Złota skóra
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- La piel dorada
- Wydawnictwo:
- Rebis
- Data wydania:
- 2014-11-04
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-11-04
- Liczba stron:
- 376
- Czas czytania
- 6 godz. 16 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788378186076
- Tłumacz:
- Wojciech Charchalis
- Tagi:
- modelki malarze fin de siecle
Trzecia powieść bestsellerowej hiszpańskiej autorki "Szmaragdowej tablicy".
W 1904 roku w Wiedniu dochodzi do serii morderstw, które poruszają miejscową społeczność. Wszystkie ofiary są modelkami artystów, młodymi i pięknymi kobietami o wątpliwej reputacji, należącymi do La Maison des Mannequins, instytucji stworzonej przez kochankę i muzę jednego z najbardziej znanych malarzy: piękną i enigmatyczną Inés. I choć Montero nie wymienia nazwiska konkretnego malarza, jego charakter i usposobienie wskazują na postać Gustava Klimta.
Wyznaczony do przeprowadzenia śledztwa detektyw Karl Sehlackman wkracza w świat luksusu i wiedeńskiej secesji oraz w najniższe sfery upadającego imperium. Rozwiązanie najmroczniejszej zagadki w jego policyjnej karierze jest trudniejsze, niż przypuszczał. Głównymi podejrzanymi są bowiem: jego przyjaciel, książę Hugo von Ebenthal, i kobieta, w której zakochał się bez pamięci...
Powieść osadzona w intrygującym świecie modelek i malarzy z początku XX wieku, której główną bohaterką jest kobieta wyprzedzająca swoją epokę, kobieta, której ciała pragnęli wszyscy, ale tylko jeden zdołał obnażyć jej duszę.
Wiedeń doby secesji, piękne kobiety, artyści - ta fascynująca historia zachwyca, przeraża i wciąga bez reszty.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Wiedeńska bohema w obliczu serii tajemniczych morderstw
Z Carlą Montero „poznałam się” przy okazji jej powieści pt. „Szmaragdowa tablica”, która - nie ukrywam - zrobiła na mnie duże wrażenie. Kolejna książka autorki, „Wiedeńska gra”, była jeszcze lepsza i dlatego, przy „Złotej skórze”, poprzeczka zawieszona była dość wysoko. Ja jej nie podnosiłam - sama autorka zawyżyła sobie poziom i przyzwyczaiła czytelnika do wybornej literatury, do uczty słownej i niezapomnianych wrażeń. Trzeba przyznać, że styl Montero jest dość specyficzny. Ja go jednak pokochałam, chcę się nim zachwycać i mam nadzieję, że nigdy nie będę miała dość.
Wiedeń, początek XX wieku. Miasto jest pełne intelektualistów, artystów, malarzy i muzyków. Wszyscy są ciekawi nowości, które może przynieść nowy wiek. Z drugiej zaś strony pojawia się widmo wojny. Bale, bankiety, nowinki kulturalne są jednak dla ówczesnych ludzi znacznie ważniejsze niż sytuacja polityczna kraju i świata.
Spokój i niepowtarzalny wiedeński klimat burzy wieść o serii bestialskich zbrodni. Zostaje zamordowana znana modelka, a chwilę później śmietanką towarzyską wstrząsa wiadomość o kolejnych morderstwach. Wydarzenia łączą się ze sobą, a jakby tego było mało, można je porównać do zbrodni sprzed lat. Podejrzenie pada na Hugona, który właśnie wrócił do ojczyzny i nie stroni od uciech - zarówno cielesnych, jak i duchowych. Śledztwo w sprawie przejmuje Karl Sehlackman, policjant wydziału kryminalnego i jednocześnie przyjaciel głównego podejrzanego. Morderstwa zaczynają nabierać coraz większego rozmachu, a krąg podejrzanych poszerza się. W grę wchodzi także piękna Ines, która jest kochanką i muzą słynnego malarza, a przy tym zajmuje szczególne miejsce w sercu policjanta.
Sprawa wcale nie jest prosta. Z dnia na dzień coraz trudniej jest wskazać sprawcę, a czas goni Karla Sehlackmana. Brak wystarczających dowodów oraz prywatne powiązania nie pozwalają pracować policjantowi. W końcu jednak przychodzi czas, by prawda wyszła na jaw… Ale jaka prawda, w jakich okolicznościach i po jak wielkich konfrontacjach - przekonajcie się sami.
Muszę przyznać, że Carla Montero jest mistrzynią tworzenia niepowtarzalnego klimatu. Ja osobiście momentami aż czułam zapach Wiednia. Jej twórczość budzi wielkie emocje i porusza czytelnika – to dla mnie znak rozpoznawczy Montero. Kreacja bohaterów jest niesamowicie dopracowana. Postacie wywołują rozmaite uczucia, każda z nich jest niepowtarzalna i dopracowana. Powiązania historyczne, tajemnice, morderstwa oraz ukazanie prawdziwego życia wiedeńskiej bohemy stają się dla czytelnika mieszanką, którą można delektować się bez końca.
Powieść mnie zachwyciła i usatysfakcjonowała. Jestem fanką stylu Montero i zdecydowanie polecam „Złotą skórę”. Żadne słowa zachwalające książkę, jej treść lub styl nie są w stanie oddać klimatu, jaki znajdziecie, zagłębiając się w jej kolejne strony. Weźcie ciepły koc, kubek gorącej herbaty i pozwólcie się porwać do Wiednia, nie pożałujecie, jestem tego pewna.
Iwona Migowska
Oceny
Książka na półkach
- 1 148
- 974
- 325
- 29
- 27
- 22
- 16
- 15
- 12
- 12
OPINIE i DYSKUSJE
Dobrze napisany kriminał, nie często sięgam po takiego rodzaju książki. Dzięki Carla Montero nie mogłem się oprzeć następnej jej książce. Czas 1904 I Wiedeń mroczne ulice , padają ofiary. Morderca wybiera piękne kobiety ale dlaczego ? Zagadka jest trudniejsza niż myslała policja. Lubię czytać książki z tych czasach gdy były cesarstwa w Europie. Prawda może być o bolesna dla wielu osób. Polecam tą książkę.
Dobrze napisany kriminał, nie często sięgam po takiego rodzaju książki. Dzięki Carla Montero nie mogłem się oprzeć następnej jej książce. Czas 1904 I Wiedeń mroczne ulice , padają ofiary. Morderca wybiera piękne kobiety ale dlaczego ? Zagadka jest trudniejsza niż myslała policja. Lubię czytać książki z tych czasach gdy były cesarstwa w Europie. Prawda może być o...
więcej Pokaż mimo to8
8
Pokaż mimo toTo kolejna powieść hiszpańskiej pisarki Carli Montero, która sprawiła mi sporą przyjemność czytania i wciągnęła fabułą. Autorka tym razem przenosi nas do secesyjnego Wiednia z pierwszej dekady XX wieku, w niezwykle ciekawy, wciągający i emanujący pełnią zmysłów świat wiedeńskiej bohemy, w świat modelek i malarzy. Główną bohaterką powieści jest pochodząca z Hiszpanii Ines, kobieta piękna, kontrowersyjna, tajemnicza, której pożąda wielu mężczyzn, która jest obiektem westchnień i skrywanych namiętności.
Powieść łączy w sobie zarówno wątek kryminalny, wokół którego dzieją się inne wątki - sensacyjny, romansowy. Dzięki lekkiemu pióru autorki możemy poczuć klimat Wiednia, tego bogatego i tego, do którego strach się zapuszczać nawet w jasny dzień. To w tym mieści dochodzi do serii brutalnych morderstw na młodych dziewczynach, modelkach. Śledztwo powierzone zostaje inspektorowi wydziału kryminalnego - Karlowi Sehlackmanowi. Obraz i sposób dokonania tych zbrodni są niemal powieleniem zabójstwa dokonanego kilka lat wcześniej na narzeczonej jego przyjaciela - księcia Hugo von Ebenthala. To on był podejrzewany o tę zbrodnię; czy okaże się też sprawcą kolejnych? Jednak w pewnym momencie śledztwa podejrzenia Karla zaczynają kierować się w inną stronę, a dziwne i tajemnicze zachowanie Ines powoduje, że wchodzi ona w krąg podejrzanych.
Książkę czyta się przyjemnie, co jest zasługą wartkiej akcji oraz ciekawych wątków. Niemal do końca nie wiadomo kto faktycznie stoi za okrutnymi zbrodniami; sam inspektor Sehlackman miał z tym duży problem. Akcja jest splotem piękna, brutalności i okrucieństwa, ciemnych zaułków Wiednia i życia jego elit, uczuć i skrywanych tajemnic, pasji i zbrodni, co razem tworzy ciekawą mieszankę emocji. Polecam.
To kolejna powieść hiszpańskiej pisarki Carli Montero, która sprawiła mi sporą przyjemność czytania i wciągnęła fabułą. Autorka tym razem przenosi nas do secesyjnego Wiednia z pierwszej dekady XX wieku, w niezwykle ciekawy, wciągający i emanujący pełnią zmysłów świat wiedeńskiej bohemy, w świat modelek i malarzy. Główną bohaterką powieści jest pochodząca z Hiszpanii Ines,...
więcej Pokaż mimo toHistoria bohaterów w ogóle mnie nie wciągnęła. Zdecydowanie najsłabsza powieść autorki.
Historia bohaterów w ogóle mnie nie wciągnęła. Zdecydowanie najsłabsza powieść autorki.
Pokaż mimo toPowieści Carli Montero mają trudną do opisania słodycz, tak jest i w przypadku Złotej skóry.
Kryminał retro, tajemnice półświatka i arystokracji, smaczek bohemy, wielka namiętność i tajemnica.
Słuchałam z zapartym tchem.
Czyta - Joanna Jeżewska - lektorka wymarzona do takich klimatów
Powieści Carli Montero mają trudną do opisania słodycz, tak jest i w przypadku Złotej skóry.
Pokaż mimo toKryminał retro, tajemnice półświatka i arystokracji, smaczek bohemy, wielka namiętność i tajemnica.
Słuchałam z zapartym tchem.
Czyta - Joanna Jeżewska - lektorka wymarzona do takich klimatów
Dobrze napisana, wciągająca, z ciekawymi bohaterami. Mogłoby być trochę więcej Wiednia, bo w sumie taki pusty jakiś tu jest. No i mniej wulgarności, bo niektóre sceny seksu były trochę, hmmm, niesmaczne.
Dobrze napisana, wciągająca, z ciekawymi bohaterami. Mogłoby być trochę więcej Wiednia, bo w sumie taki pusty jakiś tu jest. No i mniej wulgarności, bo niektóre sceny seksu były trochę, hmmm, niesmaczne.
Pokaż mimo toNo w tej książce już robi się trochę ciekawiej. Niestety nadal mnie męczą długie opisy i wysarzenia ciagnące się nie wiadomo ile stron. Moim zdaniem książka jest ciężka do przeczytania i nie zachęca ona czytelnika do siebie a szkoda ...
No w tej książce już robi się trochę ciekawiej. Niestety nadal mnie męczą długie opisy i wysarzenia ciagnące się nie wiadomo ile stron. Moim zdaniem książka jest ciężka do przeczytania i nie zachęca ona czytelnika do siebie a szkoda ...
Pokaż mimo to„Złota skóra”, Carli Montero, to romans historyczny z elementami kryminału, kreowanym jednak w sposób nieoczywisty. Otrzymujemy inspirację wydarzeniami, które miały miejsce w Londynie między kwietniem 1888 a lutym 1891 roku, kiedy zamordowane zostało jedenaście kobiet. Pięć z nich, nazywanych dzisiaj „kanoniczną piątką”, przypisywanych jest Kubie Rozpruwaczowi. Fabuła powieści Montero stanowi pozorną kontynuację tamtych zbrodni.
Wiedniem 1904 roku wstrząsa fala zabójstw. Przed kilkoma laty zginęła młoda dziewczyna, ukochana księcia Hugona z szanowanego austriackiego rodu von Ebenthalów. Wówczas to on został oskarżony o pozbawienie życia swojej wybranki. Kilka lat, gdy książę przebywał w Ameryce, na wygnaniu, w stolicy cesarstwa nie działo się nic, co przykuwałoby aż tak bardzo uwagę prasy. Jednak wkrótce po jego powrocie i próbie ponownego ułożenia sobie życia, ginie kolejna dziewczyna, znów niefortunnie związana z młodym księciem. Policyjne kroniki otwierają się na pozornie zamkniętej sprawie sprzed kilku lat, a Hugo von Ebenthal znów staje się głównym podejrzanym.
Tym, który prowadzi śledztwo, jest bliski przyjaciel Hugona, inspektor Karl Sehlackman, nie wierzący w winę kolegi. Usilnie próbuje doszukać się szczegółów, które mogłyby oddalić podejrzenie od arystokraty. Kolejne ofiary przynoszą nowe ślady i nowy trop, prowadzący jednak w stronę, której Karl obawia się jeszcze bardziej. Drugą podejrzaną osobą staje się znana w Wiedniu artystka i modelka, piękna Inés. Ofiary są bowiem w pewien sposób związane z młodym księciem, który nierozważnie obraził Hiszpankę, przyrównując ją do dziwki. Ponadto jedna ze zmarłych dziewcząt wyszła spod opieki modelki, a druga występowała w jej domu, z polecenia kochanka Inés. Motywy zbrodni wydają się być aż zbyt oczywiste, jednak inspektor Sehlackman wciąż nie jest ich pewien. Do czasu, gdy ofiar przybywa, a piękna Hiszpanka znika bez śladu, jakby chcąc się ewakuować zanim nastąpi rozwiązanie sprawy. Karlowi nie pozostaje nic innego, jak spróbować oczyścić nadwątlone dobre imię przyjaciela i znaleźć ukrywającą się gdzieś artystkę. Im bardziej się jednak zagłębia w jej tajemnice, tym więcej sprzeczności rodzi się w jego głowie. Nic już nie jest czarno-białe, wszystko zostaje przyćmione złotym odcieniem koloru skóry nieobecnej i niedostępnej Inés.
Carla Montero wprowadza czytelnika w wyjątkowy świat artystycznej bohemy Wiednia przełomu wieków. W świat wielkich malarzy i fotografów, pięknych modelek, które stały się muzami największych artystów, rozwijającej się powoli psychoanalizy. W narkotyczny świat spowity w oparach palonego opium mieszającego się z zapachem farb i trującą wonią cyjanku. W świat swobodnego seksu bez granic i niemal wolnej miłości, ograniczanej tylko sztywnym gorsetem zasad lub zasobnością portfela. W tym świecie osadza głównych bohaterów.
Hugo von Ebenthal – dziedzic rodowej fortuny i potężnego nazwiska, którego przeznaczeniem jest poślubienie starannie wybranej dziewczyny. Może niezbyt urodziwej, zapewne nie najmądrzejszej, być może nawet nie uzdolnionej artystycznie, za to z historią i pozycją pasującą do tak znakomitego rodu. Hugo zamiast tego woli kobiety inne, przez społeczeństwo uznawane za upadłe, pospolite i niegodne nawet książęcego spojrzenia. Wydaje się, że krąży nad nim niewypowiedziana klątwa, bowiem zły los lub przeznaczenie okrutnie obchodzą się z jego wybrankami i nim samym, jakby nie pozwalając mu dokonać tak rażącego mezaliansu.
Karl Sehlackman – Żyd, który z woli ojca miał zostać lekarzem, jednak wybrał drogę praworządności. Młody i bystry umysł, który nie chce krzywdzić nikogo bezpodstawnie, jednocześnie czując presję odnalezienia mordercy. Trawi go nieustanna walka między tym, co powinien zrobić, a tym, do czego nie może dopuścić jego serce. Dwóch bliskich sobie przyjaciół, reprezentujących dwa zupełnie odmienne światy i charaktery. Połączeni jedną wspólną sprawą i jedną kobietą.
Inés – według prasy: najgorsza diablica, jaką niesie cesarstwo. Według prostych mieszkańców monarchii: anioł zesłany im przez Boga. Kobieta o przeszłości trudnej i niejasnej; wielka tajemnica i jeszcze większa muza artystów całej stolicy. Uwielbiana przez malarzy i modelki, którym pomaga wstać po bolesnym upadku i zacząć nowe życie. Według wszelkich oskarżeń, także je zabrać.
„Złota skóra” to wielce udana i interesująca powieść, chociaż poruszająca historyczne wątki, wprowadzająca pewną świeżość do kryminału. Autorka prowadzi fabułę tak, by czytelnik poczuł się jak inspektor Sehlackman, samemu już nie wiedząc co tak naprawdę się wydarzyło. Lekki styl pisania i ciekawa treść sprawiają, że całość czyta się lekko i przyjemnie. Jednak czegoś w tej powieści brakuje. Zarysowany z lekka wątek o uczestnictwie księcia w psychoanalizie doktora Freuda czy napomknięty konflikt malarzy największego formatu to tylko kilka z elementów, które zostały potraktowane po macoszemu.
Dekadencki świat Wiednia początku XX wieku to coś więcej niż opary opium i nagie modelki. I chociaż całość skonstruowana jest naprawdę dobrze, to jednak czuć niedosyt. Zupełnie jakbyśmy rzuceni zostali w trakcie tworzenia na środek rozpoczętego płótna, po czym dłoń malarki wykonała ostatnie ruchy, odłożyła pędzel na paletę, a obraz zostawiła na sztaludze. By wisiał w dusznej pracowni, ciesząc oczy nielicznych gości, zamiast zachwycać pełnią na wytwornej wystawie. Nie zmienia to jednak faktu, że w trakcie czytania chciałoby się aż zakrzyknąć: Evviva l’arte!
Po bardziej szczegółową recenzję zapraszam do siebie - https://kulturalnynihilista.pl/zlota-skora-carla-montero-hiszpania-cz-15/
„Złota skóra”, Carli Montero, to romans historyczny z elementami kryminału, kreowanym jednak w sposób nieoczywisty. Otrzymujemy inspirację wydarzeniami, które miały miejsce w Londynie między kwietniem 1888 a lutym 1891 roku, kiedy zamordowane zostało jedenaście kobiet. Pięć z nich, nazywanych dzisiaj „kanoniczną piątką”, przypisywanych jest Kubie Rozpruwaczowi. Fabuła...
więcej Pokaż mimo to„Złota skóra” to powieść pełna emocji i zmysłowych aspektów. Autorka w fikcyjną fabułę wplata w subtelny sposób również postacie historyczne. Pojawia się Zygmunt Freud oraz Gustav Klimt, co sprawia, że powieść jest jeszcze bardziej interesująca. Postacie pojawiające się w powieści zostały nakreślone w taki sposób, że budzą zainteresowanie i sympatię, więc czytelnik chętnie towarzyszy w ich losach. Powieść czyta się bardzo szybko i przyjemnie dzięki jej lekkiej fabule i niezobowiązującej kompozycji językowej. Akcja Złotej skóry rozgrywa się w zepsutym, dekadenckim świecie wiedeńskiej bohemy artystycznej, którą wstrząsają serie brutalnych mordów. Silne i zdecydowane kobiety o męskich cechach charakteru i zniewieściali mężczyźni obracający się wśród pięknych modelek o wątpliwej reputacji moralnej i towarzyskiej – to właśnie w tym środowisku mają miejsce największe odstępstwa w zachowaniu ówczesnych elit.
„Złota skóra” to powieść pełna emocji i zmysłowych aspektów. Autorka w fikcyjną fabułę wplata w subtelny sposób również postacie historyczne. Pojawia się Zygmunt Freud oraz Gustav Klimt, co sprawia, że powieść jest jeszcze bardziej interesująca. Postacie pojawiające się w powieści zostały nakreślone w taki sposób, że budzą zainteresowanie i sympatię, więc czytelnik chętnie...
więcej Pokaż mimo to99/2023
99/2023
Pokaż mimo to