Fantastyczne pióra 2019

Dodaj do pakietu
Średnia ocen

                6,9 6,9 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Reklama
Reklama

Książki autora

Okładka książki Nowa Fantastyka 476 (05/2022) Agnieszka Fulińska, praca zbiorowa
Ocena 5,8
Nowa Fantastyk... Agnieszka Fulińska,...
Okładka książki Bizarretki. Antologia bizarro fiction Aleksandra Bednarska, Patryk Bogusz, Dawid Dyrcz, Agnieszka Fulińska, Bartosz Hajnowski, Grzegorz Kałużny, Aleksandra Knap, Igor Kręt, Kazimierz Kyrcz jr, Marcin Bartosz Łukasiewicz, Marcin Majchrzak, Kornel Mikołajczyk, Rafał Pietrzyk, Outta Sewer, Krzysztof Szabla, Łukasz Wiktor, Robert Zawadzki, Zeter Zelke, Maciej Żołnowski
Ocena 6,9
Bizarretki. An... Aleksandra Bednarsk...
Okładka książki 24.02.2022 Aleksandra Bednarska, Jakub Bielawski, Patryk Bogusz, Michał Cetnarowski, Tomasz Czarny, Jarosław Dobrowolski, Szymon Drzymała, Mateusz Dudek, B. A. Feder, Agnieszka Fulińska, Artur Grzelak, Wojciech Gunia, Agnieszka Hałas, Dawid Kain, Grzegorz Kałużny, Aleksandra Klęczar, Jarosław Klonowski, Aleksandra Knap, Marek Kolenda, Wojciech Kulawski, Paweł Majka, Katarzyna Michalewicz, Marcin Mierzejewski, Marcin Nadratowski, Marcin Opolski, Łukasz Orbitowski, Romuald Pawlak, Jacek Pelczar, Marcin Podlewski, Michał Protasiuk, Joanna Krystyna Radosz, Radosław Rak, Krzysztof Rewiuk, Magdalena Salik, Paula Uzarek, Hubert Wojciechowski, Mariusz Wojteczek
Ocena 9,2
24.02.2022 Aleksandra Bednarsk...
Okładka książki Fantastyczne pióra 2020 Jerzy Bogusławski, Agnieszka Fulińska, Paulina Klimentowska, Marek Kolenda, Daniel Kordowski, Sonia Korta, Rafał Łoboda, Krzysztof Marciński, Alicja Mirek, Sylwester Nowicki, Marcin Popiel, Michał Rybiński, Katarzyna Szymonik, Paweł Wącławski, Franek Zarzecki
Ocena 7,4
Fantastyczne p... Jerzy Bogusławski,&...

Podobne książki

Okładka książki Fantastyczne pióra 2018 Mateusz Hengier, Marek Kolenda, Anita Kurowska, Jarosław Łukasiński, Aleksander Pacion, Bohdan Pękacki, Radek Puchała, Łukasz Redelbach, Katarzyna Szymonik, Piotr Targoni, Paweł Wolski, Anna Maria Wybraniec
Ocena 6,8
Fantastyczne p... Mateusz Hengier, Ma...
Okładka książki Granice Nieskończoności Michał Blatkiewicz, Weronika Borek, Krzysztof Boroń, Krzysztof Bożejewicz, Danuta Derlińska-Pawlak, Anna Domino, Barbara Drecka-Szymańska, Agnieszka Fulińska, Sylwester Gdela, Diana Grabska, Ilona Grzybowska, Patryk Gujda, Małgorzata Gwara, Alicja Huk, Aleksandra Kleśta, Marek Kolenda, Jerzy A. Kozłowski, Rafał Łoboda, Wiktor Matyszkiewicz, Szymon Muszyński, Agnieszka Nierodzińska, Marcin Opolski, Aneta Pazdan, Kaja Piaścik, J. Raj, Jakub Rewiuk, Krzysztof Rewiuk, Marcin Ścibura, Tomasz Skowroński, Tadeusz Solecki, Marianna Szygoń, Kasjopeja Tales, Hubert Wojciechowski, Anna Maria Wybraniec, Mateusz Wyszyński, praca zbiorowa
Ocena 7,3
Granice Niesko... Michał Blatkiewicz,...
Okładka książki Ja, legenda Marek Betlejewski, Jerzy Bogusławski, Michał Brzozowski, Sylwia Finklińska, Agnieszka Fulińska, Krzysztof Górski, Mateusz Hengier, Alicja Janusz, Kamil Kulig, Łukasz Kuliński, Filip Laskowski, Justyna Macina, Krzysztof Matkowski, Michał Pięta, Michał Puchalski, Krzysztof Rewiuk, Weronika Rydzewska-Seliman, Łukasz Skoneczny, Dariusz Skrzydło, Miłosz Śmiałek, Michał Stachnik, Katarzyna Szymonik, Magdalena Wilk, Michał Woźny, Marzena Zawierska
Ocena 7,1
Ja, legenda Marek Betlejewski, ...
Reklama

Oceny

Średnia ocen
6,9 / 10
15 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
500
425

Na półkach:

Podobnie jak wcześniej, dziękuję za podzielenie się swoją twórczością.

Podobnie jak wcześniej, dziękuję za podzielenie się swoją twórczością.

Pokaż mimo to

avatar
796
408

Na półkach: , , , ,

Podobnie jak w edycji zeszłorocznej opowiadania reprezentują wysoki poziom kreatywności mocno podparty sprawnym warsztatem. Tym razem jednak często trafiałam na elementy, które mnie nieprzyjemnie szturchały. Odczucie jest czysto subiektywne i nie odzwierciedla jakości tekstów, ale wpływa na gwiazdkową ocenę satysfakcji postlekturowej.

Podobnie jak w edycji zeszłorocznej opowiadania reprezentują wysoki poziom kreatywności mocno podparty sprawnym warsztatem. Tym razem jednak często trafiałam na elementy, które mnie nieprzyjemnie szturchały. Odczucie jest czysto subiektywne i nie odzwierciedla jakości tekstów, ale wpływa na gwiazdkową ocenę satysfakcji postlekturowej.

Pokaż mimo to

avatar
2644
528

Na półkach: ,

Portal Fantastyka.pl już od ponad dekady zachęca początkujących literatów do zamieszczania swoich dzieł na specjalnym forum, gdzie zostają poddane publicznej krytyce. Naturalnie – tej konstruktywnej, prowadzącej do ulepszenia samego tekstu, jak i ogólnie warsztatu literackiego autora. Od roku 2018 opowiadania, które zyskają najlepszą ocenę wśród użytkowników forum, są zbierane razem i wydawane w formie bezpłatnej antologii elektronicznej, której towarzyszy niskonakładowa edycja papierowa. Antologie wydawane są jednak ze sporym poślizgiem – ta za 2018 rok wyszła dopiero w połowie 2020 roku, zaś ta za 2019 w końcówce marca roku bieżącego.

Samo opóźnienie nie stanowi najmniejszego problemu. W końcu to nie chrupiąca bułeczka, z każdym dniem tracąca na atrakcyjności. Kłopot leży w czym innym. Przede wszystkim szwankuje może nie tyle dobór tekstów – bo oczywiste jest, że antologia złożona z samych pereł jest zjawiskiem tak rzadkim, jak trzymający się rozkładu pociąg naszego narodowego przewoźnika – ile ich kolejność. Z nieznanej przyczyny uznano bowiem, że pierwsze pół książki wypełnią teksty… słabsze. Jeśli więc czytelnik ma niższą tolerancję na przeciętność, może przedwcześnie porzucić lekturę i nie dotrzeć do ciekawszych propozycji, zupełnie bezsensownie upchniętych na końcu.

Książkę otwiera „Kaszëbsczi gbur…” Marceliny Baczyńskiej, rodzaj baśni ludowej z diabłem przechytrzonym przez cwanego kaszubskiego chłopa. Opowieść jest napisana zgrabnie, ale na tle setek podobnych historii nie wyróżnia się niczym specjalnym i niemal natychmiast po lekturze ulatuje z głowy. Znacznie gorzej wypadają kolejne cztery teksty. „Koan dla Karakuri XQ-54” Kamili Regel rzeczywiście doskonale oddaje japońskie realia, tylko co z tego, skoro zastosowane elementy nie tworzą jednolitej całości? Niby jest jakiś wątek kryminalny, niby są androidy, niby są odniesienia do klasycznych motywów japońskiej kultury, ale jest to raczej coś w rodzaju szeregu luźnych fotosów, które zostały rzucone od niechcenia na stół. Bez konkretnego wyjaśnienia, bez ukierunkowania intrygi, bez dbałości o linię fabularną czy zwieńczenie. Nieco lepiej radzi sobie Sylwester Gdela w „Czerwieni” – jego opowiadanie jest zwarte i zamknięte mocnym, naprawdę wzruszającym finałem. Szwankują natomiast same realia – niejasne, niepotrzebnie plączące katastrofę energetyczną przyszłości z epoką PRL-u…

Następny w kolejności, „Polny wianek na łbie byka” Agaty Poważyńskiej, sugeruje co prawda istnienie wyjściowego pomysłu, ale autorka zdaje się zgubiła go gdzieś po drodze. Nie wiadomo, co konkretnie przytrafia się bohaterce, i dlaczego akurat jej. Co gorsza, w połowie roboty autorce odechciało się pisać i od razu przeszła do finału – tak chaotycznie podanego, że na kilka pytań zwyczajnie nie sposób znaleźć żadnej rozsądnej odpowiedzi. No i dlaczego w tagach są Prusy, skoro rzecz dzieje się na Śląsku? Równie tajemnicze jest „W oku patrzącego” Soni Korty, z akcją osadzoną w niepotrzebnie bliskiej przyszłości – w roku 2025, ale przy technologii, której nie dochrapiemy się przez przynajmniej dwie najbliższe dekady. To jednak drobiazg. Gorzej, że finał niczego nie wyjaśnia. Po co bohater dostał takie, a nie inne, zadanie? Dla uspokojenia nastrojów? Pokazania, że policja czuwa? Zastraszenia części społeczeństwa? Wykazania się efektywnością?

Średnio zadowala też „#prayfornorton” Wiktora Orłowskiego, dość wredna i duszna antyutopia o świecie, w którym osoby wykluczone z sieciowego życia są fizycznie likwidowane. Pomijając już lekką karkołomność podstawowego założenia (egzekucje są wręcz masowe i ogólnie akceptowalne), tekst ma dwie kłopotliwe dziury – przebieg przemiany wewnętrznej bohatera oraz jego zejście z tego świata. To pierwsze autor w ogóle zbył milczeniem, a to drugie załatwił jednym mętnym zdaniem. W tej sytuacji zaskakuje „Gambit lankijski” tegoż samego autora, naprawdę dopracowany, świetnie się czytający, wartki, skonstruowany z głową, i elegancko zamknięty. A do tego w sposób sensowny podchodzący do kwestii przeskoków w czasie. To chyba najlepsze opowiadanie zbioru.

Po nim następuje kolejne potknięcie, czyli „Własnymi drogami” Marka Kolendy, w teorii sprytnie kręcące się wokół lotu Łajki na orbitę, w praktyce jednak gubiące w pewnym momencie czytelnika i serwujące mętne, niczego nie wieńczące zakończenie.

Później jest już zdecydowanie lepiej. „Powrót Gilberta Legranda” Agnieszki Fulińskiej proponuje osadzony w realiach XIX-wiecznej Francji kryminał z nietypową, nadprzyrodzoną zagadką, choć i jednocześnie dość schematycznym sposobem jej rozwiązania. „Teatr Mistrza Tramonte” Dariusza Zawadzkiego ładnie oddaje rozterki lalkarza i jego nieletniego fana, tyle że w zasadzie trudno akurat to opowiadanie uznać za fantastykę. „Dwa księżyce” Aleksandry Klęczar zgrabnie plączą wątki Mickiewiczowskiej „Świtezianki” z garścią krakowskiego folkloru. Opowiadanie ma może mniej wdzięku niż taki „Podatek” Mileny Wójtowicz, mimo że próbuje żonglować podobną stylistyką, ale jest sympatyczne i może warto by było, żeby autorka rozważyła poszerzenie uniwersum. Z kolei „Carski wagon” Pawła Wolskiego to dalekie echo pociągowej prozy Grabińskiego, zgrabnie napisane, ale z nieco naciąganą puentą i klimatem, który sprawia wrażenie lekko niedopracowanego.

Książkę zamykają dwa dłuższe opowiadania Katarzyny Szymonik, oba z pewnością warte uwagi. Pierwsze, „Ostatni kurs”, to uroczy steampunk, odmalowujący oryginalną wizję podziemnego kolejowego miasta, z bohaterem prowadzącym swego rodzaju szynową dżdżownicę. Jedyny mankament jest taki, że opowieść nie tyle się kończy, ile po prostu urywa, jakby autorce nie starczyło już cierpliwości na wygładzenie historii i oklejenie narracją wstępnego szkicu. Tej wady nie ma za to „Krondus”, opowieść balansująca na krawędzi grozy, serwująca odciętą od świata społeczność żyjącą w zastanawiająco bliskiej relacji z dziwnymi zwierzętami, występującymi wyłącznie w rejonie tytułowego miasteczka.

Ogólnie więc książkę mimo wszystko warto wstawić sobie na listę lektur. Z finalnej oceny obciąłem jednak gwiazdkę – nie tylko z powodu fatalnego rozplanowania kolejności opowiadań. Również ze względu na irytująco entuzjastyczne wyimki z opinii użytkowników forum, towarzyszące każdemu z tekstów, a także wątpliwej urody rysunki, znacznie liczniejsze niż w pierwszej odsłonie antologii. Rozumiem dobre chęci, ale można było sobie to ubogacanie darować.

(Esensja.pl)

Portal Fantastyka.pl już od ponad dekady zachęca początkujących literatów do zamieszczania swoich dzieł na specjalnym forum, gdzie zostają poddane publicznej krytyce. Naturalnie – tej konstruktywnej, prowadzącej do ulepszenia samego tekstu, jak i ogólnie warsztatu literackiego autora. Od roku 2018 opowiadania, które zyskają najlepszą ocenę wśród użytkowników forum, są...

więcej Pokaż mimo to

Reklama
avatar
40
10

Na półkach:

Bardzo dobra antologia. Jak będę mieć więcej czasu, spróbuję dodać więcej opinii, na razie bardzo polecm: opowiadania są bardzo różnorodne, każdy znajdzie coś dla siebie.

Bardzo dobra antologia. Jak będę mieć więcej czasu, spróbuję dodać więcej opinii, na razie bardzo polecm: opowiadania są bardzo różnorodne, każdy znajdzie coś dla siebie.

Pokaż mimo to

avatar
501
264

Na półkach: ,

Fantastyczne pióra 2019 to kolejna smakowita antologia portalu fantastyka.pl, dzięki której będziecie mogli się zanurzyć w owocach soczystej wyobraźni polskich autorów. Czternaście różnorodnych opowiadań zabierze Was do światów przyszłości i przeszłości, zaserwuje odrobinę folkloru, humoru, grozy i magii, skłoni do refleksji, a przede wszystkim zapewni kilka udanych, fantastycznych wieczorów. A dodatkową zachętą to lektury niech będzie to, że ten zbiór możecie ściągnąć zupełnie za darmo w kilku formatach ze strony: https://www.fantastyka.pl/antologia, istnieje tam także możliwość zamówienia sobie wersji papierowej.

Cała recenzja do przeczytania tu: https://glodnawyobraznia.blogspot.com/2021/03/prady-wznoszace-wyobrazni-fantastyczne.html

Fantastyczne pióra 2019 to kolejna smakowita antologia portalu fantastyka.pl, dzięki której będziecie mogli się zanurzyć w owocach soczystej wyobraźni polskich autorów. Czternaście różnorodnych opowiadań zabierze Was do światów przyszłości i przeszłości, zaserwuje odrobinę folkloru, humoru, grozy i magii, skłoni do refleksji, a przede wszystkim zapewni kilka udanych,...

więcej Pokaż mimo to


Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Fantastyczne pióra 2019


Reklama
zgłoś błąd