Przez drogi i bezdroża. Podróż po nowych Chinach
- Kategoria:
- literatura podróżnicza
- Seria:
- Reportaż
- Wydawnictwo:
- Czarne
- Data wydania:
- 2013-02-20
- Data 1. wyd. pol.:
- 2013-02-20
- Liczba stron:
- 504
- Czas czytania
- 8 godz. 24 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788375364972
- Tłumacz:
- Jakub Jedliński
- Tagi:
- Chiny reportaż podróż społeczeństwo
- Inne
Latem 2001 roku Peter Hessler, wieloletni korespondent "New Yorkera", nie bez trudu zdobył chińskie prawo jazdy, a następnie ruszył w podróż przez Kraj Środka, by obserwować zmiany, jakie zaszły w Chinach dzięki rozwijającemu się przemysłowi motoryzacyjnemu i szeroko zakrojonej akcji budowy dróg. Na jego oczach niemal zupełnie wyludniona wioska niedaleko Pekinu przekształciła się w ciągu kilku lat w prosperujące centrum turystyczne. Był też świadkiem zakładania specjalnych stref ekonomicznych, w których bez przeszkód rozwija się prywatny przemysł. Wszędzie, gdzie dotrą państwowe autostrady, jak grzyby po deszczu wyrastają fabryki guzików, butów czy usztywniaczy do biustonoszy.
Jednak podróże Hesslera to nie tylko opis zmieniającego się krajobrazu Chin, ale także opowieść o ludziach poznanych w drodze: o autostopowiczkach jadących do rodziców, którzy zostali na wsi, o starcach, którzy jako jedyni nie wyjechali z opuszczonych osad, o początkujących biznesmenach marzących o rozkręceniu własnego interesu i robotnikach migrujący w poszukiwaniu lepszych warunków życia.
Peter Hessler z niezwykłą zręcznością opisuje zmieniający się krajobraz rolniczego państwa, które niegdyś skryło się przed obcymi za Wielkim Murem, a teraz buduje fabryki i drogi, by ściągnąć ich do siebie.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Made in China
Peter Hessler, amerykański pisarz i dziennikarz spędził w Chinach szmat czasu, mając możliwość obserwowania najbardziej niebywałego wzrostu gospodarczego w historii świata, któremu towarzyszyła wielka migracja ludności z terenów wiejskich do miast. Z jego doświadczenia powstała książka, która porusza trzy niesłychanie ważne kwestie we współczesnej historii Państwa Środka – Wielki Mur, życie na wsi oraz powstanie prywatnych fabryk. Autor, dzięki swej znajomości obyczajów i języka, pokazuje obraz kraju w sposób niezwykle realistyczny, ciekawy i wciągający.
Książka składa się z trzech części; pierwsza mówi o podróży śladem Wielkiego Muru – która pokazuje poziom migracji, oczekiwania i nadzieje związane z państwem, w którym przyszło mieszkańców Chin żyć. Rozdział ten porusza także kwestie podziałów ludności ze względu na miejsce ich urodzenia – w kraju o tak dużym zróżnicowaniu etnicznym, gdzie ludzie z terenu całej Azji znajdywali swój dom, jest to aspekt niebywale istotny. Niepoślednią rolę w życiu chińczyków zajmuje też Wielki Mur, choć jego postrzeganie jest całkowicie odmienne od tego, do czego przyzwyczajeni są choćby Europejczycy. Podróż wzdłuż największej budowli Chin, to też niezwykła historia motoryzacji. Boom gospodarczy bowiem niezwykle wpłynął na rozwój infrastruktury drogowej, a ta na zwiększone zainteresowanie samochodami przez przeciętnego chińczyka. Spojrzenie na ten kraj z perspektywy kierownicy jest niebywale interesujące, a sytuacje drogowe mogą wzbudzić śmiech i przerażenie przeciętnego czytelnika.
Część druga opowiada o życiu na wsi, której mimo wieloletniego zacofania i stagnacji, nie ominęły jednak ustrojowe i społeczne zmiany. Autor spędził na chińskiej prowincji wiele lat swego życia, obserwując zmiany w mentalności ludności ją zamieszkującej – od sposobu postrzegania własnej osoby, poprzez rolę kobiet i dzieci w codziennym życiu, po wkraczanie – czasem dość nagłe – wielkiego miasta na tereny rolne. Ten rozdział pokazuje także wielka niezłomność ludzi, którym przyszło żyć w czasach niesłychanego wzrostu gospodarczego – należy bowiem mieć na uwadze, że początkowo dotyczył on tylko miast; wsie dalej żyły swoim rytmem związanym z porami roku.
Ostatni rozdział skupia się na roli prywatnych inwestorów, właścicieli fabryk, w zmianach, jakie dokonały się przed niespełna 7 laty w Chinach. Hessler zaznajomił się z właścicielami fabryki produkującej części do kobiecej konfekcji bieliźnianej, dzięki czemu miał okazję obserwować rozwój małej przedsiębiorczości z wszystkimi jej plusami i minusami. To tez historia, która pokazuje, jak elastyczni są mieszkańcy Chin, jeśli chodzi o podejście do wykonywanego zawodu.
Elementem wiążącym wszystkie te opowieści jest samochód. Peter Hessler bowiem używa go nie tylko jako środka lokomocji, ale też, a może przede wszystkim, jako odnośnika do codziennego życia chińczyków. Samochód bowiem jest nie tylko maszyną służącą przemieszczaniu – jest też synonimem status, roli i miejsca w społeczeństwie.
„Przez drogi i bezdroża” to niesłychanie ciekawa i wciągająca lektura, dzięki której czytelnik w znacznym stopniu zrozumie to, czego świadkiem jest w swoim codziennym życiu. Zrozumie bowiem jedno – za sprawą czego większość kupowanych produktów nosi napis „Made in China”.
Bartek `barneej` Szpojda
Oceny
Książka na półkach
- 782
- 436
- 141
- 29
- 25
- 25
- 13
- 11
- 11
- 9
Opinia
Dziennikarz Peter Hessler podróżował po północnej części Chin. Odwiedzał wioski wzdłuż wielkiego Muru i małe, wyspecjalizowane przemysłowe miasteczka. Hessler bardzo dużo miejsca w swojej książce poświęca opisom dróg w Chinach. Ma to sens, ponieważ rozwój sieci dróg wiąże się oczywiście z gwałtownym rozwojem gospodarczym tego kraju. Jednak mnie przemysł motoryzacyjny średnio interesuje (a Hessler pisze nie tylko o autostradach, ale też o firmach motoryzacyjnych, wypożyczalniach samochodów, kursach na prawo jazdy, przepisach ruchu itp.), więc akurat przy tej części książki się wynudziłam.
Hessler mieszkał przez parę lat w jednej z chińskich wiosek. Miał okazje zaprzyjaźnić się z młodym przedsiębiorcą, który założył pierwszy w wiosce pensjonat. Patrzył jak jego biznes się rozwija, a i cała gospodarka regionu powoli zmienia się na lepsze. Opisał też proces powstawania fabryki. Była to fabryka części do biustonoszy. Poznajemy jej szefów, brygadzistę i szeregowych pracowników.
Wielu Chińczyków przywiązuje wielką wagę do szczegółów przez co umyka im całość problemu. Hessler opisał na przykład reakcje ludzi, którzy zostali wysiedleni z obszarów przeznaczonych na budowę nowej zapory. Chłopi nie mają prawa do swojej ziemi, więc urzędnicy mają ułatwione zadanie. Po ogłoszeniu wysiedlenia każde gospodarstwo zostało wycenione. Brano pod uwagę długość i szerokość domu, ilość drzewek owocowych i ich wiek, stan budynków. W urzędach zaczęli pojawiać się niezadowoleni chłopi, ale nie z racji samego wysiedlenia, ale na przykład tego, że źle oszacowano wiek drzewek mandarynkowych rosnących w ich sadach. Tymczasem sprawa samej zapory pozostawała niejasna. Nie wiadomo było kto w to zainwestował i czy na pewno przyniesie to zysk całemu regonowi. Hessler pisze, że w Chinach rocznie odbywa się kilkadziesiąt tysięcy protestów ale zawsze dotyczą one właśnie takich jednostkowych spraw, nigdy ludzie nie domagają się zmian systemowych, nie starają się wpłynąć na politykę rządu.
Hessler zwrócił tez uwagę jak bardzo Chińczycy są przesądni. Mimo tego ogromnego skoku cywilizacyjnego mocno zakorzenione są pewne nawyki i przekonania. Jest na przykład szereg zaleceń, kiedy nie należy pić płynów. Dlatego wiele osoób jest odwodnionych, bo wiernie trzymają się tym zaleceniom. Popularne jest też wróżbiarstwo i numerologia.
Ogólnie książka warta polecenia. Chociaż mnie brakowało trochę więcej opisów życia zwykłych ludzi. Czyli tego co się dzieje w domach, a nie na drogach.
Myślę, że Hessler chciał pokazać jak zmieniają się całe Chiny, w jaki sposób działa gospodarka, a także jak rząd jest w stanie trzymać taki wielki kraj w ryzach.
Dziennikarz Peter Hessler podróżował po północnej części Chin. Odwiedzał wioski wzdłuż wielkiego Muru i małe, wyspecjalizowane przemysłowe miasteczka. Hessler bardzo dużo miejsca w swojej książce poświęca opisom dróg w Chinach. Ma to sens, ponieważ rozwój sieci dróg wiąże się oczywiście z gwałtownym rozwojem gospodarczym tego kraju. Jednak mnie przemysł motoryzacyjny...
więcej Pokaż mimo to