Literacki łańcuszek na FB
Co jakiś czas na facebooku pojawia się kolejna zabawa wciągająca użytkowników. Było już picie piwa na czas, było (i nadal jest) oblewanie się kubłem lodowatej wody, było wymienianie przez tydzień trzech radości dnia codziennego – a teraz przyszedł czas na literaturę. Zasada jest prosta: należy wymienić 10 książek, które są dla nas istotne, a następnie zaprosić konkretnych znajomych do wymienienia swoich.
Zabawa zatacza coraz szersze kręgi. Nominują się już nie tylko szeregowi czytacze, ale też blogerzy książkowi, pisarze i tzw. ludzie kultury.
Dla przykładu lista Sylwii Chutnik:
Najlepszy łańcuszek na fejsiku. Żadnego lania wodą: po prostu literatura! Dołączyłam do zabawy i wybrałam 10 książek, które miały na mnie największy wpływ. Bardzo to stresujące, lektur było sporo, a pewnie za tydzień, miesiąc mogłabym wymienić inne. Mimo wszystko (kolejność dowolna):
1. Izabela Filipiak „Absolutna amnezja”
2. Miron Białoszewski „Stara proza, nowe wiersze”
3. Michał Witkowski „Lubiewo”
4. Maciej Sieńczyk „Wrzątkun”
5. Tove Jansson „Kometa nad Doliną Muminków”
6. Gabriel Garcia Marquez „Sto lat samotności”
7. Stanisław Grzesiuk „Boso ale w ostrogach”
8. Jan Brzechwa/Julian Tuwim (wybory wierszy dla dzieci)
9. Henry David Thoreau „Walden”
10. Maria Janion „Kobiety i duch inności”
Szymon Kloska i Tomasz Pindel z Instytutu Książki postanowili trochę wyłamać się z ram zabawy:
Wezwani do tablicy (ja i Tomasz Pindel – który nie ma konta) wybraliśmy książki przeczytane pomiędzy 0-20 (z takim samym wyjątkiem, w obu wypadkach) ważne wtedy i formatywne. Przepraszamy za brak dyscypliny. Dekalog nie dla nas ateuszy.
Szymon Kloska:
1. Tove Jansson – Muminki + „Kto pocieszy Maciupka”
2. A.A. Milne – „Kubuś Puchatek”
3. Lindgren – „Ronja”/”Bracia Lwie serce”
4. Thoreau - „Walden”
5. Potocki – „Rękopis”
6. Orwell – „1984”
7. Borges – „Fikcje”
8. Gary – „Korzenie nieba”
9. Hardy - „Tessa d'Urberville” vs Ch. Bronte – „Jane Eyre”
10. Bułhakow – „Mistrz i Małgorzata”
11. Baranowski – „Na co dybie w wielorybie czubek nosa Eskimosa”
12. Rosiński / Van Hamme – „Thorgal”
13. Konwicki – od Dziury w niebie w górę
14. John Kennedy Toole – „Confederacy of Dunces”
15. Woroszylski – „Cyryl gdzie jesteś”
16. Caroll – „Alicja...”
17. Verne – „Tajemnicza wyspa”
18. May – „Winnetou”
19. Kastner – „Emil i detektywi”
20. Alain Fournier – „Mój przyjaciel Meaulnes”
21. Vonnegut
22. Hrabal – „Taka głośna samotność” / „Sprzedam dom…”
23. Pavel – „Śmierć pięknych saren”
24. Skvorecky – „Lwiątko” / „Tchórze” (przeczytane po 20)
25. Carpentier – „Podróż do źródeł czasu”
26. Białoszewski – „Pamiętnik z powstania warszawskiego”
27. Lem – „Dzienniki gwiazdowe”
28. Leonora Carrington – „Trąbka do słuchania”
#####
Tomasz Pindel:
1. „Na co dybie w wielorybie czubek nosa Eskimosa” - Tadeusz Baranowski
2. „Kubuś Puchatek”. „Chatka Puchatka” - A.A. Milne
3. „Pamiętniki Tatusia Muminka „- Tove Jansson (jako symbol całej serii)
4. „Siódme wtajemniczenie” - Edmund Niziurski
5. „Dzienniki gwiazdowe” - Stanisław Lem
6. „Opowieści kosmikomiczne” - Italo Calvino
7. „Tajemnicza wyspa” - Jules Verne
8. „Trzej muszkieterowie” - Alexandre Dumas
9. „Pantaleon i wizytantki” - Mario Vargas Llosa
10. „Fikcje. Alef” - J.L. Borges
11. „Poczet cesarzy rzymskich” - Aleksander Krawczuk
12. „Rok 1984” - George Orwell
13. „Podróż do źródeł czasu” - Alejo Carpentier
14. „Mistrz i Małgorzata” - Michaił Bułhakow
15. „Przypadki inżyniera ludzkich dusz” - Josef Skvorecki
16. „Thorgal. Miasto zaginionego boga” - Rosiński & Van Hamme (jako symbol całej serii)
17. „Sherlock Holmes” - Arthur Conan Doyle
Aneta Jadowska wymieniła książki (wraz z uzasadnieniem) na swoim blogu.
1. Emily Bronte „Wichrowe wzgórza”
2. Sylvia Plath „Szklany klosz”
3. Virginia Woolf „Pani Dalloway”
4. Neil Gaiman „Amerykańscy bogowie”
5. Ilona Andrews i seria o Kate Daniels
6. Kurt Vonnegut „Kocia kołyska”
7. Stephen King – może bez tytułów, choć pewnie najbardziej „Miasteczko Salem”
8. Patricia Cornwell „Trupia farma”
9. Raymonda Queneau „Bajeczka na twoją modłę”
10. Alfred Szklarski, seria przygód Tomka Wilmowskiego
A nasza redaktora i właścicielka bloga Miasto Książek Paulina Surniak zaprezentowała takie tytuły:
1. Chimamanda Ngozi Adichie „Połówka żółtego słońca” - pierwsza książka, która przychodzi mi na myśl, gdy ktoś pyta o wyjątkową książkę, która zrobiła na mnie wrażenie. Niezmiennie od momentu, kiedy ją przeczytałam. Dowód na to, że literatura potrafi przenosić nas w inne miejsce i sprawić, że czujemy, jakbyśmy tam kiedyś żyli.
2. H. D. Thoreau „Walden” - jeśli kiedyś wyprowadzę się w Bieszczady, to przez niego.
3. Peter Matthiessen „Śnieżna pantera” - jak wyżej, tylko że do Tybetu. Najpiękniejsza książka o życiu, śmierci, żałobie i pięknie, jaką czytałam.
4. Tolkien „Władca pierścieni” - nie potrafię tego w jednym zdaniu wyjaśnić. Za wszystko
5. Joanna Chmielewska „Większy kawałek świata”- bo tak. Jedna z książek Chmielewskiej, którą znam niemalże na pamięć, w tym roku towarzyszyła mi znowu na wakacjach nad jeziorami.
6. Jane Austen „Duma i uprzedzenie” - dostałam ją od swojej wychowawczyni w liceum. Nie spodobała mi się za bardzo, ale nauczycielka powiedziała, że jest pewna, że przyjdzie moment, kiedy ta książka stanie się dla mnie wyjątkowo ważna. Mam nadzieję, że dorabia do pensji przepowiadaniem przyszłości, bo ewidentnie ma dar.
7. Paul Theroux „Pociąg widmo do Gwiazdy Wschodu” - przez tę książkę jechałam do Anglii tylko po to, żeby spotkać się z autorem. A kiedyś przez nią pojadę pociągiem na koniec świata.
8. „Mały książę” - bo to książka, przez którą napisałam pierwszą recenzję
9. Kate Grenville „The Secret River” - została w pamięci przez język i uświadomienie, jak działa historia i jak to się dzieje, że zwykli ludzie robią złe rzeczy
10. Karen Blixen „Pożegnanie z Afryką” - za pierwsze zdanie. I dziesiątki innych, którymi można zapisać notes z cytatami.
Czemu ma służyć ta zabawa? Chyba temu, na czym nam (molom książkowym) powinno zależeć najbardziej, czyli popularyzacji czytania. Oczywiście bardzo prawdopodobne jest, że taki łańcuszek dotrze tylko do osób, które i tak czytają nałogowo i będą one nominować kolejne osoby, dla których takie wyzwanie spowoduje chwilową konfuzję: TYLKO dziesięć? Z drugiej strony jest to świetna rekomendacja – mamy gotową listę książek do dodania na półkę „chcę przeczytać”.
Umielibyście wymienić tylko 10 książek, który wywarły na Was największe wrażenie?
komentarze [66]
1. Zbrodnia i kara
2. Mistrz i Małgorzata
3. Ania z Zielonego Wzgórza
4. Złodziejka książek
5. Widnokrąg
6. Lalka
7. Mikołaj i Aleksandra
8. Świat Zofii
9. Stowarzyszenie umarłych poetów
10. Wyznaję
1.Mistrz i Małgorzata nie wyobrażam sobie, że ta książka mogłaby nie istnieć
2. Czarnoksiężnik z Archipelagu chyba pierwszy "rasowy" świat fantasy jaki poznałam - zostało na zawsze
3.Obsługiwałem angielskiego króla ...
1. Michaił Bułhakow, "Mistrz i Małgorzata"
2. Jerome K. Jerome, "Trzech panów w łódce, nie licząc psa"
3. Philip Roth, "Kompleks Portnoya"
4. Daphne du Maurier, "Rebeka"
5. Margaret Mitchell, "Przeminęło z wiatrem"
6. Joanna Chmielewska, "Lesio"
7. Dorothy Uhnak, "Policjanci"
8. Stephen King, "Christine"
9. Jonathan Carroll, "Kraina Chichów"
10. Richard Dawkins, "Bóg...
Kolejność jest przypadkowa, a pozycje na tej liście z biegiem czasu będą ustępować miejsca innym ;)
1. Gra Endera
2. Gra o tron
3. Kłamca
4. Strażnik
5. Wayward Pines. Szum
6. Marina
Stanisław Lem, „Solaris” – nie chodzi o science fiction, chodzi o przeświadczenie, że człowiek nie szuka drugiego człowieka. Szuka lustra, w którym mógłby się przejrzeć.
Jerome K. Jerome „Trzech panów w łódce” – za humor, elegancję, dystans, ironię, pochwałę niespiesznego życia, snującą się Tamizę i kilka nieśmiertelnych prawd życiowych (na przykład jak nie zawieszać...
Dzięki za zwrócenie uwagi na cykl "Turnieje boże"!
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Znakomite. Wciągające jak ruchome piaski. Wiarygodne i historii można się nieco nauczyć.
Pozdrawiam.
Tylko 10 książek? Trudno byłoby wybrać, acz zabawa przednia :)
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Ta lista pewnie szybko się zmieni, bo wciąż mam ubytki w klasykach, ale jak na razie powiedziałabym, że te miały na mnie wpływ i na pewno ich nie zapomnę:
1. Białe noce
2. Szklany klosz
3. Rok 1984 (ta, na mnie też!)
4. Tadeusz Różewicz Poezja (1 i 2)
5. Nagle pukanie do drzwi
6. Baśniarz
7. Zaklęci w czasie
8. Magiczne lata
9. Taniec szczęśliwych cieni
10. Opowieści z...
1. Wojna i pokój
2. Potop
3. wiedźmin
4. Mistrz i Małgorzata
5. Rok 1984
6. Tajemniczy ogród
7. Poradnik pozytywnego myślenia
8. Niezbędnik obserwatorów gwiazd
9. Złodziejka książek
10. Księga jesiennych demonów
to jest trudne, ale chyba mniej więcej wyglądałoby tak, że:
1. Antygona
2. Hamlet
3. Makbet
4. Dżuma
5. Złocisty Błazen cała trylogia błazna
6. Władca Pierścieni. Wydanie jednotomowe
Harry Potter i Kamień Filozoficzny J. K. Rowling cała seria (wspomnienie z dzieciństwa).
Sońka I. Karpowicza
Bukareszt. Kurz i krew M. Rejmer
Cudzoziemka M. Kuncewiczowej
Ojciec chrzestny