6,62 (706 ocen i 129 opinii) Zobacz oceny
10
22
9
32
8
111
7
217
6
207
5
76
4
23
3
10
2
7
1
1
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
La piel dorada
data wydania
ISBN
9788378186076
liczba stron
376
słowa kluczowe
modelki, malarze, fin de siecle
kategoria
Literatura piękna
język
polski
dodała
Róża_Bzowa

Trzecia powieść bestsellerowej hiszpańskiej autorki "Szmaragdowej tablicy". W 1904 roku w Wiedniu dochodzi do serii morderstw, które poruszają miejscową społeczność. Wszystkie ofiary są modelkami artystów, młodymi i pięknymi kobietami o wątpliwej reputacji, należącymi do La Maison des Mannequins, instytucji stworzonej przez kochankę i muzę jednego z najbardziej znanych malarzy: piękną i...

Trzecia powieść bestsellerowej hiszpańskiej autorki "Szmaragdowej tablicy".

W 1904 roku w Wiedniu dochodzi do serii morderstw, które poruszają miejscową społeczność. Wszystkie ofiary są modelkami artystów, młodymi i pięknymi kobietami o wątpliwej reputacji, należącymi do La Maison des Mannequins, instytucji stworzonej przez kochankę i muzę jednego z najbardziej znanych malarzy: piękną i enigmatyczną Inés. I choć Montero nie wymienia nazwiska konkretnego malarza, jego charakter i usposobienie wskazują na postać Gustava Klimta.

Wyznaczony do przeprowadzenia śledztwa detektyw Karl Sehlackman wkracza w świat luksusu i wiedeńskiej secesji oraz w najniższe sfery upadającego imperium. Rozwiązanie najmroczniejszej zagadki w jego policyjnej karierze jest trudniejsze, niż przypuszczał. Głównymi podejrzanymi są bowiem: jego przyjaciel, książę Hugo von Ebenthal, i kobieta, w której zakochał się bez pamięci...

Powieść osadzona w intrygującym świecie modelek i malarzy z początku XX wieku, której główną bohaterką jest kobieta wyprzedzająca swoją epokę, kobieta, której ciała pragnęli wszyscy, ale tylko jeden zdołał obnażyć jej duszę.

Wiedeń doby secesji, piękne kobiety, artyści - ta fascynująca historia zachwyca, przeraża i wciąga bez reszty.

 

źródło opisu: http://www.rebis.com.pl/

źródło okładki: http://www.rebis.com.pl/

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Oficjalna recenzja
Tajemnica książek: 783

Wiedeńska bohema w obliczu serii tajemniczych morderstw

Z Carlą Montero „poznałam się” przy okazji jej powieści pt. „Szmaragdowa tablica”, która - nie ukrywam - zrobiła na mnie duże wrażenie. Kolejna książka autorki, „Wiedeńska gra”, była jeszcze lepsza i dlatego, przy „Złotej skórze”, poprzeczka zawieszona była dość wysoko. Ja jej nie podnosiłam - sama autorka zawyżyła sobie poziom i przyzwyczaiła czytelnika do wybornej literatury, do uczty słownej i niezapomnianych wrażeń. Trzeba przyznać, że styl Montero jest dość specyficzny. Ja go jednak pokochałam, chcę się nim zachwycać i mam nadzieję, że nigdy nie będę miała dość.

Wiedeń, początek XX wieku. Miasto jest pełne intelektualistów, artystów, malarzy i muzyków. Wszyscy są ciekawi nowości, które może przynieść nowy wiek. Z drugiej zaś strony pojawia się widmo wojny. Bale, bankiety, nowinki kulturalne są jednak dla ówczesnych ludzi znacznie ważniejsze niż sytuacja polityczna kraju i świata.

Spokój i niepowtarzalny wiedeński klimat burzy wieść o serii bestialskich zbrodni. Zostaje zamordowana znana modelka, a chwilę później śmietanką towarzyską wstrząsa wiadomość o kolejnych morderstwach. Wydarzenia łączą się ze sobą, a jakby tego było mało, można je porównać do zbrodni sprzed lat. Podejrzenie pada na Hugona, który właśnie wrócił do ojczyzny i nie stroni od uciech - zarówno cielesnych, jak i duchowych. Śledztwo w sprawie przejmuje Karl Sehlackman, policjant wydziału kryminalnego i jednocześnie przyjaciel głównego podejrzanego. Morderstwa zaczynają nabierać coraz większego...

Z Carlą Montero „poznałam się” przy okazji jej powieści pt. „Szmaragdowa tablica”, która - nie ukrywam - zrobiła na mnie duże wrażenie. Kolejna książka autorki, „Wiedeńska gra”, była jeszcze lepsza i dlatego, przy „Złotej skórze”, poprzeczka zawieszona była dość wysoko. Ja jej nie podnosiłam - sama autorka zawyżyła sobie poziom i przyzwyczaiła czytelnika do wybornej literatury, do uczty słownej i niezapomnianych wrażeń. Trzeba przyznać, że styl Montero jest dość specyficzny. Ja go jednak pokochałam, chcę się nim zachwycać i mam nadzieję, że nigdy nie będę miała dość.

Wiedeń, początek XX wieku. Miasto jest pełne intelektualistów, artystów, malarzy i muzyków. Wszyscy są ciekawi nowości, które może przynieść nowy wiek. Z drugiej zaś strony pojawia się widmo wojny. Bale, bankiety, nowinki kulturalne są jednak dla ówczesnych ludzi znacznie ważniejsze niż sytuacja polityczna kraju i świata.

Spokój i niepowtarzalny wiedeński klimat burzy wieść o serii bestialskich zbrodni. Zostaje zamordowana znana modelka, a chwilę później śmietanką towarzyską wstrząsa wiadomość o kolejnych morderstwach. Wydarzenia łączą się ze sobą, a jakby tego było mało, można je porównać do zbrodni sprzed lat. Podejrzenie pada na Hugona, który właśnie wrócił do ojczyzny i nie stroni od uciech - zarówno cielesnych, jak i duchowych. Śledztwo w sprawie przejmuje Karl Sehlackman, policjant wydziału kryminalnego i jednocześnie przyjaciel głównego podejrzanego. Morderstwa zaczynają nabierać coraz większego rozmachu, a krąg podejrzanych poszerza się. W grę wchodzi także piękna Ines, która jest kochanką i muzą słynnego malarza, a przy tym zajmuje szczególne miejsce w sercu policjanta.

Sprawa wcale nie jest prosta. Z dnia na dzień coraz trudniej jest wskazać sprawcę, a czas goni Karla Sehlackmana. Brak wystarczających dowodów oraz prywatne powiązania nie pozwalają pracować policjantowi. W końcu jednak przychodzi czas, by prawda wyszła na jaw… Ale jaka prawda, w jakich okolicznościach i po jak wielkich konfrontacjach - przekonajcie się sami.

Muszę przyznać, że Carla Montero jest mistrzynią tworzenia niepowtarzalnego klimatu. Ja osobiście momentami aż czułam zapach Wiednia. Jej twórczość budzi wielkie emocje i porusza czytelnika – to dla mnie znak rozpoznawczy Montero. Kreacja bohaterów jest niesamowicie dopracowana. Postacie wywołują rozmaite uczucia, każda z nich jest niepowtarzalna i dopracowana. Powiązania historyczne, tajemnice, morderstwa oraz ukazanie prawdziwego życia wiedeńskiej bohemy stają się dla czytelnika mieszanką, którą można delektować się bez końca.

Powieść mnie zachwyciła i usatysfakcjonowała. Jestem fanką stylu Montero i zdecydowanie polecam „Złotą skórę”. Żadne słowa zachwalające książkę, jej treść lub styl nie są w stanie oddać klimatu, jaki znajdziecie, zagłębiając się w jej kolejne strony. Weźcie ciepły koc, kubek gorącej herbaty i pozwólcie się porwać do Wiednia, nie pożałujecie, jestem tego pewna. 

Iwona Migowska

pokaż więcej

Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
pokaż wszystkie
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (1835)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 940
Mollinka_90 | 2018-04-29
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 29 kwietnia 2018

Do tej pory Carlę Montero znałam z powieści, której akcja toczyła się w czasach współczesnych. "Złota skóra" przenosi nas za to do Wiednia, początków XX wieku, do mrocznego i dusznego światka artystycznej bohemy, przestępczego podziemia i zawiłych policyjnych śledztw. Ta atmosfera początkowo dawała mi się we znaki podczas lektury, jednak od połowy książka stała się bardzo zajmująca i pochłonęłam ją niemalże od ręki.

Hugo von Ebenthal to dziedzic fortuny rodzinnej, młody i zepsuty do szpiku kości arystokrata. Jego przyjacielem, o zupełnie odmiennym charakterze i zwyczajach, jest Karl Sehlackman - policjant żydowskiego pochodzenia. Ciotka Hugona, baronowa Kornelia, słynie z zamiłowania do sztuki. Jej dom otwarty jest dla różnej maści artystów, a ona sama również próbuje sił w malarstwie. Kiedy zostaje zamordowana narzeczona Hugona, zostaje on jedynym wiarygodnym podejrzanym o morderstwo i w niesławie opuszcza Wiedeń. Bezkarnie głównie dzięki Karlowi, który z braku wystarczających...

książek: 6572
allison | 2014-12-28
Na półkach: Przeczytane, Rok 2014
Przeczytana: 28 grudnia 2014

"Złota skóra" to dla mnie po prostu niezły kryminał. Nie odnalazłam tu jakiś szczególnych klimatów, o których mowa w promujących książkę recenzjach.
Sam fakt osadzenia akcji w artystycznym świecie Wiednia początku minionego stulecia nie czyni jeszcze z powieści wartościowego utworu.

Jako kryminał "Złota skóra" sprawdza się całkiem dobrze. Mamy tu zawiłą intrygę, liczne momenty zaskoczenia, niespodzianki fabularne i trzymające w napięciu zdarzenia.
Nazwisko zwyrodniałego mordercy najpierw odgadłam dość szybko, ale potem autorce udało się uśpić moją czujność, co dodało lekturze pikanterii. Lubię, gdy zakończenie powieści kryminalnej zaskakuje i tutaj tak właśnie się stało.
Nieco ckliwe i trochę naciągane wydały mi się niektóre wątki miłosne, ale to już kwestia gustu i literackich oczekiwań. Mnie ten aspekt fabuły nie rzucił na kolana.

Polecam, ale tylko jako dobrze skomponowany kryminał; artystycznych wrażeń jest tu niewiele.

książek: 771

Zdarza mi się wcale nie tak rzadko sięgać po autorów bestsellerowych, jednakże nie zawsze jest to twór, który rozsławił to konkretne nazwisko. I tak się stało w tym przypadku, bo przygodę z Carlą Montero zaczynam nie od 'Szmaragdowej Tablicy', a 'Złotej Skóry'.

Jak wrażenia? Cóż, uczucia mam dość ambiwalentne. Z tego powodu, że trudności mam z odpowiednim skatalogowaniem tej pozycji - bardzo mieszany twór, który nie wybija się w żadnym ze swoich elementów składowych. Jako kryminał - poprawna, lecz bez szału; jako romans - słaba; obyczajowa - słaba; historyczna - praktycznie w ogóle nie da się odczuć że akcja dzieje się na początku XX w, i to w Wiedniu. Ot, nie lada zagwozdka. Niemniej czyta się szybko i sympatycznie - jednak mam wrażenie że uleci z moich myśli w podobnym tempie.

Nie jest źle - choć otrzymałam coś innego niż mogłabym się spodziewać, to nie zniechęciłam się do nazwiska autorki. Może jeszcze kiedyś sięgnę po jej inne dzieła.

książek: 1527
deana | 2015-02-04
Przeczytana: 04 lutego 2015

Carla Montero po raz kolejny skutecznie skradła mi czas. ,,Złota skóra" to powieść kryminalna z wątkiem romantycznym osadzona w scenerii Wiednia początków XX wieku. Miastem wstrząsa informacja o brutalnych morderstwach dokonanych na kobietach związanych ze szkoła modelek prowadzoną przez piękną i tajemniczą Ines. Całe śledztwo obserwujemy przez pryzmat specyficznego trójkąta: Ines - Karl - Hugon, femme fatal - policjant - podejrzany. Dla jednego stanie się kochanką, dla drugiego fascynacją i obsesją. W cieniu zaś czai się prawdziwy morderca czekając na swoją okazję.

Autorce w niesamowity sposób udało się stworzyć kreację głównej bohaterki. Jest ona piękna, tajemnicza i chociaż w miarę rozwoju akcji dowiadujemy się o niej coraz więcej nie można powiedzieć, że staje się ona bliższa. Jest zdystansowana - idealna kreacja muzy i ideału. Także kreacja Wiednia i bohemy artystycznej jest niezwykła. W bardzo oszczędnych opisach udało się zawrzeć najważniejsze uczucia i wrażenia. Czuje się...

książek: 1303
Hania | 2015-11-14
Przeczytana: 07 listopada 2015

Dobry Kryminał, takie jest moje odczucie po przeczytaniu "Złotej skóry". Na początku, ciężko było mi się odnależć w czasach historycznych i opisywanych makabrycznych wydarzeniach, które miały miejsce w Wiedniu i dotyczyły kobiet, jednak z czasem opowieść zaczęła mnie intrygować coraz bardziej. Akcja rozwijała się w zaskakującym tempie, ciekawość moja sięgała zenitu. Dobra fabuła, zdumiewające zwroty akcji, nieprzewidywalne wątki kryminale, to jest to, czego szukałam.
Polecam książkę.

książek: 1344

Oceniając książkę, jej wartość to, co sobą reprezentuje, co poprzez siebie mówi, co próbuje przekazać czytelnikowi, nie sugeruję się tym w jaki gatunek wrzucają ją inni. Jak ją próbują sklasyfikować, starając się nadać jej jakieś znaczenie.
Większość widzi tę książkę jako kryminał wrzucony w realia i czasy starego Wiednia na przełomie XIX i XX wieku. Ten kierunek właśnie skupia największą uwagę. Proste jest to, że wtedy, mało kto doceni jej wartość.
Bowiem to nie jest zwykły kryminał. Czasy i klimat powieści strasznie przypomina mi "Pachnidło", historię seryjnego mordercy, który w zgniłym i ponurym Paryżu mordował kobiety, by uzyskać z ich ciał miksturę idealnego zapachu. Każda jego ofiara, była częścią jego zapachowej mozaiki, z której chciał stworzyć całość, pobudzającą zmysły. Jego genialny a zarazem chory umysł nadał tej książce niezwykle mroczny i ponury klimat.
W "Złotej skórze" Carli Montero poczułem coś podobnego. Jakbym wpadł w objęcia podobnej rzeczywistości, aury,...

książek: 3147
Beata | 2016-01-06
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 06 stycznia 2016

Kryminał retro z elementami powieści obyczajowej osadzony w pocz. XX w. w Wiedniu. Bardzo ujął mnie klimat powieści - mroczny, duszny, przesycony namiętnościami i miłością - od czystej do tej najmroczniejszej - obsesyjnej i chorej. W połączeniu z serią brutalnych morderstw, powstała fascynująca mieszanka nie pozwalająca oderwać się od czytania.

książek: 4617

Mimo, że już kilka książek Carli Montero ukazało się w języku polskim „Złota skóra” jest pierwszą, którą przeczytałam.
Akcja powieści rozgrywa się w XX- wiecznym Wiedniu, gdzie dochodzi do serii brutalnych morderstw dokonywanych na kobietach. Postacie te zrzeszone są w La Maison des Mannequins pod patronatem charyzmatycznej Ines. Mimo mocno kontrowersyjnej reputacji kobiety te są muzami artystów malarzy.

Śledztwem w sprawie owych bestialskich zbrodni zajmuje się komisarz Karl Sehlackman. Niestety wszelakie podejrzenia oscylują wokół osoby Hugona von Ebenthala, który jest najbliższym przyjacielem Karla. Mężczyzna jest głównym podejrzanym, gdyż kilka lat temu pierwszą ofiarą mordercy padła jego ówczesna ukochana, przy której został on znaleziony z rękoma unurzanymi we krwi… Powraca on do Wiednia dokładnie w momencie, kiedy zostaje dokonany kolejny mord…

Komisarz Sehlackman, aby rozwikłać tę tajemniczą i jak się okazuje bardzo skomplikowaną sprawę musi wejść w świat wiedeńskich...

książek: 3007
Marago | 2014-11-22
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 22 listopada 2014

Z żalem muszę stwierdzić, że się zawiodłam. O ile "Szmaragdową tablicą" byłam zachwycona, o tyle "Złota skóra" nie spełniła moich oczekiwań. Akcja książki rozgrywa się w Wiedniu (początek wieku XX.), którego praktycznie na kartach powieści nie ma. Autorka mogłaby napisać, że wydarzenia rozgrywają się gdziekolwiek np. w Nibylandii, a wyszłoby na to samo. Carla Montero wrzuca na początku powieści kilka nazwisk jak Klimt (będący uczestnikiem przyjęcia) czy Freud (u którego leczy się jeden z bohaterów) i to ma nam uzmysłowić, kiedy i gdzie rzecz się dzieje (pomijam podtytuły rozdziałów). Poprzez opisy spotkań towarzyskich , pracowni malarskich mamy poczuć atmosferę secesji, modernizmu, życia sztuką - tego nie czujemy. Kryminał ten - bo książka jest kryminałem, gdzie trup ściele się gęsto - nie jest wybitnym dziełem tego gatunku. Mam wrażenie, jakby autorka bardzo się śpieszyła z napisaniem tej powieści. Natomiast końcówka książki jest bardzo dopracowana, dobrze napisana, ze świetnymi...

książek: 3038
wiejskifilozof | 2015-03-26
Na półkach: Przeczytane

Dla nikogo to nie będzie zaskoczenie, lubię retro kryminały.Tym razem, udałem się w literacką podróż do Wiednia.
Mamy rok 1904, stolica Austro-Węgier żyję pełnią życia.
Blichtr i luksus, miesza się z biedą i uzależnieniami.
Autorka wprowadza nas w świat modelek i prostytutek.
Kiedy pojawia pierwsze morderstwo,bylem zaskoczony jego okrucieństwem.
Śledztwo prowadzi doświadczony policjant.
Akcja może nie jest szybka, ale E-BOOKA, czytałem naprawdę z zaciekawieniem.
Myślę,że spodoba się on osobom lubiącym takie klimaty.

zobacz kolejne z 1825 
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
lista cytatów dodaj cytat
Inne książki autora
więcej książek tego autora
Powiązane treści
Nadal piszę dla siebie – wywiad z Carlą Montero

Z Carlą Montero - hiszpańską autorką „Szmaragdowej tablicy”, „Wiedeńskiej gry”, „Złotej skóry” i wydanej właśnie powieści „Zimowy wiatr na twojej twarzy”, w której para bohaterów przemierza kontynent w niespokojnych czasach wojen i konfliktów, rozmawia Tomasz Pindel.


więcej
więcej powiązanych treści
zgłoś błąd zgłoś błąd