Czarny pokój i inne pokoje. Zbiór tekstów o Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia
- Kategoria:
- popularnonaukowa
- Seria:
- Studio Eksperymentalne Polskiego Radia
- Wydawnictwo:
- Muzeum Sztuki w Łodzi, Fundacja Automatophone
- Data wydania:
- 2018-12-10
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-12-10
- Liczba stron:
- 260
- Czas czytania
- 4 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788395262203
- Tłumacz:
- Łukasz Mojsak, Maciej Dworzyński, Tomasz Potocki
W „czarnym pokoju”, jak nazywano siedzibę legendarnego warszawskiego ośrodka muzyki elektroakustycznej, powstawała muzyka do wielu popularnych dzieł kinematografii okresu PRL. Studio „udźwiękawiało” również sztuki teatralne i wystaw oraz trudne do skategoryzowania audiowizualne eksperymenty. Przez kilka dekad Polacy żyli wśród dźwięków tworzonych przez Eugeniusza Rudnika czy Bohdana Mazurka, choć niekoniecznie mieli świadomość, że powstawały one w „czarnym pokoju” SEPR.
Historię istniejącego przez blisko pięćdziesiąt lat Studia trudno było jednak zrekonstruować. Tego zadania podjęli się redaktorzy Michał Libera i Michał Mendyk, którzy zebrali w niniejszym tomie teksty poświęcone powołaniu SEPR do życia (dział Początki), relacjom placówki z kompozytorami (Rozwinięcia), twórczości w polu muzyki (Analizy) i interdyscyplinarnym przedsięwzięciom (Rozszerzenia). Na publikację składają się także rozmowy z Krzysztofem Szlifirskim – kierownikiem Studia ds. technicznych, kompozytorem Krzysztofem Knittlem oraz reżyserkami i reżyserami dźwięku Ewą Guziołek-Tubelewicz, Barbarą Okoń-Makowską i Tadeuszem Sudnikiem.
Część wspomnianych materiałów została zaprezentowana podczas konferencji, jaką w 60. rocznicę powstania placówki zorganizowało Muzeum Sztuki w Łodzi we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza. Książka nie jest jednak typowym pokonferencyjnym tomem. Uzupełniona o nowe teksty wymyka się muzykologicznym ramom, nakreśla polityczno-historyczny kontekst pracy pionierów SEPR, ukazuje relacje łączące Studio Eksperymentalne z polem sztuki czy muzyki popularnej.
Publikacja to kolejny przykład zaangażowania Muzeum Sztuki w Łodzi w badania nad eksperymentalną i interdyscyplinarną twórczością artystów drugiej połowy XX wieku, obok projektów Daniela Muzyczuka i Davida Crowleya Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej 1957 – 1984 (2012-2013) i Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968 – 1994 (2016-2018) oraz organizowanej we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza i ZKM Zentrum für Kunst und Medien w Karlsruhe Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio (2018-2019).
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 8
- 5
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Czarny pokój i inne pokoje. Zbiór tekstów o Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia
Dodaj cytat
Opinia
Ta książka nam się należała. A przynajmniej była potrzebna, gdyż historia Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia (SEPR) jest ciekawa, a jej spisanie było potrzebne, żeby to wszystko ułożyć w całość. Pod redakcją Michała Libery i Michała Mendyka powstała książka prezentująca jeden z najciekawszych fragmentów z dziejów polskiej muzyki. Ambitny artystycznie i pionierski, nawet w kontekście światowym.
Mamy więc historię jego powstania umiejscowioną na tle politycznym również. Mamy wgląd w pracę radia, a konkretnie słynnego, czarnego pokoju. Dostajemy również opowieści o współpracy na linii realizator – kompozytor. Są to ciekawe historie, tarcia artystycznych dusz skupionych na muzyce, która może nie na pierwszym planie, ale jest obecna w książce. Znalazło się też miejsce na analizę nie tylko dorobku, ale również odbioru muzyki elektroakustycznej powstałej w warszawskiej placówce.
Zastanawiam się tylko na ile ta książka może przemówić to kogoś spoza kręgu pasjonatów. I tu mam kilka wątpliwości. Nie mam ich jednak względem wartości, którą ta pozycja ma. Jako naród chętny do zrywów, szybkich triumfów i natychmiastowych gratyfikacji niezbyt często przykładamy odpowiednią wagę do pracy u podstaw. A tu, w SEPR`ze mieliśmy prawdziwych tytanów i innowatorów.
Inne: https://www.nowamuzyka.pl/author/jaroslawszczesny/
Ta książka nam się należała. A przynajmniej była potrzebna, gdyż historia Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia (SEPR) jest ciekawa, a jej spisanie było potrzebne, żeby to wszystko ułożyć w całość. Pod redakcją Michała Libery i Michała Mendyka powstała książka prezentująca jeden z najciekawszych fragmentów z dziejów polskiej muzyki. Ambitny artystycznie i pionierski,...
więcej Pokaż mimo to