-
ArtykułyPisarze patronami nazw ulic. Polscy pisarze i poeci na początekRemigiusz Koziński36
-
ArtykułyOgromny dom pełen książek wystawiony na sprzedaż w Anglii. Trzeba za niego zapłacić fortunęAnna Sierant6
-
ArtykułyPaul Auster nie żyje. Pisarz miał 77 latAnna Sierant6
-
ArtykułyWyzwanie czytelnicze Lubimyczytać. Temat na maj 2024Anna Sierant977
Biblioteczka
Publikacja jest antologią tekstów naukowych o współczesnym Maroku. Ich dużym plusem jest ich aktualność (pisane ok. 2016 roku). Artykuły poruszają wybrane zagadnienia o różnorodnej problematyce (gospodarka, polityka, obyczajowość, religia) i skierowane są raczej do odbiorcy posiadającego podstawową wiedzę o Maroku i islamie. Niestety teksty prezentują nierówny poziom i niektórym można zarzucić skąpą źródłowość i powierzchowność analiz. Najciekawsze wydały mi się prace o sytuacji homoseksualistów, sufizmie i społecznych inicjatywach kobiecych we współczesnym Maroku.
Publikacja jest antologią tekstów naukowych o współczesnym Maroku. Ich dużym plusem jest ich aktualność (pisane ok. 2016 roku). Artykuły poruszają wybrane zagadnienia o różnorodnej problematyce (gospodarka, polityka, obyczajowość, religia) i skierowane są raczej do odbiorcy posiadającego podstawową wiedzę o Maroku i islamie. Niestety teksty prezentują nierówny poziom i...
więcej mniej Pokaż mimo toKsiążka jest bardzo przystępnie napisanym przewodnikiem po marokańskiej obyczajowości i życiu codziennym. Została napisana jako poradnik dla obcokrajowców mieszkających i pracujących w Maroku (sam autor do takich należał), ale może przydać się także podczas krótszych podróży po Maroku. Niestety pomimo kolejnych wznowień jej treść była słabo aktualizowana, o czym świadczą przestarzałe informacje na temat techniki.
Książka jest bardzo przystępnie napisanym przewodnikiem po marokańskiej obyczajowości i życiu codziennym. Została napisana jako poradnik dla obcokrajowców mieszkających i pracujących w Maroku (sam autor do takich należał), ale może przydać się także podczas krótszych podróży po Maroku. Niestety pomimo kolejnych wznowień jej treść była słabo aktualizowana, o czym świadczą...
więcej mniej Pokaż mimo toDobrze udokumentowana, a jednocześnie przystępna książka napisana przez znawcę świata arabskiego i wieloletniego dyplomatę w Maroku. Szkoda że nie doczekała się wznowień z uzupełnieniem wydarzeń po roku 2000. Za minus uważam też marginalne potraktowanie kwestii kultury, obyczajowości, życia codziennego - typowe dla tradycyjnej narracji historycznej.
Dobrze udokumentowana, a jednocześnie przystępna książka napisana przez znawcę świata arabskiego i wieloletniego dyplomatę w Maroku. Szkoda że nie doczekała się wznowień z uzupełnieniem wydarzeń po roku 2000. Za minus uważam też marginalne potraktowanie kwestii kultury, obyczajowości, życia codziennego - typowe dla tradycyjnej narracji historycznej.
Pokaż mimo to
Książka jest ciekawa, pozwala poznać muzułmańskie spojrzenie na obecność islamu w Europie. Zawiera także sporo wiedzy na temat elementów islamu, które w powszechnym odbiorze często są źle rozumiane (np. szariat, zwyczaj zasłony czy tabu wieprzowiny).
Niestety praca ma także swoje braki. Trudno oprzeć się wrażeniu, że autorka wręcz unika tematu terroryzmu i radykalizmu islamskiego - przecież największej kontrowersji związanej z obecnością muzułmanów w Europie. Sam wybór omawianych "kontrowersji" wydaje się tendencyjny (zakaz chusty we Francji, zakaz minaretów w Szwajcarii, podejście do obrzezania czy żywności halal) - wszystkie one pozwalają autorce pokazać muzułmanów jako ofiary opresyjnej polityki większości i wypunktować niekonsekwencje zachodniego myślenia. Kontrowersje, w których obecność muzułmanów jako ofiar jest zupełnie nieoczywista, są w książce albo nieobecne (terroryzm, radykalizacja młodych muzułmanów) albo wyłącznie wzmiankowane bez cienia autokrytyki (pozycja kobiet w islamie widoczna np. w odmowie podania ręki czy współdzielenia jednej przestrzeni, stosunek do apostatów czy powszechność antysemityzmu).
Krytykę wzbudza także metoda "badań". Podczas prac nad książka autorka zorganizowała szereg paneli dyskusyjnych z udziałem muzułmanów i nie-muzułmanów. Nie wiadomo według jakiego klucza zostały złożone te kilkuosobowe grupy, a tworzący je muzułmanie nazwani "zwykłymi ludźmi" wydają się mało reprezentatywną grupą (m.in. rzuca się w oczy przewaga osób wykształconych i nadreprezentacja konwertytów). Pomimo tego autorka nazywa te grupy dyskusyjne "badaniami" i nie stroni od wyciągania generalizujących wniosków na podstawie wypowiedzi uczestników.
Książka jest ciekawa, pozwala poznać muzułmańskie spojrzenie na obecność islamu w Europie. Zawiera także sporo wiedzy na temat elementów islamu, które w powszechnym odbiorze często są źle rozumiane (np. szariat, zwyczaj zasłony czy tabu wieprzowiny).
Niestety praca ma także swoje braki. Trudno oprzeć się wrażeniu, że autorka wręcz unika tematu terroryzmu i radykalizmu...
Co prawda bardzo indywidualny i swoisty islam Kalwasa ciężko nazwać reprezentatywnym dla większości muzułmanów (do czego on sam się "przyznaje"), to na pewno nie można mu odmówić ogromnej wiedzy na temat islamu i świata arabskiego. Ten swobodny (miejscami może aż nazbyt) wywiad może stanowić świetne wprowadzenie do poznawania islamu. Autorzy nie boją się rozmowy o "ciemnym nurcie" islamu, a przy tym są wolni od uprzedzeń i islamofobii, szukają szans na skuteczny dialog z islamem.
Co prawda bardzo indywidualny i swoisty islam Kalwasa ciężko nazwać reprezentatywnym dla większości muzułmanów (do czego on sam się "przyznaje"), to na pewno nie można mu odmówić ogromnej wiedzy na temat islamu i świata arabskiego. Ten swobodny (miejscami może aż nazbyt) wywiad może stanowić świetne wprowadzenie do poznawania islamu. Autorzy nie boją się rozmowy o...
więcej mniej Pokaż mimo to
Kompleksowe wprowadzenie do wiedzy o islamie, idealne dla kogoś, kto chciałby uporządkować swoją wiedzę na temat tej religii wyniesioną z edukacji czy przekazów medialnych (często zawierających błędy i uproszczenia). Książka na pewno nie będzie łatwa w odbiorze dla kogoś nieobeznanego z dyskursem nauk społecznych. Płynności lektury nie dodają także niektóre rozwiązania redakcyjne, tj. hiperdokładna transkrypcja nazw arabskich czy wtrącenia cytatów koranicznych po arabsku lub komentarze lingwistyczne i etymologiczne, które raczej powinny być umieszczone w przypisach, a nie w tekście głównym.
Kompleksowe wprowadzenie do wiedzy o islamie, idealne dla kogoś, kto chciałby uporządkować swoją wiedzę na temat tej religii wyniesioną z edukacji czy przekazów medialnych (często zawierających błędy i uproszczenia). Książka na pewno nie będzie łatwa w odbiorze dla kogoś nieobeznanego z dyskursem nauk społecznych. Płynności lektury nie dodają także niektóre rozwiązania...
więcej Pokaż mimo to