Opinie użytkownika
Książki o matkach mają to do siebie, że większość osób przejdzie wokół nich obojętnie, a nawet z pobłażaniem. Bo to nie jest poważny temat na reportaż. Nie taki jak wojna, nacjonalizm, głód na świecie, niepełnosprawność, prawa LGBT czy niesprawiedliwa praca.
Aha.
Tylko że "Znikając" opowiada o matce, która jest głodna. Opowiada o dzieciach, które mają niepełnosprawność,...
moja ocena: 8/10
Wahałam się między 7, a 8. Prawda jest taka, że w książce są fragmenty, które tylko przelatywałam wzrokiem, ale są też takie, w których się zaczytywałam, zapominając o reszcie świata.
A miałam ku temu możliwość. Powieść ma 640 stron. Jest monumentalna i od początku widać, że wymagała setek godzin studiowania temat(ów). W liczbie mnogiej!
Bo czego my tutaj...
Temat bliski mojego serca - sama mieszkałam prawie dwa lata na Podhalu. I zgadzam się z większością uwag. Lubię mówić, że Zakopane to najbrzydsze miasto w Polsce - dlatego, że mogłoby być najładniejsze, ale wszystko zaprzepaściło.
Niestety reportaże napisane są słabo. Są płytkie, bez zgłębienia się, często się urywają. Mało się też z nich dowiedziałam nowego. Ostatecznie...
Pierwszą skończoną w 2023 roku książkę dodałam już w grudniu do najlepszych pozycji 2022 roku.
Umiński zajął się biografiami nietypowych bohaterów - tłumaczek: Joanny Guze, Marii Skibniewskiej, Anny Przedpełskiej-Trzeciakowskiej. Opowiedział o ich życiu, pracy wydawniczej w PRL-u (to dla mnie najciekawszy wątek - lawirowanie pomiędzy wymogami cenzury).
Te biografie nie...
Rewelacyjna do czytania w czasie wycieczki na Cypr. Bardzo tłumaczy tamtejszą rzeczywistość i podział wyspy na de facto dwa państwa.
Pokaż mimo toMega przyjemna powieść, którą przeczytałam w trzy wieczory (a gdybym była singielką, to pewnie by poszła w jeden). Historia miłosna, która toczy się kilka lat - od liceum przez studia. Pokazuje jego i ją: ona w liceum w małym mieście sobie nie radzi towarzysko - jest wyśmiewana, odosobniona. On się wstydzi tego, że się z nią spotyka - sam jest jednym z najpopularniejszych...
więcej Pokaż mimo to
Biografia o dwóch kobietach - matce i córce. Pisarkach, feministkach, "buntowniczkach". Sięgnęłam po nią ze względu na bardzo dobre recenzje, choć same bohaterki mnie wcześniej nie interesowały.
Czyta się jak świetną powieść. Wspaniale poruszać się po świecie XVIII i XIX wiecznej brytyjskiej inteligencji, czytać o spotkaniach z Keatsem czy Byronem. Przyszło mi do głowy, że...
Już trzeci raz podeszłam do niej i trzeci raz nie skończyłam. A przecież mi się podoba, a jednak zawsze chcę przeczytać coś bardziej. Tym razem utknęłam w połowie (rekord).
Pokaż mimo to
Chyba pierwszy raz w życiu przeczytałam "western".
Jestem fanką McCarthy'ego. Jego "Drogę" stawiam w top 20 książek naszych czasów. I pewnie dlatego spodziewałam się po "Rączych koniach" o wiele więcej. Co prawda czytało mi się to gładko, podobała mi się fabuła, klimat był dość fajnie oddany, ale ogólnie bardzo się zawiodłam. Spodziewałam się petardy. Nie dostałam...
To miała być najlepsza powieść, jaką w 2019 roku wydano w Polsce. Cóż, nie przeczytałam wszystkich, ale wiem, że ciężko byłoby ją pobić.
Internat opowiada o 3 dniach mężczyzny, który w czasie wojny w Donbasie wybiera się do miasta, by odebrać z internatu siostrzeńca. W tym czasie pokonuje zimno, głód, smród, zmęczenie, wszechobecną śmierć. Sam nie jest bohaterem - wręcz...
Jak przeczytałam "Boskie zwierzęta" Hołowni, to powiedziałam chłopakowi, że super, ale nie licząc teologicznych spraw niczego nowego się nie dowiedziałam.
Jednak nie jestem osobą, która przechodzi obojętnie obok lektur i filmów o prawach zwierząt.
W przypadku "Czystego mięsa" sprawa wyglądała inaczej. To co zostało opisane w tej książce, to dla mnie niemal w całości nowy...
Boskie zwierzęta to próba przekonania katolików do wegetarianizmu i przekonywanie, że jest to zgodne, a nawet wskazane w religii chrześcijańskiej. Hołownia odwołuje się tak do Biblii, do dzieł teologów, do nauki papieża Franciszka (i Benedykta!), a jednocześnie co kilka stron rzuca odwołaniem do książek popularnonaukowych i naukowych. Przywołuje dane statystyczne, odnosi...
więcej Pokaż mimo to
Niestety poległam. Po 200 stronach sięgałam po książkę niechętnie i nie miałam ochotę na lekturę, a to znak, że czas skończyć. Pewnie w audiobooku poszłoby mi lepiej. Z tezą się zgadzam - nie tylko człowiek obdarzony jest empatią, a autor na przykładach naukowych i obserwacjach zwierząt to udowadnia, jednocześnie przekonując, że to nie jest bambizm.
Jednak kolejne...
Jeden z finalistów tegorocznej nagrody Nike okazał się być pozycją wciągającą, ale raczej nie wybitną. Oto obserwujemy zmaganie się Julka z powrotem do żywych. Główny bohater spędził czas na odwyku, a teraz stara się radzić sobie z codziennością, poprzez ucieczki od niej w podróże.
Narrator podróżuje śladami przewodnika po ZSRR. Jedzie do Gruzji, Azerbejdżanu, Armenii....
Przesłuchałam w formie audiobooka, ale mamy też jako książkę papierową na półce. I bardzo się cieszę, bo to książka do której się wraca i podkreśla całe akapity.
Pozycja o tym, dlaczego warto działać. Dlaczego warto być zaangażowanym politycznie, udzielać się społecznie i chodzić na manifestacje. O tym, jak nawet grupa 10 protestujących kobiet może natchnąć przechodzącego...
Zawiodłam się.
Podwójna saga rodzinna, która opowiada czasy od XVII wieku po współczesność. Rodziny, jak w tytule - zajmują się drewnem. Tylko, że jeden z pierwszych bohaterów robi karierę i zakłada wielki biznes, a drugi zostaje na farmie i jest drwalem działającym w pojedynkę.
Przeczytałam 350 stron i może gdyby książka miała 500, to bym wytrwała do końca. No ale miała...
Świetna powieść o pisarce, która zmaga się ze stratą najbliższego przyjaciela, a jednocześnie swojego mentora. Po śmierci opiekuje się jego psem i wspólnie pogrążają się w żałobie.
Powieść przepełniona literackimi odniesieniami i rozważaniami na temat zawodu pisarza w XXI wieku (w Nowym Jorku).