dla zainteresowanych sztuką i pochodzeniem rzeczy codziennych...

książek: 76
golebiusia | 2018-03-09
Na półkach: Posiadam, Przeczytane
Przeczytana: 2018 rok

Jesteśmy wzrokowcami. Lubimy otaczać się ładnymi przedmiotami, więc design odgrywa bardzo ważną rolę w naszym życiu. Jak wpływa na naszą codzienność i czemu rozbudza w nas chęć posiadania rzeczy bezużytecznych? Książka świetna dla raczkujących melomanów sztuki i designu:)

książek: 170
lsidorki | 2018-11-20
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 18 listopada 2018

Odhaczone. Bez większych refleksji, mocno akademickie i apple-fanboyowskie. Czy temat wyczerpany? Nie wiem, nie znam się, ale wydaje mi się że nie do końca.

zobacz kolejne z 893 
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
lista cytatów dodaj cytat
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd