Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Zgłosuj na książki roku 2017

Tylko Lola

Seria: Archipelagi [W.A.B.]
Wydawnictwo: W.A.B.
6,74 (107 ocen i 21 opinii) Zobacz oceny
10
5
9
4
8
25
7
34
6
20
5
10
4
4
3
3
2
0
1
2
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788328026315
liczba stron
480
kategoria
Literatura piękna
język
polski
dodał
LubimyCzytać

Są oskarżenia, przed którymi nie można się obronić Polska, końcówka lat 60. Nina Molska rozpoczyna pracę w TVP. Jej przełożoną zostaje żarliwa ideolożka i aparatczyk, Lidia Kowal. Między kobietami szybko pojawia się niepokojące napięcie, dotyczące nie tylko kwestii ideologicznych, ale nieżyjącej już, tajemniczej Loli, ciotki Niny, z którą Lidia pozostawała kiedyś w bliskich kontaktach. Gdy...

Są oskarżenia, przed którymi nie można się obronić
Polska, końcówka lat 60. Nina Molska rozpoczyna pracę w TVP. Jej przełożoną zostaje żarliwa ideolożka i aparatczyk, Lidia Kowal. Między kobietami szybko pojawia się niepokojące napięcie, dotyczące nie tylko kwestii ideologicznych, ale nieżyjącej już, tajemniczej Loli, ciotki Niny, z którą Lidia pozostawała kiedyś w bliskich kontaktach. Gdy partia komunistyczna bada grunt pod wielką czystkę, Nina niespodziewanie znajdzie się na samej górze listy wrogów ojczyzny, Lidia zaś stanie przed wyborem między lojalnością wobec idei a wiernością dawnej miłości.

 

źródło opisu: materiały wydawnictwa

źródło okładki: materiały wydawnictwa

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 48
Marcin | 2017-05-15
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: maj 2017

Wielka powieść wróciła: mówieniem kobiet.

Moje zrzędzenie na polską prozę najnowszą na dwa dni uległo cudownemu zawieszeniu, przez dwa dni bowiem pochłaniałem „Tylko Lolę” – wysoką i genialnie skonstruowaną prozę. To nie tylko jedna z najlepszych polskich powieści najnowszych, to jedna z najlepszych powieści, jaką w ogóle czytałem. Owo poczucie „najlepszości” rozgrywa się w bardzo delikatnych, intymnych rejestrach, dokładnie tak, jak cała ta powieść.

Cztery kobiety: Lidia, Nina, Roma i Lola. Pierwsze dwie opowiadają historie: swojego życia, końca lat 60tych, gomułkowskiej Polski, początków telewizji i uwikłania w tzw. „marzec 1968”; i o pozostałych dwóch, ale też o plejadzie innych postaci, które przechodzą przez ich życie, czasami je depcząc, czasami odkształcając nieodwracalnie. Żadnych sztuczek, żadnych popisów, żadnego nadęcia – Kamiński musiał chyba wyegzorcyzmować się z własnej płci, wieku i doświadczenia, żeby napisać tak genialnie wiarygodną powieść. Znam niewiele pisarek, które w tak uczciwy sposób potrafią stworzyć postaci kobiet, a do tego rozpisać niemal całe ich życie, oddając to nie tylko światem przedstawionym, ale językiem, pauzą i zmieniającymi się słownikami…

„Tylko Lola” to wielkie w swej sile rażenia i nie dające się powstrzymać mówienie kobiet. Pisarz miesza tu języki w absolutnie magiczny sposób – tak, że opowiadana przeszłość mówi przeszłością i przeszłym, niepełnym jeszcze doświadczeniem bohaterek, żeby zaraz potem dodać do tego ‘świadomość’ czasu opowiadania, przeskoczyć wiele lat do przodu, jedynie poprzez zmianę frazy, słownika, rytmu i tempa. Jest tak, że w jednym rozdziale, ba! – w jednym akapicie, Kamiński potrafi rzucić czytelnika do przeszłości, którą opowiada Lidia lub Nina, a za chwilę, za kolejną kropką lub przecinkiem, do momentu, kiedy piszą swoje wspomnienia: wiele lat później od zdarzeń, w które patrzymy. To absolutna wirtuozeria literacka, która nie zacina się nawet na krótką chwilę, nie każe nam wracać, sprawdzać, odnajdywać się w narracji; opowieść tu rządzi czytelnikiem niepodzielnie, płynie i nie pozwala na żadne zatrzymania.

To właśnie na poziomie wynalezionych języków, ciągłego trzymania się mowy, biegłego przeskakiwania poziomów i czasów wybrzmiewa cały czar tej ze wszech miar wspaniałej powieści. Lidia i Nina dryfują, czasami walczą, czasami mają złudzenie skutecznego oporu, ale ostatecznie są wchłonięte przez czas miniony i… swoje o nim opowiadanie – to właśnie tu rozgrywa się cała moc literatury: w opowiadaniu, które możemy wetrzeć w siebie, szarpnąć i wydobyć własne lęki; to dlatego pozwalam sobie użyć najbardziej wyblakłej z wyblakłych recenzenckich etykiet: ‘powieść uniwersalna’. Ale taką naprawdę jest: wspaniałą, pod każdym względem, powieścią uniwersalną, powieścią, z którą będę mierzył się jeszcze bardzo, bardzo długo.

„Lola” zostawiła mi coś niezwykle osobistego, ważnego, intymnego; a do tego jest wysokim przeżyciem estetycznym: język, forma, konstrukcja, rytm, fraza, i żonglowanie tym wszystkim na raz!, czasami w jednym zdaniu; to zasługujące na najwyższą uwagę dokonanie literackie.

Naprawdę nie znajduję już słów, więc pojadę na koniec poetyką blurbów: niezwykła!, pasjonująca!, genialna!, trzymająca w napięciu!; literatura najwyższych lotów!, dojrzała i zapadająca na zawsze w pamięć! Tylko, że w przeciwieństwie do blurbów ja to absolutnie serio: tym wszystkim jest „Tylko Lola”, trzecia i (przyznaję ze wstydem) pierwsza przeze mnie czytana powieść Jarosława Kamińskiego. To ostatnie postanowiłem bardzo szybko zmienić – już nie mogę się doczekać czytania „Rozwiązłej” (debiut powieściowy JK).

Jarosław Kaminski, „Tylko Lola”, W.A.B., 2017.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Pani Wyrocznia

Każdy skrywa jakąś tajemnicę, ma swoje drugie "ja". Problem zaczyna się, gdy te ukryte osobowości wciąż się mnożą, nawarstwiają... i w końcu...

zgłoś błąd zgłoś błąd