rozwiń zwiń

Trendy lutego: romantasy, „Diuna” i serialowe ekranizacje

Ewa Cieślik Ewa Cieślik
05.03.2024

Choć luty tradycyjnie należał w Lubimyczytać do Plebiscytu, to internauci szukali w naszym serwisie informacji nie tylko o nominowanych książkach. Które tytuły w ubiegłym miesiącu były najpopularniejsze?

Trendy lutego: romantasy, „Diuna” i serialowe ekranizacje

Tym razem omówienie najpopularniejszych książek lutego zacznijmy od końca. Na dziesiątym miejscu znajdziemy „Dawno temu w Warszawie”kontynuację bestsellerowej powieści „Ślepnąc od świateł” Jakuba Żulczyka (wydawnictwo Świat Książki). Tytuł ten użytkownicy Lubimyczytać ocenili 1466 razy, wystawiając średnią notę 7,4/10.

Na dziewiątej pozycji znajduje się powieść Davida Nichollsa „Jeden dzień” (wydawnictwo Świat Książki), wydana po raz pierwszy w Polsce w 2011 roku. Książka ta została obecnie wznowiona z nową filmową okładką, gdyż na platformie Netflix 8 lutego zadebiutował serial na jej podstawie. W melodramacie Nicole Taylor wystąpili Ambika Mod oraz Leo Woodall; w poprzedniej, filmowej adaptacji powieści wystąpiła Anne Hathaway.

Ósme miejsce zajmują „Lekcje chemii” Bonnie Garmus (wydawnictwo Marginesy) – bestseller 2022 roku, który wciąż jest wysoko na liście wyszukiwań internautów. Niewątpliwie wpływ na to ma serialowa adaptacja, w której wystąpiła Brie Larson. Sezon pierwszy trafił na AppleTV w październiku ubiegłego roku.

Na siódmą lokatę wspiął się thriller „Pomoc domowa” otwierający cykl autorstwa Freidy McFadden (wydawnictwo Czwarta Strona). Tytułowa bohaterka, Millie Calloway, sprząta w domu bogaczy, którzy nie wiedzą, że ukrywa ona pewien sekret. 1806 ocen czytelników złożyły się na wysoką średnią ocen: 7,8/10.

Historia Millie, codziennie zanurzająca się w świat domu Winchesterów, pełna jest niewiadomych i zaskakujących zwrotów akcji. Nic nie jest oczywiste, co sprawia, że czytelnik jest wciągany coraz głębiej w tę intrygującą opowieść. Uwielbiam, gdy autor potrafi zaskakiwać! „Pomoc domowa” to nie tylko książka, ale prawdziwa podróż przez zakamarki ludzkiej psychiki. – pisze użytkowniczka MagdasDay.

Nowa książka dobrze polskim czytelnikom znanej Valérie Perrin, „Zapomniane niedziele”, zajmuje miejsce szóste. To debiut autorki „Życia Violette”, który teraz na polski rynek trafia nakładem wydawnictwa Albatros. Historia młodej Justine, która pracuje w domu spokojnej starości i nawiązuje przyjaźń ze staruszką Hélène, we Francji zachwyciła czytelników i krytykę.

W kinach pozytywne recenzje zbiera filmowa „Diuna: Część druga”, czego odbiciem jest wzmożone zainteresowanie książkowym oryginałem pióra Franka Herberta (wydawnictwo Rebis). Pierwszy tom cyklu „Kroniki Diuny”, ze średnią ocen 8,2/10, został w naszym serwisie oceniony 17 852 razy i ma 37 473 czytelników.

Awans na czwarte miejsce zaliczyła Barbara Kingsolver z nagrodzoną Pulitzerem oraz Women’s Prize for Fiction powieścią „Demon Copperhead” (wydawnictwo Filia). Inspirowana dziełem Charlesa Dickensa opowieść o młodym chłopaku, walczącym o przetrwanie we współczesnych, trudnych czasach, opowiada zarówno o ubóstwie i uzależnieniach, jak również o nadziei i wierze w lepsze jutro.

Rebecca Yarros, nazwisko znane wszystkim użytkownikom BookToka, króluje na miejscu trzecim oraz drugim. Dwie części jej cyklu „Empireum” (wydawnictwo Filia), czyli „Fourth Wing. Czwarte Skrzydło” oraz „Iron Flame. Żelazny płomień” (premiera 13 marca), to książkowe hity mediów społecznościowych, które określa się mianem romantasy (romansu odbywającego się w fantastycznym świecie). Obie części cieszą się wysokimi notami czytelników i mają wiele entuzjastycznych opinii.

Na pierwsze miejsce (po chwilowym spadku miesiąc wcześniej) powrócił reportaż Joanny Kuciel-Frydryszak. „Chłopki” (wydawnictwo Marginesy) w serwisie Lubimyczytać na wirtualnych półkach ma 13 928 czytelników, którzy wystawili w sumie 6455 ocen. Średniej 8,1/10 towarzyszy wiele pozytywnych opinii.

Książka ciekawa i potrzebna, zwłaszcza w dobie „Chłopomanii 2.0”. Odczarowuje piękną, kolorową, romantyczną wieś. Wywołuje silne emocje – podziw, współczucie i niezgodę na pogardę i nierówności. Chapeau bas za research – podsumowuje użytkowniczka Joanna Zychla.

Czytaliście książki z top 10 lutego? Nie zapomnijcie wystawić im oceny i napisać opinii!

Zestawienie TRENDY miesiąca pokazuje, które książki były najczęściej odwiedzane w serwisie lubimyczytać.pl i miały średnią ocenę powyżej 7,0. To internauci kreują zainteresowanie danym tytułem: wchodzą do serwisu zainteresowani np. reklamą, audycją, wywiadem, wzmianką w prasie, radiu lub telewizji. Nie znamy wszystkich powodów, dla których użytkownicy wyszukują akurat dane tytuły, jednak możemy z czystym sumieniem napisać, że kiedy 3 miliony osób odwiedzających serwis miesięcznie wybiera konkretne podstrony książek, to znaczy, że są one popularne.

W zestawieniu TOP 100 znajdują się książki ze średnią ocen powyżej 7,0.

Zobacz wszystkie książki ujęte w zestawieniu TOP 100.

Chcesz kupić te książki w cenie, którą sam/-a wybierzesz? Ustaw dla nich alert LC.


komentarze [53]

Sortuj:
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Kasia 08.03.2024 13:05
Czytelniczka

ja w styczniu, nie w ubiegłym miesiącu, a w połowie stycznia właśnie skończyłam czytać Witaj Piękna Ann Napolitano - pozycja warta uwagi, mówiąca o ważnym temacie - osamotnieniu , chęci poczucia przynależności, depresji . Ciężka emocjonalnie ale warta przeczytania ;) 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
domekzkart 07.03.2024 15:21
Czytelniczka

Zapomniane niedziele już przeczytane, teraz jestem w trakcie czytania Chłopki. Opowieść o naszych babkach

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Klaudiinae 06.03.2024 11:20
Czytelniczka

Zapomniane niedziele czeka w kolejce na przeczytanie ❤️

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
 Zapomniane niedziele
Jolyne7 06.03.2024 02:32
Czytelniczka

nie wiem czemu ale strasznie mnie irytuje to słowo ''romantasy''. Aż odechciewa mi się zabierać za książki z tego podgatunku 😅

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
nati02andi 06.03.2024 09:54
Czytelniczka

Wydaje mi się, że teraz słowo "romans" ma pejoratywny wydźwięk - coś na kształt słowa "harlequin". Może dlatego dodawanie tego przedrostka do danego gatunku sprawia, że fani czują lekki niesmak; osobiście, jako wielka fanka fantasy rozumiem, że ktoś lubi czytać takie książki, ale zdecydowanie nie zaliczę do fantastyki dzieła, gdzie bycie magicznym elfem jest przykrywką dla...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Nimbra 06.03.2024 12:58
Czytelniczka

Mi akurat wyodrębnienie się kategorii romantasy odpowiada. Dobrze to oddaje sens tego podgatunku - romansu w kostiumie fantasy, gdzie sama fantastyka ma raczej drugorzędne znaczenie. Jak ktoś lubi takie klimaty łatwiej wie gdzie szukać, a jak ktoś woli bardziej klasyczną fantasy ( w tym ja 😁) ma mniejsze szanse na czytelniczą wpadkę.   

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Agnieszka Szajda 06.03.2024 13:51
Bibliotekarka

Dla mnie to jest coś, od czego muszę się trzymać z daleka, bo gorsze od romansu i fantastyki może być tylko romantasy  😂

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Nimbra 06.03.2024 14:39
Czytelniczka

@Agnieszka Szajda, a jak widać, kiedy ktoś nie lubi obu gatunków, został podwójnie ostrzeżony 😈  😁

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Yahol 07.03.2024 11:25
Czytelnik

Nie, nie, nie! Nie będę się wypowiadał o romantasy, ani jako o gatunku, jak i samym słowem, określeniem. (swoja droga pozostaje nam jeszcze romans w s&f, romans w horrorze, romans w romansie - odpowiednio, romanfictions, romanhorrorsy, romansromansy) i tak dalej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Lis 07.03.2024 12:58
Bibliotekarz

Romansf?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Moki 07.03.2024 14:25
Czytelniczka

-Faktasy - literatura faktu w wersji fantasy,  oksymoron;
-Romantynał - romans w otoczce kryminalnej;
-Poethriller - straszak pisany wierszem
Chyba Romantynal najlepszy nie?  

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Nimbra 07.03.2024 14:35
Czytelniczka

@Moki a proszę bardzo: faktasy: "Atlas anatomiczny jednorożców oraz najczęstsze choroby kopyt" (wymyślone na poczekaniu), albo lepiej "O dwóch takich co weszli do Mordoru - relacja z wyprawy". Autentyczny może być np. Przewodnik po planecie Pern (czy jakoś tak, był kiedyś taki cykl "Jeźdźcy smoków z Pern".
romantynał - pewnie podpada tu z połowa kryminałów :)
poetothriller...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Moki 07.03.2024 14:39
Czytelniczka

Świetne faktasy @Nimbra również gratuluję :) pod poethriller mnie podchodzi "Piotr Plaksin" Tuwima. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Nimbra 07.03.2024 14:50
Czytelniczka

@Moki własnie Tuwima przeczytałam, świetne, nie znałam. Dziękuje. Tak sobie myślę,że pod poethriller podpadają nasi romantycy, te wszystkie dziady co im ciemno wszędzie, topielice, utopce, upiorzyska, diabły i cała ta menażeria

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Moki 07.03.2024 14:51
Czytelniczka

Tak, no jasne że Dziady i Balladyny! To wszystko są poethrillery,  słuszna uwaga 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Yahol 07.03.2024 15:25
Czytelnik

@Moki Dobre! 😉

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Moki 07.03.2024 15:27
Czytelniczka

@Yahol co lepsze, faktasy czy romantynal?  😂

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Yahol 07.03.2024 16:31
Czytelnik

Oba dobre, nawet bardzo! Mają w sobie tę MOC!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Moki 07.03.2024 18:11
Czytelniczka

-Histomans  - romans historyczny
-Erobyczaj- wiadomo
-Bajkor- połączenie bajki z horrorem,  bracia Grimm pisali bajkory
-Komediomat- no taki zabawny dramacik
-Nonsens - książki H.Morris 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Yahol 07.03.2024 18:54
Czytelnik

Zazdraszczam! I kreatywności i fantazji! 😉

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Nimbra 07.03.2024 20:13
Czytelniczka

@Moki fajnie pomyślane. Bajkor i komediomat pożyczam. Bajkor brzmi trochę słodko trochę groźnie, jak warknięcie wilka na czerwonego kapturka:). Komediomat kojarzy mi się z maszyną produkującą komedie - automat z komediami. Słowotwórstwo godne cyberiady Lema:).Dorzucam: krymimat- kryminal z dramatem vel maszyna produkującą taśmowo kryminały (wersja 1.0 model: R.Mroz.). Byle...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Moki 07.03.2024 20:21
Czytelniczka

Miałam dokładnie te same skojarzenia jeśli chodzi o bajkor i komediomat.  Bajkor przypomina chyba też trochę Falkora z Niekończącej się opowieści. 
Krymimat świetny! I jakże adekwatny  :))) 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Allmighty Eternally 06.03.2024 00:13
Czytelnik

w piątek poszedłem na 'Diunę': bez doświadczeń, bez uprzedzeń, bez nastawienia, bez emocji; wyszedłem z tym samym stanie i jednym spostrzeżeniem - na literaturę szkoda czasu

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
sebogothic 05.03.2024 19:25
Czytelnik

Fajnie, że "Diuna" dzięki nowym filmom dostała kolejne życie. Sam wczoraj zacząłem czytać po tym jak obejrzałem pierwszą część "Diuny". Już kiedyś chciałem się za nią zabrać, ale często słyszy się, że jest nudna i ciężka do przebrnięcia. A przynajmniej jest takie pierwsze 100 stron, bo później akcja się rozkręca. Wcześniejsze ekranizacje też nie zachęcały, bo wyglądały...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
failsafedb 07.03.2024 15:42
Czytelnik

Interpretacja Lyncha jest... interesująca. Bardzo kłopotliwy film, raczej krytykowany niż chwalony, ale mimo wszystko warto obejrzeć. I aby nie było: to nie jest dobry film obiektywnie, jednak ma niezłe momenty i fajnie działa (przynajmniej czasami) na poziomie klimatu. Nowa ekranizacja jest nie tylko lepsza, ale i znacznie przystępniejsza w odbiorze. A Diuna jako książka...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Iselor 05.03.2024 17:10
Bibliotekarz

Romantasy to rak literatury, który zabija literaturę fantasy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Caroline_Q 05.03.2024 20:11
Czytelniczka

To tylko podgatunek - to tak jakbyś powiedział: "Urban fantasy to rak literatury, który zabija literaturę fantasy." Przecież brzmi to kuriozalnie. Inne podgatunki wciąż wychodzą, ten się po prostu zrobił teraz popularniejszy, tak jak w zeszłym roku była moda na cozy, jak na początku lat dwutysięcznych były modne młodzieżowe dystopie. Gatunek się od tego nie zawali.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Aka 06.03.2024 07:29
Czytelniczka

@Caroline_Q  Czy to "urban fantazy" można jakoś skojarzyć z realizmem magicznym?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
NiegdyśNatalia 06.03.2024 08:19
Czytelniczka

@Aka Kochana , to będą dwa bardzo różne światy przedstawione i będą różnić się konstrukcją 💟 Realizm magiczny nie upodabnia świata do świata rzeczywistego i nie nawiązuje do logiki i norm w nim panujących, a próbuje będąc osadzonym w świecie rzeczywistym odrzucić reguły świata rzeczywistego, będzie tu dużo nawiązań do marzeń sennych, będą kompletnie odjechane dziwne...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Aka 06.03.2024 09:14
Czytelniczka

Czy to tak że w "urban fantazy" np  jakiś wiedźmin plącze się po mieście i ma ze swoimi kolegami jakieś przygody a  w "realizmie magicznym" ktoś odkrywa w sobie jakieś moce i np rozmawia z osobami ze zdjęcia w albumie

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
NiegdyśNatalia 06.03.2024 09:29
Czytelniczka

Hmm nie chcę spłycać, ale faktycznie w urban fantasy ten świat zbudowany na zasadach rzeczywistego (nawet jeśli jest wymyśloną odległą krainą i są zupełnie różne od tego co znamy ) zamieszkują  dziwne istoty i często rozrabiają,  ( tak w skrócie), te postacie mogą być też zupełnie odjechane, tu @Caroline_Q  z pewnością opowie lepiej, bo czytała więcej książek fantasy. Co do...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Caroline_Q 06.03.2024 09:37
Czytelniczka

Realizm magiczny można porównać do marzenia sennego, z jego onirycznością i wykorzystuje wszystko co niezwykłe. To "Powszechna historia nikczemności" Borgesa, "Sto lat samotności" Marqueza, "Pedro Páramo" Rulfa, "Prawiek i inne czasy" Tokarczuk. 
Urban fantasy, to po prostu fantasy w miejskim otoczeniu, może być to nasz albo alternatywna wersja naszego świata, jak w "Rzeki...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Caroline_Q 06.03.2024 09:51
Czytelniczka

"Babel" w sumie liczy się jako alternatywna wersja naszego świata, więc podałam zły przykład. Albo dobrzy przykład w złym miejscu. ;-)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Aka 06.03.2024 10:53
Czytelniczka

@Caroline_Q  A gdzie być zaliczyła "zanim wystygnie kawa" albo "zanim wyblakną wspomnienia"?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Aka 06.03.2024 10:58
Czytelniczka

@NiegdyśNatalia @Caroline_Q Czytujecie coś  z realizmu magicznego a jeśli tak to jakie książki wam się podobały (albo wręcz przeciwnie 😀) ?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Caroline_Q 06.03.2024 11:01
Czytelniczka

@Aka Myślę, że do realizmu magicznego. Głównym tematem jest powrót do przeszłości, mierzenie się z błędami popełnionymi w swoim życiu, jest duch, który nie zdążył wrócić i teraz na zawsze zatopił się w przeszłości bez drogi wyjścia. Tak, zdecydowanie do realizmu magicznego.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Caroline_Q 06.03.2024 11:16
Czytelniczka

Ja bardzo lubię realizm magiczny, ale "Zanim wystygnie kawa" było... Zupełnie nie dla mnie.
Uwielbiam za to "Sto lat samotności" i bardzo podobały mi się "Pedro Páramo" i "Sklepy cynamonowe", ciekawym doświadczeniem były też "Wspomnienia pośmiertne Brasa Cubas". Kiedy byłam dużo młodsza polubiłam "Życie Pi", ale musiałabym przeczytać je jeszcze raz, bo teraz w pamięci mam...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
NiegdyśNatalia 06.03.2024 11:22
Czytelniczka

@Aka Jeśli chodzi o realizm magiczny, to nie jestem jego fanką, ale przeczytałam wszystkie dostępne książki Marqueza i Alojo Carpentiera czyli twórców tego "pierwszego realizmu magicznego, sporo książek gdzie było tego twistu realizmu magicznego jak choćby książkę, którą właśnie skończyłam i którą mogę Tobie naprawdę z całego serca polecić czyli Talitę . Do realizmu...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
 Królestwo z tego świata  Rzecz o mych smutnych dziwkach  Miłość w czasach zarazy  1Q84 - t. 3  Po zmierzchu  Talita  Sklepy cynamonowe
Aka 06.03.2024 12:07
Czytelniczka

"Sto lat samotności" stoi sobie nieruszone na  półce i jakoś nie mogę się za nie zabrać,  informacja, że przewijają  się tam motyw wojny domowej jakoś mnie odstraszała ale jak tak zachwalacie to pewnie się skuszę 😀. O a widzę, że "Sklepy cynamonowe"  są w "wolnych lekturach" 
Bardzo lubię książki czy filmy z motywem przenoszenia się w czasie, to też można wrzucić do...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
NiegdyśNatalia 06.03.2024 12:17
Czytelniczka

Mnie "Sto lat samotności'' Jakoś odstręczyło ze względu na postać "Pięknej Remedios" zresztą Marquez często( i w " moich smutnych dziwkach" też )porusza temat wynątkowo młodych bohaterek wchodzących w "dorosłe życie". Jakoś mnie to uwiera i jest to płynne moralnie, ale jest to technicznie bardzo dobra książka.

"Sklepy cynamonowe" to istna perwersja słowa i naprawdę chyba...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Lis 07.03.2024 13:01
Bibliotekarz

Czy te "romantasy" nie zalewa teraz rynku? Nagle okazuje się, że podgatunek staje się reprezentatywny dla gatunku?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Caroline_Q 07.03.2024 16:52
Czytelniczka

To romantasy sobie istnieje w spokoju obok Elryka, trylogii Imperium Wilków, Sullivana, nawet Sandersona i wcale mniej innych podgatunków nie wychodzi. Po prostu rzuca się w oczy, bo jest reklamowane, bo jest, o zgrozo, popularne. Ale nie wszystko, co jest reklamowane, musi być skierowane konkretnie do Ciebie, Lisie. Możesz to zignorować, tak jak ja ignoruję reklamy lodówek...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Sea_Of_Darkness 07.03.2024 18:24
Czytelniczka

@Aka, pytałaś o realizm magiczny, to dorzucę jeszcze coś od siebie:

Krzywym pługiem
Siedem księżyców Maalego Almeidy
Sto lat samotności
Zanim wystygnie kawa
Soledad...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
 Krzywym pługiem  Siedem księżyców Maalego Almeidy  Sto lat samotności  Zanim wystygnie kawa  Soledad znaczy samotność
Iselor 07.03.2024 18:28
Bibliotekarz

@Caroline_Q gdyby nie było reklamowane to by nie było popularne. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Caroline_Q 07.03.2024 18:36
Czytelniczka

@Iselor Upraszczasz. Widziałam początek trendu wzrostowego w social mediach i nie zaczęło się od reklam, tylko od osób prywatnych i książek wydawanych własnym sumptem. Dopiero wtedy wydawnictwa zwietrzyły pieniądze. Największy skok nastąpił przy SJM i jej Szklanym Tronie już lata temu, teraz ma drugą falę popularności.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Aguirre 07.03.2024 22:24
Czytelnik

@Sea_Of_Darkness Jeśli chodzi o realizm magiczny to jeszcze dodam z mniej oczywistych kierunków Bohater na ośle czy
Okręg Sinistra,
Ptaki Wierchowiny.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
 Bohater na ośle  Okręg Sinistra  Ptaki Wierchowiny
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Moki 05.03.2024 14:37
Czytelniczka

Romantazy  usiadł przy kominku wyciągając długie łydki w stronę płomienia. Myślał o Gerwazym który taki dyshonor był  mu uczynił. A do czorta,  rzekł Romantazy,  wszak i Protazy z Gerwazym koniec końców wspólny język znaleźli. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Allmighty Eternally 06.03.2024 00:14
Czytelnik

dobre
 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Moki 07.03.2024 13:10
Czytelniczka

Dziękuję:) miałam chwilę natchnienia. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Lucy 07.03.2024 13:30
Czytelniczka

Moki, dłuższe chwile natchnienia byłyby mile widziane.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Moki 07.03.2024 13:56
Czytelniczka

Będę się starać Lucyferko :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Krzysztof Gromadzki 05.03.2024 13:29
Czytelnik

Z tej "🔟" moje TOP 3️⃣ to:
#3️⃣  Demon Copperhead, #2️⃣  Diuna, #1️⃣  Zapomniane niedziele

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
 Demon Copperhead  Diuna  Zapomniane niedziele
Ewa Cieślik 05.03.2024 13:00
Bibliotekarz | Redaktor

Zapraszam do dyskusji.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post