Tyran Banderas

Okładka książki Tyran Banderas Ramón del Valle-Inclán
Okładka książki Tyran Banderas
Ramón del Valle-Inclán Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie Seria: Proza Iberoamerykańska literatura piękna
216 str. 3 godz. 36 min.
Kategoria:
literatura piękna
Seria:
Proza Iberoamerykańska
Tytuł oryginału:
Tirano Banderas
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Literackie
Data wydania:
1973-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1973-01-01
Liczba stron:
216
Czas czytania
3 godz. 36 min.
Język:
polski
Tłumacz:
Zofia Szleyen
Tagi:
literatura hiszpańska tyran
Średnia ocen

6,3 6,3 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Słowa, rzeczy, imiona. Sześć sztuk z Hiszpanii Sergi Belbel i Coslado, Josep Maria Benet i Jornet, Jordi Galceran i Ferrer, Federico García Lorca, Miguel Mihura, Ramón del Valle-Inclán
Ocena 0,0
Słowa, rzeczy,... Sergi Belbel i Cosl...
Okładka książki Dialog, nr 5 / maj 1970 Wacław Kubacki, Redakcja miesięcznika Dialog, Ramón del Valle-Inclán
Ocena 0,0
Dialog, nr 5 /... Wacław Kubacki, Red...
Okładka książki Dialog, nr 7 / lipiec 1969 Zbigniew Chmielewski, Jerzy Janicki, Stanisław Loth, Redakcja miesięcznika Dialog, Ramón del Valle-Inclán
Ocena 0,0
Dialog, nr 7 /... Zbigniew Chmielewsk...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,3 / 10
10 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
272
271

Na półkach:

Akcja „Tyrana Banderasa” rozgrywa się w bliżej nieokreślonym miejscu gdzieś w postkolonialnej Ameryce Łacińskiej. Na czele Republiki Santa Fe de Tierra Firme, która jest oczywiście wytworem wyobraźni hiszpańskiego pisarza, Ramona Del Valle-Inclana, stoi tytułowy tyran Santos Banderas. Podstarzały prezydent republiki trzyma swoich poddanych w żelaznym uścisku za pomocą rządów policyjnych i terroru, bezwzględnie rozprawiając się z wszelkimi próbami podważenia jego władzy. Akcja powieści to właściwie zestawienie kolejnych scen, rozgrywających się w przeciągu kilkudziesięciu godzin, które poprzedzają wybuch zbrojnej rewolty przeciwko tyrańskiej władzy. Takie jest tło powieści, która łączy w sobie syntetyczny obraz postkolonialnej rzeczywistości na obszarze Ameryki Łacińskiej z groteskowym i karykaturalnym przerysowaniem.

Wróćmy jednak na chwilę jeszcze do omówienia miejsca i czasu akcji, gdyż oba te elementy zostały celowo rozmyte przez pisarza. W powieści znajdziemy wiele nawiązań do historii kontynentu, które jednak w żaden sposób nie pozwalają ustalić nawet przybliżonej lokacji książkowej republiki. Równie dobrze możemy mówić o Kubie, Boliwii czy Meksyku, gdyż do tych krajów prowadzą rozsiane przez pisarza tu i ówdzie podpowiedzi. Także czas akcji jest pomieszany przez wspomnienia o rozmaitych wydarzeniach i postaciach historycznych (ostatecznie można pokusić się o ulokowanie akcji powieści gdzieś w drugiej połowie XIX wieku). Tym samym hiszpański pisarz tworzy obraz panoramiczny, w którym zawiera wszelkie cechy charakterystyczne dla szeregu państw powstałych na gruzach hiszpańskiego imperium kolonialnego w Ameryce. Jest to oczywiście mocna i celna krytyka zjawiska caudillizmu, który to stał się dominującą formą sprawowania władzy na kontynencie po upadku hiszpańskiego panowania. Tytułowego tyrana Banderasa możemy zatem potraktować jako typowy wzorzec latynoamerykańskiego dyktatora, którego jedynym celem jest zachowanie osobistej władzy pod płaszczykiem troski o dobro Ojczyzny.

Del Valle-Inclan dostrzega w historii pewną prawidłowość, w myśl której tego typu forma autorytarnych rządów najczęściej obalana jest w wyniku zbrojnych powstań i rewolucji. Warto zwrócić uwagę, że Santos Banderas jest przedstawicielem tubylczej ludności (jest Indianinem),który jednak gromadzi wokół siebie garstkę bogatych gaczupinów (pogardliwe określenie na Hiszpanów pochodzących z Europy),stanowiących podporę jego władzy. Tak też często było w historii, gdy władzę w nowo powstałych państwach obejmowali ludzie urodzeni w Ameryce, ale w swoich poczynaniach opierali się na wpływach zagranicznych - nie tylko odległej i osłabionej już Hiszpanii, ale także innych mocarstw, na co zwraca uwagę pisarz w scenie narady ambasadorów. Na kartach powieści mamy zatem doskonale odmalowany obraz stosunków społecznych w ówczesnej Ameryce, ukazując źródła wszelkich buntów wobec władzy od Meksyku po Argentynę. Są one w zasadzie niezmienne i wielokrotnie opracowane przez literaturę tamtego regionu, a więc ogromne dysproporcję społeczno-ekonomiczne między rządzącymi a rządzonymi. Narastająca desperacja poddanych pociąga za sobą wzrost represji, które wywołują jeszcze większy opór, a ten przeradza się w stosownym momencie w zryw rewolucyjny przeciwko tyrani. Tak też jest w powieści Del Valle-Inclana.

Główną postacią powieści jest prezydent Banderas, więc warto poświęcić kilka słów na jej charakterystykę. Jest to postać celowo przerysowana. Łysy starzec w przyciemnianych okularach, z wiecznie cieknącą śliną na skutek żucia koki - to obraz mającym wywoływać śmieszność, która zawsze i wszędzie jest wrogiem wszelkiego rodzaju rządów autorytarnych. Tyran lubi też pozować na współczesnego Cincinnatusa - zmęczonego władzą męża stanu, pragnącego porzucić ją na rzecz spokojnego życia zwykłego obywatela, co jest oczywiście łatwą do przejrzenia obłudą z jego strony. Posługując się groteską, pisarz ośmiesza nie tylko postać tyrana, ale także jego pomagierów. Na dłuższą metę daremne, choć brutalne próby zachowania władzy nie zasługują na nic innego. Warto zwrócić uwagę na wydarzenie, które stało się niejako iskrą, która podpaliła przysłowiową beczkę z prochem. Otóż wybuch rewolucji został przyspieszony przez skargę dostarczycielki lemoniady na zachowanie jednego z oficerów tyrana, który to w pijackim amoku potłukł jej szklanki po napojach. Ponieważ lemoniada była ulubionym napojem Bandersa, obiecał on odpowiednio ukarać winnego i wydał rozkaz jego aresztowania. Błahy incydent doprowadzi jednak do wybuchu niezadowolenia, które zmiecie skostniałe rządy tyrana.

Warto wspomnieć, że Ramon Del Valle-Inclan był także dramaturgiem i ten scenicznych charakter jego twórczości z łatwością odnajdziemy w książce. Wspominałem już, że w gruncie rzeczy akcja powieści jest serią kolejnych scenek, które rozgrywają się jedna po drugiej i posuwają akcję powieści do przodu. W rzeczy samej - gdyby się uprzeć, „Tyrana Banderasa” można by z powodzeniem przenieść na deski teatru. Oczywiście wymagałoby to pewnego przerobienia dialogów, poprzez ich skrócenie, ale byłoby to w pełni możliwe. Ten sceniczny charakter prozy pisarza czuć właściwie przez całą lekturę powieści i jest on cechą wzmacniającą jej groteskowy charakter. A ten nie ogranicza się tylko do przerysowanej postaci tyrana Banderasa, ale jest także obecny w dialogach postaci oraz opisywanych wydarzeniach, jak na przykład komicznej scenie pościgu żandarmów za umykającym im oficerem od potłuczonych szklanic.

W zasadzie jest jeszcze jeden element powieści, o którym wypada wspomnieć, choć dla polskiego czytelnika jest to rzecz bardzo trudna - jeśli nie niemożliwa - do przekazania w procesie translacji. Otóż hiszpański pisarz w hiszpańskim oryginale powieści śmiało sięgnął po „amerykanizmy”, a więc słowa, gwary i określenia, które weszły do języka hiszpańskiego na obszarze Ameryki Łacińskiej. Tym samym syntetyczny charakter powieści Del Valle-Inclana jest jeszcze głębszy i obejmuje nie tylko warstwę fabularną, ale także warstwę językową. Wplecenie „amerykanizmów” do kastylijskiego wariantu języka hiszpańskiego jest oczywiście zrozumiałe tylko dla osób znających bardzo dobrze ów język. W procesie translacji powieści ten zamysł pisarza niejako musi zostać zinterpretowany przez tłumacza „na wyczucie”, gdyż polszczyzna po prostu nie jest w stanie oddać dialektów i regionalizmów narosłych przez stulecia kolonialnej zależności.

Podsumowując, „Tyran Banderas” to całkiem ciekawa powieść, którą zaliczono do klasyki literatury hiszpańskiej. Napisana w 1926 roku książka okazała się być nadzwyczaj aktualna w momencie jej wydania, a i potem, przez długie dziesięciolecia, można było się przekonać o jej ponadczasowej wartości, gdy oto kolejne rządy twardej ręki przetaczały się przez praktycznie całą Amerykę Łacińską. I choć sama powieść nie jest dziełem pisarza iberoamerykańskiego, to można ją śmiało zaliczyć do tego kręgu literackiego, gdyż sam Del Valle-Inclan jakiś czas spędził w stolicy Meksyku, gdzie naocznie zapewne poczynił wiele ciekawych obserwacji, która następnie zawarł w swojej powieści.

Akcja „Tyrana Banderasa” rozgrywa się w bliżej nieokreślonym miejscu gdzieś w postkolonialnej Ameryce Łacińskiej. Na czele Republiki Santa Fe de Tierra Firme, która jest oczywiście wytworem wyobraźni hiszpańskiego pisarza, Ramona Del Valle-Inclana, stoi tytułowy tyran Santos Banderas. Podstarzały prezydent republiki trzyma swoich poddanych w żelaznym uścisku za pomocą...

więcej Pokaż mimo to

avatar
186
186

Na półkach:

nie ma chyba wielu wielkich twórców literatury światowej, którzy byliby w polskich tłumaczeniach tak mało znani jak Valle-Inclan. Oprócz "Dziwadeł i makabryd" "Tyran" to bodaj jedyne ważne dzieło przełożone na polski. A przecież są jego utwory bezpośrenio związane z Polską, np. w "El corte de Estella" głównym bohaterem jest Polak; ile jest takich przykładów w literaturze światowej? No, kto poda inne przykłady? Nie mówię o Dostojewskim, gdzie obowiązkowo jakiś polaczek musi się pojawić w trzeciorzędnej roli, ale o głównych protagonistach? PROSZĘ PODAĆ JAKIEŚ DZIEŁO LITERATURY ŚWIATOWEJ (niepolskiej),GDZIE GŁÓWNYM BOHATERAM JEST POLAK!

"Tyran" to nie jest najbardziej reprezentatywna powieść Valle-Inclana, już z jego okresu schyłkowego (1926). Autor zafiksował się na punkcie hiszpańskiej dyktatury Primo de Rivery (1923-1930) i machnął alegorię w latynoamerykańskim sztafażu. W znacznej części chybioną, nie ujmuje głównych wątków, które w Hiszpanii doprowadziły do dyktatury (separatyzmy lokalne, wojna w Maroku, bandytyzm uliczny, problemy gospodarcze). Valle rzuca się w odmęty historiozoficznych rozważań o dyktaturze i jej uwarunkowaniach; całkowicie abstrakcyjne, to epigonizm katastroficznego modernizmu i uwikłanie w modną wówczas "psychologię społeczną".

Niestety wcześniejsza twórczość Valle-Inclana, zwłaszcza tetralogia "Sonaty", jest u nas nieznana. A to były dzieła znacznie ważniejsze niż "Tyran", bo brały się za bary z tymi wątkami hiszpańskiej tożsamości, gdzie trudno odróżnić groteskę i kabotynizm od bohaterstwa i wielkości.

Polecam tylko hispanistom. Dla reszty z Państwa będzie to ramota bez znaczenia, uwikłana w egzotyczne konteksty i osobiste wizje.

nie ma chyba wielu wielkich twórców literatury światowej, którzy byliby w polskich tłumaczeniach tak mało znani jak Valle-Inclan. Oprócz "Dziwadeł i makabryd" "Tyran" to bodaj jedyne ważne dzieło przełożone na polski. A przecież są jego utwory bezpośrenio związane z Polską, np. w "El corte de Estella" głównym bohaterem jest Polak; ile jest takich przykładów w literaturze...

więcej Pokaż mimo to

avatar
136
7

Na półkach: ,

Krociotka (zaledwie 200 stron) lecz porywajaca historia kilku dni poprzedzajacych wybuch rewolucji w nieokreslonym latynoamerykanskim panstewku przelomu XIX i XX wieku, intrygujaco skonstruowana (krotkie scenki i plastyczne obrazy ogniskujace ducha czasu i miejsca oraz polityczne rozgrywki i nastroje ludnosci),przedstawiajaca szeroka panorame spoleczno-polityczna (od siedziby prezydenta, przez koszary wojska, palace dyplomatow, domy publiczne, rancza osadnikow, az po wioski i szalasy biednych Indian),a przede wszystkim pieknie napisana, w czym zasluga zarowno nowatorskiego jezyka autora jak i niezwyklego kunsztu tlumaczki, delikatnie przesiewajacej przez praktycznie niezauwazalne sito przekladu karkolomne struktury gramatyczne i zrecznie fechtujacej nowo stworzonymi, lecz nigdy nie uwierajacymi ucha, slowami i wyrazeniami.

Krociotka (zaledwie 200 stron) lecz porywajaca historia kilku dni poprzedzajacych wybuch rewolucji w nieokreslonym latynoamerykanskim panstewku przelomu XIX i XX wieku, intrygujaco skonstruowana (krotkie scenki i plastyczne obrazy ogniskujace ducha czasu i miejsca oraz polityczne rozgrywki i nastroje ludnosci),przedstawiajaca szeroka panorame spoleczno-polityczna (od...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    25
  • Przeczytane
    12
  • Posiadam
    9
  • Proza Iberoamerykańska
    2
  • Literatura hiszpańska
    1
  • Seria "Proza iberoamerykańska"
    1
  • Studia
    1
  • Proza iberoamerykańska
    1
  • Na półce, oczekujące
    1

Cytaty

Więcej
Ramón del Valle-Inclán Tyran Banderas Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także