Wielka Trwoga. Polska 1944 – 1947. Ludowa reakcja na kryzys
- Kategoria:
- historia
- Wydawnictwo:
- Znak
- Data wydania:
- 2012-05-14
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-05-14
- Liczba stron:
- 700
- Czas czytania
- 11 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 978-83-240-2246-5
- Tagi:
- literatura polska II wojna światowa społeczeństwo Polacy
- Inne
Obraz narodowej histerii, która prowadziła do wstrząsających zbrodni, znanych między innymi z książek Jana Tomasza Grossa.
Czerwonoarmiści, sprzedajni milicjanci, dezerterzy, bandyci, setki tysięcy kalek, sierot i żebraków. To oni tworzyli prawdziwy krajobraz powojennej Polski. Marcin Zaremba zabiera czytelnika w szokującą podróż po czasie, który zniknął z pamięci Polaków. Po spustoszonym przez wojnę państwie strachu, biedy i niepewności. Wielka trwoga to odarta z mitów i komunistycznych naleciałości historia pierwszych lat po II wojnie światowej.
Autor pokazuje rozbite społeczeństwo, w którym na porządku dziennym były gwałty i grabieże, a niepewność jutra spędzała sen z powiek ludziom udręczonym przez pięcioletnią okupację. Czy wybuchnie kolejna wojna? Czy zdołam przetrwać głód i epidemie? Czy znajdę dom i jakiekolwiek zajęcie w kraju, który nawet nie ma ustalonych granic? Takie pytania zadawały sobie miliony Polaków.
Wielka trwoga to przełomowa praca naukowa, ale też fascynująca opowieść historyka i publicysty, obecnego na łamach „Polityki”, „Gazety Wyborczej” i „Rzeczpospolitej”.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 744
- 263
- 122
- 27
- 18
- 15
- 9
- 7
- 5
- 4
Cytaty
Historyk rozpoczynający badania nad strachem sam zaczyna go odczuwać.
Opinia
Książka otwarcie nawiązująca do klasycznej pracy Jeana Delumeau "Strach w kulturze Zachodu XIV-XVIII w.". O ile jednak dzieło Delumeau należy do swego rodzaju historiograficznego kanonu, o tyle książki Zaremby nie sposób uznać za wybitną. Już na samym początku autor dokonuje pewnej klasyfikacji pojęć, które stanowić mają klucz do całości dzieła. Odróżnia więc pojęcia "strachu" i "trwogi", tyle że nie czyni tego zbyt konsekwentnie i zastosowane przezeń rozróżnienie później zwyczajnie się rozmywa. Nagromadzenie wstrząsających faktów dotyczących powojennej przemocy robi wprawdzie wrażenie. Nie do końca jednak wiadomo co autor chciał przez to powiedzieć, jakie tezy sformułować i obronić. Książka niewiele odkrywa, a interesująca jest tylko za sprawą problemów, które autor uczynił przedmiotem swoich rozważań. Gwoli sprawiedliwości trzeba jednak przyznać, że nie jest prawdą, jakoby Marcin Zaremba powielał poglądy Grossa. Niekiedy przecież otwarcie z tym autorem polemizuje, podważa niektóre z "kanonicznych" tez sformułowanych choćby w "Strachu", książce poświęconej pogromowi kieleckiemu. Nie mają więc racji polemiści przypisujący Zarembie wiarę w "endemiczny" charakter polskiego antysemityzmu, który jest dlań raczej czynnikiem "kanalizującym" emocje związane z poczuciem zagrożenia biedą, z czym związana była obawa przed powrotem Żydów i podejmowaniem przez nich prób odzyskania utraconego majątku. Nie było więc tak, jakoby Polacy byli święcie przekonani o prawdziwości pogłosek na temat rzekomych "mordów rytualnych" dokonywanych przez Żydów na chrześcijańskich dzieciach. To raczej strach przed głodem i biedą oraz bezustanne poczucie zagrożenia skłaniały ludzi do zachować nacechowanych eskalacją przemocy. Na to wszystko nakładają się mentalne zmiany związane z "wojennym stylem życia", poczuciem że teraz wolno więcej, że obecny porządek nosi znamiona tymczasowości, gdyż już wkrótce nadejdzie kolejny światowy konflikt. Powierzchowna natomiast wydaje się ocena powojennej aktywności Kościoła Katolickiego, który miast odegrać rolę zbiorowego psychoterapeuty podsycał tylko obawę przed nową, powoli wyłaniającą się rzeczywistością. Rażą też prowokacyjne uwagi na temat "bandycenia się" niepodległościowego podziemia, które po zakończeniu wojny z Niemcami miało się rzekomo znaleźć "na bezrobociu" (sic!). W tym kontekście pojawia się nawet porównanie żołnierzy podziemia do niemieckich weteranów I wojny światowej. Można oczywiście powiedzieć, że niekiedy było to prawdą, że nie wszyscy "Żołnierze Wyklęci" byli postaciami pokroju Witolda Pileckiego. Lektura niektórych rozdziałów może jednak wywoływać wrażenie, że inaczej nie bywało, że ludzkimi zachowaniami rządziły jedynie mechanizmy napędzanej przez strach przemocy. Rzeczywistość jest chyba jednak nieco bardziej skomplikowana.
Książka otwarcie nawiązująca do klasycznej pracy Jeana Delumeau "Strach w kulturze Zachodu XIV-XVIII w.". O ile jednak dzieło Delumeau należy do swego rodzaju historiograficznego kanonu, o tyle książki Zaremby nie sposób uznać za wybitną. Już na samym początku autor dokonuje pewnej klasyfikacji pojęć, które stanowić mają klucz do całości dzieła. Odróżnia więc pojęcia...
więcej Pokaż mimo to