Apartament w Paryżu
- Kategoria:
- literatura obyczajowa, romans
- Cykl:
- Madeline (tom 2)
- Tytuł oryginału:
- Un appartement à Paris
- Wydawnictwo:
- Albatros
- Data wydania:
- 2018-08-02
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-08-02
- Liczba stron:
- 400
- Czas czytania
- 6 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788381252379
- Tłumacz:
- Joanna Prądzyńska
- Tagi:
- wrażliwość samotność tajemnica śledztwo
- Inne
Sztuka jest kłamstwem, które mówi prawdę.
Paryż, pracownia malarska ukryta w pełnym zieleni zaułku. Madeline właśnie ją wynajęła, żeby odpocząć i cieszyć się samotnością. W wyniku nieporozumienia w to samo miejsce trafia Gaspard, młody pisarz ze Stanów Zjednoczonych, który chce w spokoju popracować nad nową książką. Los skazuje tych dwoje wrażliwych samotników na dzielenie jednej przestrzeni życiowej.
Pracownia należała do słynnego artysty, Seana Lorenza; we wnętrzu wciąż widać jego fascynację kolorami i światłem. Pogrążony w smutku po śmierci syna malarz zmarł rok wcześniej, pozostawiając po sobie trzy obrazy, które wkrótce przepadły bez wieści. Madeline i Gaspard, zafascynowani geniuszem i zaintrygowani tragicznym losem poprzedniego lokatora, postanawiają połączyć siły, aby odzyskać te niezwykłe malowidła.
Zanim odkryją sekret Seana Lorenza, będą musieli zmierzyć się z własnymi demonami, a prowadzone przez nich śledztwo na zawsze odmieni ich życie.
Guillaume Musso od lat utrzymuje się na pierwszym miejscu listy najpopularniejszych francuskich pisarzy. Przewrotne historie, które pisze, łączą w sobie elementy powieści obyczajowej i thrillera psychologicznego. I zawsze zaskakują absolutnie nieoczekiwanym finałem.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Schematycznie, ale udanie
W drodze do sukcesu Guillaume Musso, jednego z najpopularniejszych francuskich pisarzy, bez trudu możemy wyszczególnić kilka powtarzających się elementów. Jego powieści zazwyczaj sprawnie łączą wątki sensacyjne i romantyczne, mają miejsce w Paryżu i Stanach Zjednoczonych, ich bohaterowie są postaciami po przejściach, których sekrety w życiorysach odkrywamy z kolejnymi stronami, a nierzadko historie doprawione są elementami fantastycznymi i zaskakującym zakończeniem. Kilka z tych cech tworzy szkielet każdej książki pisarza, który jednak ma na tyle duży talent do wymyślania i opowiadania historii, że ta schematyczność nie przeszkadza w czerpaniu przyjemności z kolejnych dzieł. Nie inaczej jest z „Apartamentem w Paryżu”.
Więc po kolei. Połączenie sensacji z romansem? Jest, choć z przewagą tego pierwszego. Główni bohaterowie, Madeline i Gaspard, na skutek pomyłki wynajmują ten sam dom w Paryżu, który natychmiast ich oczarowuje. Odkrywają, że należał on do zmarłego wybitnego malarza, Seana Lorenza. Od inspirowanego ukochaną Penelopą grafitti na nowojorskich pociągach, przez uznanie za genialnego malarza, po tragedię w życiu osobistym i przedwczesną śmierć – życie i twórczość Lorenza zaczyna ich interesować, co potęgują wskazówki sugerujące istnienie trzech ukrytych obrazów, stworzonych tuż przed śmiercią. Ta zagadka staje się dla obojga początkiem śledztwa, które zaprowadzi ich o wiele dalej… w tym oczywiście do Stanów Zjednoczonych.
Bohaterowie po przejściach? Oczywiście. Gaspard jest cenionym dramaturgiem, odznaczającym się sceptycznym podejściem do społeczeństwa i ludzkości, żyjącym w odosobnieniu i pogrążonym w swoim cynizmie, nieradzącym sobie z poczuciem winy. Madeline tymczasem, po porzuceniu pracy w policji i nieudanych próbach założenia rodziny, desperacko poszukuje nowego sensu swojego życia. Zagadka Lorenza okazuje się więc dla nich także walką o swój własny los. Z tej dwójki to Gaspard wydaje mi się ciekawszą postacią, której zapał i determinacja pozwalają odkryć kolejne nieznane szczegóły historii Lorenza. Jego wrażliwość i zawód pozwala także Musso w swoim stylu nawiązywać do znanych artystów i przedstawiać przemyślenia na temat sztuki oraz jej tworzenia.
Elementy fantastyczne? Nie tym razem! Jak już wspomniałem „Apartament w Paryżu” jest w dużej mierze nastawiony na akcję i odkrywanie kolejnych zagadek i nie ma w nim magii. Musso widocznie postawił na powieść, której lektura będzie porównywalna z oglądaniem filmu sensacyjnego. Jest to próba całkiem udana. Para głównych bohaterów odkrywa kolejne elementy zagadkowej historii, walcząc z własnymi słabościami i wątpliwościami oraz ucząc się współpracy ze sobą. Fabuła zmierza w znanym kierunku, to zwroty akcji potrafią zaskoczyć, choć moim zdaniem bohaterom za często pomaga przypadek lub zbieg okoliczności. Nie zmienia to jednak faktu, że historia wciąga z każdą kolejną przeczytaną stroną i zapewne wielu czytelników przeczyta ją w jeden dzień, chcąc poznać zakończenie tej historii.
„Apartament w Paryżu”, choć jest lekturą schematyczną i mało odkrywczą, to z pewnością przyjemną i angażującą. Osobiście wolę te dzieła Musso, w których wzbogaca historię dobrze wprowadzonymi elementami fantastycznymi, ale fani francuskiego autora powinni być z tej powieści zadowoleni. Dlatego mogę polecić ją osobom, które szukają lekkiej, wciągającej książki z naciskiem na akcję. Osobiście jednak liczę, że kolejna pozycja w dorobku Musso wniesie coś bardziej odkrywczego i zaskakującego.
Jarosław Olejnik
Oceny
Książka na półkach
- 3 541
- 1 590
- 672
- 167
- 129
- 79
- 45
- 38
- 37
- 37
Opinia
Guillaume Musso – autor piętnastu bestsellerów, od siedmiu lat nieprzerwanie utrzymujący się na pierwszym miejscu listy najpopularniejszych francuskich pisarzy. Debiutował w 2001 r. thrillerem „Skidamarink”, doskonale przyjętym przez krytykę. Druga powieść, „Potem…”, zainspirowana wypadkiem samochodowym, z którego cudem uszedł z życiem, rozpoczęła jego spektakularną międzynarodową karierę. Łączny nakład jego powieści – przełożonych na prawie 40 języków – przekroczył 25 milionów egzemplarzy. Kluczem do sukcesu Musso jest łączenie wątków miłosnych, kryminalnych i – czasami – fantastycznych, w doskonałym i niemożliwym do naśladowania stylu [opis pochodzi z okładki].
Dwójka bohaterów, Madeline i Gaspard, w wyniku przeciwności losu, lub po prostu przeznaczenia, wynajmują ten sam dom w uroczym zaułku Paryża. Dom, który stanowi również pracownię, należał do słynnego malarza, Seana Lorenza, którego tragiczne życie i śmierć rzucają ponury cień nie tylko na jego dom, ale także na wynajmujących go ludzi. Znajomość Madeline i Gasparda z wiadomych przyczyn nie zaczyna się najlepiej – oboje są samotnikami, którzy przybyli do Paryża, aby stawić czoła własnym demonom, więc na pewno nie potrzebują swojego towarzystwa. Jednak sytuacja się zmienia, gdy oboje zagłębiają się w historię artysty Lorenza. Ma ona bardzo tragiczny wydźwięk, dodatkowo okazuje się, że ostatnie jego obrazy zapadły się pod ziemię. Podążając śladem geniusza bohaterowie zaczynają własne śledztwo, które ostatecznie zaprowadzi nas do niewiarygodnego zakończenia.
Mam trochę mieszane uczucia, przez większą część książki historia była po prostu dobra. Nie za bardzo porywająca, akcja toczyła się raczej leniwie, powiedziałabym, że czytało się jak obyczajówkę. Oczywiście historia malarza i kolejne odkrywające się karty były ciekawe, ale nie na najwyższym poziomie. Madeline pracowała kiedyś w policji, zajmowała się nierozwiązanymi sprawami kryminalnymi, wobec tego jej postawa w trakcie śledztwa bardzo zbijała mnie z tropu. To Gaspard, dramatopisarz, prowadził „profesjonalne” śledztwo, znajdował coraz to nowe dowody i przekonywał Madeline do zaangażowania się w sprawę. Oprócz tego drażniło mnie to, że każdy z nich działał na własną rękę, niby razem, ale jednak osobno, przez co cały pomysł na umieszczenie ich w jednym domu trochę tracił sens. Jednak końcówka książki wywołała we mnie znacznie więcej emocji, akcja nabrała rumieńców i w końcu zaczęło się coś dziać. Odtworzenie ostatnich dni z życia Seana było emocjonujące i ekscytujące, a sam efekt śledztwa wprawia w spore zaskoczenie. Jednak i tu znalazłam kilka mankamentów, czegoś mi brakowało w ostatnich zdaniach.
Mimo to książka wypada naprawdę dobrze. Czyta się ją błyskawicznie, a wszechobecna sztuka i muzyka kojąco działają na naszą wyobraźnię. Historia sama w sobie naprawdę ma potencjał, więc jestem zadowolona z lektury, chociaż mogło być znacznie lepiej. Najbardziej jednak podobała mi się gra bohaterów w rozwiązywanie kolejnych „zagadek”, pozostawionych przez Seana, a i dla Was autor zostawił niespodziankę na końcu książki! Wątek kryminalny został bardzo dobrze poprowadzony, jest zaskakujący i wnosi świeży "powiew" do całej historii. Polecam, fani Musso na pewno będą zadowoleni.
Dziękuję Wydawnictwu Albatros za egzemplarz.
Guillaume Musso – autor piętnastu bestsellerów, od siedmiu lat nieprzerwanie utrzymujący się na pierwszym miejscu listy najpopularniejszych francuskich pisarzy. Debiutował w 2001 r. thrillerem „Skidamarink”, doskonale przyjętym przez krytykę. Druga powieść, „Potem…”, zainspirowana wypadkiem samochodowym, z którego cudem uszedł z życiem, rozpoczęła jego spektakularną...
więcej Pokaż mimo to