Marksizm. Krytyka

- Kategoria:
- popularnonaukowa
- Tytuł oryginału:
- Zum Abschlus Des Marxschen Systems
- Wydawnictwo:
- Instytut Ludwiga von Misesa
- Data wydania:
- 2016-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2016-01-01
- Liczba stron:
- 248
- Czas czytania
- 4 godz. 8 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788365086020
- Tłumacz:
- Jan Lewiński, Marcin Zieliński
- Tagi:
- libertarianizm anarchokapitalizm kapitalizm marksizm
Karol Marks i koniec jego systemu Eugena von Böhm-Bawerka to jedna z najwybitniejszych analiz krytycznych, jakie kiedykolwiek powstały w historii teorii ekonomii. Böhm -Bawerk potraktował swojego oponenta solennie i z charakterystyczną dla siebie prawniczą precyzją przeanalizował krok po kroku rzekome rozstrzygnięcia kwestii spornych przez Marksa. Śledztwo nie wypadło zbyt pomyślnie dla podejrzanego o nieracjonalną pracę myślową, a wyrok okazał się negatywny: Karol Marks nie był w stanie rozwiązać wewnętrznych sprzeczności i nieporozumień, wynikających wprost z teorii laborystycznej. Udało mu się jedynie zastosować rozmaite makroekonomiczne zabiegi językowe, które zamaskowały jego całkowitą kapitulację. To właśnie z tego względu wybitny historyk myśli (niegdyś marksista) Mark Blaug nazwał opracowanie Marksa » zręcznym kuglarstwem, które wystrychnęło na dudka całe pokolenia czytelników «.
Drugą pozycją w tomie jest zestaw dziesięciu wykładów Ludwiga von Misesa Marksizm zdemaskowany. Od iluzji do klęski, najwybitniejszego ucznia Böhm -Bawerka, na temat marksistowskiego myślenia o gospodarce i społeczeństwie.
Można powiedzieć, że Mises zerwał radykalnie z przestarzałym sposobem przeprowadzania analizy społecznej: ze sposobem nad wyraz materialistycznym, skupiającym się na fizycznej stronie produkcji. Pod tym względem jego podejście to coś więcej niż li tylko atak na marksizm. Stanowi ono zerwanie z większością ekonomii dziewiętnastowiecznej. Przykładowo, jak przekonuje nas Mises, koncepcja wartości i wyceny kapitału ma więcej wspólnego z ideami i wiedzą człowieka, aniżeli czystą akumulacją materialnych narzędzi. Pieniądz jest instytucją, której wartość pochodzi z subiektywnych preferencji ludzi, a stopa procentowa wyraża naturalne dla człowieka odmienne wartościowanie dóbr w czasie. Aby przeprowadzić analizę całokształtu stosunków handlowych i ekonomicznych, nie trzeba wcale odwoływać się do »sił wytwórczych« o charakterze materialnym.
Trzecie dzieło, zamykające tom o marksizmie, to opracowanie Murraya N. Rothbarda Karol Marks – komunista jako religijny eschatolog. Tytuł artykułu może być mylący. Rothbard bardziej niż na postaci Karola Marksa skupiał się bowiem na samej istocie komunizmu i jego utopijnym charakterze. Nie poprzestał na analizie teoretycznej, ale opisał również wiele konkretnych projektów historycznych, których realizacja zakończyła się katastrofą. Dlaczego sedno myśli komunistycznej ma być ważne dla Marksa? Ponieważ w poglądzie Rothbarda Karol Marks był komunistą. Jakkolwiek groteskowo by to nie brzmiało, zdaniem ucznia Misesa jest to klucz do zrozumienia myśli Marksa. Marksa i komunistów utopijnych łączył bowiem emocjonalny w swej istocie sentyment. Chociaż Marksistowską próbę rzeczowej i naukowej analizy komunizmu od szalonych projektów komunizujących fantastów teoretycznie oddziela przepaść, to w praktyce Marks miał motywować się analogicznymi pobudkami, wynikającymi z głębokiej nienawiści do zastanego przezeń świata. Jeśli hipoteza Rothbarda jest prawdziwa, to tłumaczy ona, dlaczego wytknięte przez Böhm-Bawerka błędy w systemie Marksa zostały całkowicie zignorowane — gdyż ważniejsza od spójności logicznej jest Lennonowska nuta niosąca echa wymarzonej utopii, wywracającej świat człowieka do góry nogami: świat jest zły i skażony kapitalistyczną trucizną, a rynki dóbr i usług to najokropniejsze antropologiczne potwory (nawet jeśli z nich korzystamy, produkując i kupując dzieła Marksa i koszulki z podobizną Che Guevary).
Głównym spoiwem podtrzymującym sens rozumowań Marksa nie jest trafność analizy ekonomicznej. Ich sens bierze się z tego, co nie poddaje się racjonalnemu myśleniu: z wiary w nadchodzący komunistyczny raj oraz nadziei, że po okresie krwawego i morderczego komunizmu wojennego nastąpi powszechna szczęśliwość i wszechogarniająca ludzka miłość.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 124
- 29
- 15
- 5
- 4
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Książkę należy szczególnie polecić współczesnym lewitującym lewicowcom, którzy z wielkim upodobaniem usiłują w twórczości Marksa znaleźć odpowiedzi na aktualne problemy świata. Może przynajmniej niektórzy z nich przejrzą na oczy po lekturze, choć nie jestem tutaj zbyt wielkim optymistą. Dla mnie najbardziej ciekawa była część 3cia, czyli krótka historia ruchów komunistycznych począwszy od czasów średniowiecznych. W przystępny sposób ukazuje jak podobne były to w zasadzie przedsięwzięcia i do czego bez wyjątku doprowadzały.
Książkę należy szczególnie polecić współczesnym lewitującym lewicowcom, którzy z wielkim upodobaniem usiłują w twórczości Marksa znaleźć odpowiedzi na aktualne problemy świata. Może przynajmniej niektórzy z nich przejrzą na oczy po lekturze, choć nie jestem tutaj zbyt wielkim optymistą. Dla mnie najbardziej ciekawa była część 3cia, czyli krótka historia ruchów...
więcej Pokaż mimo toKsiążka bardzo istotna, ważna. Gdyby była nawet obowiązkową lub zalecaną lekturą na ekonomicznych i politologicznych kierunkach studiów w postkomunistycznej i komunizującej Europie, to nie byłoby w tym przesady. Ale pytanie ekonomiczne o przyczynę upadku absurdalnego systemu ekonomicznego pod ciężarem własnego absurdu nie jest w niej pytaniem najistotniejszym. Książka dotyka głębiej leżącego problemu: dlaczego człowiek uzurpujący sobie prawo do bycia człowiekiem-bogiem może dokonywać bez poczucia dyskomfortu moralnego zbrodni na innych ludziach? Chyba żadna jeszcze książka, tak jak i ta, nie udziela definitywnej odpowiedzi, ale pytanie o zbrodniczy kompleks człowieka-boga jest w niej postawione.
Książka bardzo istotna, ważna. Gdyby była nawet obowiązkową lub zalecaną lekturą na ekonomicznych i politologicznych kierunkach studiów w postkomunistycznej i komunizującej Europie, to nie byłoby w tym przesady. Ale pytanie ekonomiczne o przyczynę upadku absurdalnego systemu ekonomicznego pod ciężarem własnego absurdu nie jest w niej pytaniem najistotniejszym. Książka...
więcej Pokaż mimo toKsiążka "Marksizm. Krytyka" jest zbiorem trzech prac różnych autorów powiązanych z austriacką szkołą ekonomii. Każda z nich jest poświęcona na opisie i krytyce innego aspektu marksizmu.
Pierwszą pracą jest książka "Karol Marks i koniec jego systemu" - Eugena von Böhm-Bawerka. Autor dokonuje w niej ekonomicznej analizy najdonioślejszego dzieła Marksa - Kapitału. Autor analizuje w niej laborystyczną teorię wartości Marksa, pokazując, że jej uzasadnienie jest bardzo słabe i opiera się na dialektycznych sztuczkach. Bez tej teorii cała skomplikowana marksistowska analiza gospodarki rozsypuje się jak domek z kart. Sama analiza Marksa zawiera też wiele sprzeczności. Ta część jest najtrudniejsza w czytaniu.
Drugą częścią książki są spisane wykłady Ludwiga von Misesa - "Marksizm zdemaskowany. Od iluzji do klęski". Był to cykl dziewięciu wykładów poświęconych marksizmowi, socjalizmowi i kapitalizmowi. Według mnie ze względu na formę jest to najsłabsza część książki. Mises nie dokonuje w niej jakiś komplikowanych analiz a jedynie udziela ogólnych wykładów w tej dziedzinie. Dotyczą one głównie marksowskiej wizji społeczeństwa oraz podstaw ekonomii.
Ostatnią częścią jest praca Murraya Rothbarda - "Karol Marks - komunista jako religijny eschatolog". Większość tej pracy jest poświęcona opisowi średniowiecznych komunistycznych rewolucjonistów, którzy wielokrotnie wzniecali powstania i wprowadzali socjalizm. Średniowieczni komuniści próbowali ustanowić na ziemi raj bez własności prywatnej(często także z wolną miłością lub wielożeństwem). Zazwyczaj ich przywódcy przedstawiali się jako boscy prorocy albo sam Chrystus i obiecywali, że wkrótce "skończy" się historia i nastanie królestwo niebieskie na ziemi. Rothbard w tej pracy pokazuje, że religijna wiara w "koniec" historii i raj na ziemi pozostała we współczesnych, ateistycznych komunistach. Według mnie jest to najciekawsza część.
Książkę mogę polecić, z zastrzeżeniem że każda część ma inna poziom i różnie się ją czyta.
Książka "Marksizm. Krytyka" jest zbiorem trzech prac różnych autorów powiązanych z austriacką szkołą ekonomii. Każda z nich jest poświęcona na opisie i krytyce innego aspektu marksizmu.
więcej Pokaż mimo toPierwszą pracą jest książka "Karol Marks i koniec jego systemu" - Eugena von Böhm-Bawerka. Autor dokonuje w niej ekonomicznej analizy najdonioślejszego dzieła Marksa - Kapitału. Autor...
Świetna praca trzech austriackich ekonomistów, całościowo podważająca autorytet Marksa i jego teorii. Książkę czytało się z niesłychaną przyjemnością, głównie ze względu na błyskotliwość autorów i ich wkład w polemikę z wiecznie odradzającą się doktryną komunistyczną. Niektóre informacje były dla mnie zaskakujące pomimo, że już czytałem kilka prac zwolenników i przeciwników komunizmu, a są to głównie ujęcia historyczne. Cholernie mocno polecam ostatnią część książki, czyli tą napisaną przez Rothbarda.
Co jest warte odnotowania, a czego z pewnością przeciwnicy Austriackiej Szkoły Ekonomii nie spostrzegli, to obiektywność w ocenie doktryny marksizmu. Nie ma tutaj wycieczek personalnych, nie ma przytyków i stwierdzeń a priori. Zamiast tego jest twarda analiza materiału związanego z tym ruchem ideologicznym, która czytającego nie powinna pozostawić w próżni bez ostatecznego werdyktu. Nie wszystkie części trzymają jednak ten sam poziom. Duży wkład Bohm-Bawerka w odkrywanie logicznych zaprzeczeń i błędów doktryny socjalistycznej oraz intelektualnie porównywalna część Rothbarda z zakresu historycznych i religijnych źródeł komunizmu w działalności Marksa wyraźnie odstają od nagranych i spisanych wykładów Misesa. Ta część, w mojej ocenie najsłabsza, wydaje się trochę chaotyczna i niespójna, co może być po prostu konsekwencją prowadzenia długiego monologu. Zdecydowanie bardziej wolę Misesa "piszącego".
Warto sięgnąć po recenzowany tytuł i zapoznać się z istotnym, głęboko przemyślanym spojrzeniem na omawianą materię. Niektórzy doznają olśnienia, inni kiwną głową mając w końcu przed sobą potwierdzenie własnych przemyśleń, a jeszcze inni się zbulwersują (i zapewne nie przeczytają do końca, "bo to Rothbard, czyli ten co traktuje dzieci jako własność i w ogóle ble") trącąc w kąt twardo oprawioną książką. Marksowi, ważnej postaci XIX wieku, należy się rzeczowa i krytyczna ocena jego dorobku intelektualnego, dlatego gorąco zachęcam do przeczytania.
Świetna praca trzech austriackich ekonomistów, całościowo podważająca autorytet Marksa i jego teorii. Książkę czytało się z niesłychaną przyjemnością, głównie ze względu na błyskotliwość autorów i ich wkład w polemikę z wiecznie odradzającą się doktryną komunistyczną. Niektóre informacje były dla mnie zaskakujące pomimo, że już czytałem kilka prac zwolenników i przeciwników...
więcej Pokaż mimo to